PREMIERĂ: „Villa Dolorosa“ – un teatru al apropierii, despre fiinţe sociale, distanţate social
https://www.ziarulmetropolis.ro/premiera-villa-dolorosa-un-teatru-al-apropierii-despre-fiinte-sociale-distantate-social/

Apreciatul regizor Theodor-Cristian Popescu revine la Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Liviu Rebreanu“ cu un spectacol provocator, izvorât din universul lui Cehov şi ancorat în lumea contemporană, care va ridica semne de întrebare, va tulbura spiritele liniştite, le va linişti pe cele tulburate, le va produce delicii estetice tuturor celor cu mintea şi sufletul deschise şi, pe alocuri, îi va face să (şi) râdă amar.

Un articol de Petre Ivan|5 octombrie 2020

Via Dolorosa (Calea durerii în latină) sau, pe românește, Drumul Crucii, este ultimul traseu pe care l-a străbătut Iisus, în drum spre moarte, cărându-și crucea ca să spele păcatele omenirii. 

În spectacolul bazat pe textul scris de Rebekka Kricheldorf, Via Dolorosa devine Villa Dolorosa, drumul patimilor devine un cămin aflat în plin proces de degradare, iar cele trei surori ale lui Cehov – Irina, Mașa și Olga – sunt trei femei ale timpurilor noastre. Irina își aniversează de trei ori ziua de naștere, iar evenimentele accentuează de fiecare dată drama care pune stăpânire pe viețile surorilor și la care contribuie conflicte generate de probleme financiare, lipsă de sens, blazare, datorii, angoasă și disperare. 

Zilele de naștere ar trebui să devină zile de renaștere, însă personajele par incapabile să își depășească limitele. Sau există, totuși, o speranță ascunsă?

„Însingurare, distanțare, letargie. 

Până să se exteriorizeze într-o pandemie, ele iau deja forma unor blocaje interioare. 

Totul e posibil, dar totul e și foarte plictisitor. De unde ezitarea, blocajul, lipsa dorinței la trei surori frumoase, cu nume cehoviene. 

Un omagiu indirect lui Harag (montarea acestuia pe un text de Cehov rămâne cel mai faimos moment al acestui teatru) și lui Cehov însuși, deci teatrului ca artă a apropierii, a cunoașterii. Teatrului de/ca artă. 

A noastră ca ființe sociale, distanțate social.“

Theodor-Cristian Popescu

Din distribuţie fac parte Georgiana Ghergu – Irina, Steliana Bălăcianu – Olga, Loredana Dascălu – Maşa, Ale Ţifrea – Janine, Luchian Pantea – Andrei şi Theo Marton – Georg. 

Regia este semnată de Theodor-Cristian Popescu, scenografia a fost realizată de Irina Moscu, sound designer a fost Andrei Raicu, light designer a fost Gabriel Niculescu, regia tehnică este asigurată de Stelian Chiţacu, sufleur este Laura Moldovan, iar traducătororul piesei este Ciprian Marinescu.

Premiera spectacolului va avea loc miercuri, 7 octombrie, ora 19.00, la Sala Mare. Următoarele reprezentaţii vor avea loc joi, 8 octombrie şi duminică, 25 octombrie, ora 19.00, la Sala Mare.

Spectacolul are o durată de 3 ore (fără pauză) şi este recomandat persoanelor cu vârsta peste 14 ani.

Biletele pot fi achiziţionate la casieria de la Sala Mare a Teatrului Naţional Târgu-Mureş de luni până vineri, între orele 12.00 – 18.00, şi cu o oră înaintea reprezentaţiilor.

Biletele online se pot cumpăra de pe platforma www.biletmaster.ro.

Este obligatorie respectarea normelor impuse pentru prevenirea răspândirii virusului SARSCoV2 precum măsurarea temperaturii prin termoscanare, menținerea distanței sociale prin ocuparea locurilor înscrise pe bilete, purtarea măștii şi folosirea soluțiilor dezinfectante puse la dispoziţie.

Foto: Cristina Gânj

16
/05
/14

În luna mai 2014, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti împlineşte 18 ani de activitate. Implicându-se constant în viaţa culturală a Capitalei, ARCUB s-a impus în faţa publicului drept etalon pentru arta şi cultura municipiului.

16
/05
/14

Așa a fost să fie - ca poeta Elena Vlădăreanu să dea naștere, nu de mult, unei fiice. Ea a făcut din toate emoțiile nașterii, din toate întâmplările primilor ani din viața fiicei sale, o piesă de teatru.

16
/05
/14

Experiențe bizare, iubiri ucigătoare, transformări neașteptate, zombi, exorciști, canibali – amatorii de senzații tari au la dispoziție trei secțiuni cu povești „întunecate”, la Festivalul Internaţional de Film Transilvania: Fără limită/ No Limit, Umbre/ Shadows și noua Midnight Delirium, un program special de filme difuzate la miezul nopții.

16
/05
/14

Cea de-a 67-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes (14 - 25 mai) este una a exceselor, conform afirmă editorii de la AFP, care au publicat o serie de date şi de cifre, pentru a argumenta această afirmaţie.

15
/05
/14

CRONICĂ DE FILM Era inevitabil ca un monstru spectaculos vizual precum Godzilla să fie adaptat la 3D. Numai că, în aparenta dorinţă de a livra ceva memorabil, realizatorii par să fi pierdut simţul măsurii, oferind un Godzilla gigantesc pentru standardele modelului, însă umbrit de două creaturi nuclearofage cu apucături exterminatoare.

15
/05
/14

Ziarul Metropolis şi MediaPro Distribution te trimit la cinema! Participă la concurs şi poţi câştiga 3 invitaţii duble pentru filmul „#selfie”, la Cinema City Sun Plaza din Bucureşti.

15
/05
/14

Filmul "Grace of Monaco", cu Nicole Kidman, a fost proiectat în deschiderea Festivalului de la Cannes, în afara competiţiei oficiale, şi a fost primit cu râsete, ironii şi critici de jurnaliştii din presa de specialitate, prezenţi la proiecţia care a avut loc miercuri.

15
/05
/14

Miercuri, 21 mai (19.00), la Sala Radio vă veţi întâlni cu Big Band-ul Radio, ansamblul creat în 1949, dirijat de-a lungul timpului de mari artişti ca Sile Dinicu, Cornel Popescu, Ion Cristinoiu şi Ionel Tudor. Amfitrionul serii va fi Florian Lungu.