„Moon Hotel Kabul”. Drumul ★★
https://www.ziarulmetropolis.ro/moon-hotel-kabul-drumul-%e2%98%85%e2%98%85/

CRONICĂ DE FILM Scris împreună cu Lia Bugnar, „Moon Hotel Kabul” (2018), noul film al regizoarei Anca Damian, are în centru un jurnalist, jucat de Florin Piersic Jr., pus în situaţia de a-şi reconsidera viaţa după moartea suspectă a unei traducătoare din România pe care o întâlneşte în Afganistan.

Un articol de Ionuţ Mareş|25 noiembrie 2018

Premiat pentru regie la Festivalul de la Varşovia, „Moon Hotel Kabul” (2018, coproducţie România-Franţa), noul film de ficţiune regizat de Anca Damian şi scris împreună cu Lia Bugnar, începe cu o promisiune de thriller.

Ivan (Florin Piersic Jr.) este un jurnalist de investigaţie experimentat, aflat într-o misiune de presă în Afganistan, unde merge să scrie despre moartea a doi militari români (scenele din Afganistan sunt filmate, din motive de securitate, în Maroc).

Acolo are o aventură cu o traducătoare, Ioana (Ofelia Popii). Ajuns înapoi la Bucureşti, află că tânăra, nevoită să mai rămână câteva zile la Kabul la ordinul unui superior, s-ar fi sinucis. Iar o înregistrare video pe care Ioana i-a lăsat-o lui Ivan fără ca el să ştie pare să sugereze o moarte suspectă.

Este un punct de plecare ofertant – chiar dacă pare mai mult inspirată din tropi ai cinema-ului de gen decât din realitatea românească (jurnalistul întruchipează mai degrabă o imagine romantică a acestei meserii), ideea pare să lanseze „Moon Hotel Kabul” pe o pistă de film-anchetă, cu suspans.

La asta contribuie decupajul regizoral alert (care transmite o stare opusă lentorii din precedentul film al Ancăi Damian, „Perfect sănătos”, din 2017), precum şi o muzică antrenantă şi o imagine desaturată (francezul Dominique Colin), cu trimiteri spre estetica unui reportaj de televiziune (din nou o distanţare faţă de imaginea elegantă a lui Oleg Mutu din filmul anterior).

Este o primă parte destul de reuşită, pentru că îşi asumă cu onestitate convenţia unui thriller.

Apoi vine ruptura. Ca şi cum un film de gen pur nu ar putea conţine, în subtext, idei profunde despre psihologia umană, „Moon Hotel Kabul” ia o turnură mai puţin inspirată, care aduce şi o schimbare de ritm.

În loc să se concentreze pe o posibilă investigaţie asupra morţii Ioanei, aşa cum îl îndeamnă de altfel redactorul-şef (Adrian Titieni), mai ales după ce un site concurent începe să iasă cu dezvăluiri, Ivan îşi asumă sarcina de a duce cadavrul tinerei înapoi familiei sale într-un sat uitat de lume.

Asta pentru că egocentricul jurnalist pare să aibă conştiinţa încărcată, după ce o tratase pe Ioana cu cinismul său obişnuit, mai ales în seara din Kabul când cei doi au avut o partidă de sex.

Odată cu acest drum pe care îl face Ivan, filmul devine mai puţin interesant, deoarece se transformă într-un destul de previzibil şi de banal portret al unui bărbat care începe să îşi dea seama de egoismul său şi să îi priveacă mai cu atenţie pe cei din jur.

Convenţia de film de suspans este abandonată fără rezerve în favoarea unei pretinse călătorii iniţiatice care aduce şi o schimbare de stil.

Pe de o parte, Anca Damian introduce câteva momente specifice unui cinema impresionist (viziunile tot mai numeroase pe care le are Ivan cu iubita sa, jucată de Cristina Florea, şi în special cu Ioana – semnal al mustrărilor sale de conştiinţă), dar şi o foarte puţin plauzibilă scenă de un comic uşor strident în raport cu tonul general (cu o prostituată jucată cu aplomb de Ilona Brezoianu, luată cu maşina din ploaie).

Pe de altă parte, Anca Damian combină elemente de film documentar (ca atunci când lasă camera de filmat să surprindă chipurile autentice ale sătenilor şi drumurile din sat) cu un comentariu social, ca într-o secvenţă în care Ivan se răsteşte la preot pentru că refuză înmormântarea Ioanei în cimitir. Răbufnirea protagonistului sună însă fals şi livresc, ca o predică.

Toată această parte a întâlnirii lui Ivan cu familia Ioanei are şi câteva note de tandreţe – aduse de personajul tragic al mamei (excelenta Rodica Negrea) şi de fratele cu retard (excelent şi Alexandru Nagy).

După acest ocol al cărui scop dramaturgic a fost să îl trezească pe protagonist din letargia morală, filmul încearcă să mai recupereze spre final ceva din ritmul pierdut şi să relanseze ancheta uitată. Doar că se încheie într-un moment în care abia ar fi putut să prindă avânt.

„Moon Hotel Kabul” va intra în cinematografe la 30 noiembrie.

Rating Ziarul Metropolis: ★★



31
/07
/23

București, 27 iulie 2023 - Bucharest International Film Festival (BIFF) revine în capitala României pentru a XIX-a ediție care se va desfășura anul aceasta în perioada 15-22 septembrie, aducând în prim plan unele dintre cele mai captivante și inspirate filme din întreaga lume.

30
/07
/23

Asociația One World Romania şi centrul Mediawise Society duc educaţia media şi filmul documenar în mai multe biblioteci din România, activându-le ca hub-uri culturale și semnalând utilitatea lor ca noduri accesibile ale cunoașterii.

27
/07
/23

A 80-a ediţie a prestigiosului Festival de Film de la Veneţia se anunţă una promiţătoare, cel puţin pe hârtie: nume mari al cinematografiei mondiale concurează pentru Leul de Aur, iar secţiunile necompetiţionale includ la rândul lor cineaşti celebri.

27
/07
/23

August Film este o companie nouă de distribuție a cărei misiune este să aducă publicului din România filme care spun povești personale, filme care au curajul să vorbească despre subiecte incomode, păstrându-și în același timp abordarea umană, plină de emoții autentice, cu care te poți identifica ușor, filme care inspiră - pe scurt, filme pe care cineva le-ar recomanda oamenilor pe care-i iubește.

27
/07
/23

Festivalul Internațional de Film Independent ANONIMUL va fi deschis anul acesta de cel mai nou film al câștigătorului primului trofeu al său. În 2004, la prima ediție, filmul câștigător al competiției de lungmetraj era „Buongiorno, note” în regia lui Marco Bellocchio care revine pe marele ecran de la Sfântu Gheorghe, după douăzeci de ani, cu „Kidnapped” – povestea unui tânăr evreu răpit și convertit la catolicism în 1858.

25
/07
/23

De azi și până duminică, pe 30 iulie, poposește în Parcul Tăbăcăriei din Constanța, lângă Țara Piticilor, caravana Filme în aer liber și aduce publicului constănțean 6 proiecții în aer liber ale unor filme de Oscar, dar și spectacole de magie, percuție și pantomimă la care intrarea este liberă. Mai multe detalii se găsesc pe Facebook și pe https://filminaerliber.ro/.

25
/07
/23

Pe 19 iulie, sute de vedete din România au fost prezente la avanpremiera de gală a filmului Barbie distribuit la nivel național de Vertical Entertainment, producție care a pictat întreaga lume în roz. Evenimentul a avut loc la Cineplexx din Băneasa Shopping City și a adus o mică parte din Lumea Barbie, spre încântarea celor prezenți.

21
/07
/23

Creatrix Fama, organizatorul temerarului Film O’Clock International Festival desfășurat simultan în șapte țări aflate pe meridianul de 25 grade longitudine estică, anunță cu bucurie deschiderea înscrierilor pentru programul de mentorat "Her Story, Her Future". Acest program are ca scop sprijinirea și încurajarea femeilor din industria filmului, oferindu-le oportunitatea de a-și dezvolta abilitățile personale și profesionale într-un mediu sigur și susținător.

19
/07
/23

Festivalul Cinemascop vine agale cu a șasea ediție! Sunteți așteptați din nou în grădina de vară din Eforie Sud, între 1-6 august, cu filme, ateliere de creație pentru copii, dar și surprize, cum ar fi o petrecere silent disco. Ca de obicei, intrarea este liberă, iar grădina se deschide zilnic la ora 18:00.

19
/07
/23

Festivalul Ceau, Cinema! a sărbătorit zece ani alături de public şi invitaţi. Un cineconcert, cel puţin 30 de filme, întâlniri cu peste 20 de cineaşti din ţară şi străinătate, dezbateri, ateliere, o expoziţie aniversară şi o lansare de carte au făcut parte din programul ediţiei aniversare, care a avut loc între 12 şi 16 iulie la Timişoara.