„Moon Hotel Kabul”. Drumul ★★
https://www.ziarulmetropolis.ro/moon-hotel-kabul-drumul-%e2%98%85%e2%98%85/

CRONICĂ DE FILM Scris împreună cu Lia Bugnar, „Moon Hotel Kabul” (2018), noul film al regizoarei Anca Damian, are în centru un jurnalist, jucat de Florin Piersic Jr., pus în situaţia de a-şi reconsidera viaţa după moartea suspectă a unei traducătoare din România pe care o întâlneşte în Afganistan.

Un articol de Ionuţ Mareş|25 noiembrie 2018

Premiat pentru regie la Festivalul de la Varşovia, „Moon Hotel Kabul” (2018, coproducţie România-Franţa), noul film de ficţiune regizat de Anca Damian şi scris împreună cu Lia Bugnar, începe cu o promisiune de thriller.

Ivan (Florin Piersic Jr.) este un jurnalist de investigaţie experimentat, aflat într-o misiune de presă în Afganistan, unde merge să scrie despre moartea a doi militari români (scenele din Afganistan sunt filmate, din motive de securitate, în Maroc).

Acolo are o aventură cu o traducătoare, Ioana (Ofelia Popii). Ajuns înapoi la Bucureşti, află că tânăra, nevoită să mai rămână câteva zile la Kabul la ordinul unui superior, s-ar fi sinucis. Iar o înregistrare video pe care Ioana i-a lăsat-o lui Ivan fără ca el să ştie pare să sugereze o moarte suspectă.

Este un punct de plecare ofertant – chiar dacă pare mai mult inspirată din tropi ai cinema-ului de gen decât din realitatea românească (jurnalistul întruchipează mai degrabă o imagine romantică a acestei meserii), ideea pare să lanseze „Moon Hotel Kabul” pe o pistă de film-anchetă, cu suspans.

La asta contribuie decupajul regizoral alert (care transmite o stare opusă lentorii din precedentul film al Ancăi Damian, „Perfect sănătos”, din 2017), precum şi o muzică antrenantă şi o imagine desaturată (francezul Dominique Colin), cu trimiteri spre estetica unui reportaj de televiziune (din nou o distanţare faţă de imaginea elegantă a lui Oleg Mutu din filmul anterior).

Este o primă parte destul de reuşită, pentru că îşi asumă cu onestitate convenţia unui thriller.

Apoi vine ruptura. Ca şi cum un film de gen pur nu ar putea conţine, în subtext, idei profunde despre psihologia umană, „Moon Hotel Kabul” ia o turnură mai puţin inspirată, care aduce şi o schimbare de ritm.

În loc să se concentreze pe o posibilă investigaţie asupra morţii Ioanei, aşa cum îl îndeamnă de altfel redactorul-şef (Adrian Titieni), mai ales după ce un site concurent începe să iasă cu dezvăluiri, Ivan îşi asumă sarcina de a duce cadavrul tinerei înapoi familiei sale într-un sat uitat de lume.

Asta pentru că egocentricul jurnalist pare să aibă conştiinţa încărcată, după ce o tratase pe Ioana cu cinismul său obişnuit, mai ales în seara din Kabul când cei doi au avut o partidă de sex.

Odată cu acest drum pe care îl face Ivan, filmul devine mai puţin interesant, deoarece se transformă într-un destul de previzibil şi de banal portret al unui bărbat care începe să îşi dea seama de egoismul său şi să îi priveacă mai cu atenţie pe cei din jur.

Convenţia de film de suspans este abandonată fără rezerve în favoarea unei pretinse călătorii iniţiatice care aduce şi o schimbare de stil.

Pe de o parte, Anca Damian introduce câteva momente specifice unui cinema impresionist (viziunile tot mai numeroase pe care le are Ivan cu iubita sa, jucată de Cristina Florea, şi în special cu Ioana – semnal al mustrărilor sale de conştiinţă), dar şi o foarte puţin plauzibilă scenă de un comic uşor strident în raport cu tonul general (cu o prostituată jucată cu aplomb de Ilona Brezoianu, luată cu maşina din ploaie).

Pe de altă parte, Anca Damian combină elemente de film documentar (ca atunci când lasă camera de filmat să surprindă chipurile autentice ale sătenilor şi drumurile din sat) cu un comentariu social, ca într-o secvenţă în care Ivan se răsteşte la preot pentru că refuză înmormântarea Ioanei în cimitir. Răbufnirea protagonistului sună însă fals şi livresc, ca o predică.

Toată această parte a întâlnirii lui Ivan cu familia Ioanei are şi câteva note de tandreţe – aduse de personajul tragic al mamei (excelenta Rodica Negrea) şi de fratele cu retard (excelent şi Alexandru Nagy).

După acest ocol al cărui scop dramaturgic a fost să îl trezească pe protagonist din letargia morală, filmul încearcă să mai recupereze spre final ceva din ritmul pierdut şi să relanseze ancheta uitată. Doar că se încheie într-un moment în care abia ar fi putut să prindă avânt.

„Moon Hotel Kabul” va intra în cinematografe la 30 noiembrie.

Rating Ziarul Metropolis: ★★



24
/06
/21

Filmul românesc este „regina balului” la cea de-a 20-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (23 iulie – 1 august, Cluj-Napoca), mai mult ca niciodată fidel misiunii sale de a promova și susține dezvoltarea cinematografiei autohtone.

23
/06
/21

Pe 23 iunie începe cea de-a 5-a ediție a American Independent Film Festival la București. Toate încasările vor fi donate copiilor din comunitățile vulnerabile prin Asociația Casa Bună.

21
/06
/21

Cel mai stimulant film văzut la ediţia din acest a Festivalului One World Romania, disponibil şi online până la 27 iunie, a fost „N-o să mai fie noapte” (2020), al cineastei franceze Eléonore Weber. Este un documentar făcut doar din imagini înregistrate de camerele instalate pe căştile de protecţie ale soldaţilor aflaţi în misiuni aeriene cu elicopterul în regiuni din Orientul Mijlociu.

20
/06
/21

Prin multe dintre filmele din selecţia din acest an, Festivalul One World, primul mare eveniment cinematografic desfăşurat fizic în 2021 în România, a arătat libertatea uriaşă pe care documentarul şi-o poate lua faţă de norme, atunci când cineaştii nu se tem să caute forme mai radicale pentru subiectele lor. O parte din selecţie poate fi văzută online în perioada 21-27 iunie.

18
/06
/21

După premiul al III-lea ex-aequo de la Cinéfondation de anul trecut, acordat Luciei Chicoș pentru filmul „Contraindicații’’, UNATC revine la Festivalul de la Cannes cu scurtmetrajul „Prin oraș circulă scurte povești de dragoste”, în regia Carinei-Gabriela Dașoveanu.

17
/06
/21

Cea de-a cincea ediție a festivalului internațional de scurtmetraje Transilvania Shorts ajunge la Cluj-Napoca în perioada 27 - 29 iunie, la Cinema Victoria și Cinema Dacia, cu o selecție de filme selectate și premiate în festivaluri de renume din întreaga lume.

16
/06
/21

Cea de-a V-a ediție a festivalului American Independent Film are loc anul acesta între 23 și 27 iunie, la Cinema Muzeul Țăranului și Food Hood, și va aduce în fața spectatorilor cele mai noi producții de film american independent, fiind, pentru multe dintre ele, ocazia unică de a le vedea pe un ecran de cinema.

15
/06
/21

Programul „Filme alese”, difuzat de TNT în serile de miercuri, va continua în luna iulie cu o colecție de filme americane de referință, producții nominalizate la Oscar și apreciate de critici și de public, care prezintă povești mitologice, vorbesc despre caracter și despre legături de neșters.

14
/06
/21

Bradamante Film alături de o prestigioasă echipă internațională din care fac parte Michela Scolari (scenarist/ producător/ regizor), Felix Maximilian (producător), Jerry Ying (producător), David Zuckerman (producător) și Gianluca Fellini (regizor) filmează la București „Copiii din canale” / „The Sewer Kids”.

14
/06
/21

KINOdiseea, cel mai mare festival internațional de film pentru publicul tânăr (copii și adolescenți) din Europa de Sud-Est, revine cu o nouă ediţie ALTFEL, pe 19 și 20 iunie, la Opera Comică pentru Copii.

14
/06
/21

„Femei obișnuite/ Simple Women”, debutul în lungmetraj al regizoarei italiene Chiara Malta, co-produs de Ada Solomon și cu actrița americană de origine română Elina Löwensohn în distribuție, va fi lansat pe 2 iulie 2021 în cinematografe.