Mommy. Electrizant
https://www.ziarulmetropolis.ro/mommy-electrizant/

CRONICĂ DE FILM „Mommy”, al cincilea lungmetraj al indecent de tânărului cineast canadian Xavier Dolan (25 de ani), este o „tectonică a sentimentelor” ambalată în încadraturi, culori şi sunete electrizante, folosite cu o dezinvoltură frapantă.

Un articol de Ionuţ Mareş|10 ianuarie 2015

Devenit un răsfățat al Festivalului de la Cannes încă de la primul film, „J’ai tué ma mère” (2009), realizat când încă nici nu împlinise 20 de ani, monteurul, creatorul de costume, producătorul, actorul, scenaristul și regizorul Xavier Dolan a împărțit în 2014 Premiul Juriului pe Croazetă cu veteranul Jean-Luc Godard.

O (nouă) recunoaștere a unui talent exploziv, folosit de această dată pentru (probabil) cel mai solid film al său, „Mommy”. Rezumându-se la a fi „doar” scenarist și regizor (nu și actor), Dolan le aduce din nou împreună pe actrițele sale fetiș, Anne Dorval și Suzanne Clément, în rolurile mamei și, respectiv, vecinei unui adolescent cu probleme de comportament tocmai scos de la o școală de corecție, personaj jucat de revelația Antoine-Olivier Pilon.

Este reluată astfel obsesia pentru tineri (homosexuali) dificili, sensibili și neîncadrabili, în relații tensionate și distrugătoare cu femei din jurul lor.

Înainte de toate, Dolan este un creator de imagini spectaculoase, calitate dublată de îndrăzneala de a sfida tiparele în materie de montaj, coloană sonoră și construcție a cadrului (care se lărgește și se îngustează în funcție de starea personajelor – claustrofobie sau aparentă relaxare).

Nimic nu poate fi anticipat: culorile se schimbă după trăirile emoționale, sunetul își modifică intensitatea în cadrul aceleiași scene, unghiurile de filmare variază odată cu răbufnirile de temperament, umorul alunecă cu viteză în dramă și seriozitatea în farsă.

Și, chiar dacă nu pare a se lua până la capăt în serios și face mereu cu ochiul spectatorului, cu riscul asumat de a-l scoate din convențiile propuse, Dolan își infuzează filmul într-o doză serioasă de sentimentalism de o calitate superioară, dovedind o profundă înțelegere a dificilelor și nuanțatelor relații umane.

Lumea celor trei personaje din „Mommy”, care par a se agăța unele de altele în căutarea unui sprijin pentru a nu-și pierde complet echilibrul interior din cauza propriilor tulburări (neexplicate până la capăt), este una închisă, autistă, stranie și a naibii de imprevizibilă. Dacă îi permiți, te împinge pe nesimțite în mijlocul ei furtunos și perfid de atrăgător, de unde nu prea ai cum să nu ieși mișcat după mai mult de două ore de vârtej emoțional (și asalt vizual).

Distribuit în România de Independența Film, „Mommy” poate fi văzut pe marile ecrane începând cu 23 ianuarie

INFO

Mommy (Canada, 2014)

Regia: Xavier Dolan

Cu: Anne Dorval, Antoine-Olivier Pilon, Suzanne Clément

Rating: ●●●●●



21
/04
/21

CRONICĂ DE FILM Ar fi nedrept să nu i se recunoască regizoarei Chloé Zhao meritul pentru generozitatea faţă de marginali din spatele celui de-al treilea film al ei, „Nomadland” (2020), câştigător al Leului de Aur la Festivalul de la Veneţia şi favorit la Premiile Oscar.

20
/04
/21

Filme selecționate sau premiate în marile festivaluri ale anului trecut - Cannes, Veneția și San Sebastián - dar și noutăți absolute semnate de regizori precum Pedro Almodóvar sau François Ozon vor completa seria de surprize rezervate publicului TIFF, la cea de-a 20-a ediție.

19
/04
/21

87 de filme românești, lansate în cinematografe, festivaluri naționale și internaționale sau pe platforme de video on demand în 2020, intră în cursa pentru nominalizările la cea de-a 15-a ediție a Galei Premiilor Gopo, cel mai important eveniment care aduce anual în fața publicului și a industriei realizările cinematografiei românești.

16
/04
/21

Competiția ediției de anul acesta a festivalului One World România, care se va desfășura fizic la București între 21 și 30 mai, și online între 31 mai și 6 iunie, cuprinde cele mai incitante 9 filme din selecția de anul acesta, ce vor fi evaluate de două jurii: unul format din profesioniști din industria internațională de film, și celălalt din liceeni din toată țara. Premiul Juriului Internațional este în valoare de 1000 euro și va fi oferit regizorului câștigător cu sprijinul Institutului Cultural Român.

13
/04
/21

Editura Trei, Târgul de Cariere și Cărturești vă invită joi, 15 aprilie, la ora 19.00, la evenimentul de lansare volumului „Învățăm împărtășind”, coordonat de Gabriela Hum. Vor vorbi: Călin Grigorovici, Răzvan Goga, Zamfira Stan, Mónika Pál și Gabriela Hum Moderator: Victor Popescu Evenimentul va putea fi urmărit live pe paginile de Facebook Cărturești, Târgul de […]

13
/04
/21

CRONICĂ DE FILM E ceva ciudat în legătură cu „Another Round” („Încă un rând, 2020), noul film multipremiat al danezului Thomas Vinterberg. Îi simţi lucrătura la fiecare pas, mai ales pe scenariu, dar până la final, cu ajutorul unui moment muzical salvator şi al jocului mereu la înălţime al lui Mads Mikkelsen, reuşeşte să înfrângă o eventuală rezistenţă.

06
/04
/21

Ce destin! Să te naşti la începutul secolului 20, să fii unul din pionerii documentarului din România, dar şi al dezvoltării instituţionale a cinematografiei, să faci filme în două regimuri autoritare şi în timpul unui război şi să mori la aproape 100 de ani. Regizorul Paul Călinescu poate fi descoperit prin 12 documentare de scurtmetraj disponibile online, gratuit, în cadrul Cineclubului One World Romania.

05
/04
/21

În aşteptarea întâlnirii cu publicul, spectacolul „Maria Tănase. O poveste”, pus în scenă de regizoarea Carmen Lidia Vidu la Teatrul de Stat din Constanţa, şi-a avut repetiţia generală, într-un weekend înnorat şi friguros. O vreme ce poate amplifica dezolarea pe care i-o sugerează unui nou-venit multe din clădirile în paragină din centrul oraşului.