Lecția de dramaturgie. Cu Saviana Stănescu
https://www.ziarulmetropolis.ro/draft73260/

Dramaturgul Saviana Stănescu, născută în România şi stabilită în Statele Unite ale Americii, a fost invitată recent să ţină, alături de Matei Vişniec, un workshop de scriere dramatică în cadrul programului POINT New Writing, desfăşurat la festCO 2017. Despre întâlnirea sa cu tinerii dramaturgi de la noi, dar şi despre cum se scrie teatru azi, în rândurile care urmează…

Un articol de Alina Vîlcan|5 iunie 2017

Cum a apărut ideea workshopului de scriere dramatică din cadrul programului POINT New Writing, desfășurat în cadrul festCO 2017, și cum a fost gândit?

Am fost invitată de Octavian Saiu, consilier artistic ar Festivalului de Comedie, să fac un workshop împreună cu Matei Vișniec, dar sigur fiecare să-l facă pe stilul lui, ca participanții să învețe de la un dramaturg român stabilit în Franța, ca Matei, și de la mine, care am studiat la New York University, și am o carieră de peste 15 ani de scriitor dramatic și profesor la New York.

Ce rezultate a avut workshop-ul pentru participanți?

După câte mi-au spus, a fost foarte util pentru ei. Stilul american de predare și dezvoltare de piese contemporane se bazează pe un proces de scriere și rescriere/îmbunătățire a piesei, centrat pe feedback de la colegi, profesor, actori și apoi public. Noi, dramaturgii, nu lucrăm la o piesă singuri, în „mansarda de fildeș”, cum o poate face un poet sau un romancier. Dramaturgul trebuie să-și verifice textul în continuu cu actorii și publicul, apoi firește cu un regizor care aduce propria sa interpretare a textului. Dar până când piesa e gata, ideea e să o dezvolți doar cu actorii, pentru a vedea ce funcționează și ce nu în replici, relații, intenții dramatice, traseu dramatic al personajelor etc. Noi nu am avut actori la workshop, dar toți participanții aveau experiență în teatru (ca regizori, actori, dramaturgi), așa că au putut citi pe roluri. Misiunea mea a fost să-i fac pe participanți să se auto-disciplineze și să scrie o piesă de 10 minute pornind de la exerciții, o structură dramatică clară, apoi să construiască personajele și să pună „carne dramatică” pe ele prin modul lor de a vorbi și specificitatea frazelor și referințelor.

USELESS de Saviana Stănescu, regia Jose Zayas – IRT Theatre

Dincolo de talent și de inspirație, e foarte important pentru dramaturg să aibă o disciplină a scrisului, să lucreze cu un deadline și un scop precis și să îmbunătățească piesa până e gata de producție. Știu că aici, în România, mulți vor spune că talentul și inspirația sunt cele care contează, nu această „matematică” a creației dramaturgice, dar noi acolo, în SUA, așa lucrăm ca scriitori profesioniști: trebuie să „deliver” textul la deadline-ul cerut, agenta ta îți negociază onorariul și contractul cu deadline-uri, și nu te poți abate de la acest stil dacă vrei să fii luat în serios ca profesionist și să fii plătit pentru ceea ce scrii. Dacă lucrezi pe gratis, de amorul artei, sigur, o faci în ritmul tău. Eu abordez ambele metode, lucrez la anumite proiecte în ritmul meu, pe bani puțini sau deloc, dar la altele intru pe contract de comisionare/comandă de text dramatic. Mi s-a părut că aici, la București, ar trebui să accentuez partea cu disciplina… Totuși, aș mai vrea să spun că acest proces de feedback într-un workshop sau curs de scriere dramatică este aproape întotdeauna pozitiv, în sensul că dramaturgii trebuie încurajați să-și dezvolte propria voce creativă și să fie cât mai buni în ceea ce vor ei să scrie, nu în ceea ce le impune profesorul. Eu încerc să fiu foarte supportive și să subliniez mereu întâi ceea ce bun, special și unic într-un monolog sau scenă. Unii dintre participanții la workshop mi-au spus că n-au mai lucrat așa, într-un spirit de colaborare și egalitate, eu nu favorizez pe nimeni, nu zic unuia că e mai bun ca altul, ci subliniez ce are fiecare special și direcția pe care cred că ar trebui să meargă. Noi nu predăm la modul prescriptive in SUA, ci pe un proces de open debate, inspirație, susținere și încurajare permanentă, pentru ca studentul să se simtă apreciat, într-un safe space, și să poată crea liber și destins.

POLANSKI POLANSKI de Saviana Stănescu, regia Tamilla Woodard; cu Grant Neale; prezentat la HERE Arts Center, PS122/SoloNova, Chain Theatre; și în România la TIFF, FITS și la Teatrul Odeon din București

Cum ați descrie, în câteva rânduri, dramaturgia românească de acum (dacă sunteți familiarizată cu subiectul)? Și cum vedeți noua generație de dramaturgi?

Sunt familiarizată cu unii dintre noii dramaturgi ca Elise Wilk și Csaba Székely, care au făcut parte din programul de exchange coordonat de mine pentru Teatrul Lark din New York, când am creat o tabără de dramaturgie în colaborare cu Universitatea de Arte din Târgu Mureș, secțiile română și maghiară. Mai știu de teatrul postdramatic și docudramas practicate de regizori-autori ca Gianina Cărbunariu sau Bogdan Georgescu. Îmi place foarte mult ce fac ei în această zonă, e fresh, e puternic, e social, e important pentru comunități. La New York, teatrul e centrat pe text nou, pe piesa contemporană solidă, pe poveste cu personaje bine dezvoltate. Există și teatru experimental, downtown, dar în teatrele mai mari asta se face. Aș zice că teatrul din Europa continentală (nu UK) e centrat pe regizor, iar cel din SUA pe dramaturg. Aici, în Romania, regizorul propune o piesă unui teatru, acolo teatrele selectează dramaturgi, le dezvoltă piesele și apoi angajează un regizor să le monteze…

Ce dramaturgi preferați aveți? Și care sunt acele nume din dramaturgie cărora orice tânăr care își dorește să scrie teatru poate că ar fi bine să le cunoască textele?

În ordinea în care îmi vin în cap în momentul ăsta, nu a „importanței”: Tennessee Williams, David Henry Hwang, Paula Vogel, Lynn Nottage, Lucas Knath, Rajiv Joseph, Katori Hall, Annie Baker, Caridad Svich, Penelope Skinner, Nilo Cruz, Sarah Kane, Mark Ravenhill, Jose Rivera, David Mammet, Neil laBute, David Ives etc.

Ce vă inspiră cu precădere din lumea care vă înconjoară?

Mă inspiră oamenii, în special cei marginalizați, underdogs, cei care trebuie să lupte zi de zi pentru a avea o viață mai bună. Nu mă inspiră cei bogați, care de multe ori trăiesc într-un bubble de confort și suficiență. Dar, după cum spunea George Bernard Shaw (sau Oscar Wilde, citatul e atribuit amândurora): If you are to tell people the truth, you better make them laugh, otherwise they’ll kill you… Și mie îmi place să adaug un umor de bună calitate poveștilor și personajelor mele, să râdem și să plângem puțin, asta e ideal pentru mine, pentru că reflectă esența condiției umane și a teatrului.

„For a Barbarian Woman” de Saviana Stănescu, regia Niegel Smith, o co-producție Fordham/EST


Saviana Stănescu predă la Ithaca College. Detalii despre activitatea și piesele sale găsiți pe: www.saviana.com.

Dincolo de talent și de inspirație, e foarte important pentru dramaturg să aibă o disciplină a scrisului, să lucreze cu un deadline și un scop precis și să îmbunătățească piesa până e gata de producție. (Saviana Stănescu, dramaturg)

Foto: Jody  Christopherson
14
/05
/14

Diana Mihailopol a fost recompensată cu Premiul UNITER pentru teatru radiofonic, pentru Două nuvele de Mihail Bulgakov: Ştergarul cu cocoş şi Beregata de oţel. Ea a semnat dramatizarea radiofonică şi regia artistică pentru această producţie a Societăţii Române de Radiodifuziune, premiată la gala desfășurată la sfârșitul lunii aprilie.

05
/05
/14

T. O. Bobe, scriitorul care a dat acum zece ani „Cum mi-am petrecut vacanța de vară“, o carte de o forță de expresie, ba chiar și de un succes rareori egalate, T. O. Bobe, scriitorul care a revenit în 2011 cu „Contorsionista“, ne-a oferit un scurt interviu din care va rezulta că a scrie cărți în România echivalează cu a merge pe o sârmă imposibilă care arareori duce undeva.

30
/04
/14

Gabriel Coveșeanu a absolvit Facultatea de Teatru la UNATC, în 1996. Apoi s-a supus unui test: va fi în stare să facă altceva, în afară de actorie, în vremuri nesigure pentru artă? După ce a absolvit un master, la ASE, cu note mari, concluzia fericită a fost „Da“. Și totuși, soarta a făcut ca el să rămână în profesia pe care și-a ales-o cu inima, nu cu rațiunea.

26
/04
/14

Este actriţă la Teatrul „Constantin Tănase” şi profesor de actorie la Universitatea Hyperion. A absolvit două facultăţi, a publicat trei cărţi de bucate şi este la a doua soacră. Adriana Trandafir, care împlinește 58 de ani pe 26 aprilie, vorbește despre oamenii și locurile care i-au influenţat viaţa.

22
/04
/14

Coregraful şi dansatorul Gigi Căciuleanu a intrat în jocul propus de Ziarul Metropolis şi a alcătuit alfabetul propriei vieţi. Pornind de la fiecare literă din alfabet, el a ales cuvintele cheie care definesc cele mai importante momente din viaţa lui.

11
/04
/14

Actorul Florin Zamfirescu împlineşte 65 de ani, pe 12 aprilie. E un moment în care îşi priveşte viitorul în ochi şi se vede jucând. Se vede chiar şi însurat, cu o doctoriţă. Şi se mai gândeşte şi la sănătate, şi la roluri, şi la cei 42 de ani în teatru, ca actor şi ca profesor.

09
/04
/14

De la New York la Reghin, de la Sankt Petersburg la Tecuci și Lisabona. Horia Mihail e un pianist călător, gurmand și curios, care n-ar spune nu nici unui loc de pe lume. Zilele astea se află într-un turneu al cărui nume îi vine mănușă: „Pianul călător”.

10
/03
/14

NOUA GENERAŢIE DE ARTIŞTI Marcel Ţop este regizorul cameleon. Montează pe scena Operei Române, a Teatrului de Comedie, în ţară, sau în underground, cu aceeaşi plăcere şi dăruire, nu se repetă şi nu trece neobservat! Se reinventează cu fiecare spectacol pe care îl montează, pentru că, așa cum îi place să-l citeze pe Peter Brook „în teatru, diavolul e plictiseala!”

13
/02
/14

Care e diferența între muzica vie și cea pe care o auzim la radiourile comerciale? Ce înseamnă jazz a cappella și cum s-au lansat Sarmalele Reci ,,ca în brânză”, acum aproape 20 de ani? Povestește Zoltán András, fondatorul grupului Jazzappella.