În cazul banilor din cer
https://www.ziarulmetropolis.ro/in-cazul-banilor-din-cer/

În “Bani din cer”, Umorul e acasă. Aceasta este o comedie, o farsă dacă vreţi, foarte contemporană. Aşa cum au sesizat înţelepţii încă de acum şase-şapte decenii banii au câştigat războiul cu zeii. Spectacolul se joacă în seara asta, de la ora 19.00, la Teatrul de Comedie.

Un articol de Andrei Crăciun|23 mai 2014

S-a înregistrat recent, la Teatrul de Comedie, premiera piesei “Bani din cer”, în regia lui Horațiu Mălăele, cu Mihai Bendeac în rolul lui Henry Perkins, Mihaela Teleoacă în rolul lui Jean Perkins, Dragoș Huluba ca Vic Johnson, Delia Nartea în rolul lui Betty Johnson, Șerban Georgevici ca Bill, Marius Drogeanu/Gheorghe Dănilă ca Davenport și Eugen Racoți în rolul lui Slater. “Bani din cer” e o piesă scrisă de maestrul britanic Ray Cooney, acum douăzeci de ani. În engleză, în original, titlul ei era “Funny Money”.

George Mihăiță a jucat opt ani rolul lui Henry Perkins. Apoi, directorul Teatrului de Comedie, ajuns (când?) la 65 de ani, i-a lăsat locul lui Mihai Bendeac. Explică această predare de ștafetă și ca pe o strategie de marketing. E aceasta o trecere prea bruscă, exagerată? Nu neapărat. Prea mondenul Mihai Bendeac joacă energic și convinge și publicul de teatru, nu întotdeauna, ba chiar rareori același cu publicul de televiziune.

În corpul caietului-program, regizorul Horațiu Mălăele nu-și cenzurează crezul artistic: “Într-o lume nimicită de coflicte religioase, interetnice, inter-nu-mai-știu-cum, într-o lume măcelărită de prostie și incultură, singura soluție pământean-tămăduitoare ar fi lumina Spiritului. Știut fiind că și Comedia este chiriașă pe viață în Casa Spiritului, având convingerea că râsul va mântui lumea propunem acest spectacol a cărui singură mare virtute este Umorul”. Umorul, așadar, scris chiar așa – cu majusculă.

Zeul-Ban, întunecarea minții

Și – e adevărat – în “Bani din cer”, Umorul e acasă. Aceasta este o comedie, o farsă dacă vreți, foarte contemporană. Așa cum au sesizat înțelepții încă de acum șase-șapte decenii banii au câștigat războiul cu zeii. Banii conduc de-acum, fără opoziție, lumea. Și ce comedie poate ieși de la o valiză cu bani găsită întâmplător de un contabil până atunci onest, onest cum Charlie Chaplin în “Monsieur Verdoux”, cel mai bun film al inegalabilului.

Ray Cooney are înțelepciunea să nu deplângă explicit moartea spiritului, să nu tușeze prea gros trista noastră comedie (în care, desigur, se ascunde și o atotputernică tragedie). “Bani din cer” este și nu este despre lăcomie, “Bani din cer” provoacă, omenește, râsul, dar în spatele fiecărui hohot se aude teribila întrebare – tu ce ai fi făcut într-o atare situație?

Actorii joacă bine, cum se joacă îndeobște la “Comedie”, unde tumultul de pasiuni e, de fapt, cel mai greu de stăpânit. Există și un personaj care nu se vede pe scenă – este acea minte comună, acea minte intim umană, care se tot întunecă. Se întunecă pe măsură ce se conturează spectrul unei vieți lipsite de griji (în America de Sud!) pe bani nemunciți.

Finalul ar putea fi fericit, dar, dacă veți avea răgazul să reflectați la el, veți descoperi că poate, totuși, nu e chiar așa.

Foto Bani din cer: Mihai Zgondoiu

18
/03
/24

Proiectul „Întâlnirile Teatrul azi la Masca” iniţiat de revista Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, continuă seria de discuții profesionale cu a doua masă rotundă dedicată, de această dată, dramaturgiei românești.

18
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie.

15
/03
/24

Cea de-a cincea ediție a Festivalului Filmului Palestinian, organizată de Centrul Cultural Mahmoud Darwish, sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, se va desfășura între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie la Cluj-Napoca, cu o nouă direcție artistică și o prezentare a cinematografiei palestiniene ca un Cinema of Existence.

14
/03
/24

Unul dintre cei mai importanți regizori europeni, cunoscut pentru abordarea sa contemporană a pieselor clasice și montările provocatoare din punct de vedere politic și social, Thomas Ostermeier montează pentru prima dată un spectacol în România.

14
/03
/24

Astăzi, pe 14 martie, se împlinesc trei ani de la moartea ei, la Paris, în 2021, atunci când Covidul făcea ravagii și oprise lumea în loc. Avea aproape 90 de ani.

13
/03
/24

În perioada 12-15 martie 2024, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale” din București organizează cea de-a XXV-a ediție a Ușilor Deschise, în cele două sedii ale sale, din Str. Matei Voievod nr. 75-77 și Str. Tudor Arghezi nr. 3b.

13
/03
/24

Gabriel Bebeșelea, unul dintre cei mai bine cotați dirijori români peste hotare, aplaudat în prestigioase săli de concerte ale lumii, ca Auditorium-ul din Barcelona, Musikverein – Viena sau Sala Ceaikovski – Moscova, apreciatul violonist Alexandru Tomescu și vioara Stradivarius Elder-Voicu pe care are privilegiul de a interpreta, și un program dedicat integral lui Mozart definesc un eveniment de neratat la Sala Radio.

12
/03
/24

O nouă traducere din opera Elenei Ferrante a fost publicată de curând în colecția „Anansi. World Fiction” de la Editura Trei. Elena Ferrante e o scriitoare îndrăgită de cititorii din lumea întreagă începând de la publicarea bestsellerurilor internaționale ce alcătuiesc Tetralogia Napolitană.

12
/03
/24

Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) anunță prelungirea perioadei de desfășurare a ediției din 2024 cu o zi față de datele comunicate inițial.

11
/03
/24

Grupul de Facebook „Mergem la teatru” numără 35.4K de membri la început de martie 2024 și adună, într-o comunitate surprinzător de activă și de entuziastă, paragrafe de opinii pe spectrul larg dintre gust conservator și deschidere față de experiment, underground și fețe noi.

11
/03
/24

Artiștii selectați vor lucra timp de două luni la proiectelor lor, fiind găzduiți în Casa Albastră din satul Șona (jud. Brașov), casă restaurată în 2011 de către Fundația Ștefan Câlția. Proiect co-finanțat de AFCN, Șona AIR abordează modelul rezidențelor individuale, se adresează artiștilor din domenii culturale diverse, atât din România cât și internaționali, și susține […]