La o şuetă nocturnă cu Sylvia Plath
https://www.ziarulmetropolis.ro/la-o-sueta-nocturna-cu-sylvia-plath/

Iris Spiridon mai scoate o piesă de excepţie din cufărul cu păpuşi vechi. Spectatorii pătrund în sală ca printr-o oglindă fermecată, în toiul unei şedinţe de spiritism. Trei tinere în rochii negre invocă spiritul uneia dintre cele mai controversate figuri feminine ale secolului XX.

Un articol de Teodora Gheorghe|27 februarie 2014

Sau „Midnight chat with Sylvia Plath“. Iris Spiridon mai scoate o piesă de excepție din cufărul cu păpuși vechi. Spectatorii pătrund ȋn sală ca printr-o oglindă fermecată, ȋn toiul unei ședințe de spiritism. Trei tinere ȋn rochii negre invocă spiritul uneia dintre cele mai controversate figuri feminine ale secolului XX.

Ȋntr-o atmosferă de mister luciferic și lună plină, Ioana Marchidan, Letiția Vlădescu și Ioana Anastasia Anton reȋnvie geniul tulburat al Sylviei Plath, enigmatica scriitoare americană care și-a azvȃrlit de pe umeri povara vieții la doar 30 de ani.

Pe măsură ce vraja se ȋnfiripă, ele ne vorbesc cu glasul Sylviei, o voce răsunȃnd din poemele sale. Un jurnal ȋngălbenit dezvăluie tainele femeii care tȃnjea după „o iubire arzătoare, dar una cu care să pot trăi.”
Midnight chat with Sylvia Plath
 

 

Letiţia Vlădescu, Ioana Anastasia Anton şi Ioana Marchidan, în „Midnight chat with Sylvia Plath“

Din faldurile timpului, se distinge cȃte un bărbat. Niciunul nu e cu adevărat real, mai degrabă o umbră al unui sarcastic: „ce-ar fi fost dacă?“. Și totuși, unul dintre ei ȋși croiește drum spre existență. Numele lui e Richard. Să fie el cel pentru care s-a sinucis? Ȋn jurul mesei de spiritism gravitează o suită de ȋntrebări. Toate oftează după un răspuns, dar Sylvia Plath nu spune niciodată mai mult decȃt versurile ei.

Spectrul ei se arată ȋn cele din urmă și nu e cum ne-am fi așteptat. Melania Magré seamănă cu o femeie-copil ȋnchisă pentru eternitate ȋntr-o clepsidră unde nisipul mării curge de jos ȋn sus, dinspre neființă spre tăcere.

Melania Magre

Costumul de baie albastru și pălăria chic evocă o senzualitate resemnată, stinsă demult, dar care continuă să mocnească ȋntr-un buzunar obscur al trecutului. Pentru domnișoarele moarte, fericirea nu e decȃt o poză, un carnaval meschin, pare să spună.

Tristețea ȋi stă răstignită pe chip sub forma unui zȃmbet straniu. Dacă n-aș ști mai bine, aș crede că ȋși așteaptă tortul aniversar. Doar că Sylvia a suflat de mult ȋn lumȃnări. Ȋn cameră s-a făcut ȋntuneric, petrecerea s-a sfȃrșit. Din cȃnd ȋn cȃnd, ȋn beznă mai sclipește cȃte o amintire: figura blȃndă a tatălui, suferința morbidă lăsată ȋn urmă de moartea lui, unchiul Frank sau o pereche de pantofi roșii.

„Midnight chat with Sylvia Plath” este un spectacol răscolitor de lectură și magie, care ți se strecoară ȋn inimă ca o otravă dulce, ȋn acordurile unei muzici melancolice. Sugestii: timp de o oră, familiarul se uită și banalul se lasă la intrarea ȋn teatru, undeva pe Hristo Botev. Pentru că ȋnăuntru se fabrică un frumos coșmar cu iz literar.

Premiera spectacolului a avut loc la Teatrul Mignon, luna aceasta.

Foto din Midnight chat with Sylvia Plath – Dani Ioniţă

08
/05
/24

Echipa Asociației „Albert și zâmbete” este încântată să anunțe „Galeria terapiilor, ediția a treia”, un eveniment unic și inovator dedicat conectării, cunoașterii și inspirației, din credința în șansa copiilor cu nevoi speciale.

30
/04
/24

Violoncelistul de talie internațională Andrei Ioniță va cânta la Iași în cadrul seriei concertelor organizate de Fundația Culturală Gaudium Animae. Recitalul va avea loc joi, 9 mai 2024, ora 19.00, în sala Henri Coandă de la Palatul Culturii Iași.

30
/04
/24

Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” București, prin Departamentul de Cercetare, Dezvoltare, Inovare, și Centrul de Teatru Educațional Replika desfășoarpă, în perioada 27 mai-1 iunie 2024, evenimentul care încheie proiectul european TabThePAST. Taboo History. Fill the Past to Sense the Present (Istoria Tabu. Umple golurile din trecut pentru a percepe prezentul).

30
/04
/24

Luni, pe 29 aprilie, la Teatrului Național ,,I. L. Caragiale’’ din București, a avut loc cea de-a 18-a ediție a Galei Premiilor Gopo, în cadrul căreia au fost celebrate performanțele înregistrate de cinematografia română în ultimii ani.

30
/04
/24

În pofida starturilor false, primăvara pare a se fi împământenit. Asta mai ales dacă te iei după lumina care se filtrează printre copaci. Pare greu de crezut, iar oamenii de la meteo sunt fiecare un soi de Cassandra care a tot strigat „lup” până a rămas fără voce. Dar e suficient să tragem adânc aer în plămâni și, printre moleculele de îndoială își va face loc și aerul proaspăt. În întâmpinarea căldurii, acum că am trecut de cea mai crudă dintre luni, Vanner Collective invită publicul la trei spectacole dezghețate.

30
/04
/24

Galeria Jecza din Timișoara alături de Fundația Interart Triade magnetizează publicul din Veneția cu o expoziție în premieră în orașul celebrei Bienale de Artă, redeschizând vizitatorilor, după un deceniu un spațiu vechi de peste 900 de ani, cu o expoziție intens apreciată de critici, colecționari și iubitori de artă.

29
/04
/24

După „MANual”, spectacolul care a umplut sala la fiecare reprezentație de la Centrul Național al Dansului București (CNDB), Sergiu Diță, un coregraf în plină ascensiune, revine cu o nouă premieră. Publicul este invitat la „Memetics”, un spectacol de dans contemporan inspirat din cultura digitală, în 11 și 12 mai. Un spectacol care va ajunge viral, însă nu pe Internet, ci pe scenă.

29
/04
/24

Tuturor ne place să călătorim. În locuri exotice, în orașe aglomerate, la capătul lumii sau la doi pași de casă. Dar există și locuri unde poți călători în timp. Iar Râșnov este locul ideal pentru o astfel de experiență.

29
/04
/24

Romanul „Părinți” al Dianei Bădica este romanul unei generații. Este acel moment din proza noastră contemporană în care simți respirația unei scriitoare cu totul speciale, care reușește să surprindă suflul și sufletul unei generații în care s-au întâlnit și s-au ciocnit toate tranzițiile ultimelor decenii.