“Întâlnire pe Gange” – concert de muzică clasică indiană
https://www.ziarulmetropolis.ro/intalnire-pe-gange-concert-de-muzica-clasica-indiana/

Joi, 30 iunie 2016, ora 19.00, la Teatrul Elisabeta (Blv. Regina Elisabeta, Nr. 45, Bucureşti), va avea loc concertul ce va încheia seria de evenimente din cadrul Festivalului “Namaste India” 2016: Pt. Vishwa Mohan Bhatt (mohan veena) & Nihar Mehta (tabla).

Un articol de Liliana Matei|27 iunie 2016

Pandit Vishwa Mohan Bhatt, creator al instrumentul Mohan Veena, câștigător al unui Premiu Grammy în 1994, pentru albumul “A meeting by the river”, discipol al lui Pt. Ravi Shankar, descendent al elitei de muzicieni de la curtea împăratului mogul Akbar. Vishwa Mohan Bhatt a atras atenția internațională prin interpretarea specific indiană a ukulelei (varianta hawaiană a chitării), la care a integrat impecabil tehnicile folosite în cazul sitarului, sarodului și veenei.

El va fi acompaniat la instrumentul de percuţie tabla de către Nihar Mehta, descendent al uneia din cele mai însemnate şi respectate familii de filosofi şi muzicieni din Ahmedabad. Străbunicul său a fost un faimos adept al învățăturii vedantice și filosof al Indiei iar bunicul său a fost avocat și un remarcabil filosof, romancier și astrolog din Gujarat. Familia sa este implicată activ în predarea și promovarea muzicii clasice indiene prin celebrul Institut de Muzică „SAPTAK”.

CREATORUL UNUI NOU INSTRUMENT MUZICAL

Multe instrumente muzicale din Occident, precum vioara, armonica, mandolina, chitara acustică și electrică au ajuns să fie asimilate de muzica indiană. Vishwa Mohan Bhatt a dezvoltat și redenumit un model hibrid de chitară, ce a fost adăugat pe lista instrumentelor clasice indiene.

Mohan veena este o formă modificată de chitară archtop căreia i s-au adăugat 14 corzi suplimentare, pentru a putea interpreta pe ea tehnicile folosite în cazul instrumentelor indiene (veena, sitarul şi sarodul). În timpul interpretării, este ţinută în poală precum o chitară slide. Corzile sunt supuse unei tensiuni extraordinare de peste 200 kg, ceea ce oferă o rezonanța profundă fiecărei note, chiar şi fără amplificare.

Originile sistemului de muzică indiană pot fi identificate cu aproximativ 2000 de ani în urmă, când imnurile vedice erau incantate pe malul Gangelui. Muzica este văzută ca o disciplină spirituală, prin intermediul căreia mentalul individual poate fi înalțat spre o stare de conştiinţă superioară, care îi aduce bucuria supremă.

Tradiția muzicii clasice indiene este orală prin excelență. Este predată direct de către guru discipolului său, fără a aplica metoda notațiilor, caracteristică lumii occidentale. În centrul muzicii indiene este raga, forma melodică pe baza căreia improvizează muzicianul.

Raga este o formă științifică, estetică, melodică şi precisă, având o mișcare ascedentă sau descendentă, constând fie într-o octavă completă de 7 note muzicale, fie într-o serie de 6 sau 5 note muzicale. „Raga este ceea ce colorează mintea” – nu doar prin note sau prin ornamente muzicale, ci și prin transmiterea emoției specifice sau a stării de spirit specifice. În plus, fiecare raga are strânsă legătură și cu un anumit moment al zilei sau cu un anumit anotimp

Bilete: cat.I: 35 lei, cat.II: 25 lei
Biletele pot fi cumpărate online sau de la punctele de vânzare partenere (Teatrul Elisabeta, Cinema Elvira Popescu, Librăria Mihai Eminescu, etc).

27
/02
/13

Teatrul de Sufragerie prezinta A fost odata primavara… cantec, povesti si ceai cu Maria Raducanu   Povestile se asculta cel mai bine acolo unde e atmosfera calda, confortabila, cu oameni putini si frumosi. Pe 2 Martie la ora 20.00,  Maria Raducanu revine in Sufrageria noastra – o voce de exceptie, cu acorduri suave de chitara, […]

27
/02
/13

Primăvara a venit, a venit şi s-a transformat în cântări de chitară! Pe 8 martie, la orele 20.00, ia pe cineva drag cu tine şi vino la UNTEATRU, să vezi cum înfloresc cântările pe strune. Ţi-am pregătit un concert fără vorbe, povestit de MAXIM BELCIUG la chitară, pe o geană de suflet. A iubi e primăvară! […]

26
/02
/13

Vă comunicăm repertoriul Teatrului Tandarica pentru perioada 28 februarie – 10 martie 2013. Joi, 28 februarie, ora 10.00 FATA BABEI ȘI FATA MOȘNEAGULUI Regia: Daniel Stanciu Scenografia: Daniela Drăgulescu Ilustratia muzicala: Vasile Manta Distributia: Simina Constantin, Alina Teianu, Dora Ortelecan Dumitrescu, Viorel Ionescu, Jou-Jou Drăgan, Geo Dinescu, Marin Fagu Vineri, 1 martie, ora 10.00 ALICE ÎN […]

20
/02
/13

Miercuri, 27 februarie 2013, ora 19.00, sunteţi invitaţi la Sala Radio pentru un adevărat „maraton” BACH reunind trei dintre cele şase concerte brandenburgice – considerate adesea ca cele mai rafinate creaţii ale muzicii baroce – şi Concertul  în do minor pentru violoncel şi orchestră. Dacă în 2012 RĂZVAN SUMA a prezentat publicului din 17 oraşe […]