Harca se întoarce, în premieră, la Teatrul Elisabeta
https://www.ziarulmetropolis.ro/harca-se-intoarce-in-premiera-la-teatrul-elisabeta/

După 30 de ani de la cea mai recentă punere în scenă, celebra poveste a „Babei Hârca” revine într-o adaptare modernă la Teatrul Elisabeta din Bucureşti. Comedia muzicală „Hârca se întoarce“, adaptare după o povestea scrisă de Matei Millo, va avea premiera pe 29 aprilie 2015.

Un articol de Petre Ivan|12 martie 2015

Harca se întoarce, la Teatrul Elisabeta / Actrița Dana Rotaru este protagonista muzicalului. În prezent poate fi văzută în spectacolul „Fantoma de la Operă“, pus în scenă la București de regizorul australian Stephen Barlow.

Alături de ea, distribuţia musicalului „Hârca se întoarce“ îi cuprinde pe Diana Dumitrescu, Vladimir Drăghia, Alexandru Suciu, Bogdan Talaşman şi Cristi Crețu.

Transpusă în zilele noastre, povestea Hârcăi vorbește despre dragoste, iluzii şi manipulare. Adaptarea propusă de regizorul Cătalin Rotaru păstrează, în spatele situațiilor comice, o parte din tipologiile pe care le regăsim în povestea originală, transmise însă sub „masca” satirei şi a umorului.

Matei Millo, fotografiat  de Carol Szathmári

Matei Millo, fotografiat de Carol Szathmári

Matei Millo, în notă contemporană

Inspirat din mitologia românească, textul „Baba Hârca“ a fost scris în 1851 de Matei Millo, unul dintre cei mai importanţi artişti ai teatrului românesc, marcând începutul istoriei literaturii muzicale româneşti.

Compozitorul de renume Alexandru Flechtenmacher a transformat textul în prima operetă românească. În 1944, la Naţional „Vasile Alecsandri” din  Iaşi, actorul Ramadan Constantin propunea primul travesti românesc, întruchipând-o pe Baba Hârca.

Cel mai recent, textul a fost pus în scenă în 1984 de regizorul Alexandru Dabija la „Teatrul Tineretului” din Piatra Neamț, rolul Hârcăi fiind atribuit actorului Constantin Ghenescu.  Doi ani mai târziu, în 1986, Anda Călugăreanu intra în rolul Babei Hârca, pe scena bucureșteană, într-o adaptare muzicală semnată de Nicu Alifantis.

Foto: Harca se întoarce, Matei Milo – wikipedia

23
/09
/21

Când s-a stins cel mai mare scriitor rus, cenzura lucra de zor, „dar sentimentele poporului rus nu puteau fi înăbușite”, notează americanul Jay Parini în ultimele pagini din cunoscutul roman „Ultima gară”.

23
/09
/21

Cunoscutul actor Vlad Ivanov, în calitate de povestitor; premiera românească a operei „Strigoii” de George Enescu, sub bagheta apreciatului dirijor Gabriel Bebeșelea; Orchestra Academiei Naționale Santa Cecilia din Roma, condusă de faimosul dirijor Daniele Gatti și cu pianistul Jean Yves Tibaudet ca solist sunt câteva din principalele oferte ale zilei la Festivalul Internațional George Enescu.

23
/09
/21

Trăim secolul vitezei, vorbim repede, tastăm repede, aproape că am uitat cum se scrie de mână, cui îi mai pasă azi de virgule puse corect, de i-uri dublate, de forme incorecte ale cuvintelor, de expresii greşite?

22
/09
/21

Teatrul EXCELSIOR prezintă, vineri, 24 septembrie, ora 19:00, premiera spectacolului Cenușăreasa – o adaptare muzicală a basmului omonim, semnată Eduard Petru Jighirgiu, cu participarea coregrafului Edi Stancu. Veți descoperi o versiune surprinzătoare a Cenușăresei, care explorează ludic fiecare personaj și detaliu al poveștii în crearea unui spectacol care va bucura întreaga familie.

21
/09
/21

Biografiile marilor împărați din China dinastică sunt ticsite de povești sângeroase, jocuri de culise, răzbunări, urzeli, iubiri devastatoare și multe alte ingrediente spectaculoase pe care industria de televiziune chineză le explorează și reformulează romanțat sub forma serialelor și filmelor istorice de larg consum.