Reîntâlnire cu maeștrii Albulescu, Dinică, Moraru…
https://www.ziarulmetropolis.ro/o-noua-saptamana-cu-imagini-alese-din-arhiva-teatrului-reintalnire-cu-maestrii-albulescu-dinica-moraru/

Week-end-ul acestui sfârşit de mai readuce în atenţia dumneavoastră un spectacol de mare succes din repertoriul stagiunilor trecute, „Ultima oră” de Mihail Sebastian, în regia Ancăi Ovanez Doroşenco, talentata regizoare recent dispărută dintre noi (s-a stins la Nisa, în 16 mai 2020) căreia îi aducem, astfel, un respectuos omagiu. Spectacolul va putea fi vizionat online, într-o înregistrare de arhivă, realizată cu mijloacele tehnice ale anului 2003, când a avut loc premiera.

Un articol de Petre Ivan|24 mai 2020

Așadar, iată programul conferințelor ce vor fi difuzate în săptămâna 25 – 31 mai 2020 la TNB on-line: 

  • 25 mai – Germina Nagâț – Deconspirarea – cui prodest? (conferință susținută la data de 10 ianuarie 2014)
  • 26 mai – Prof. Viorel Barbu– Matematica si arta (24 martie 2019)
  • 27 mai – Octavian Paler – Cu melancolie, despre barbari (26 octombrie 2009)
  • 28 mai – Mircea Mihăieș – Despre succes (10 decembrie 2017).

Week-end cu: 

Mari actori într-o poveste teribil de actuală, despre… Bucureștiul interbelic : „Ultima oră”! 

Vineri, 29 mai, de la ora 16.00, iar sâmbătă 30 mai și duminică 31 mai –  începând cu ora 18.00 ne vom întâlni cu una din cele mai fermecătoare  piese ale dramaturgiei românești,  „Ultima oră” de Mihail Sebastian, o satiră virulentă, ce se bucură, în regia regretatei Anca Ovanez Doroșenco, de o montare și o distribuţie pe măsură: Claudiu Bleonţ, Mircea Albulescu, Ilinca Goia, Marin Moraru, Gheorghe Dinică, Constantin Dinulescu, Ioan Andrei Ionescu, Marcelo Cobzariu, Mihai Niculescu, Liviu Crăciun, Alexandru Hasnaş, Carmen Ionescu, Raluca Petra, Silvia Năstase. Decoruri: Mihai Mădescu; Costume: Luana Drăgoescu.

„Ultima oră” este o cuceritoare poveste de dragoste, în mijlocul unei lumi fără scrupule, nu foarte diferită de cea în care trăim. O piesă „la zi ca o ştire din ziar – așa cum a caracterizat-o regizoarea memorabilei montări.

„Ultima oră” s-a bucurat de un mare succes încă de la lansare. Premiera absolută a avut loc pe scena Naționalului bucureștean, la 23 ianuarie 1946,  în regia debutantului la acea oră, Moni Ghelerter. O montare antologică, urmată imediat de consacrarea regizorului. De atunci, piesa a cunoscut numeroase puneri în scenă și interpretări pline de interes.  „În tălmăcirea de azi, inspirată de contemporaneitatea imediată, Anca Ovanez Doroșenco are ca piloni banul și o lume fără idealuri politice, pîrghiile mecanismului corupt fiind mass-media, afacerile și cultura” – scria la data premierei criticul Ludmila Patlanjoglu, în „Cotidianul.

Profesorul de istorie Andronic, „visătorul rătăcit și rupt de realitate”, aflat într-o căutare romantică, pe urmele lui Alexandru Macedon, nimereşte, din cauza unor greșeli tipografice, între care un cuvânt cu multiple trimiteri, în jungla presei româneşti interbelice, dar mai ales în vizorul unui temut om de afaceri, Bucșan. Prin ciocnirea dintre două lumi diametral opuse, Mihail Sebastian reuşeşte să construiască o satiră socială de mare rezonanţă pentru actualitatea noastră.

„Negocieri” demne de tradiţia „şantajul şi etajul”. – Natalia Stancu, „Curierul Naţional”. „Un spectacol ce trebuie vizionat, pentru că oferă o reală bucurie oricărui iubitor al teatrului”. – Ileana Lucaciu, „România liberă”.

Resurse:

– pagina de facebook a TNB- https://www.facebook.com/TNB.Ro/
– website-ul TNB, pe pagina https://www.tnb.ro/ro/livestreaming-tnb

În paralel cu vizionarea online a noilor conferințe programate pentru această săptămână, vă reamintim că puteți revedea și conferințele difuzate în săptămânile precedente, și anume cele susținute de: regizorul Andrei Șerban, maestrul Radu Beligan,  scriitoarea de origine română, distinsă cu premiul Nobel pentru literatură, Herta Müller, poeta Ileana Mălăncioiu, doctorul Vasile Ciubotaru, fizicianul Basarab Nicolescu, consilierul guvernatorului BNR, Adrian Vasilescu, istoric și critic de artă Dorana Coșoveanu, istoricul Georgeta Filitti, jurnalista Brândușa Armanca sau regretatul critic de film Alex Leo Șerban, conferințe ce pot fi accesate în continuare pe canalul de Youtube:

http://www.youtube.com/c/TeatrulNaţionalILCaragialeBucureşti

25
/07
/21

CRONICĂ DE FILM „Censor” (2021), proiectat în secţiunea Lună Plină de la TIFF, este un horror britanic de debut al unei regizoare din Ţara Galilor, Prano Bailey-Bond. Şi are prospeţimea unui prim film care anunţă o autoare demnă de umărit.

23
/07
/21

Adevărurile stau dincolo de definiții, de suprafețe, de prezențe. Iar prezențele funcționează diferit: arată sau ascund. La fel e și în cazul actorilor și al actrițelor.

23
/07
/21

Vineri, pe 23 iulie, de la ora 21:30, filmul care deschide cea de-a 20-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania la Cluj-Napoca se va vedea și pe marele ecran din capitală. Bucureștiul se află pe lista celor 20 de localități din țară în care TIFF va proiecta simultan comedia spaniolă multi-premiată Dineu cu vecinii de sus (r. Cesc Gay, 2020). Filmul va rula în aer liber, la Roaba de Cultură din Parcul Herăstrău.

23
/07
/21

În perioada 23 iulie - 26 septembrie, se va desfășura seria de concerte live „Alternative Brunch”, dedicată tuturor celor a căror poftă de muzică nu ține cont de oră. Sezonul din acest an înseamnă 12 concerte, susținute de patru trupe, în trei orașe din Republica Moldova și România: Iași, Bacău și Chișinău.

23
/07
/21

La 200 de ani de la nașterea scriitorului Feodor Mihailovici Dostoievski, Compania independentă Arte-Factum dedică Laboratorul de introspecție teatrală romanului ”Crimă și pedeapsă”: #dosztoievskij b@r/reopening, spectacolul regizorului Levente Kocsárdi, inspirat de capodopera dostoievskiană, va avea premiera indoor în 28 și 29 iulie 2021, de la ora 20:00, în Studioul Franciscan al Centrului de Cultură și Artă al Județului Timiș (Timișoara, str. E. Ungureanu 1).

23
/07
/21

Ziarul Metropolis vă recomandă „Talk for Youth“, un podcast despre toate aspectele care influențează viața adolescenților și relațiile lor cu ceilalți, printre temele abordate numărându-se stima de sine, imaginea corporală, stresul, depresia, presiunea colegilor, bullying-ul, consumul de alcool, tutun și alte substanțe și tulburările alimentare.

23
/07
/21

Inaugurată în urmă cu o lună la ARCUB, expoziția „Chimonoul întâlnește ia” curatoriată de Iulia Gorneanu a avut parte de un finisaj special în seara zilei de miercuri, 21 iulie, în pasajul Hanului Gabroveni. Fashion styling show-ul – sub direcția artistică a lui Alin Gălățescu – s-a desfășurat în prezența Ambasadorului Japoniei în România, ES Dl Hiroshi Ueda și a prezentat ținute ale designerilor români în ritmuri de muzică live interpretată de Jezebel.

22
/07
/21

Între 16 și 24 iulie EUROPAfest sărbătorește vara cu o ediție bogată în jazz. Diferite stiluri și ritmuri cu artiști din 20 de țări se pot auzi zilnic la Sala Auditorium a Palatului Regal / Muzeul Național de Artă al României.

22
/07
/21

Luni, 19 iulie, la Sala Mare a Teatrului Național „I.L. Caragiale” din București a avut loc ediția cu numărul 29 a Galei Premiilor UNITER. Amfitrionul Galei a fost Ion Caramitru, președintele UNITER, regia spectacolului a fost semnată de Bobi Pricop, iar scenografia, Irina Moscu.

22
/07
/21

LAND, lungmetrajul de debut în regie al cunoscutei actrițe Robin Wright, care a fost prezentat în premieră internațională la Sundance Film Festival 2021, va deschide cea de-a 18-a ediție a ANONIMUL IIFF. QUO VADIS, AIDA?, o producție cu participare românească, regizată de Jasmila Zbanic (Bosnia – Herțegovina) și nominalizată la Oscar la categoria Cel mai bun film străin, va rula în afara competiției. Festivalul are loc între 9-15 august, la Sfântu Gheorghe, în Delta Dunării.

22
/07
/21

La cea de-a 16-a ediție a Festivalului de Teatru Ideo Ideis, 200 de adolescenți din 9 orașe din România se vor întâlni cu mentori și traineri pentru un dialog între generații, care va cuprinde întâlniri de tip artist talk și mentorat pentru spectacolele de teatru tânăr puse în scenă de liceenii înscriși în festival.