Noaptea Muzeelor la Paris. În culisele franc-masoneriei franceze
https://www.ziarulmetropolis.ro/noaptea-muzeelor-la-paris-in-culisele-franc-masoneriei-franceze/

Când am trecut de scanerul metalic de la intrarea de la numărul 16, strada Cadet, din cartierul parizian Faubourg-Montmartre, aveam sentimentul vag că ma aflu acolo pentru a descoperi ceva ce în mod obişnuit este rezervat doar câtorva cercuri restrânse. Ce anume, greu de spus. Nu plănuisem ieşirea, Diana, o prietenă apropiată, nu putuse să vină. Nu-i nimic, o descoperire iniţiatică, mi-am spus.

Un articol de Alina Busuioc|22 mai 2017

Am luat, așadar, o broșură, am zâmbit gardianului și am așteptat ca simbolurile să-mi șoptească secretele lor. Sâmbătă seara, cupluri, grupuri de prieteni, glume mai mult sau mai puțin inspirate, eu cu nasul în vitrine.

O voce de bariton întreba: “Sunt persoane care n-au vazut templurile?”. “În templurile masonice?! Oui, s’il vous plaît!”.

Nevoia de mister și simboluri

Ghidul nostru, un franc-mason trecut de 60 de ani, cordon albastru în jurul taliei, tare de ureche și cu apetit pentru simboluri, ne-a rugat să-l urmăm în sălile unde se țin întâlnirile organizației Grand Orient de France. Numarul aderentilor se ridică, neoficial, la 50.000 de membri, si tot neoficial, Manuel Valls, fostul prim-ministru al Frantei, sau Jean Luc-Mélenchon, candidatul la prezidentiale, au trecut prin lojele acestei organizatii.

Loja, prima de acest fel din Franta, a fost fondata in 1773 si a acceptat pentru prima oară o femeie drept membru în anul 1880.În culisele franc-masoneriei franceze

Pe holurile inguste, sageti pe placute aurii ne indica unde mergem : spre templurile 10 – 17. Cutii postale, care contin indexate fise legate de principalele subiecte de discutie ale omenirii : stiinte si tehnica, dreptul la avort, suidicid asistat, libertate, lasa impresia ca suntem mai degraba in sediul unei arhive moderniste.

« Totul este aranjat cu un sens foarte precis’, ne explica masonul odata ajunsi in tempul numarul 12. O sala care poate gazdui in jurul a 30 de persoane,un pupitru impunator prezida sala, in fata sa o masa mica triunghiulara cu un compas si un echer care se incruciseaza. Microfoane moderne, in stanga un bloc de piatra brut, in dreapta un altul slefuit : drumul de la ignoranta catre iluminare, aflam.
Scaunele, fata in fata, pentru discutii deschise, pe durata carora,ne explica franc-masonul, nimeni nu poate intrerupe pe nimeni, si in care gradele simbolice, apprenti, compagnion, si maître, influenteaza si limiteaza atributiile si dreptul de exprimare.

Greu de crezut, imi spun, in cercurile in care ma invart comunicarea inseamna de multe ori cel care vorbeste mai tare.

În culisele franc-masoneriei franceze Luna și soarele, luminate de neoane, patronează semiintunericul din noi și din sală. În mijloc, ochiul cunoașterii, tentant și misterios. “Teza, antiteza, sinteza”, continua ghidul nostru, arătând spre triunghiul cu ochiul atotștiutor.

Ochiul care privește către viitor

Mișcarea, fondată în Franța, în 1773, după modelul anglo-saxon inițiat în 1717, constituise un nucleu de rezistență împotriva superstițiilor, bisericii și puterii feudale. Ce se intampla in timpurile moderne ? ‘Discutiile sunt legate de subiectele de actualitate cele mai urgente, despre viitorul omenirii’. Nimic despre pasajul celor mai influenti oameni politici ai momentului sau despre modul in care influenteaza acestia luarea deciziilor.

“Transhumanism » , mai adauga gazda ]n drum spre sala Benjamin Franklin, unul dintre celebrii initiatori ai declaratiei de independenta a Statelor Unite ale Americii. Nu este timp pentru a discuta despre inteligenta artificiala, robotica si implicatiile sale etice sau despre calculatoarele care ne vor depasi ca inteligenta in urmatoareele doua-trei decenii. Poate ca totusi cunoasterea este altundeva, imi spun, promitandu-mi sa trec mai des pe la biblioteca.
‘Cum devii franc-mason ?’, intreaba cineva din public. ‘Cel mai bine este sa stii pe cineva, dar se poate si aplicand online’, ne intretine spre iesirefranc-masonul.
La finalul serii, mi-am dat seama ca sunt unul dintre vizitatorii cu mai multe intrebari la plecare decat la venire, dar poate ca unele intalniri sunt menite sa te conduca spre urmatoarea intrebare. ‘De aici in ce directie ma indrept ?’ Imi amintesc ca metroul e la prima, pe dreapta.

Atracții atipice

Peste 50 de muzee din Paris, exceptându-le pe cele din orașele limitrofe, au fost deschise pe 20 mai până la miezul nopții. Printre cele mai inedite : Muzeul Marie Curie, Muzeul Baroului din Paris, cel dedicat aerodinamicii și spatiului și Muzeul Contrafacerilor.

Foto: În culisele franc-masoneriei franceze – Alina Busuioc

08
/02
/18

Iubitorii de poezie și nu numai sunt asteptați, astăzi (8 februarie), de la ora 19.00, la Muzeul Național al Literaturii Române,la sediul MNLR din Str. Nicolae Crețulescu nr. 8 (în spatele Bisericii Albe), la lansarea unui mărțișor literar aparte – Cărţişorul de Autor Nichita Stănescu.

07
/02
/18

1.060 de femei artiste din România indexate, un premiu pentru întreaga creație și 10 lucrări de artă donate celui mai vechi muzeu din țară. Sâmbătă 10 februarie 2018, orele 12:30, va avea loc un nou eveniment cuprins în proiectul de cercetare și cultură vizuală „Centenarul femeilor din arta românească”, coordonat de PostModernism Museum în parteneriat cu Muzeul Național Brukenthal din Sibiu.

05
/02
/18

Manchester Art Gallery a retras temporar un tablou din perioada victoriană - "Hylas and the Nymphs", de JW Waterhouse - în care apar adolescente nud într-o acţiune menită să "încurajeze dezbaterea" despre cum astfel de imagini ar trebui afişate în epoca modernă. În urma reacţiilor apărute în mediul online tabloul a fost expus din nou, la o săptămână de la retragere.

27
/01
/18

Joi, 1 februarie 2018, începând cu ora 19:00, va avea loc o primul eveniment din cadrul expoziției aNORMAL a artistului Gheorghe Rasovszky, deschisă la etajul al treilea al Muzeului Național de Artă Contemporană București în perioada 23 noiembrie 2017 – 1 aprilie 2018.

22
/01
/18

O expoziţie de pictură intitulată „Bucureştiul de azi, Micul Paris de ieri”, cu lucrări semnate de artistul Zoltan Lörencz, va fi vernisată marţi, la ora 18.30, la Teatrul „Constantin Tănase”. Expoziţia este itinerantă şi va fi vernisată în luna martie şi la Paris. La Teatrul de Revistă „Constantin Tănase” din Bucureşti va rămâne deschisă până pe 28 februarie.

16
/01
/18

Secretarul de stat în Ministerul Culturii, şef al Departamentului Identitate Naţională, Paul Claudiu Cotîrleţ, a declarat luni, la Târgu-Jiu, că la nivel naţional au fost acceptate 2.200 de proiecte dedicate Centenarului Marii Uniri, pentru care Guvernul a alocat suma de 150 de milioane de lei.

14
/01
/18

Începând de astăzi, timp de 30 de zile, “Ziarul Metropolis” va prezenta  zilnic pe pagina sa de Facebook câte o fotografie din expoziția “On the Path of Hope”/ “Pe calea speranței”, realizată de fotografa Dimitra Stasinopoulou, în cadrul proiectului internațional “Rolul mass-media în tratarea temei refugiaților și migranților”.

12
/01
/18

Geta Brătescu, marea doamnă a artei conceptuale din România, a primit, în atelierul său de lucru, distincția oferită de Excelența Sa, Domnul Klaus Werner Iohannis, Președintele României. Decorația a fost înmânată pe 10 ianuarie 2018 de consilierul prezidențial pentru Cultură, Culte și Centenar, domnul Sergiu Nistor, și de doamna Liliana Țuroiu, președintele Institutului Cultural Român. 

11
/01
/18

Emisiunea cu ajutorul căreia telespectatorii răsfoiesc, de peste 52 de ani, singurul dicţionar enciclopedic pe micul ecran surprinde cu noutăţi la începutul anului 2018. Documentare realizate de profesioniştii de la reputatele companii ARTE, ORF, AMPERSAND etc. vor putea fi urmărite în premieră pe postul TVR 1, la Teleenciclopedia, începând cu sâmbătă, 13 ianuarie, ora 18.50.

07
/12
/17

Miercuri, 6 decembrie, Muzeul Național de Artă al României a redeschis Sala Constantin Brâncuși. Evenimentul a avut loc în prezența lui Lucian Romașcanu - Ministrul Culturii și Identității Naționale, a Directorului Liviu Constantinescu, a Directorului Științific Octavian Boicescu și a echipei de specialiști MNAR. Alături de aceștia au fost de față invitați ai corpului diplomatic și personalități ale vieții culturale românești.

04
/12
/17

Expoziţia „Frida Kahlo and Diego Rivera: Polish Context” a fost deschisă la ZAMEK Culture Centre din Poznan în încercarea de a da de urma tabloului „The Wounded Table” văzut ultima dată în 1955, la Varşovia.