Despre „Treapta a noua”
https://www.ziarulmetropolis.ro/despre-treapta-a-noua/

Se joacă la Teatrul Bulandra din Bucureşti spectacolul „Treapta a noua” (în adapterea scenică a Ancăi Maria Colţeanu), după un text de Tom Ziegler, cu actriţele Manuela Ciucur, Catinca Maria Nistor, Oana Ștefănescu şi Adela Bengescu.

Un articol de Andrei Crăciun|20 ianuarie 2019

Treapta a noua de la Bulandra este un spectacol aparte în peisajul teatral bucureștean (a nu se confunda cu Treapta a noua care se joacă la Unteatru, despre care vom scrie în curând).

Întâi de toate, textul lui Ziegler este dur, dar îndurabil. Povestea e așa: o mamă, fostă alcoolică, încearcă să reia firul legăturii cu fiica ei care are acum șaisprezece ani. Firul a fost întrerupt în noaptea în care mama alcoolică a fost internată cu mulți ani în urmă.

Treapta a noua este aceea în care alcoolicii, în procesul de vindecare, trebuie să le ceară iertare tuturor celor cărora le-au greșit. Nu e ușor să scrii o piesă de teatru despre suferința oamenilor scufundată în alcool, nu e ușor nici să scrii despre speranțe cu aripile amputate, despre visele celor la început și despre nostalgia și amintirile șterse ale celor care sunt mai aproape de ultima cortină. Ziegler reușește să nu decadă definitiv în patetism și evită și să fie moralist. Textul său este o performanță în sine.

În al doilea rând, energia pe care o dau cele patru femei de pe scenă (mama, fiica, o prietenă de-a mamei, vindecată și ea de alcoolism și o adolescentă rebelă) este specială. Spectacolele în care joacă exclusiv femei sunt speciale. În cazul de față, actrițele reușesc să împletească strălucit experiența Manuelei Ciucur și Oanei Ștefănescu cu energia tinerească a Catincăi Maria Nistor și Adelei Bengescu (de urmărit cu atenție și fără îngrijorare parcursul acestor tinere!).

E unul dintre acele spectacole care te lasă cu sufletul răvășit, fiindcă îți pune în fața ochilor oglinda unor întrebări îndelung evitate. Nu e un spectacol ușor, nu e însă nici unul dintre acele spectacole care te zdrobesc (spectacole rusești – le numesc eu).

Pe scurt, e o tragicomedie de toată frumusețea. Nu-i lipsește umorul, dar nici greutatea.

Treapta a noua este – cum v-ați dat deja seama – o răscruce.

Treapta a noua este aceea în care alcoolicii, în procesul de vindecare, trebuie să le ceară iertare tuturor celor cărora le-au greșit. Nu e ușor să scrii o piesă de teatru despre suferința oamenilor scufundată în alcool



23
/04
/14

MARI FILME ROMÂNEŞTI UITATE „Vânătoarea de vulpi“ (1980), unul din filmele nedreptăţite şi mai puţin cunoscute ale lui Mircea Daneliuc, trebuie redescoperit urgent şi discutat aplicat. Pentru că este o bijuterie ascunsă a cinematografiei române.

23
/04
/14

Astăzi încep înscrierile pentru cea de-a IX-a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru Tânăr Ideo Ideis, care se va desfășura între 18 și 26 august la Alexandria.

23
/04
/14

ARCUB prezintă publicului bucureştean o abordare inedită a piesei Richard III, în spectacolul montat de renumitul regizor Wang Xiaoying. În cadrul Festivalului Shakespeare, ediţia a IX-a, va putea fi văzut şi o adaptare a piesei Furtuna – un spectacol al Teatrului din Vilnius.

23
/04
/14

ŞTIAŢI CĂ în urmă cu 450 de ani se năştea William Shakespeare, cel mai mare scriitor şi poet de limbă engleză? Curios este că William Shakespeare s-a stins din viaţă tot într-o zi de 23 aprilie, zi în care a pierit şi cel mai important scriitor de limbă spaniolă, Miguel de Cervantes.

22
/04
/14

Acting in English by James Longshore, Academia americană de Actorie, înfiinţată acum 2 ani în Bucureşti de actorul american James Longshore şi de producătorul Bianca Mina, anunţă cea de-a 7-a ediţie, Acting in English INTENSIVE.

22
/04
/14

Coregraful şi dansatorul Gigi Căciuleanu a intrat în jocul propus de Ziarul Metropolis şi a alcătuit alfabetul propriei vieţi. Pornind de la fiecare literă din alfabet, el a ales cuvintele cheie care definesc cele mai importante momente din viaţa lui.

22
/04
/14

Mai întâi, sper că ați avut un Paste fericit! Un pic cam ciudat?… De ce să aveți niște „paste fericit(e)” și de ce să vă spun asta? Sau, poate, vreau să scriu „Paște fericit!”? Sau am vrut să spun că ați avut un „cal care paște fericit”? Poate o să aflăm „la Paștele Cailor” de ce am renunțat atât de ușor la diacritice.

21
/04
/14

Am fost la “Coada”, noul spectacol regizat de Iarina Demian. De data aceasta, întîmplător, știam despre ce este vorba în “Line”, piesa lui Israel Horovitz, celebru dramaturg american contemporan, prea târziu ajuns și în fața publicului românesc.