Oameni de unică folosință – roman grafic despre Alzheimer
https://www.ziarulmetropolis.ro/oameni-de-unica-folosinta-roman-grafic-despre-alzheimer/

„Oameni de unică folosinţă” este o poveste despre drama unui bolnav de Alzheimer, un „film” derulat fotogramă cu fotogramă, care, dincolo de problemele psihologice complexe pe care le pune, transmite o puternică emoţie. Romanul grafic cu acest nume, scris şi ilustrat de Elena Ciolacu, se lansează oficial joi, 17 decembrie, de la ora 18.30, la Casa cu Rost (Calea Victoriei, nr. 155).

Un articol de Petre Ivan|16 decembrie 2015

„Această carte ne îndeamnă să nu fim oameni de unică folosinţă, adică obsedaţi de consum, sclavi ai „zeului tinereţii” – slăvit de canalele de comunicare în masă – şi îngroziţi de perspectiva bătrâneţii, a bolii şi a singurătăţii, care s-ar traduce ca ieşirea noastră din uz. Ci să fim Oameni, pentru totdeauna”, scrie Claudiu Târziu, directorul Editurii ROST.

Cartea a debutat ca un proiect al Elenei Ciolacu despre experienţa bolnavilor de Alzheimer pentru Centre for Excellence în Learning Enhancement, o ramură a Universităţii Coventry care se ocupă cu dezvoltarea de metode didactice alternative pentru Faculty of Health and Life Sciences. Cartea urma să îi ajute pe studenţi să privească subiectul dintr-un punct de vedere uman, emoţional, şi nu doar scolastic.

Ca să pot inspira emoţie prin povestea mea, trebuia să fiu eu însămi ataşată emoţional de subiect, astfel că am petrecut 2 săptămâni de documentare intensă despre boala Alzheimer. Numeroasele reportaje şi documentare BBC pe care le-am văzut, mărturiile şi informaţiile pe care le-am citit şi auzit, puse cap la cap cu propriile mele observaţii din viaţa reală despre societatea britanică, au format, puţin câte puţin, ideea de bază a poveştii Oameni de unică folosinţă. Pe parcursul lunilor în care am lucrat la ea, povestea a suferit mai multe modificări sub influenţa unei experienţe personale, căci am aflat, nu la mult timp după ce am început cartea, că propriul meu bunic suferea de boala Alzheimer” – Elena Ciolacu, autoarea romanului grafic „Oameni de unică folosință”

Despre  Elena Ciolacu

Născută la Râmnicu Vâlcea, în 1989, Elena Ciolacu a urmat cursurile Şcolii Populare de Arte din oraş, iar în liceu a continuat să picteze şi să deseneze pe

Elena Ciolacu

Elena Ciolacu

cont propriu, participând la numeroase expoziţii de grup cu lucrări de grafică şi icoana tradiţională pe sticlă.

Pasionată de ilustraţia digitală şi animaţia japoneză, dar și de cinematografie, artă şi naraţiune vizuală, a studiat design grafic la Facultatea de Arte a Universităţii de Vest Timişoara, apoi s-a înscris la secţia Ilustraţie şi Animaţie a Coventry University, School of Art and Design, pe care a absolvit-o în 2013.

Este autoarea scurtmetrajului de animației Amintiți-vă de mine (2013), selectat în competiția oficială a unor festivaluri precum Anim’est, Balkanima – Festivalul European de Film de Animaţie din Belgrad, Festivalul Internaţional de Scurtmetraj de Film şi Muzică din Dublin sau Cluj Shorts.

În 2014, Elena a obținut Premiul „Alegerea Curatorilor” la Festivalul NOISE din Londra, secţiunea Ilustraţie şi Animaţie, pentru romanul grafic „A Story of Hope for the Bullied”. Aceasta din urmă a câștigat un premiu și la Creative Conscience Awards 2013, la Londra, și va fi publicat în România de Editura ROST.

Foto: Oameni de unică folosință – Editura Rost

01
/08
/15

Humanitas Multimedia vă invită marți, 4 august, la ora 19.00, pe terasa librăriei Humanitas Kretzulescu să descoperiți audiobookul verii: ,,Ferma animalelor” de George Orwell, în lectura lui Victor Rebengiuc. Discuția la care vor participa Victor Rebengiuc, Dan C. Mihăilescu și Lidia Bodea va fi urmată de lectura câtorva fragmente din nuvela lui Orwell. 

31
/07
/15

Editura Polirom vă propune şi în această săptămînă două volume fascinante, de neratat, în colecţia „Hexagon. Cartea de călătorie”: Căzînd în gol, de Joe Simpson, un bestseller al literaturii montane, şi Trenul-fantomă către Răsărit, de Paul Theroux, continuarea Bazarului pe roţi, un clasic al literaturii de călătorie.

31
/07
/15

Festivalul Dilema veche se întoarce la Alba Iulia, între 21 şi 23 august 2015, cu – anunţă organizatorii - nouă ordine de zi care răsuceşte minţile: Pleşu, Liiceanu, Patapievici, folk, jazz şi alte fineţuri muzicale, politică europeană şi idei, scriitori şi filme documentare şi, mai ales, bună dispoziție şi umor dublu rafinat. Aceasta e situaţiunea.

30
/07
/15

Teatrul Pygmalion din Viena prezintă spectacolul-lectură Insula (Die Insel), de Gellu Naum, vineri, 31 iulie, de la ora 20.00. Evenimentul marchează împlinirea a 100 de ani de la naşterea dramaturgului, poetului, prozatorului şi eseistului român. Gellu Naum (1 august 1915 – 29 septembrie 2001) este considerat cel mai important reprezentant român al curentului suprarealist și unul dintre ultimii mari reprezentanți ai acestuia pe plan european.

29
/07
/15

„Creştinismul e dogmă, e mistică, e morală, e de toate, dar e în mod special un mod de a trăi şi o soluţie şi e reţeta de fericire.” Spunea Nicolae Steinhardt, unul dintre cei mai importanți intelectuali români ai secolului trecut. S-a născut pe 29 iulie 1912.

24
/07
/15

Recitesc “Sonata Kreutzer”. E o capodoperă, scurtă, dar capodoperă. Găsesc concluziile marelui rus false, dar premisele adevărate. Demonstrația – însă – strict textual, demonstrația că viața bărbatului cu femeia pe pământ e sortită unui lung șir de chinuri care pot decurge, lesne, în crimă, demonstrația e superbă.

22
/07
/15

Abia acum am ajuns – la doi ani de când a fost publicată – să citesc “Sărbătoarea neînsemnătății”, de Milan Kundera. Sunt un kunderian rezonabil. Iubesc literatura care a plecat din Cehia pentru a ajunge în inima lucrurilor.

20
/07
/15

Duc în chestiunea bibliografiei generale povara unor lipsuri enorme. Toate aceste lipsuri enorme sunt, în același timp, o discretă dovadă de înțelepciune. Am amânat ani de zile întâlniri cu anume scriitori. Cred că în literatură, la fel ca în dragoste, întâlnirile cuvenite tot se vor întâmpla.

17
/07
/15

„Cum suntem?”, „Cum credem că suntem?”, „Cum cred alţii că suntem?”, „Cum am ajuns să fim aşa?” sunt întrebări esenţiale atât pentru fiecare dintre noi, cât şi pentru întreaga societatea românească. În volumul Psihologia poporului român. Profilul psihologic al românilor într-o monografie cognitiv-experimentală, apărut la Editura Polirom, disponibil în librării din această săptămînă, renumitul psiholog Daniel David ne oferă, într-o manieră analitică riguroasă şi complexă, răspunsuri bine documentate.