Privirea lui Kechiche
https://www.ziarulmetropolis.ro/privirea-lui-kechiche/

Am văzut în sfârşit, în premieră în România la „Les Films de Cannes a Bucarest”, noul film al regizorului francez de origine tunisiană Abdellatif Kechiche, controversatul „Mektoub, My Love: Canto Uno” (2017), de aproape 3 ore. Un film erotic.

Un articol de Ionuţ Mareş|28 octombrie 2018

Am văzut în sfârșit, în premieră în România la „Les Films de Cannes a Bucarest”, noul film al lui Abdellatif Kechiche, controversatul „Mektoub, My Love: Canto Uno”, de aproape 3 ore.

Un film pe care îl așteptam pe un mare ecran încă de când a fost anunțat anul trecut în competiție nu la Cannes, ci la Veneția.

Am mixed feelings: un amestec de vinovăție și admirație.

Pe de o parte, e clar că cineastul francez de origine tunisiană poate fi ușor de atacat din cauza felului lasciv în care filmează/priveşte femeile.

Filmul e doldora de cadre naturaliste care insistă, în prim-planuri și gros-planuri, nu doar pe chipurile tinerelor (altfel, de o frumusețe frapantă), cât și pe corpurile lor (coapse, funduri, sâni), hârjonindu-se în apă, sub razele soarelui care bat direct în aparatul de filmat, sau dansând în club.

E ok această autocomplezență?

Pe de altă parte, alegerea este, cel puțin parțial, justificată dramaturgic: filmul, plasat în 1994 (deci într-o epocă fără omniprezentele telefoane mobile), este construit din perspectiva unui tânăr care revine de la Paris în localitatea sa natală, un orășel pescăresc, la plajă, undeva în sudul Franței.

Iar Kechiche are grijă să sugereze mereu, prin montaj, că totul este redat prin ochii protagonistului Amin, înfierbântat încă din debut, când asistă întâmplător la o pasională scenă de sex.

E vară, e cald, suntem pe plajă sau în baruri în mijlocul unui grup de tineri sumar îmbrăcaţi, astfel că motorul narațiunii este dorința sexuală.

În același timp, e bizar că un astfel de film ar putea trece drept problematic.

Asta ar fi un semnal că cinema-ul de autor s-a cumințit într-atât de mult încât un film asumat erotic este blamabil, la câteva decenii de când valurile de tineri regizori din întreaga lume revoluţionau cinema-ul cu filme considerate de unii scandaloase.

Apărătorii ar putea spune că filmul lui Kechiche este o glorificare a tinereţii, a frumuseţii fizice, a pasiunilor şi dorinţelor sexuale, dar şi a iubirii.

E drept, dintr-o perspectivă masculină care vrea să aţâţe simţurile.

Dar cred că e curajos din partea lui Kechiche ca în epoca pornografiei omniprezente, accesibilă cu un simplu click, să reinstaureze în drepturi filmul artistic erotic, cinema-ul pulsiunilor.

De gândit şi de discutat.

20
/08
/14

Filmele scurte care au avut cel mai mare impact la public în 2013 și 2014 se reunesc sâmbătă, pe 30 august, la Teatrul de Vară Herăstrău. ShortsUP În Parc aduce sub cerul liber o colecție de scurtmetraje ce a strâns un număr record de emoții, aplauze și hohote de râs pe parcursul ultimilor doi ani.

19
/08
/14

Actriţa americană Diane Keaton va primi, în această toamnă, premiul Golden Icon pentru întreaga carieră, la cea de-a zecea ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Zurich, Elveţia (25 septembrie - 5 octombrie).

19
/08
/14

Prima ediţie a Festivalului de film inspiraţional din România, va avea loc în perioada 25-28 septembrie 2014, în Bucureşti, la Noul Cinematograf al Regizorului Român. Invitatul special al acestei prime ediţii este Maia Morgenstern.

18
/08
/14

Între 3 şi 12 octombrie, cel mai dinamic şi îndrăgit festival de film din Bucureşti se întoarce pentru cea de-a noua ediţie. În deschidere va rula animația The Boxtrolls, proiectat în premieră în Europa de Sud-Est.

18
/08
/14

Lungmetrajul "Remote Control", de Byamba Sakhya, a câştigat marele trofeu la cea de-a 11-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Independent Anonimul, care s-a desfăşurat între 12 şi 17 august, în Bucureşti, la arena Verde Stop şi Cinema Studio.

17
/08
/14

MARI FILME ROMÂNEȘTI UITATE Realizat într-o libertate mult mai mare pentru televiziunea iugoslavă în 1978, „Salonul nr. 6”, după scrierea omonimă a lui Anton Cehov, este denunţarea directă a sistemului totalitar pe care Lucian Pintilie nu a putut-o pune în practică în România.

15
/08
/14

Lungmetrajul "O vară de neuitat", de Lucian Pintilie, va fi proiectat la cea de-a cincea ediţie a Divanului Degustătorilor de Film şi Artă Culinară, din localitatea Cetate din judeţul Dolj, cu ocazia împlinirii a 20 de ani de la realizarea coproducţiei româno-franceze. Regizorul filmului, unul dintre invitaţii speciali ai festivalului, va fi prezent la eveniment.

14
/08
/14

În această seară, de la ora 22.40, Ana Ularu va putea fi văzută, la Arena Verde Stop din Bucureşti, în scurtmetrajul L1-L5, în cadrul Festivalului de Film Anonimul (intrarea liberă).

14
/08
/14

Razvan Vasilescu s-a nascut pe 14 august 1954, la Ploiesti. Actor de film, teatru şi televiziune, Vasilescu s-a apucat de actorie după ce l-a vazut pe Jean Gabin la televizor: „Aveam vreo 7-8 ani, priveam la televizor si l-am vazut pe Jean Gabin. Si-atunci am zis: Vreau sa ma fac ca asta! Artist de cinema!"

14
/08
/14

Cainele japonez, debutul în regia de lungmetraj al lui Tudor Cristian Jurgiu, este propunerea României la ediţia din 2015 a premiilor Oscar, la categoria "cel mai bun film străin". „Este un film bun şi fără să fie premiat la Oscar”, glumeşte Victor Rebengiuc.

13
/08
/14

"Minuni/ Le meraviglie", filmul recompensat cu marele premiu al juriului la Festivalul de la Cannes 2014 şi în care rolul principal este interpretat de românca Alexandra Lungu, a deschis, marţi seară, Festivalul Internaţional de Film Independent Anonimul de la Bucureşti.