Lia şi Dan Perjovschi, laureaţii premiului „prinţesa Margriet” al Fundaţiei Culturale Europene
https://www.ziarulmetropolis.ro/lia-si-dan-perjovschi-laureatii-premiului-printesa-margriet-al-fundatiei-culturale-europene/

Artiştii vizuali români Lia şi Dan Perjovschi şi dirijorul german Yoel Gamzou au fost desemnaţi laureaţii celei de-a cincea ediţii a premiului „prinţesa Margriet” al Fundaţiei Culturale Europene. Ceremonia de decernare a premiilor va avea loc pe 19 martie, la Bruxelles, în prezenţa prinţesei Margriet a Olandei. Premiul „prinţesa Margriet” este decernat anual, începând din […]

Un articol de Andrada Văsii|31 ianuarie 2013

Artiştii vizuali români Lia şi Dan Perjovschi şi dirijorul german Yoel Gamzou au fost desemnaţi laureaţii celei de-a cincea ediţii a premiului „prinţesa Margriet” al Fundaţiei Culturale Europene.

Ceremonia de decernare a premiilor va avea loc pe 19 martie, la Bruxelles, în prezenţa prinţesei Margriet a Olandei. Premiul „prinţesa Margriet” este decernat anual, începând din 2008, artiştilor, intelectualilor şi activiştilor culturali europeni a căror muncă demonstrează importanţa culturii în construirea unei Europe democratice şi cuprinzătoare, informează un comunicat .

Premiul se vrea a fi o platformă pentru sprijinul acordat de Fundaţia Culturală Europeană acelor artişti a căror creaţie poate avea o influenţă în cadrul societăţilor europene.

Valoarea premiului este de 25.000 de euro pentru fiecare laureat.

Lia şi Dan Perjovschi sunt artişti vizuali cu o importantă contribuţie la construirea unei scene de artă româneşti şi internaţionale. Cei doi artişti au fost selectaţi de juriu atât pentru rolul activ pe care arta lor l-a jucat în construirea unei comunităţi culturale în România, cât şi pentru relevanţa europeană a acesteia.Lucrând împreună, soţii Perjovschi şi-au transformat studioul într-un spaţiu accesibil în care acţiunile culturale şi educaţia să fie susţinute, cunoştinţele să fie împărtăşite, iar publicul să devină conştient de importanţa istorică şi culturală a rolului artei în societate.

Germanul Yoel Gamzou este director artistic, dirijor al International Mahler Orchestra, capelmaistru şi director muzical adjunct al Staatstheater Kassel. Juriul premiului prinţesa Margriet l-a ales pe Yoel Gamzou pentru excepţionalul său talent şi pentru energia cu care inspiră generaţii de muzicieni şi de spectatori din întreaga Europă. Gamzou provoacă structurile convenţionale ale muzicii clasice, dezvăluindu-i astfel potenţialul democratic.

„Am încercat să am grijă de răniţii de pe câmpul de luptă (românesc). Am construit cum am putut ceea ce am crezut că-i lipseşte. Oferta mea a devenit utilă şi în Occident. Sunt răsplătită de o fundaţie europeană, nu pot decât să mă bucur. Sper ca nonconformiştii să se simtă inspiraţi şi încurajaţi. Sper să nu mă invidieze nimeni – a fost greu”, a declarat Lia Perjovschi.

La rândul său, Dan Perjovschi a spus: „Ca artist, până la 35 de ani, iei burse şi după 50 (dacă rezişti), premii. Banii vin la fix să mai achitam din datoriile pentru casa-atelier-arhivă-centru-de-artă din Sibiu, că de bătăi tandre pe umăr şi de strângeri de mâini ne-am săturat. E bine când primeşti un premiu internaţional. Noi îl primim pentru carierele noastre de artişti, pentru că am rămas cu tot cu ele în România şi pentru activitatea publică grupată sub sigla CAA/CAA (Arhiva de Artă Contemporană, Centrul de Analiză a Artei). În 2010 am fost daţi afară din atelier de UNA (Universitatea de Artă), deşi atelierul nostru din Bucureşti era sediul unde activa CAA/CAA, de care beneficiau studenţii şi tinerii (sau mai maturii) artişti, ziarişti sau profesionişti din varii domenii.

Am stat în curtea UNA 21 de ani şi n-am fost o dată invitaţi să ne prezentăm activitatea (aia pentru care luăm premiu). Cum este aşa ceva posibil? Să fim bine înţeleşi, nu ne interesează să predăm, nu vrem să fim doctori şi, har domnului, avem unde conferenţia pe tot mapamondul. E bine când un premiu internaţional repară miopia naţională. Eu şi Lia nu am câştigat niciun premiu naţional de artă. Toate premiile şi bursele noastre sunt internaţionale. Premiul ECF-Princess Margriet nu face decât să confirme trendul. De aia stăm aici. Un ghimpe în coastă. O piatră în pantof. O revoluţie la cotitură”.

La ediţiile anterioare ale premiului „prinţesa Margriet”, laureaţi au fost teoreticianul Stuart Hall, coregrafii Jérôme Bel şi Pichet Klunchun, dramaturga şi activista Borka Pavićević, regizorul Stefan Kaegi (din Rimini Protokoll), artiştii Kutluğ Ataman şi Šejla Kamerić, regizorul de film John Akomfrah şi curatorul Charles Esche.

Premiul „prinţesa Margriet” a fost decernat pentru prima oară în 2008, de Fundaţia Culturală Europeană, şi poartă numele celei care, timp de peste 24 de ani, a fost preşedinta fundaţiei. Pentru prinţesa Margriet, cultura este întotdeauna un mijloc de evidenţiere a diversităţii europene. Premiul este un parteneriat între Ministerul olandez al Educaţiei, Culturii şi Ştiinţei şi Ministerul olandez al Afacerilor Externe.

 

 

Sursa: Mediafax

12
/11
/14

CRONICĂ DE FILM „Interstellar”, cea mai nouă ispravă a lui Christopher Nolan, considerat simbol al auteurism-ului în cetatea Hollywoodului, este ambiţios la nivel formal, dar cu personaje şi destule situaţii neconvingătoare.

12
/11
/14

Regizorul Quentin Tarantino plănuieşte să se retragă din activitate după terminarea peliculei "The Hateful Eight", spunând că turnarea a zece filme şi lăsarea fanilor cu sentimentul de a vrea mai mult "sună corect".

12
/11
/14

Miercuri, 12 noiembrie 2014, începând cu ora 19.30, Pleshoo Contemporary devine a doua gazdă temporară a proiectului lui Dragoș Cristescu, „Glorifying the Body”, a cărui călătorie tripartită proiectată până la sfârșitul anului a început la ArtXpert. Jurnal vizual al căutării formei perfecte în potențialul latent al subiectului, proiectul artistului se constituie în jurul Trupului, în varianta lui cea mai adorată de artă de-a lungul manifestării sale ca voință umană transformatoare: nudul feminin

11
/11
/14

În vara anului 2014 ajung pentru un Festival de Teatru la Timișoara. Plec mai departe către Belgrad, căci, vechi reporter fără frontiere, e prea târziu să mi le pot impune. Supraviețuiesc circulației barbare, ajung în Belgrad, cunosc un bănățean de orgine sârbească rămas aici din vremea războaielor din anii `90.

11
/11
/14

The Tunnel/ Der Tunnel, o dramă intensă bazată pe povestea adevărată a unui campion la înot care a fugit din Germania de Est, cu Alexandra Maria Lara într-unul dintre rolurile-cheie, va fi proiectat în închiderea Cinepolitica Extra Time miercuri, 19 noiembrie, de la 20.30, la Cinema Elvira Popescu. Evenimentul are loc între 17-19 noiembrie, la Elvira Popescu, și cuprinde șase filme premiate despre Germania divizată și dezbateri cu istorici, sociologi și politologi

11
/11
/14

Festivalul Național de Teatru Independent ediția a II-a s-a încheiat duminică, 9 noiembrie. Timp de o săptămână, pe scenele din capitală s-au jucat peste 50 de producții din București, Sibiu, Iași, Cluj, Craiova și Târgu-Mureș. Juriul festivalului a acordat o serie de distincții spectacolelor reprezentative pentru mișcarea independentă actuală.

11
/11
/14

Teatrul Naţional Bucureşti a fost inaugurat luni, în prezenţa conducerii instituţiei şi a mai multor oameni politici. Fotograful Vlad Eftenie, prezent la evenimentul de inaugurare a clădirii, ne propune o scurtă incursiune prin edificiul recent renovat şi consolidat.

11
/11
/14

Institutul Balassi – Instiutul Maghiar din Bucureşti, împreună cu Muzeul Naţional al Ţăranului Român, organizează, în perioada 10-16 noiembrie 2014, a opta ediţie a Săptămânii Filmului Maghiar la Bucureşti. Evenimentul îşi propune să reflecte spiritul şi diversitatea cinematografiei maghiare actuale.

11
/11
/14

DanaArtgallery a organizat în vara aceasta în perioada 15-25 august 2014 o tabăra de creaţie la Ciric, Iaşi. picturile realizate în această perioadă sunt expuse în spaţiul Galeriei Odeon, foaierul sălii Studio a Teatrului Odeon până pe 30 noiembrie.

11
/11
/14

Festivalul Filmului Francez, organizat de către Institutul Francez din România și Ambasada Franței, a lansat și la ediția din acest în secțiunea „Competiție”, a cărui scop este să aducă în lumina reflectoarelor regizorii aflați la primul sau al doilea lungmetraj.