Rendez-vous pe Lună la Teatrul Mic sau despre visuri neîmplinite
https://www.ziarulmetropolis.ro/rendez-vous-pe-luna-la-teatrul-mic-sau-despre-visuri-neimplinite/

”Rendez-vous pe Lună”, de Alexandr Galin, în regia lui Gelu Colceag, a avut premiera pe 9 aprilie la Teatrul Mic din Bucureşti. Din distribuţie fac parte actorii Dan Condurache, Ruxandra Enescu, Claudiu Istodor alături de Valentina Popa, Ana Bianca Popescu, Beatrice Peter şi Raphaela Lei.

Un articol de Corina Dima|11 aprilie 2017

Dramaturgul contemporan rus Alexandr Galin este deseori comparat cu A. P. Cehov, prin felul în care textele sale combină realismul cu lumea metaforelor (cele mai cunoscute piese jucate în România sunt ”Stele în lumina dimineţii” şi ”Audiţia”). ”Rendez-vous pe Lună” (titlul originar este de fapt ”Rendez-vous în Marea ploilor”, text care a suferit numeroase transformări, autorul semnând până acum trei versiuni) aduce în faţa spectatorilor povestea tristă, grea, a ratării viitorului şi totodată a viselor neîmplinite.

Întreaga acţiune se petrece pe un poligon de antrenamente pentru  astronauţi, în Moscova – unde cu treizeci de ani în urmă, doi astronauţi, Vasili Bogdanov (Dan Condurache) şi Alexandr Trauguberg (Claudiu Istodor) făceau pregătiri pentru un zbor pe Lună (trebuiau să fie primii astronauţi care păşesc pe Lună, lucru care nu s-a mai întâmplat, misiunea fiind anulată). Ambii trăiesc cu amar eşecul misiunii selenare anulate – Bogdanov înecându-şi amarul în băutură şi petreceri (aflăm ulterior că tragedia este mai adâncă, fiul nu vrea să mai vorbească cu el iar soţia l-a părăsit de multă vreme) iar Trauguberg duce o viaţă monotonă, fără să aibă prea mult contact cu realitatea, este profesor (le vorbeşte studenţilor despre Univers, Cosmos şi Lună) şi are o soţie autoritară (care îl sună aproape din cinci în cinci minute).

Bogdanov vrea să îi facă o surpriză prietenului său, chemând un serviciu de escorte (Preotesele Moscovei) care încearcă să înveselească astmosfera prin dansuri deocheate, cântece şi poveşti (în ‘’meniu’’ au numere hilare precum ‘’can-can burlesca a la turca’’). Trauguberg (Claudiu Istodor), academicianul taciturn, nu este sensibilizat de dansurile şi cântecele fetelor, dar îl ating poveştile lor de viaţă. Fiecare dintre cele patru fete este nevoită să îşi ducă existenţa din banii câştigaţi la bordel, din motive variate – copii de crescut, datoriile unui tată către mafie etc. Academicianul află cu stupoare că una dintre fostele lui studente (îndrăgostită de el cu şapte ani în urmă, pe vremea când preda un curs în Novosibirsk) este în rolul de damă de companie. Aflat în lumea lui, profesorul nu îşi aduce aminte nicio întâmplare petrecută între cei doi  și niciun detaliu în legătură cu admiratoarea lui secretă.

Fiecare personaj de pe scenă duce cu el un vis neîmplinit, o poveste spulberată. Cei doi astronauţi rataţi care ar fi putut să fie primii oameni care păşeau pe Lună, matroana carismatică Rimma care pe vremuri a fost cântăreaţă de operă (a jucat în Carmen de Bizet şi se viseză pe scenă în fiecare seară), Inna care a renunţat la studenţie etc.

Poveştile acestora se construiesc cu greu, fragmentat. Textul lapidar (adus în zona vorbirii de zi cu zi), nu reuşeşte să sprijine drama, nu reuşeşte să extragă esenţa şi energia poveştilor. Replicile se consumă în conversaţii banale iar energia textului se pierde pe drum, nu are puterea să meargă mai departe, să construiască poveste, stare şi emoţie. Singura scenă care se conturează mai pregnant este cea în care fetele stau de vorbă şi deapănă întâmplări din propriile vieţi (textul capătă contur şi forţă prin poveste; apoi transmite şi cere empatie prin glasul actorilor).

Energia întregii piese este oglindită parcă de comportamentul lui Bogdanov (Dan Condurache) care este tot timpul cu capul plin de băutură, agitat (nu stă o clipă locului) şi îşi alimentează în permanenţă viciul (cară în buzunar o sticlă de plastic din care bea obsesiv, la câteva minute), face semne obscene, vorbeşte zgomotos, glumeşte grosier, înjură ca un birjar şi e pus pe distracţie cu fetele. O energie care îşi caută echilibrul, e plină de asperităţi, fragmentată, posibil din cauza unui text alungit pe două ore, care pierde concentrarea mesajului.

Actorii din prima linie (Dan Condurache, Ruxandra Enescu și Claudiu Istodor) surprind detaliile personajelor cu trecut zbuciumat şi prezent greu de învins.

În nebunia lui, Bogdanov face însă un gest frumos: plăteşte datoria Innei şi o eliberează pe acesta din bordel (‘’Am sponsorizat studiul Cosmosului în Rusia’’).

Scenografia semnată de Ioana Pashca creează dinamism într-un cadru selenar static, împietrit parcă în timp, cu personaje blocate iremediabil în trecut sau în prezent, care nu mai întrezăresc perspective optimiste. Proiecţiile video dinamice apar în planuri diferite, creând spaţialitate şi volume pe parcursul întregii piese. Acestea culminează cu scena de final unde stelele, aidoma visurilor noastre, se aştern peste tot, acoperind Luna, Galaxia, întreg Universul.

Rendez-vous pe Lună, Teatrul Mic

Regia Artistică: Gelu Colceag

Scenografia: Ioana Pashca

Muzica Originală: Jean-Victor Piloiu

Coregrafia: Furnica

Light Design: Daniel Klinger

Asistent Regie şi Montaj Video: Vlad Corbeanu

Pregatirea Muzicală: Nadia Trohin

Distribuţia:

Dan Condurache

Claudiu Istodor

Ruxandra Enescu

Ana Bianca Popescu

Doina Teodoru/ Raphaela Lei

Beatrice Peter

Valentina Popa

Din motive tehnice piesa se joacă într-o sală mică, tip atelier. Durata spectacol: 2 ore

05
/07
/22

Marți, 5 iulie 2022, a început la Craiova de-a IV-a ediție a Festivalului Tinerilor Regizori Theater Networking Talents - #TNT2022. Unul dintre cele mai dinamice și provocatoare evenimente culturale ale verii, dedicat artiștilor de teatru din noua generație, TNT aduce pe scena Teatrului Național “Marin Sorescu” din Craiova 14 spectacole de teatru, instalații, concerte, dezbateri și proiecții de film. Lansarea platformei #TNT2022 a avut loc pe 5 iulie, de la ora 20:00, în foaierul Teatrului Național „Marin Sorescu”, după spectacolul care deschide această ediție.

05
/07
/22

Pe 1 iulie EUROPAfest#29 a debutat în forță cu un duo de excepție format din câștigătorii „Deutscher Rock und Pop Preis“, eveniment considerat Oscarul muzical al Europei. Opening Gala Concert i-a avut ca nume de afiș pe “Best guitarist” 2021 – Peter Autschbach | Germania și “Best Voice” 2019 - Samira Saygili | Turcia, Germania, care au susținut un concert de neuitat alături de artiști din Italia, Statele Unite și Indonezia.

05
/07
/22

Luni, 4 iulie, la Palatul Culturii din Bistrița a avut loc ediția cu numărul 30 a Galei Premiilor UNITER. Întreaga Gală a fost o reverență adusă omului de cultură Ion Caramitru, președintele uniunii timp de 31 de ani, inițiatorul acestui program.

05
/07
/22

Minionii (ființe mici, galbene, cilindrice, cu unul sau doi ochi acoperiți de ochelari, care vorbesc limba „minioneză” pe care doar maleficul lor stăpân, Gru, pare s-o stăpânească la perfecție) și-au câștigat celebritatea binemeritată și au ajuns, iată, cap de afiș al celui de-al doilea lungmetraj dedicat poveștii lor.

05
/07
/22

15 profesioniști de top din domeniul cultural, marketing și antreprenoriat au acceptat invitația de a deveni mentori la prima ediție Whatifany, programul inovator de orientare profesională dedicat liceenilor. Un demers educațional gândit ca o completare a eforturilor depuse de-a lungul celor 12 ani de studiu, programul debutează cu o ediție-pilot în luna septembrie, la București. Organizat în două etape, începând cu luna septembrie, Whatifany le va oferi participanților șansa de a interacționa atât cu experții din cele trei domenii, cât și cu mediile profesionale în care aceștia activează, în cadrul unor stagii de internship.

05
/07
/22

Orchestra Română de Tineret dirijată de Cristian Mandeal va deschide miercuri, 6 iulie 2022, ora 19.30, la Ateneul Român, celebrul festival international “Vara Magică”. Programul va cuprinde Ludwig van Beethoven – Concertul pentru vioară și orchestră în Re major, op. 61, solist Josef Špaček şi Modest Musorgski/Maurice Ravel – Tablouri dintr-o expoziție.

05
/07
/22

Teatrul Național din Timișoara deschide drumuri. Face parte din istoria lui, din destinul lui. Așa cum România modernă va trebui să își asume momentul în care actorii Naționalului au oprit spectacolul de pe scenă și le-au deschis revoluționarilor strânși în Piața Victoriei, în 16 decembrie 1989, porțile Teatrului în numele libertății și al adevărului, schimbând istoria, tot așa, în același spirit, urmându-și rostul și rolul său de creator de spectacole, dar urmărind excelența, profesionalismul, Teatrul Național deschide drumuri în direcția civismului, a determinării, a umanității în toate aspectele pe care le reunește acest concept.

05
/07
/22

Adaptarea lui Xavier Giannoli a romanului lui Honoré de Balzac despre ambiții literare și corupția din media în Parisul secolului XIX ajunge în cinema din 8 iulie, distribuit de Independența Film. Prezentat în premieră internațională la Festivalul de la Veneția și câștigător a șapte premii César, printre care și premiul pentru cel mai bun film, Iluzii pierdute reunește în distribuție nume cunoscute precum Cécile de France, Xavier Dolan sau Gérard Depardieu.

05
/07
/22

Festivalul „Folk la altar” revine în perioada 27 - 30 iulie 2022 cu a doua ediţie, în acelaşi loc deosebit - Biserica Evanghelică din Râşnov, cu aceeaşi dorinţă a organizatorilor de a transcrie istoria genului (prin recitaluri, interviuri şi imagini de arhivă).

04
/07
/22

Heather Morris, autoarea bestsellerurilor Tatuatorul de la Auschwitz, Călătoria Cilkăi și Trei surori, vândute în peste 15 000 000 de exemplare în întrega lume, vine la București și se va întâlni cu publicul în cadrul a două evenimente, pe 4 și 5 iulie.