Eveniment – BERGMAN 100, în cadrul celei de-a 28-a ediții a FNT
https://www.ziarulmetropolis.ro/eveniment-bergman-100-in-cadrul-celei-de-a-28-a-editii-a-fnt/

Spectacolul de teatru „Persona”, pus în scenă de Peter Kerek la Teatrul „unteatru” – inspirat din opera marelui cineast, şi un cine-concert cu proiecţie de film mut, reunite sub titlul „Bergman.100”, sunt două evenimente speciale programate în cadrul Festivalului Naţional de Teatru, pe 25 octombrie, pentru a marca 100 de ani de la naşterea celebrului regizor suedez Ingmar Bergman, celebrat în toată Europa.

Un articol de Petre Ivan|18 octombrie 2018

Pentru a marca 100 de ani de la naşterea celebrului regizor suedez, Festivalul Naţional de Teatru programează în ziua de 25 octombrie două evenimente speciale: spectacolul de teatru „Persona”, pus în scenă de Peter Kerek la Teatrul „unteatru” – inspirat din opera marelui cineast şi un cine-concert cu proiecţie de film mut, reunite sub titlul „Bergman.100”.

Ingmar Bergman.este considerat mai ales ca fiind unul dintre cei mai influenţi regizori de film ai celei de-a doua jumătăţi a secolului XX, însă puţină lume cunoaşte atracţia lui pentru teatru şi cariera sa dedicată scenei. În teatru îşi găseşte refugiul la 19 ani, când îşi abandonează studiile şi fuge de acasă, plecând în turneu cu „Tatăl” de August Strindberg. Scena îi va oferi în tinereţe posibilitatea de a-şi încerca harul actoricesc, apoi la vârsta de doar 26 de ani va prelua direcţia Teatrului de Stat din Helsingborg, iar mai târziu, în anii maturităţii, Ingmar Bergman va deveni directorul Teatrului Regal de Stat din Stockholm (1963-1967).

Pasiunea sa pentru teatru se poate simţi şi în unul dintre cele mai faimoase filme create de marele cineast: „Persona” (1966), avându-le ca protagoniste pe actriţele Bibi Andersson şi Liv Ullmann, are teme şi abordări vădit apropiate textului dramatic „Cea mai puternică” semnat de August Strindberg.

„În Persona (…) am mers atât de departe cât am putut merge.” – mărturisea Ingmar Bergmanîn anii ’80, adăugând: „Cu diferite ocazii, am spus că Persona mi-a salvat viaţa şi asta nu este o exagerare. Dacă nu aş fi avut curajul de a face acest film, aş fi fost probabil total devastat. Un lucru semnificativ: pentru prima dată nu mi-a păsat dacă rezultatul va fi sau nu un succes comercial.”

Iată de ce iniţiativa regizorului Peter Kerek de a imagina în 2018, la unteatru, o versiune scenică a peliculei „Persona”, devine cu atât mai incitantă şi poate oferi un necesar moment de meditaţie artistică şi de confluenţă a artelor.

Spectacolul „PERSONA”, în interpretarea actriţelor Alina Berzunţeanu şi Emilia Bebu, este realizat cu sprijinul Ambasadei Suediei din Bucureşti / We are basca şi este programat în cadrul Festivalului Naţional de Teatru joi, 25 octombrie, de la ora 20.00, pe scena teatrului unteatru (str. Sfinţii Apostoli, nr.44).

Ingmar Bergman

„Spectacolul nostru Persona nu s-a născut din intenţia de a omagia. Nu ne-am propus să ne lăudăm cu Bergman, să-l arborăm cu mândrie ca pe un drapel pentru că aşa o cere calendarul. Cu toate acestea, ne înscriem cu toată convingerea şi forţa în rândul evenimentelor centenarbergmaniene, pentru că Bergman trebuie să rămână în centrul atenţiei culturale, oriunde filmul şi teatrul pretind că ar avea ceva de spus. Cred că cea mai puternică moştenire pe care ne-o lasă Bergman este cea legată de fantomatica noastră lume interioară. O lume pe care rareori reuşim s-o formulăm în cuvinte, o lume învăluită în secrete, în care totul devine posibil.” (Peter Kerek)

Cel de-al doilea eveniment „Bergman.100” din cadrul Festivalului Naţional de Teatru este un Cine-concert care va avea loc în aceeaşi zi dedicată regizorului suedez – 25 octombrie, în sala Cinetic a HUB-ului FNT, începând cu ora 18:00. Este vorba de proiecţia filmului mut Korkarlen / Căruţa Fantomă (Suedia, 1921), creat de un alt mare regizor de film scandinav: Victor Sjostrom. Proiecţia va fi acompaniată de un sound-design live creat de grupul Foley’Ala (Bucureşti-Bruxelles), iar traducerea va fi asigurată de criticul de film Irina Margareta Nistor, invitat special al FNT.

Korkarlen este un film-cult, considerat unul dintre reperele majore din istoria cinematografiei suedeze,dar şi un punct de referinţă în creaţia pentru marele ecran din toate timpurile. Filmul a avut o influenţă majoră asupra operei regizorului Ingmar Bergman, care declara în anii ’70: „Cunoscându-l pe Victor Sjostrom () a fost, pentru mine, o experienţă formidabilă. Totul a început încă de timpuriu, cu Căruţa fantomă. Pe atunci, aveam 12 sau 13 ani. M-a impresionat profund, fiind puternic mişcat de acest film. Nu că aş fi înţeles mare lucru pe atunci, dar am fost uimit.”

Manifestările vor fi onorate de prezenţa la evenimente a unor invitaţi speciali ai Ambasadei Suediei la Bucureşti şi ai Festivalului Naţional de Teatru.

Foto: Ingmar Bergman, FNT 2018 – facebook

12
/11
/14

Miercuri, 12 noiembrie 2014, începând cu ora 19.30, Pleshoo Contemporary devine a doua gazdă temporară a proiectului lui Dragoș Cristescu, „Glorifying the Body”, a cărui călătorie tripartită proiectată până la sfârșitul anului a început la ArtXpert. Jurnal vizual al căutării formei perfecte în potențialul latent al subiectului, proiectul artistului se constituie în jurul Trupului, în varianta lui cea mai adorată de artă de-a lungul manifestării sale ca voință umană transformatoare: nudul feminin

11
/11
/14

În vara anului 2014 ajung pentru un Festival de Teatru la Timișoara. Plec mai departe către Belgrad, căci, vechi reporter fără frontiere, e prea târziu să mi le pot impune. Supraviețuiesc circulației barbare, ajung în Belgrad, cunosc un bănățean de orgine sârbească rămas aici din vremea războaielor din anii `90.

11
/11
/14

The Tunnel/ Der Tunnel, o dramă intensă bazată pe povestea adevărată a unui campion la înot care a fugit din Germania de Est, cu Alexandra Maria Lara într-unul dintre rolurile-cheie, va fi proiectat în închiderea Cinepolitica Extra Time miercuri, 19 noiembrie, de la 20.30, la Cinema Elvira Popescu. Evenimentul are loc între 17-19 noiembrie, la Elvira Popescu, și cuprinde șase filme premiate despre Germania divizată și dezbateri cu istorici, sociologi și politologi

11
/11
/14

Festivalul Național de Teatru Independent ediția a II-a s-a încheiat duminică, 9 noiembrie. Timp de o săptămână, pe scenele din capitală s-au jucat peste 50 de producții din București, Sibiu, Iași, Cluj, Craiova și Târgu-Mureș. Juriul festivalului a acordat o serie de distincții spectacolelor reprezentative pentru mișcarea independentă actuală.

11
/11
/14

Teatrul Naţional Bucureşti a fost inaugurat luni, în prezenţa conducerii instituţiei şi a mai multor oameni politici. Fotograful Vlad Eftenie, prezent la evenimentul de inaugurare a clădirii, ne propune o scurtă incursiune prin edificiul recent renovat şi consolidat.

11
/11
/14

Institutul Balassi – Instiutul Maghiar din Bucureşti, împreună cu Muzeul Naţional al Ţăranului Român, organizează, în perioada 10-16 noiembrie 2014, a opta ediţie a Săptămânii Filmului Maghiar la Bucureşti. Evenimentul îşi propune să reflecte spiritul şi diversitatea cinematografiei maghiare actuale.

11
/11
/14

DanaArtgallery a organizat în vara aceasta în perioada 15-25 august 2014 o tabăra de creaţie la Ciric, Iaşi. picturile realizate în această perioadă sunt expuse în spaţiul Galeriei Odeon, foaierul sălii Studio a Teatrului Odeon până pe 30 noiembrie.

11
/11
/14

Festivalul Filmului Francez, organizat de către Institutul Francez din România și Ambasada Franței, a lansat și la ediția din acest în secțiunea „Competiție”, a cărui scop este să aducă în lumina reflectoarelor regizorii aflați la primul sau al doilea lungmetraj.

10
/11
/14

Pianul din celebrul film "Casablanca", cu Humphrey Bogart şi Ingrid Bergman în rolurile principale, va fi scos la licitaţie, pe 24 noiembrie, la New York, iar organizatorii evenimentului estimează că vor obţine un milion de dolari pe acest instrument muzical.

10
/11
/14

Trei recitaluri și un concert cu orchestra, muzică de cea mai bună calitate cântată cu pasiune, talent și virtuozitate de trei maeștri ai scenei clasice, răsplătite cu cu minute în șir de aplauze de spectatorii ce au umplut sălile de la Craiova, Râmnicu Vâlcea și de două ori la Timișoara.