O șansă pentru arta nouă: IETM Bucharest Plenary Meeting 2017
https://www.ziarulmetropolis.ro/o-sansa-pentru-arta-noua-ietm-bucharest-plenary-meeting-2017/

Între 20 şi 23 aprilie, se desfăşoară în România, la Teatrul Naţional din Bucureşti şi la Centrul Naţional al Dansului, IETM Bucharest Plenary Meeting 2017. Despre ce este vorba şi ce oferă un astfel de eveniment ne spune Victor Mayot, project manager-ul IETM.

Un articol de Alina Vîlcan|5 aprilie 2017

IETM este o rețea internațională pentru arte performative contemporane, care include peste 500 de organizații din domeniul performance-ului și artiști din domenii precum teatru, dans, circ, forme de artă interdisciplinară sau new media. Printre membrii săi se numără festivaluri importante, companii, producători, teatre și chiar universități.

În fiecare an, IETM organizează două reuniuni plenare în diferite orașe din Europa, dar și întâlniri mai mici peste tot în lume, contribuind la dezvoltarea artei contemporane și la promovarea valorilor acesteia și militând pentru valoarea artei și culturii într-o lume în continuă schimbare.

Alina Vîlcan: În primul rând, cum ați ales Bucureștiul pentru această reuniune?

Victor Mayot: De fapt, locul-temă al fiecărei reuniuni este de fiecare dată diferit, sunt multe motive pentru care alegem o țară, unul dintre motive este să nu mai fi fost acolo de mult timp. Iar cum ultima reuniune plenară a IETM în România a fost în anii ’90, am considerat că e timpul să revenim.

Așadar nu este prima întâlnire de acest tip organizată aici?

Într-adevăr. Prima a fost organizată de Corina Șuteu în 1996, dacă îmi amintesc bine. Sunt, așadar, douăzeci de ani de când o reuniune IETM nu s-a mai ținut în România. Lucrând cu secretariatul nostru general de la Bruxelles, ne-am dat seama că se impunea o întoarcere aici, Bucureștiul fiind un simbol al dinamicii în acest sector al artelor noi.

Care este principalul obiectiv al acestei reuniuni?

Ar fi două obiective, în principal. Primul, obiectivul original, european, este pur și simplu să ne întâlnim, să schimbăm opinii asupra practicii, a situației acestui segment și să facilităm colaborările internaționale, să stabilim legături și să avem un dialog cultural. Al doilea obiectiv este legat de conferința care se întinde pe două zile, incluzând dezbateri, panouri, discuții, schimburi diverse pe teme foarte generale care se regăsesc aici, la București, cu privire la statutul artistului. Vom vorbi despre rolul artistului în societate, despre cum se poate schimba percepția populației, cum să acționăm artistic pentru a ține cont de schimbările din jur, de schimbările climatice, de drepturile femeilor, de egalitatea între toți – și toate acestea pentru a vedea care este rolul artei, astăzi, în societate.

Și care ar fi rolul artei în societatea de astăzi?

Asta nu vă pot spune decât după reuniune (râde). Temele discutate aduc în prim-plan valoarea artei în societate, ceea ce ține de educație. E o temă de reflecție. Vom discuta de asemenea cum ar trebui acționat pentru a eficientiza educația în acest sens, e o temă la care chiar trebuie reflectat. Pentru ca arta să poată atinge toate subiectele și toți oamenii.

Pentru că această reuniune are loc aici, la București, care sunt avantajele pentru artiștii români, în special?

Avantajele sunt multiple. Primul ar fi, pur și simplu, acela că avem o idee foarte redusă despre ce se întâmplă acum în România, iar persoane importante din sectorul artistic vor veni în România pentru a descoperi ce se află aici, cine sunt actorii, cu cine sunt interesați să colaboreze, cu cine pot colabora și pe cine vor să arate în străinătate. Artiștii români pot fi interesați de asemenea să stabilească contacte cu străinătatea, pentru că principala problemă în România cred că este aceea că fondurile, subvențiile pentru cultură se diminuează și, într-o asemenea situație, aceste colaborări internaționale devin mijloace la îndemână pentru a obține finanțările necesare și pentru a le valorifica; este o dinamică interesantă, pe care se pune accentul acum. Întâlnirea este, de asemenea, o ocazie ca actorii români să se întâlnească între ei, ca protagoniștii întregului segment al artei independente de aici să stea la aceeași masă. De exemplu, cineva din București să întâlnească pe cineva din Cluj-Napoca și astfel să aduci această lume artistică din toate colțurile țării laolaltă.

În ceea ce vă privește, sunteți familiarizat cu arta contemporană din România, cu peisajul cultural de aici, cum îl vedeți?

Personal, sunt familiarizat întrucâtva pentru că pregătirea unei întâlniri de o asemenea amploare necesită o anumită pregătire și am avut mai multe vizite pe o durată de timp destul de întinsă.

De când pregătiți această întâlnire?

De doi ani. Sunt doi ani din 2015, de când am avut aici o întâlnire mai restrânsă, o caravană. Era un grup de 40 de persoane, care au venit aici și s-au întâlnit cu actorii… Am vizitat atunci unele organizații publice, unele internaționale de asemenea, sau centre independente, ca Replika, astfel încât să avem o perspectivă cât mai largă a ceea ce există aici. Din nefericire, am văzut foarte puține spectacole de teatru în România, din cauza limbii române, am văzut mai multe de dans. Teatru românesc am văzut mai ales în festivaluri internaționale sau pe scene din Paris, am văzut nume mari, autori mari, ca Gianina Cărbunariu, pe care o cunosc.

Aș vrea să știu dacă toți artiștii români pot participa la această întâlnire. E un eveniment pentru toată lumea?

Da, este un eveniment deschis tuturor din mediul artistic, de la artiști, la directori de teatru sau responsabili cu publicul; oricine din sectorul artistic este binevenit.

Ce trebuie să facă pentru a participa?

Singurul lucru pe care trebuie să-l facă este să intre pe site-ul IETM (www.ietm.org), să meargă pe pagina reuniunii de la București, să dea click pe butonul de înscriere, să-și lase datele, nume, prenume, practic să-și creeze un cont pe site. Taxa pentru participare este de 35 de euro, sumă care contribuie la finanțarea evenimentului și a organizației.

francezul1

Este și un eveniment la care jurnaliștii au acces?

Jurnaliștii sunt mai mult decât bineveniți. Pentru a face să circule informația este important să avem alături de noi media. De altfel, pe site-ul nostru ei pot vedea rapoarte ale tuturor sesiunilor din reuniunile precedente. Sunt, de asemenea, jurnaliști care participă la o conferință pe un subiect de interes pentru ei și scriu un raport, pe care îl publicăm, îl distribuim întregii comunități, iar aceste materiale sunt disponibile pe site, gratuit, pentru oricine.

Cine sunt partenerii din România ai evenimentului?

Am lucrat cu Centrul Național al Dansului, unde toată echipa s-a mobilizat pentru a ne ajuta… Colaborăm de asemenea cu Uniunea Națională a Teatrului din România. În plus, Corina Șuteu a fost și de această dată un mare sprijin în aducerea întregii comunități la un loc, pentru ca acest proiect să prindă viață… Am implicat mulți oameni, am discutat cu Miki Braniște, directoarea festivalului Temps d’Images de la Cluj, care a venit cu multe idei. Pe lângă partenerii oficiali, sunt nenumărați oameni care ne sunt alături pentru ca acest eveniment să fie posibil.

Foto: Laura Dobre

Sunt, așadar, douăzeci de ani de când o reuniune IETM nu s-a mai ținut în România. Lucrând cu secretariatul nostru general de la Bruxelles, ne-am dat seama că se impunea o întoarcere aici, Bucureștiul fiind un simbol al dinamicii în acest sector al artelor noi.

20
/03
/13

În numărul de primăvară, Esquire România a adunat într-un dosar lecţii de viaţă de la oameni din „Categoria grea“. Printre ei, regizorul Alexander Hausvater, actorul Sean Penn, scriitorii Salman Rushdie şi Jonathan Coe. Iată ce putem învăţa de la aceste personalităţi

06
/03
/13

Ilinca Goia împlineşte astăzi 44 de ani şi 20 de ani de carieră. Şi în fiecare zi îşi împlineşte visul de a fi pe scenă, chiar dacă joacă în teatrul instituţionalizat, la Teatrul Naţional din Bucureşti, la Teatrul Metropolis sau într-un teatru-cafenea din Centrul Vechi

18
/02
/13

Publicaţia „Variety“ a scris că „Luminiţa Gheorghiu reuşeşte un veritabil tur de forţă“ în filmul „Poziţia copilului“. „The Hollywood Reporter“ a plusat, spunând că actriţa „străluceşte în rolul unei mame posesive ce începe să se precipite atunci când fiul ei adult accidentează un copil“. Regizorul Cristi Puiu crede că Luminiţa Gheorghiu ar merita un Oscar, […]

11
/02
/13

NOUA GENERAŢIE DE ARTIŞTI Într-o după-amiază întunecată de ianuarie am ajuns la Teatrul Apropo, un nou spaţiu neconvenţional al teatrului independent, unde talentele actoriceşti şi regizorale se conturează în voie. Astfel, am văzut piesa Night on Earth de Jim Jarmusch în regia lui Dragoş Muşoiu, din a cărui distribuţie face parte Alexandru Bogdan (27), a cărui […]

04
/02
/13

NOUA GENERAŢIE DE ARTIŞTI Diana Iarca (25 de ani) este actriţă la Teatrul Notarra din Bucureşti şi creatoarea primei piese de teatru despre binecunoscuta reţea de socializare, intitulată Feisbuc. Absolventă a Liceului de Arte din oraşul Buzău, secţia actorie, Diana Iarca explică alegerea facultăţii cu acelaşi profil: “Am dat la facultatea de teatru fiindcă nu am […]

28
/01
/13

NOUA GENERAŢIE DE ARTIŞTI Ionuţ Niculae (20 de ani) este unul dintre actorii din distribuţia filmului „Rocker” regizat de Marian Crişan, care a avut premiera mondială la Festivalul de Film de la San Sebastian în septembrie 2012, film care în România va avea premiera pe 23 februarie. Tânărul actor entuziast şi dedicat meseriei, pentru care se […]

04
/01
/13

Deşi extrem de ocupat, Dan Lungu a avut amabilitatea de a îmi rãspunde la câteva întrebãri legate de parcursul literaturii în România. Scriitorul a deschis porṭile artei larg pentru toṭi cei care doresc sã afle câte o pãrticicã din marele univers al creaṭiei.      Andrada Vãsii: în primul rând felicitãri pentru selecṭia de la […]

19
/12
/12

Leonard Ancuṭa face parte din literatura tânãrã- de pluton. Diferenṭa constã în mesajul sãu- a pãrãsit plutonul şi a ieşit în faṭã. Elegant. Cu succes. In bãtaia opiniei cititorului. A avut amabilitatea de a vorbi despre cel mai rapid roman, la a cãrui scriere a participat, dar şi despre mesajul catarhic al artei, despre cititori, […]

04
/12
/12

Compozitorul George Balint a fost prezent de curând la Bruxelles, în cadrul Festivalului „World Music Days”cu lucrarea „Din demult” cântată de reputatul ansamblu coral „Aquarius”,  dirijat de Marc M. De Smet.   J. F. : Ce ar trebui să ştie orice ascultător despre compoziţia dumneavoastră „Din demult” ? George Balint: Se pleacă de la ideea […]