Lucrări enesciene în interpretarea muzicienilor străini prezenți la Festivalul Enescu 2019
https://www.ziarulmetropolis.ro/lucrari-enesciene-in-interpretarea-muzicienilor-straini-prezenti-la-festivalul-enescu-2019/

Creaţia lui George Enescu a devenit în ultimii ani din ce în ce mai mult apreciată de muzicienii străini. Un număr impresionant de lucrări enesciene vor fi interpretate la Festivalul Internaţional „George Enescu” (31 august-22 septembrie 2019).

Un articol de Mădălina Mărgăritescu|3 martie 2019

În data de 7 septembrie, la Muzeul Național de Artă al României, Sala Auditorium, se va auzi Suita I pentru pian în stil vechi op. 3 (1897) cântată de Charles Richard-Hamelin. Pianistul canadian mărturisea, în urmă cu doi ani, că s-a apropiat de lucrările enesciene pentru că a fost impresionat de „Octetul” lui Enescu pe care l-a ascultat, în 2014, la un festival de muzică de cameră din Danemarca.

Într-un dialog cu Petru Comarnescu, realizat în 1927, George Enescu povestește că străinii găseau încă de atunci ceva aparte în creațiile enesciene, în muzica românească existând ceva care ne deosebește de ceilalți, iar „Octetul” le crea impresia că vine din Est. Din același interviu aflăm și întâmplarea cu diplomatul egiptean care auzind o lucrare de Enescu l-a întrebat dacă a fost în Egipt deoarece compoziția îi aducea atât de mult aminte de țara lui. George Enescu, potrivit lui Yehudi Menuhin, realizase o punte între Orient și Occident prin îmbinarea aspectelor arhaice ale muzicii populare românești cu tradiția cultă europeană. Muzicologul Ștefan Niculescu puncta foarte bine, în 1981, că „studiindu-l pe Enescu avem șansa să ne descoperim pe noi înșine”. Pentru Charles Richard-Hamelin, „Octetul” se înscrie într-un top al celor cinci lucrări care i-au schimbat viața.

Cele două Suite pentru pian (Suita I pentru pian în stil vechi, op. 6 și Suita a II-a pentru pian, op. 10)  compuse de Enescu au fost incluse în repertoriul pianistului canadian. Cella Delavrancea a istorisit la un moment dat o întâmplare inedită despre Suita I pentru pian în stil vechi, op. 3. Elevă la Conservatorul din Paris, la vârsta de 18 ani studia acea Suită și, cu toate că nu-l cunoștea pe Enescu, decide să-i trimită o scrisoare pentru a verifica dacă în compoziție este vorba despre o poveste medievală așa cum intuise ea. Trei zile mai târziu, George Enescu îi răspunde, o felicită pentru că descoperise ce anume l-a inspirat și totodată adaugă scrisorii un desen plăsmuit de el, în care reprezentase „doi clopotari bătând cu ciocane, unul cu brațul în sus, celălalt cu ciocanul pe un clopot de două ori mai mare decât el. În scrisoare descria pe castelana tânără, închisă în turnul castelului”.

Tot în data de 7 septembrie, la Ateneul Român, Sonata a II-a pentru pian și vioară în Fa minor, op. 6 (1899) va fi interpretată de violonista Julia Fischer și pianistul Henri Bonamy. Enescu finalizează această Sonată la Sinaia, la sfârșitul anului 1898 și o completează în 1899. Prin această lucrare dedicată fraților Thibaud, adolescentul de 16 ani începea să-și traseze propriul stil creator. În „Amintiri”, Enescu precizează „Cu Sonata a doua pentru pian și vioară și Octuorul pentru coarde, m-am simțit evoluând rapid, deveneam eu însumi”. Celebrul violonist Carl Flesch aprecia Sonata a II-a pentru pian și vioară în Fa minor drept una dintre cele mai puternice lucrări contemporane,  „[…] atât din punct de vedere melodic cât și armonic ne apare și astăzi ca nouă, nebanalizată și captivantă”.

În 1898, Enescu compune și Sonata I pentru violoncel și pian în Fa minor, op. 26. Violoncelistul Alexander Kniazev și pianista Plamena Mangova vor prezenta lucrarea în data de 9 septembrie, la Ateneul Român. Cu toate că Sonata I pentru violoncel și pian a fost scrisă în 1898, autorii Monografiei susțin că pe manuscris apare data, Sinaia, 7-8 noiembrie 1898, iar creația a primit număr de opus  abia peste 37 de ani, op. 26, nr.1. A rămas memorabilă interpretarea Sonatei oferită în 22 aprilie 1907, la sala Berlioz de la Paris, de George Enescu și Pablo Casals, muzicianul care l-a considerat „un geniu al muzicii moderne”.

Pe de altă parte Casals mărturisea că pentru el Octuorul alcătuit de Enescu „este una dintre cele mai interesante și mai mari opere scrise în timpurile noastre”. La ediția 2019 a Festivalului Enescu, Octuorul îl vom auzi într-o versiune pentru orchestră de coarde, în data de 6 septembrie, în interpretarea Cameristi Della Scala sub bagheta dirijorului Wilson Hermanto. Octetul de coarde terminat la 3 decembrie 1900 îl acaparase atât de mult pe Enescu, încât nu mai avea timp să le scrie celor de acasă. Cu toate acestea ambii părinți îi scriau mereu, mama ispitindu-l cu bunătățile pe care urma să le pregătească „Am să fac belte de gutui”, iar tatăl îl întreba nostalgic: „Unde-s vremurile acelea când în fiecare săptămână aveam bune noutăți despre mata?”.

În luna mai 1903, George Enescu trimitea o scrisoare lui Camille Saint-Saëns pentru a-l ruga să accepte recunoștința pe care i-o aducea prin dedicarea Suite I pentru orchestră în Do major, op. 9 (1903). Lucrarea simfonică în care Enescu își pusese întreaga măiestrie componistică a avut susținerea unor mari dirijori, Gabriel Pierné dirijează premiera de la Paris în timp ce Gustav Mahler prezintă Suita I la începutul anului 1911, în două concerte susținute în America, la Carnagie Hall. Într-o cronică din „Musical Leader” apărută în 11 ianuarie 1911, se vorbește despre originalitatea lucrării care „arată mult mai distinct naționalitatea compozitorului decât școala în care a fost educat, deși pot fi deslușite multe însemne ale acestei școli”. În același timp interpretarea realizată de Mahler a fost descrisă „excepțional de frumoasă și limpede conturată”. Suntem nerăbdători să ascultăm interpretarea pe care o va oferi Suitei I, Orchestra Națională a Franței condusă de Ion Marin în data de 7 septembrie, la Sala Palatului.

6 septembrie 2019, ora 16:30, Ateneul Român, Cameristi Della Scala

-> https://www.festivalenescu.ro/events/cameristi-della-scala/

7 septembrie 2019, ora 11:00, Sala Auditorium, MNaR – Recital Charles Richard-Hamelin (pian)

-> https://www.festivalenescu.ro/events/charles-richard-hamelin-pian/

7 septembrie 2019, ora 16:30, Ateneul Român, Julia Fischer (vioară), Henri Bonamy (pian)

-> https://www.festivalenescu.ro/events/julia-fischer-vioara-henri-bonamy-pian/

7 septembrie 2019, ora 19:30, Sala Palatului, Orchestra Națională a Franței

-> https://www.festivalenescu.ro/events/orchestre-national-de-france-2/

9 septembrie 2019, ora 17:00, Ateneul Român, Alexander Kniazov (violoncel), Plamena Mangova (pian)

-> https://www.festivalenescu.ro/events/alexander-kniazev-violonccel-plamena-mangova-pian/

Bibliografie:

Bălan, George, „George Enescu, Mesajul-Estetica”, București, Editura Muzicală,1962;

Bălan, Teodor, „Acasă la Enescu, București, Editura Sport-Turism, 1977;

Bogdan, Vasile, „Ei l-au cunoscut pe Enescu”, București, Editura Ion Creangă, 1987;

Gavoty, Bernard, Amintirile lui George Enescu / Les Souvenirs de Georges Enesco, trad. Elena Bulai, București, Editura Curtea Veche, 2017;

Manolache, Laura, coord., „George Enescu, Interviuri din presa românească (1898-1936)”, vol. I, București, Editura Muzicală, 1988.

Voicana, Mircea, coord., „Monografie George Enescu”, București, Editura Academiei, 1971.

Fotografii: Scrisoarea lui Enescu către Camille Saint-Saëns, Sursa: Gallica

Lena Connell, George Enescu, Royal College of Music, Londra

30
/12
/13

Pianistul şi compozitorul polonez Wojciech Kilar, care a fost nominalizat la premiile BAFTA pentru muzica din filmul lui Roman Polanski "Pianistul/ The Pianist", a murit la vârsta de 81 de ani, în oraşul său natal, Katowice, în sudul Poloniei, după o luptă îndelungată cu boala.

29
/12
/13

Concertul de Anul Nou de la Viena vine cu o noutate de ultimă oră în acest an. Mesajele de Anul Nou ale milioanelor de telespectatori vor fi proiectate în direct, în acordurile celebrului vals An der schönen blauen Donau, pe ecranul uriaş de la Muskverein.

28
/12
/13

De Revelion, bucureştenii vor fi ademeniţi în Piaţa Constituţiei de peste 130 de artişti, între care Mandinga, Connect-R, Vunk, Loredana şi Smiley. Aceştia vor evolua pe o scenă de 280 de metri pătraţi şi vor fi întâmpinaţi de cel mai spectaculos show de artificii din România.

28
/12
/13

Hoquiam, un orăşel din statul american Washington, va sărbători Ziua Nirvana (Nirvana Day), pe 10 aprilie 2014, data la care celebra trupă grunge americană va fi inclusă în Rock and Roll Hall of Fame.

24
/12
/13

Un crater de pe Mercur a primit numele rockerului britanic John Lennon, iar alte nouă zone de impact de pe această planetă au fost denumite în memoria unor personalităţi din universul cultural şi artistic.

20
/12
/13

Dacă este sâmbătă, 21 decembrie, este Melopoesis. Adică ultima întâlnire din an în “Stagiunea Perpetuă” de muzică, gânduri şi lucruri frumoase, una care vă îmbie cu pilde, catrene şi poeme, presărate în acorduri de chitară.

20
/12
/13

Se spune că jazzul este singura muzică în care aceeași notă poate fi cântată seară de seară, dar de fiecare dată diferit. Pe 23 decembrie, de la ora 21:00, Jazzappella va cânta în clubul Puzzle (Calea Victoriei 155, Bl. D1).

19
/12
/13

Anul acesta atmosfera caldă şi festivă a sărbătorilor ajunge în casele tuturor românilor printr-un concert extraordinar înregistrat la Sala Radio, cu celebra soprană Angela Gheorghiu și Orchestra Naţională Radio dirijată de Tiberiu Soare. Concertul va fi transmis la radio si tv.

17
/12
/13

Sub titlul „Cele trei Dive“, trei artiste aplaudate în toate teatrele mari ale lumii: sopranele Elena Moşuc, Laura Tătulescu și mezzosoprana Ruxandra Donose concertează la Sala Radio, într-o gală extraordinară, vineri, 20 decembrie,de la ora 19.00.

17
/12
/13

Trupa Nirvana, înfiinţată de regretatul Kurt Cobain, formaţia rock Kiss şi cântăreţul Peter Gabriel se află printre artiştii selectaţi pentru a fi incluşi în Rock and Roll Hall of Fame în 2014, au anunţat, marţi, reprezentanţii muzeului.

17
/12
/13

Unul dintre darurile pregătite de Radio România pentru public anul acesta, de Crăciun, este albumul "Mare minune..." ediţia a II-a, cuprinzând cele mai cunoscute şi îndrăgite colinde româneşti interpretate de Corul Academic Radio.

16
/12
/13

Pentru că vremea e rece şi pentru că spectatorii caută să se bucure de seri calde, de poveste, pub-ul În Pod la Historia (strada sf. Dumitru, numărul 3), îi invită la concertul susţinut de Nataly Group, vineri, pe 27 decembrie, de la ora 21.00.

16
/12
/13

În pragul sărbătorilor de iarnă, Opera Naţională Bucureşti a pregătit pentru cei mici, dar şi pentru părinţi şi bunici, un program special de evenimente dedicate Sărbătorilor de iarnă - Crăciunul copiilor.

16
/12
/13

Mai mulţi artişti, printre care mezzosoprana Oana Andra şi soprana Patricia Seymour, dar şi pianistul Alexandru Petrovici, au dat în judecată Guvernul, cerând suspendarea executării Hotărârii de Guvern din 9 octombrie prin care s-a decis fuziunea Operei cu Opereta.