Eveniment – BERGMAN 100, în cadrul celei de-a 28-a ediții a FNT
https://www.ziarulmetropolis.ro/eveniment-bergman-100-in-cadrul-celei-de-a-28-a-editii-a-fnt/

Spectacolul de teatru „Persona”, pus în scenă de Peter Kerek la Teatrul „unteatru” – inspirat din opera marelui cineast, şi un cine-concert cu proiecţie de film mut, reunite sub titlul „Bergman.100”, sunt două evenimente speciale programate în cadrul Festivalului Naţional de Teatru, pe 25 octombrie, pentru a marca 100 de ani de la naşterea celebrului regizor suedez Ingmar Bergman, celebrat în toată Europa.

Un articol de Petre Ivan|18 octombrie 2018

Pentru a marca 100 de ani de la naşterea celebrului regizor suedez, Festivalul Naţional de Teatru programează în ziua de 25 octombrie două evenimente speciale: spectacolul de teatru „Persona”, pus în scenă de Peter Kerek la Teatrul „unteatru” – inspirat din opera marelui cineast şi un cine-concert cu proiecţie de film mut, reunite sub titlul „Bergman.100”.

Ingmar Bergman.este considerat mai ales ca fiind unul dintre cei mai influenţi regizori de film ai celei de-a doua jumătăţi a secolului XX, însă puţină lume cunoaşte atracţia lui pentru teatru şi cariera sa dedicată scenei. În teatru îşi găseşte refugiul la 19 ani, când îşi abandonează studiile şi fuge de acasă, plecând în turneu cu „Tatăl” de August Strindberg. Scena îi va oferi în tinereţe posibilitatea de a-şi încerca harul actoricesc, apoi la vârsta de doar 26 de ani va prelua direcţia Teatrului de Stat din Helsingborg, iar mai târziu, în anii maturităţii, Ingmar Bergman va deveni directorul Teatrului Regal de Stat din Stockholm (1963-1967).

Pasiunea sa pentru teatru se poate simţi şi în unul dintre cele mai faimoase filme create de marele cineast: „Persona” (1966), avându-le ca protagoniste pe actriţele Bibi Andersson şi Liv Ullmann, are teme şi abordări vădit apropiate textului dramatic „Cea mai puternică” semnat de August Strindberg.

„În Persona (…) am mers atât de departe cât am putut merge.” – mărturisea Ingmar Bergmanîn anii ’80, adăugând: „Cu diferite ocazii, am spus că Persona mi-a salvat viaţa şi asta nu este o exagerare. Dacă nu aş fi avut curajul de a face acest film, aş fi fost probabil total devastat. Un lucru semnificativ: pentru prima dată nu mi-a păsat dacă rezultatul va fi sau nu un succes comercial.”

Iată de ce iniţiativa regizorului Peter Kerek de a imagina în 2018, la unteatru, o versiune scenică a peliculei „Persona”, devine cu atât mai incitantă şi poate oferi un necesar moment de meditaţie artistică şi de confluenţă a artelor.

Spectacolul „PERSONA”, în interpretarea actriţelor Alina Berzunţeanu şi Emilia Bebu, este realizat cu sprijinul Ambasadei Suediei din Bucureşti / We are basca şi este programat în cadrul Festivalului Naţional de Teatru joi, 25 octombrie, de la ora 20.00, pe scena teatrului unteatru (str. Sfinţii Apostoli, nr.44).

Ingmar Bergman

„Spectacolul nostru Persona nu s-a născut din intenţia de a omagia. Nu ne-am propus să ne lăudăm cu Bergman, să-l arborăm cu mândrie ca pe un drapel pentru că aşa o cere calendarul. Cu toate acestea, ne înscriem cu toată convingerea şi forţa în rândul evenimentelor centenarbergmaniene, pentru că Bergman trebuie să rămână în centrul atenţiei culturale, oriunde filmul şi teatrul pretind că ar avea ceva de spus. Cred că cea mai puternică moştenire pe care ne-o lasă Bergman este cea legată de fantomatica noastră lume interioară. O lume pe care rareori reuşim s-o formulăm în cuvinte, o lume învăluită în secrete, în care totul devine posibil.” (Peter Kerek)

Cel de-al doilea eveniment „Bergman.100” din cadrul Festivalului Naţional de Teatru este un Cine-concert care va avea loc în aceeaşi zi dedicată regizorului suedez – 25 octombrie, în sala Cinetic a HUB-ului FNT, începând cu ora 18:00. Este vorba de proiecţia filmului mut Korkarlen / Căruţa Fantomă (Suedia, 1921), creat de un alt mare regizor de film scandinav: Victor Sjostrom. Proiecţia va fi acompaniată de un sound-design live creat de grupul Foley’Ala (Bucureşti-Bruxelles), iar traducerea va fi asigurată de criticul de film Irina Margareta Nistor, invitat special al FNT.

Korkarlen este un film-cult, considerat unul dintre reperele majore din istoria cinematografiei suedeze,dar şi un punct de referinţă în creaţia pentru marele ecran din toate timpurile. Filmul a avut o influenţă majoră asupra operei regizorului Ingmar Bergman, care declara în anii ’70: „Cunoscându-l pe Victor Sjostrom () a fost, pentru mine, o experienţă formidabilă. Totul a început încă de timpuriu, cu Căruţa fantomă. Pe atunci, aveam 12 sau 13 ani. M-a impresionat profund, fiind puternic mişcat de acest film. Nu că aş fi înţeles mare lucru pe atunci, dar am fost uimit.”

Manifestările vor fi onorate de prezenţa la evenimente a unor invitaţi speciali ai Ambasadei Suediei la Bucureşti şi ai Festivalului Naţional de Teatru.

Foto: Ingmar Bergman, FNT 2018 – facebook

30
/04
/24

Violoncelistul de talie internațională Andrei Ioniță va cânta la Iași în cadrul seriei concertelor organizate de Fundația Culturală Gaudium Animae. Recitalul va avea loc joi, 9 mai 2024, ora 19.00, în sala Henri Coandă de la Palatul Culturii Iași.

30
/04
/24

Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” București, prin Departamentul de Cercetare, Dezvoltare, Inovare, și Centrul de Teatru Educațional Replika desfășoarpă, în perioada 27 mai-1 iunie 2024, evenimentul care încheie proiectul european TabThePAST. Taboo History. Fill the Past to Sense the Present (Istoria Tabu. Umple golurile din trecut pentru a percepe prezentul).

30
/04
/24

Luni, pe 29 aprilie, la Teatrului Național ,,I. L. Caragiale’’ din București, a avut loc cea de-a 18-a ediție a Galei Premiilor Gopo, în cadrul căreia au fost celebrate performanțele înregistrate de cinematografia română în ultimii ani.

30
/04
/24

În pofida starturilor false, primăvara pare a se fi împământenit. Asta mai ales dacă te iei după lumina care se filtrează printre copaci. Pare greu de crezut, iar oamenii de la meteo sunt fiecare un soi de Cassandra care a tot strigat „lup” până a rămas fără voce. Dar e suficient să tragem adânc aer în plămâni și, printre moleculele de îndoială își va face loc și aerul proaspăt. În întâmpinarea căldurii, acum că am trecut de cea mai crudă dintre luni, Vanner Collective invită publicul la trei spectacole dezghețate.

30
/04
/24

Galeria Jecza din Timișoara alături de Fundația Interart Triade magnetizează publicul din Veneția cu o expoziție în premieră în orașul celebrei Bienale de Artă, redeschizând vizitatorilor, după un deceniu un spațiu vechi de peste 900 de ani, cu o expoziție intens apreciată de critici, colecționari și iubitori de artă.

29
/04
/24

După „MANual”, spectacolul care a umplut sala la fiecare reprezentație de la Centrul Național al Dansului București (CNDB), Sergiu Diță, un coregraf în plină ascensiune, revine cu o nouă premieră. Publicul este invitat la „Memetics”, un spectacol de dans contemporan inspirat din cultura digitală, în 11 și 12 mai. Un spectacol care va ajunge viral, însă nu pe Internet, ci pe scenă.

29
/04
/24

Tuturor ne place să călătorim. În locuri exotice, în orașe aglomerate, la capătul lumii sau la doi pași de casă. Dar există și locuri unde poți călători în timp. Iar Râșnov este locul ideal pentru o astfel de experiență.

29
/04
/24

Romanul „Părinți” al Dianei Bădica este romanul unei generații. Este acel moment din proza noastră contemporană în care simți respirația unei scriitoare cu totul speciale, care reușește să surprindă suflul și sufletul unei generații în care s-au întâlnit și s-au ciocnit toate tranzițiile ultimelor decenii.

29
/04
/24

Timp de 12 zile, în perioada 17 mai – 9 iunie, copiii sunt așteptați, alături de părinții lor, la cea de-a opta ediție a Festivalului Opera Copiilor, unde vor fi întâmpinați cu surprize și activități distractive, desfășurate în locurile binecunoscute, dar și în spații recente deschise publicului.