Prin creatie se dezvolta o fenomenalitate a sensului- sau de vorba cu George Balint
https://www.ziarulmetropolis.ro/prin-creatie-se-dezvolta-o-fenomenalitate-a-sensului-sau-de-vorba-cu-george-balint/

Compozitorul George Balint a fost prezent de curând la Bruxelles, în cadrul Festivalului „World Music Days”cu lucrarea „Din demult” cântată de reputatul ansamblu coral „Aquarius”,  dirijat de Marc M. De Smet.   J. F. : Ce ar trebui să ştie orice ascultător despre compoziţia dumneavoastră „Din demult” ? George Balint: Se pleacă de la ideea […]

Un articol de Judy Florescu|4 decembrie 2012

Compozitorul George Balint a fost prezent de curând la Bruxelles, în cadrul Festivalului „World Music Days”cu lucrarea „Din demult” cântată de reputatul ansamblu coral „Aquarius”,  dirijat de Marc M. De Smet.

 

J. F. : Ce ar trebui să ştie orice ascultător despre compoziţia dumneavoastră „Din demult” ?

George Balint: Se pleacă de la ideea unui joc, din perspectiva vârstei adolescenţei. Pe parcursul celor patru părţi starea iniţială se transformă, tinzând către o dominantă lirică. Cu rol de culoare, diferitele silabe inventate par uneori să se coaguleze în cuvinte inexistente, alcătuindu-se astfel un text virtual. Pe un alt plan de lectură, are loc o subtilă trecere de la întunecat către luminos, de la sunetul şoptit-vorbit la cel cântat, de la spontaneitate la textualitate.

J. F. : Care este următorul eveniment în cadrul căruia vă putem asculta creaţiile?

G. B.: Ajuns la a VIII-a ediţie, Festivalul internaţional al muzicii contemporane „MERIDIAN, Zilele SNR-SIMC” va avea loc anul acesta în Bucuresti, între 4-8 decembrie, în Aula Palatului Cantacuzino şi la Universitatea Nationala de Muzica – Sala „George Enescu” şi Studioul de Opera si Multimedia. Eu voi avea o lucrare pe 5 decembrie, intitulată “Fluctuaţii pe o linie de orizont”– pentru fagot (Maria Chifu) şi septetul instrumental “Traiect”, înfiinţat şi dirijat în acest concert de compozitorul Sorin Lerescu.

J. F. : Care sunt perspectivele muzicii moderne în străinătate în comparaţie cu România?

G.B. : În general, în ţările nordice se face foarte bine muzica modernă, pentru care există, pe lângă altitudinea execuţiei, atât o critică adecvată cât şi un publicde elită. La noi, aceste repere joncţionează într-un mod paradoxal. Avem o înaltă şcoală de compoziţie, numeroase ansambluri şi artişti competenţi şi deschişi către muzica nouă, în raport însă cu o critică sumară, adesea superficială şi, în consecinţă, inaptă să determine profilarea unui public care să se poată orienta în plan axiologic. Pe de altă parte, deşi în România există câteva festivaluri internaţionale dedicate muzicii noi, consistente în promovarea primelor audiţii, mai cu seamă ale compozitorilor autohtoni, principalii producători artistici, respectiv filarmonicile şi teatrele muzicale (toate fiind de stat, şi într-un număr apreciabil), nu sunt interesate măcar la nivel de informaţie să afle despre cum şi ce muzică se mai scrie astăzi. Sub acest aspect, deşi există, excepţiile nu clatină adevărul celor afirmate mai sus. Cu siguranţă, asta ţine de o anume mentalitate dezvoltată mai cu seamă în ultimii douăzeci de ani, când statul postcomunist şi-a recuzat orice implicare în politicile repertoriale din domeniul muzical. Aşa se face că, decidenţii multor instituţii de profil se orientează confuz, fie după repere de ordin comercial (deşi nimeni nu le pretinde asta), fie după propria lor putinţă a aprehendare. În plus, nici şcoala de azi nu face mai mult, programele învăţământului muzical general fiind de mult depăşite de actualitate, atât sub aspectul informaţiei cât şi al metodei.

20
/03
/13

În numărul de primăvară, Esquire România a adunat într-un dosar lecţii de viaţă de la oameni din „Categoria grea“. Printre ei, regizorul Alexander Hausvater, actorul Sean Penn, scriitorii Salman Rushdie şi Jonathan Coe. Iată ce putem învăţa de la aceste personalităţi

06
/03
/13

Ilinca Goia împlineşte astăzi 44 de ani şi 20 de ani de carieră. Şi în fiecare zi îşi împlineşte visul de a fi pe scenă, chiar dacă joacă în teatrul instituţionalizat, la Teatrul Naţional din Bucureşti, la Teatrul Metropolis sau într-un teatru-cafenea din Centrul Vechi

18
/02
/13

Publicaţia „Variety“ a scris că „Luminiţa Gheorghiu reuşeşte un veritabil tur de forţă“ în filmul „Poziţia copilului“. „The Hollywood Reporter“ a plusat, spunând că actriţa „străluceşte în rolul unei mame posesive ce începe să se precipite atunci când fiul ei adult accidentează un copil“. Regizorul Cristi Puiu crede că Luminiţa Gheorghiu ar merita un Oscar, […]

11
/02
/13

NOUA GENERAŢIE DE ARTIŞTI Într-o după-amiază întunecată de ianuarie am ajuns la Teatrul Apropo, un nou spaţiu neconvenţional al teatrului independent, unde talentele actoriceşti şi regizorale se conturează în voie. Astfel, am văzut piesa Night on Earth de Jim Jarmusch în regia lui Dragoş Muşoiu, din a cărui distribuţie face parte Alexandru Bogdan (27), a cărui […]

04
/02
/13

NOUA GENERAŢIE DE ARTIŞTI Diana Iarca (25 de ani) este actriţă la Teatrul Notarra din Bucureşti şi creatoarea primei piese de teatru despre binecunoscuta reţea de socializare, intitulată Feisbuc. Absolventă a Liceului de Arte din oraşul Buzău, secţia actorie, Diana Iarca explică alegerea facultăţii cu acelaşi profil: “Am dat la facultatea de teatru fiindcă nu am […]

28
/01
/13

NOUA GENERAŢIE DE ARTIŞTI Ionuţ Niculae (20 de ani) este unul dintre actorii din distribuţia filmului „Rocker” regizat de Marian Crişan, care a avut premiera mondială la Festivalul de Film de la San Sebastian în septembrie 2012, film care în România va avea premiera pe 23 februarie. Tânărul actor entuziast şi dedicat meseriei, pentru care se […]

04
/01
/13

Deşi extrem de ocupat, Dan Lungu a avut amabilitatea de a îmi rãspunde la câteva întrebãri legate de parcursul literaturii în România. Scriitorul a deschis porṭile artei larg pentru toṭi cei care doresc sã afle câte o pãrticicã din marele univers al creaṭiei.      Andrada Vãsii: în primul rând felicitãri pentru selecṭia de la […]

19
/12
/12

Leonard Ancuṭa face parte din literatura tânãrã- de pluton. Diferenṭa constã în mesajul sãu- a pãrãsit plutonul şi a ieşit în faṭã. Elegant. Cu succes. In bãtaia opiniei cititorului. A avut amabilitatea de a vorbi despre cel mai rapid roman, la a cãrui scriere a participat, dar şi despre mesajul catarhic al artei, despre cititori, […]

04
/12
/12

Compozitorul George Balint a fost prezent de curând la Bruxelles, în cadrul Festivalului „World Music Days”cu lucrarea „Din demult” cântată de reputatul ansamblu coral „Aquarius”,  dirijat de Marc M. De Smet.   J. F. : Ce ar trebui să ştie orice ascultător despre compoziţia dumneavoastră „Din demult” ? George Balint: Se pleacă de la ideea […]