Rendez-vous pe Lună la Teatrul Mic sau despre visuri neîmplinite
https://www.ziarulmetropolis.ro/rendez-vous-pe-luna-la-teatrul-mic-sau-despre-visuri-neimplinite/

”Rendez-vous pe Lună”, de Alexandr Galin, în regia lui Gelu Colceag, a avut premiera pe 9 aprilie la Teatrul Mic din Bucureşti. Din distribuţie fac parte actorii Dan Condurache, Ruxandra Enescu, Claudiu Istodor alături de Valentina Popa, Ana Bianca Popescu, Beatrice Peter şi Raphaela Lei.

Un articol de Corina Dima|11 Aprilie 2017

Dramaturgul contemporan rus Alexandr Galin este deseori comparat cu A. P. Cehov, prin felul în care textele sale combină realismul cu lumea metaforelor (cele mai cunoscute piese jucate în România sunt ”Stele în lumina dimineţii” şi ”Audiţia”). ”Rendez-vous pe Lună” (titlul originar este de fapt ”Rendez-vous în Marea ploilor”, text care a suferit numeroase transformări, autorul semnând până acum trei versiuni) aduce în faţa spectatorilor povestea tristă, grea, a ratării viitorului şi totodată a viselor neîmplinite.

Întreaga acţiune se petrece pe un poligon de antrenamente pentru  astronauţi, în Moscova – unde cu treizeci de ani în urmă, doi astronauţi, Vasili Bogdanov (Dan Condurache) şi Alexandr Trauguberg (Claudiu Istodor) făceau pregătiri pentru un zbor pe Lună (trebuiau să fie primii astronauţi care păşesc pe Lună, lucru care nu s-a mai întâmplat, misiunea fiind anulată). Ambii trăiesc cu amar eşecul misiunii selenare anulate – Bogdanov înecându-şi amarul în băutură şi petreceri (aflăm ulterior că tragedia este mai adâncă, fiul nu vrea să mai vorbească cu el iar soţia l-a părăsit de multă vreme) iar Trauguberg duce o viaţă monotonă, fără să aibă prea mult contact cu realitatea, este profesor (le vorbeşte studenţilor despre Univers, Cosmos şi Lună) şi are o soţie autoritară (care îl sună aproape din cinci în cinci minute).

Bogdanov vrea să îi facă o surpriză prietenului său, chemând un serviciu de escorte (Preotesele Moscovei) care încearcă să înveselească astmosfera prin dansuri deocheate, cântece şi poveşti (în ‘’meniu’’ au numere hilare precum ‘’can-can burlesca a la turca’’). Trauguberg (Claudiu Istodor), academicianul taciturn, nu este sensibilizat de dansurile şi cântecele fetelor, dar îl ating poveştile lor de viaţă. Fiecare dintre cele patru fete este nevoită să îşi ducă existenţa din banii câştigaţi la bordel, din motive variate – copii de crescut, datoriile unui tată către mafie etc. Academicianul află cu stupoare că una dintre fostele lui studente (îndrăgostită de el cu şapte ani în urmă, pe vremea când preda un curs în Novosibirsk) este în rolul de damă de companie. Aflat în lumea lui, profesorul nu îşi aduce aminte nicio întâmplare petrecută între cei doi  și niciun detaliu în legătură cu admiratoarea lui secretă.

Fiecare personaj de pe scenă duce cu el un vis neîmplinit, o poveste spulberată. Cei doi astronauţi rataţi care ar fi putut să fie primii oameni care păşeau pe Lună, matroana carismatică Rimma care pe vremuri a fost cântăreaţă de operă (a jucat în Carmen de Bizet şi se viseză pe scenă în fiecare seară), Inna care a renunţat la studenţie etc.

Poveştile acestora se construiesc cu greu, fragmentat. Textul lapidar (adus în zona vorbirii de zi cu zi), nu reuşeşte să sprijine drama, nu reuşeşte să extragă esenţa şi energia poveştilor. Replicile se consumă în conversaţii banale iar energia textului se pierde pe drum, nu are puterea să meargă mai departe, să construiască poveste, stare şi emoţie. Singura scenă care se conturează mai pregnant este cea în care fetele stau de vorbă şi deapănă întâmplări din propriile vieţi (textul capătă contur şi forţă prin poveste; apoi transmite şi cere empatie prin glasul actorilor).

Energia întregii piese este oglindită parcă de comportamentul lui Bogdanov (Dan Condurache) care este tot timpul cu capul plin de băutură, agitat (nu stă o clipă locului) şi îşi alimentează în permanenţă viciul (cară în buzunar o sticlă de plastic din care bea obsesiv, la câteva minute), face semne obscene, vorbeşte zgomotos, glumeşte grosier, înjură ca un birjar şi e pus pe distracţie cu fetele. O energie care îşi caută echilibrul, e plină de asperităţi, fragmentată, posibil din cauza unui text alungit pe două ore, care pierde concentrarea mesajului.

Actorii din prima linie (Dan Condurache, Ruxandra Enescu și Claudiu Istodor) surprind detaliile personajelor cu trecut zbuciumat şi prezent greu de învins.

În nebunia lui, Bogdanov face însă un gest frumos: plăteşte datoria Innei şi o eliberează pe acesta din bordel (‘’Am sponsorizat studiul Cosmosului în Rusia’’).

Scenografia semnată de Ioana Pashca creează dinamism într-un cadru selenar static, împietrit parcă în timp, cu personaje blocate iremediabil în trecut sau în prezent, care nu mai întrezăresc perspective optimiste. Proiecţiile video dinamice apar în planuri diferite, creând spaţialitate şi volume pe parcursul întregii piese. Acestea culminează cu scena de final unde stelele, aidoma visurilor noastre, se aştern peste tot, acoperind Luna, Galaxia, întreg Universul.

Rendez-vous pe Lună, Teatrul Mic

Regia Artistică: Gelu Colceag

Scenografia: Ioana Pashca

Muzica Originală: Jean-Victor Piloiu

Coregrafia: Furnica

Light Design: Daniel Klinger

Asistent Regie şi Montaj Video: Vlad Corbeanu

Pregatirea Muzicală: Nadia Trohin

Distribuţia:

Dan Condurache

Claudiu Istodor

Ruxandra Enescu

Ana Bianca Popescu

Doina Teodoru/ Raphaela Lei

Beatrice Peter

Valentina Popa

Din motive tehnice piesa se joacă într-o sală mică, tip atelier. Durata spectacol: 2 ore

19
/10
/19

Foaierul și holul Sălii Studio a Teatrului Odeon devin, pe timpul desfășurării FNT-29, spațiul unei expoziții despre arta și viața unui artist complex și plin de elaborate viziuni. Un demers care mizează pe informația intenționat-fragmentară, amestecată cu melancolie și decadență...

19
/10
/19

Evgheni Vodolazkin, unul dintre cei mai importanți și îndrăgiți scriitori, revine în România, în perioada 24–28 octombrie, la invitația Editurii Humanitas Fiction și a Festivalului Internațional de Literatură de la Timișoara – FILTM 2019.

19
/10
/19

Duminică, 20 octombrie, de la 18.30, la TVR 3, în emisiunea „Vizual”, Marius Constantinescu vă invită la centrul BOZAR din Bruxelles, la deschiderea celui mai mare eveniment dedicat lui Brâncuşi în ultimii 20 de ani şi primul de acest gen din Belgia: expoziţia „Brâncuşi. Sublimarea formei”.

19
/10
/19

Marți, 22 octombrie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu, va avea loc o întâlnire cu Lucian Boia și Marian Voicu despre volumul „Întrebări fără răspuns (sau cu prea multe răspunsuri)”, publicat de Editura Humanitas.

18
/10
/19

CRONICĂ DE FILM În documentarul „Jurnalul familiei -escu” (2018), regizorul Șerban Georgescu discută pe un ton jucăuș, ironic, ce (mai) înseamnă a fi român, la 100 de ani de la apariția României moderne, perioadă în care țara a trecut prin multe șocuri și transformări.

18
/10
/19

În Bucureşti, gala de deschidere a Les Films de Cannes à Bucarest este programată vineri, de la ora 19:00 la Cinema PRO, în prezența sărbătoritului ediţiei, Vlad Ivanov şi a cineastului Claude Lelouch.

18
/10
/19

Pentru prima dată adaptat pentru teatru, „Mătușa Julia și condeierul” de Mario Vargas Llosa, unul dintre cele mai fascinante romane ale literaturii lumii, s-a transformat în spectacol și va avea premiera vineri, 18 octombrie, de la ora 19, la Studio „Uțu Strugari” al Teatrului Național Timișoara.

18
/10
/19

Spectacolul „Figuranta” un nou one-woman show cu Tania Popa, va avea premiera pe 3 noiembrie, ora 20.00, la Sala Pictura a Teatrului Naţional din Bucureşti.

17
/10
/19

DANS PRINTRE CUVINTE Deschizi televizorul şi eşti bombardat cu o limbă română de multe ori aproximativă, citeşti ce-a mai rămas din presa scrisă şi se întâmplă acelaşi lucru. Iar pe reţelele de socializare e jale. Cui îi mai pasă azi, în secolul vitezei, de gramatică? Ziarul Metropolis îţi propune un joc nou de gramatică, fără să te scoată la tablă…

Page 1 of 83312345...102030...Last »