Două discuri-eveniment, lansate în această toamnă
https://www.ziarulmetropolis.ro/doua-discuri-eveniment-lansate-in-aceasta-toamna/

Nu-mi place să fac pronosticuri, dar cred că aceste două discuri vor primi premii importante ale industriei discografice în perioada următoare; în orice caz, sunt printre cele mai bune discuri pe care le-am ascultat anul acesta: concerte de Ceaikovski şi Sibelius cu violonista Lisa Batiashvili şi concertele de Șostakovici cu violoncelista Alisa Weilerstein.

Un articol de Cristina Comandaşu|18 noiembrie 2016

Două hituri, în interpretarea Lisei Batiashvili

Sunt două dintre cele mai cunoscute și des interpretate concerte pentru vioară și orchestră: Concertul op.35 în Re major de Piotr Ilici Ceaikovski și Concertul op.47 în re minor de Jean Sibelius. Și pare ciudat, dar, da, și Lisa Batishvili, și dirijorul Daniel Barenboim au înregistrat pentru prima dată în cariera lor Concertul de Ceaikovski  pe discul apărut în 4 noiembrie la casa Deutsche Grammophon.

Georgiana Lisa Batiashvili (37 ani) este una dintre cele mai căutate violoniste ale prezentului: are un stil sobru, clasic, discursul ei este perfect tehnic și plin de căldură; în plus, ea se subsumează perfect devizei lui Daniel Barenboim: “emoție și sentimente, nu sentimentalism”. Daniel Barenboim a aflat de Lisa Batiashvili când a ascultat-o la televizor, cântând într-un concert; a căutat-o și au stabilit concerte împreună. În ultimii 10 ani, celebre concerte “Opera pentru toți” (40.000 de oameni la fiecare eveniment) organizate la Berlin de Daniel Barenboim au avut-o de patru ori solistă pe Lisa Batiashvili.


Am ascultat-o și eu de mai multe ori live pe Lisa Batiashvili și înțeleg perfect magia pe care o crează în jurul ei: pare fragilă și delicată, însă emană forță și încredere; niciun sunet nu iese din contextul general muzical creat cu inteligență și minuțiozitate. La fel este și în concertele de Ceaikovski și Sibelius de pe acest CD, unde se simte și influența lui Daniel Barenboim care impune niște tempo-uri mai așezate care permit savurarea și înțelegerea mai bună a acestei muzici complexe. Iar rezultatul final este că asculți cu sufletul la gură ambele interpretări, descoperind mereu lucruri noi în aceste partituri cântate de mii de ori înainte.

Evident, există și avantajul unei orchestre foarte calitative: Capella de stat din Berlin, pe care Barenboim, unul dintre cei mai mari dirijori ai prezentului, o conduce din anul 2000.

Și există și avantajul cunoașterii în profunzime a partiturilor; să ne gândim că Lisa Batiashvili s-a lansat pe orbita unei cariere internaționale la 16 ani, când a cucerit premiul al doilea la Concursul Jean Sibelius, interpretând acest concert de Sibelius, la care a revenit apoi de foarte multe ori pe parcursul agitatei ei vieți profesionale, cu o medie de 2-3 concerte live pe săptămână. Și pentru cei interesați, Lisa Batiashvili, Capella de stat din Berlin și Daniel Barenboim vor cânta împreună la Berlin Concertul de Anul Nou al Operei de Stat berlineze, pe 31 decembrie, în program figurând Concertul de Ceaikovski.

Cei care nu vor fi la Berlin au însă oricând disponibile înregistrările de pe acest disc difuzat de Radio România Muzical duminică, 20 noiembrie, de la ora 13.05, posibil de reascultat oricând pe site-ul campaniei Votează discul de muzică clasică al anului 2016.

Un incendiar Șostakovici cu violoncelista Alisa Weilerstein

Nu o spun eu, ci Paul Robinson de la “Classical Voice North America”: cu acest nou disc, Alisa Weilerstein “arată că este cea mai importantă violoncelistă pe care a dat-o America de Yo Yo Ma încoace”. Și această afirmație nu este deloc puțin lucru pentru o violoncelistă de 34 ani, în contextul atât de competitiv al Americii muzicii clasice.

Sigur, Alisa Weilerstein nu este nici pe departe ceea ce am putea numi “o debutantă”: o recomandă numeroasele ei reușite anterioare, inclusiv ale discurilor pe care le-a semnat deja pentru casa londoneză Decca. Discul ei Șostakovici apărut pe 23 septembrie este al cincilea apărut la Decca; albumul ei de debut, cu concerte de Carter și Elgar, a fost numit în 2014 discul anului la categoria Concert a BBC Music Magazine Awards.

Concertele de Șostakovici sunt printre cele mai dificile partituri gândite pentru violoncel și orchestră, poate tocmai pentru că i-au fost dedicate unui mare violoncelist al secolului XX, Mstislav Rostropovici, care le-a interpretat în premieră. Alisa Weilerstein a studiat Concertul nr.1 de Șostakovici chiar cu Mstislav Rostropovici, când avea 22 ani, și de atunci, a interpretat de atât de multe ori această partitură, că poate fi considerată un soi de alter ego al violoncelistei. Este o partitură spectaculoasă, căreia Alisa Weilerstein îi imprimă un ritm demonic, pe care prea puțini muzicieni ar avea curajul să-l abordeze: are și avantajul Orchestrei Radiodifuziunii Bavareze din Munchen, conduse de tânărul, dar foarte talentatul dirijor spaniol Pablo Heras Casado care urmărește cu atenție toate intențiile muzicale ale solistei.

Concertul nr.2 este mai puțin cunoscut și cântat decât Concertul nr.1: este o muzică mai puțin accesibilă, interiorizată; scris în 1966 în Crimeea, concertul reflectă atât de bine niște realități care rămân, din păcate, și astăzi la ordinea zilei.

Aș vrea să mai notez un gând: apreciez foarte mult interpreții tineri care au curajul de a aborda partituri importante, de atâtea ori cântate înaintea lor, supunându-se inevitabil comparației cu predecesorii lor legendari. Așa cum cred că fiecare epocă are proprii ei eroi, iar tumultoasa Alisa Weilerstein poate fi un model pentru secolul XXI. Și cred că e bine să-i cunoaștem pe oamenii care pot fi modele pentru generația de acum și cea care va veni…

Noul disc al Alisei Weilerstein poate fi ascultat la Radio România Muzical luni, 21 noiembrie, de la ora 19.00, în reluare duminică, 27 noiembrie, de la ora 13.05, sau oricând pe site-ul campaniei Votează discul de muzică clasică al anului 2016.

Ambele discuri prezentate sunt disponibile și în România, în magazinele de specialitate sau pe site-urile www.getmusic.ro și www.emag.ro.

24
/10
/14

Centrul de Studii Româno-Japoneze "Angela Hondru" vă invită sâmbătă, 25 octombrie, la ora 19:00, în Aula Magna a Universității Româno-Americane la un concert și o prezentare de muzică tradițională japoneză, susținute de Prof. Takeshi Yamakawa, Dna. Kazuko Yanase și Dna. Hiroko Yamamoto. Instrumentele folosite vor fi shakuhachi, koto și shamisen. 

24
/10
/14

Ștefan Tarara, laureat cu premiul I la Concursul Internațional George Enescu, secțiunea vioară va concerta vineri, 31 octombrie 2014, de la ora 19.00, în sala de spectacole a Colegiului de Artă „Octav Băncilă” din Iaşi. La pupitrul Orchestrei Simfonice se va afla dirijorul Cristian Lupeș.

23
/10
/14

Miercuri, 22 septembrie, la Sala Radio din Bucureşti, un public entuziast şi călduros a răspuns afirmativ întrebării „VĂ PLACE TANGO ?”, provocare artistică lansată prin turneul său naţional de violoncelistul RĂZVAN SUMA, alături de doi invitaţi argentinieni - ANALIA SELIS (voce) şi JULIO SANTILLAN (chitară). 

23
/10
/14

Iubitorii operei sunt invitați într-o clădire renovată, cu o sală de spectacole cu acustică îmbunătățită, care va permite reprezentații artistice de o calitate superioară. Șase premiere, invitați de marcă, evenimente speciale, spații reamenajate. Stagiunea se deschide cu o nouă premieră a operei „La traviata” de Giuseppe Verdi, într-o montare originală semnată de regizorul britanic Paul Curran

21
/10
/14

Sâmbătă, 1 noiembrie, în cadrul seriei de concerte bilunare Jazzaj la ARCUB, va avea loc concertul „Gypsy Blues“, susținut de Emil Bîzgă (trompetă), Marius Vernescu (pian), Toma Zaharia Tomiță (bas) și Tudy Zaharescu (tobe). Evenimentul va avea loc la Sala ARCUB din Str. Batiște nr. 14, de la ora 20:00.

20
/10
/14

Un studio de înregistrări din Londra a lansat o „provocare” artistică unuia dintre cei mai valoroşi tineri pianişti români, SERGIU TUHUŢIU: studioul s-a oferit să îi înregistreze primul CD dacă reuşeşte să adune 20.000 de like-uri pe pagina sa de Facebook. După ce a făcut public acest pariu pe reţeaua de socializare, povestea s-a transformat într-un fenomen viral, rezultatul fiind acela că în două zile pagina sa a obţinut 24.000 de like-uri, iar înregistrările CD-ului au fost programate pentru finalul verii 2014.

17
/10
/14

Peste 35 de artişti internaţionali vor participa la cea de-a noua ediţie a Festivalului Internaţional de Muzică de Cameră SoNoRo, care se va desfăşura în perioada 31 octombrie - 17 noiembrie, în Bucureşti, Cluj-Napoca şi Iaşi, sub tema "Bridges".

17
/10
/14

55 de ani de virtuozitate, 55 de ani de diversitate şi culoare la 15 instrumente tradiţionale de suflat, de fiecare dată acelaşi nume, DUMITRU ZAMFIRA - maestrul fluierelor ! Duminică, în ziua de 26 a lui Brumar, de Sămedru (Sf. Dumitru), de la ora 17.00, Sala Radio îmbracă straie de sărbătoare.

16
/10
/14

Stefan Tarara, câştigătorul Concursului Enescu 2014, secţiunea vioară, este invitatul Marinei Constantinescu de vineri, 17 octombrie. Din această toamnă, poveştile culturale depănate în miez de noapte, la Nocturne, pot fi urmărite fiecare vineri, de la ora 24.00, la TVR 1, TVR HD şi TVR+.

16
/10
/14

Ajuns la jumătatea itinerariului, turneul naţional „VA PLACE TANGO ” se bucură de un succes extraordinar : după o deschidere specială şi neconvenţională a turneului la Palas Mall Iaşi, în faţa unui public de 1000 de spectatori, au urmat săli pline şi un public entuziast în Râmnicu Vâlcea, Botoşani, Bistriţa, Cluj-Napoca şi Timişoara.

16
/10
/14

Festivalul Sergiu Celibidache nu va mai fi organizat, motivul principal fiind "indiferenţa statului român, atunci când vine vorba de onorarea valorilor României", potrivit lui Serge Ioan Celibidache, care interzice, totodată, folosirea numelui şi a imaginii tatălui său de către instituţiile de stat.

13
/10
/14

Krzysztof Penderecki, personalitate simbol a muzicii secolului XX, va fi prezent la Sala Radio în deschiderea stagiunii Orchestrei Naţionale Radio, dirijate de Tiberiu Soare, eveniment construit în jurul unui atractiv program ce îmbină romantismul muzicii lui Ceaikovski şi spiritul inovator al muzicii lui Penderecki.

13
/10
/14

Albumul Ceciliei Bartoli, St Petersburg, un album al premierelor, se lansează astăzi, 13 octombrie. Acesta conţine 11 arii înregistrate în premieră mondială de Cecilia Bartoli, ansamblul I Barrochisti, dirijor Diego Fasolis; 11 arii descoperite de Cecilia Bartoli în arhiva Teatrului Mariinski din St Petersburg, pe care nu le-a mai cântat nimeni în ultimii 200 ani.