„My Fair Lady”. Un adevărat regal teatral, la Teatrul “Toma Caragiu” din Ploieşti
https://www.ziarulmetropolis.ro/my-fair-lady-un-adevarat-regal-teatral-la-teatrul-toma-caragiu-din-ploiesti/

Dacă atingi punctul sensibil al poveştii potrivite la momentul potrivit, ea face înconjurului lumii cu forţa unui tsunami, iar vestea succesului se răspândeşte ca un virus şi rezistă în timp, ba chiar recidivează, pentru că numai poveştile vrăjesc sufletele şi cuceresc minţile oamenilor pentru totdeauna. Tot aşa şi cu inspirata alegere a regizoarei Alice Barb de a monta la Teatrul “Toma Caragiu” din Ploieşti spectacolul „My Fair Lady”.

Un articol de Monica Andrei|22 octombrie 2015

„My Fair Lady”, de Alan Jay, are la bază piesa de teatru a lui George Bernard Shaw, “Pygmalion”, a cărui libret este compus de Lerner Frederick Loewe. Spectacolul cucereşte publicul prin poveste şi, cu siguranţă, va umple sala teatrului multe stagiuni de acum încolo.

George Bernard Shaw, laureat al premiului Nobel pentru literatură în 1925, scrie comedia “Pygmalion” în 1912 şi tot în acel an are loc şi premiera, care, de-a lungul timpului, a cunoscut numeroase montări, în teatru şi în film, de fiecare dată stabilindu-se recorduri în numărul de reprezentaţii jucate şi premii luate. Amintesc doar că în 15 martie 1956 a avut premiera pe Broadway, ca spectacol de muzical, iar, în film, numai în 1965 a primit 10 Premii „Oscar” precum şi alte premii.

Piesa dramaturgului irlandez cu numele mitului are la bază povestea frumoasă despre care poetul roman Ovidiu pomeneşte în a zecea carte a “Metamorfozelor”. Pygmalion era fiul lui Belus, un sculptor singuratic care a sculptat în fildeş o femeie. O imploră prin rugăciuni pe zeiţa frumuseţii, Venus, ca să dea viaţă sculpturii. Din uniunea lui Pygmalion cu femeia sculptată a rezultat un fiu, Pathos („suferinţă”, în lb.greacă).

Recenta premieră a teatrului ploieştean din stagiunea 2015-2016 cucereşte nu numai prin povestea pe care o ştie toată lumea, ci şi prin atmosferă, jocul actorilor şi mai ales minunatele costume de epocă lucrate cu rafinament şi bun gust, meritul fiind al Vioricăi Petrovici, Alice Barb şi Ovidiu Pascal.

Actorii joacă pe scenă şi în sală, interacţionează cu publicul, rostesc bine textul, cântă minunat şi dansează senzaţional alături de Baletul “Majestic”, Baletul „Rebel”, Corul Colegiului „Carmen Sylva” Ploiești. Coregrafia e semnată de Roxana Colceag.

Am remarcat debutul strălucit al Călinei Epuran, masterandă la U.N.A.T.C., Facultatea de Teatru, în rolul Elizei, care joacă alături de Silviu Biriş; actorul “Naţionalului” bucureştean este admirabil în rolul profesorului de fonetică Henry Higgins. Îşi merită aplauzele. Modul cum îşi gândeşte personajul studenta – la început fiind florăreasa cu defecte de dicţie şi cum se transformă în adevărata doamnă – demonstrează că n-a trecut degeaba prin şcoala de teatru şi vom mai auzi de această actriţă.

În muzicalul de la Ploieşti nu vedem numai povestea banală, cu actori îmbrăcaţi în frumoase costume de epocă, ci şi oglinda unei societăţi marcate de cutume.
Eliza Doolittle (Călina Epuran), florăreasa care făcea parte din societatea de la periferie, prea puţin educată, cu un tată alcoolic Alfred P. Doolittle (Ion Radu Burlan) ce încearcă să profite de pe urma ei, n-ar fi avut acces în societatea înaltă a vremii dacă burlacul convins Henry Higgins (Silviu Biriş) n-ar fi pus pariu cu colonelul Pickering (George Capanu) că în şase luni face din florăreasă o doamnă pe care poate să o prezinte lumii.

Silviu Biris, Calina Epuran

Silviu Biriș și Călina Epuran

Ca răsplată pentru reuşita neaşteptată asupra modelării, Eliza este prezentată aristocraţiei, la cursele de cai; aici face impresie prin eleganţă, dar şi prin relatări nelalocul lor, ce stârnesc hazul spectatorilor, înşirând exerciţiile de fonetică, în loc să vorbească despre sănătate şi despre vreme, aşa cum i se propusese.

În urma balului de la ambasadă, la care prezenţa Elizei stârneşte admiraţie şi curiozitate, pariul este câştigat, dar Higgins îşi dă seama de importanţa pe care a căpătat-o aceasta fată în viaţa lui. Devenise o doamnă care ar fi putut vinde flori într-o florărie de lux, nu în stradă. Dar, pentru că nu are de ales, pleacă.

Eleva îndărătnică îi pune până la urmă inima pe jar profesorului de fonetică (burlac înrăit al epocii, cu baston, joben, redingotă, tabieturi şi multe slugi pe acasă). Higgins nu se poate detaşa de modelul de femeie pe care îl avea în mintea sa şi nu-l găsea prin realitatea vremurilor pe care le trăia, drept care îl “sculptează” în altă fiinţă umană, adică în Eliza.

Dacă Eliza se întoarce sau dacă Higgins o mai vrea veţi putea vedea în spectacolul de la teatrul ploieştean, care este un adevărat regal teatral.

25
/04
/24

Asociația Culturală Control N dă startul înscrierilor la a treia ediție a New Draft. Rezidența de dezvoltare de scenarii dedicată proiectelor din România și Republica Moldova se adresează regizorilor și scenariștilor, proaspeților absolvenți de facultăți de profil și autorilor din medii conexe, cu proiecte în faza de început.

25
/04
/24

Cea de-a treia ediție din România a competiției de pictură live Art Battle va avea loc pe 27 aprilie, la Palatul Bragadiru din București (Calea Rahovei nr. 147-153) aducând în fața publicului atât concursul contra cronometru care aduce publicul în fața procesului de creație, alături de re-LEAF, o ediție de "interior" a târgului de artă contemporană LEAF (Limited Edition Art Fair) eveniment organizat de Galeria Celula de Artă în parteneriat cu Săfițicuminți. Biletele pentru public sunt disponibile pe LiveTickets.

24
/04
/24

O nouă traducere din opera lui Paul Auster, unul dintre cei mai spectaculoși și inventivi scriitori ai Americii, a cărui operă a fost publicată în mai mult de patruzeci de limbi, a ajuns de curând în librăriile fizice și online din întreaga țară.

22
/04
/24

6 manageri și 30 de ghizi și muzeografi din toată țara au participat la Râșnov la două sesiuni de training pentru dezvoltarea abilităților de gestionare și management strategic al obiectivelor de patrimoniu istoric, documentarea istorică, interpretarea informațiilor, comunicarea și interacțiunea directă cu publicul vizitator.

22
/04
/24

460 de ani se împlinesc pe 23 aprilie de la nașterea celui considerat cel mai mare dramaturg al tuturor timpurilor. Multe povești și multe legende au circulat despre el în tot acest timp.

18
/04
/24

Astăzi, la Sibiu, a avut loc conferința de presă care prezintă programul spectacolelor celei de-a 31-a ediții a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu. În cadrul conferinței, Constantin Chiriac, președintele FITS şi directorul TNRS, a anunțat publicarea programului spectacolelor ediției din acest an și punerea în vânzare a biletelor, începând de mâine, 19 aprilie.