Folia, Shakespeare & Co. Gigi Căciuleanu aduce nebunia dansului la Metropolis
https://www.ziarulmetropolis.ro/folia-shakespeare-co-gigi-caciuleanu-aduce-nebunia-dansului-la-metropolis/

Pe 23 şi pe 24 aprilie, de la ora 19.00, la Teatrul Metropolis se joacă, în avanpremieră, cel mai nou spectacol al coregrafului Gigi Căciuleanu, „Folia, Shakespeare & Co”.

Un articol de Adina Scorţescu|16 aprilie 2014

Folia, Shakespeare & Co“ este produs de Fundaţia Art Production, în parteneriat cu Teatrul Metropolis şi cu Televiziunea Română. Spectacolul va face parte dintr-un turneu naţional şi internaţional fără precedent, pe care „Gigi Căciuleanu Romania Dance Company“ îl va susţine în această toamnă.

Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications JTI România, a spus – în cadrul conferinței de presă care a avut loc astăzi la Teatrul Metropolis – de ce îl susține pe Gigi Găciuleanu: „Sunt puţini români recunoscuți în lume, care reprezintă patrimoniul național. N-aș vrea să spun vorbe mari, dar m-a impresionat foarte tare când, acum patru sau cinci ani, a venit în România un japonez, un actor de kabuki. Se numea Nakamura Kanzaburo al XVIII-lea și era considerat patrimoniul național al Japoniei. Pentru ambasadorii de la vremea aceea, prezența lui în România era mai importantă decât cea a primului ministru.

Îmi aduc aminte că Ion Caramitru a zis: «un actor, considerat patrimoniu național… și trăiește!» Eu cred că trebuie să descoperim acești oameni care reprezintă patrimoniul național. Iar, pentru România, arta și artiștii săi sunt un patrimoniu național.”

gigi caciuleanu

Imagine de la conferinţa de presă de la Teatrul Metropolis. În fotografie, George Ivaşcu, directorul teatrului, Gilda Lazăr (JTI România) şi coregraful Gigi Căciuleanu

George Ivașcu, directorul Teatrului Metropolis, a spus că artiștii implicați în acest proiect vor crea un moment istoric, cel puțin pentru Teatrul Metropolis, pentru că este primul spectacol de acest gen care are loc aici: „Cum spunea Petre Țuțea, nu se poate face o găleată de iaurt fără o lingură de cheag. Iată, cheagul este Gigi Căciuleanu, un imens artist, care cred că ne-a învățat pe toți ce înseamnă iubirea. Cu siguranţă că este o mare şi o foarte frumoasă prietenie care se va lega de acum încolo“, a continuat George Ivaşcu.

Folia + Shakespeare + Compania

Gigi Căciuleanu a măturisit că îi este teamă atunci când începe un nou proiect: „Mi-e foarte frică. Întotdeauna, unui artist îi e frică de sine însuși. Nu vorbesc de tracul intrării în scenă, ci de frica de a nu da greș și – în același timp -, de frica de a nu fi destul de obraznic.” Apoi a vorbit despre cum s-a născut titlul spectacolului:

Folia „Această folie pornește de la o frază muzicală de câteva note, care a trăit câteva secole. Ce folie e asta, să dureze atâta vreme, să inspire atâția artiști? E și un dans «folia»; nu știu cum s-o fi dansând, n-am văzut un video de pe atunci”, a glumit coregraful.

Folia Copyright Simion Buia - 0763654920-0465

Gigi Căciuleanu, în timpul unei repetiţii de la spectacolul „Folia“, pe scena Teatrului Metropolis. Foto: Simion Buia

Shakespeare „Vă spun de la început, să nu vă așteptați să vedeți un Shakespeare! El e acel cheag care face să existe găleata cu iaurt. La acest Shakespeare, al Foliei, mă gândesc de foarte multă vreme, de când dansam bufonul în Lacul Lebedelor, la Opera din București. Era primul meu rol academic, eu fiind în contre-emploi total. Sunt înalt, de obicei bufonii sunt micuți… plus căciula… vă dați seama; dar m-am descurcat.

În acest rol am pus tot felul de bagaje și mi-am construit rolul în aşa fel încât eram peste tot, eram ca un drac: eram la picioarele reginei, sub fustele ei, în capul prințesei Odette/Odile, eram peste tot. Am fost chemat la conducere și mi s-a spus:«Tovarășe Căciuleanu, va depășiți rolul”. Am zis «Da, mai bine să-l depășesc eu, decât să mă depășească el pe mine.” Am fost obraznic atunci, dar am fost bufon.

Atunci când s-au trimis nişte rachete în cosmos, pentru extratereştri, s-a pus o plăcuţă micuţă – ca un desen pentru copii – unde erau esenţele tuturor informaţiilor despre umanitate. Aşa mi se par aceste replici din Shakespeare.

Ce înseamnă un bufon? Înseamnă ce suntem noi. Cred că un balerin, o balerină, un dansator este cel mai mare bufon, pentru că îşi prezintă cocoașa publicului. Aia pe care ești ciomăgit. Aia care, dacă nu faci cum trebuie, te lasă flămând sau te dă afară. Acolo, totul e pe muchie de cuțit.

Folia Copyright Simion Buia - 0763654920-0409

Gigi Căciuleanu, în mijlocul echipei sale de DansActori. Foto: Simion Buia

Această muchie de cuțit m-a inspirat atunci când m-am gândit la Shakespeare şi când l-am recitit. E un coșmar total recitirea lui Shakespeare! I-am încurcat pe toți, nu mai știam cine din ce piesă este, dar mi-am dat seama că era o constantă pe undeva – el spunea în fraze foarte scurte niște adevăruri foarte mari. Deodată. Oricare dintre frazele alea aș lua, ne reprezintă pe noi, pe ăștia care suntem pe scenă, în șubrezenia noastră corporală, în nebunia noastră a minții, în fața unui public care nu ne judecă, dar care ne observă.

& Co „E o companie de individualități, fiecare cu un parcurs foarte frumos. I-am studiat pe toți, și de departe, și de aproape, si de pe Facebook. (râde) Am făcut niște castinguri, m-am uitat cum le sclipesc ochii şi dacă îi interesează o anume nebunie“.

Coregraful Gigi Căciuleanu reuşeşte prin această montare să îl readucă pe William Shakespeare în actualitate, chiar la 450 de ani de la naşterea marelui dramaturg.

Gigi Căciuleanu la Metropolis \ Video: Simion Buia pentru Ziarul Metropolis / Academia de Fotografie

INFO

Folia, Shakespeare & Co

regia și coregrafia: Gigi Căciuleanu

scenografia: Corina Grămoșteanu

Muzica: Paul Ilea

DansActori: Ramona Bărbulescu, Richard Bovnoczki, Rasmina Călbăjos, Alexandru-Mircea Călin, Paul Cimpoieru, Relu Dobrin, Lari Cosmin Georgescu, Lucile Julaud, Ștefan Lupu, Ioana Macarie, Ioana Marchidan, Cristian Nanculescu, Adrian Nour, Cristian Osolos, Arcadie Rusu, Diana Spiridon, Vanda Ștefănescu

Foto de la repetiţiile spectacolului „Folia“ – Simion Buia (www.actoriisifotograful.ro) pentru Ziarul Metropolis

18
/01
/17

Cel mai longeviv spectacol din repertoriul Teatrului Odeon, ”Gaiţele”, de Alexandru Kiriţescu, în regia Alexandru Dabija, revine, după o pauză de mai mult de un an. Cea de-a 222-a reprezentaţie va avea loc în această seară (miercuri), de la ora 19.00.

18
/01
/17

Unul dintre cei mai cunoscuţi actori români, Ion Besoiu, a murit, astăzi, la vârsta de 85 de ani, la institutul pentru boli cardio-vasculare „Prof. Dr. C.C. Iliescu", din Capitală. De-a lungul bogatei sale cariere, Ion Besoiu ainterpretat zeci de roluri în pe scenă și pe platourile de filmare.

18
/01
/17

Critic (constructiv) de teatru, curator de evenimente culturale din & dimprejurul teatrului, editor, traducătoare, observator, comentator și producător de proiecte culturale ce deschid teatrul spre diferite alte forme de creativitate artistică.

18
/01
/17

Saroo are doar 5 ani când se pierde de fratele lui mai mare și ajunge într-un tren care-l duce de-a lungul Indiei, în Calcutta, la mii de kilometri depărtare de locul unde s-a născut şi de familie. Înainte de a fi adoptat de un cuplu din Australia, micuţul supravieţuieşte numeroaselor încercări şi primejdii întâlnite. Apoi, 25 de ani mai târziu, porneşte în căutarea familiei sale, încercând să reajungă acasă.

17
/01
/17

Comedia 6,9 pe scara Richter, în regia lui Nae Caranfil ,va ajunge în 39 de oraşe şi peste 65 de ecrane din ţară, începând cu 20 ianuarie. Miercuri, 18 ianuarie, fanii regizorului sunt aşteptaţi la o proiecţie specială în avanpremieră, care va avea loc de la ora 20.00 la Grand Cinema & More Băneasa. Proiecţia va fi precedată de o sesiune de autografe cu Nae Caranfil, începând cu ora 19.30, în foaierul cinematografului.

17
/01
/17

În această seară, de la ora 19.00, la ceainăria Cărturești Verona, editura Nemira lansează o carte fundamentală pentru istoria ideilor, tradusă pentru prima dată în România: Numărul de aur. Rituri și ritmuri pitagoreice în dezvoltarea civilizației occidentale, de Matila C. Ghika. Volumul cuprinde o scrisoare către autor semnată de Paul Valéry, prefață de Basarab Nicolescu și este tradusă din limba franceză de Adrian Pătrușcă.

17
/01
/17

La 20 de ani de la dispariția lui Ion Voicu, fiul acestuia, Mădălin Voicu va dirija Orchestra Naţională Radio într-un concert In memoriam. Alexandru Tomescu va cânta pe vioara Stradivarius Elder Voicu Concertul nr. 5 în la major pentru vioară și orchestră, KV 219 de Mozart.

16
/01
/17

Cartea „Zgomotul timpului” a fost publicată anul trecut în colecția Babel de la Editura Nemira (ediția a II-a, traducere de Virgil Stanciu).

16
/01
/17

Spectacolul No Man`s Land, jucat la Teatrul Naţional din București, este o adaptare scenică după filmul cu acelaşi nume de DanisTanović (câștigător al premiului Oscar pentru cel mai bun film străin în 2001), în regia bulgarului Alexander Morfov.

16
/01
/17

Un film pentru televiziune despre viaţa şi cariera cântăreţului Michael Jackson va fi produs la Hollywood in februarie si se va intitula ”Michael Jackson: Searching for Neverland”. Rolul principal va fi interpretat de Navi, unul dintre cei mai cunoscuți imitatori ai cântăreţului.

16
/01
/17

În urma succesului înregistrat după lansarea, în octombrie, a primelor 5 Atelierele „Micul Artist”, Opera Comică pentru Copii oferă, începând din luna februarie, un nou curs pentru cei mici: Atelierul de Flamenco, susținut de dansatorul argentinian Lucas Molina.

16
/01
/17

Poetul, prozatorul, criticul literar și publicistul Mircea Cărtărescu a fost desemnat, duminică seară, câștigător al celei de-a XXVI-a ediții a Premiului Național de Poezie Mihai Eminescu pentru Opera Omnia, care se acordă, în fiecare an, pe 15 ianuarie, la Botoșani.