Se lansează programul „București RE:IMAGINAT” – Burse de idei pentru proiecte culturale
https://www.ziarulmetropolis.ro/se-lanseaza-programul-bucuresti-reimaginat-burse-de-idei-pentru-proiecte-culturale/

Primăria Capitalei prin ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti, în parteneriat cu Fundatia The Institute, DC Communication SRL, Filiala Teritorială Bucureşti a Ordinului Arhitecţilor din România, Nod Makerspace, Zeppelin, Attila Kim Architects şi Insula 42, lansează, în data de 28 octombrie 2021, programul „Bucureşti RE:imaginat” – Burse de idei pentru proiecte culturale – componentă a mecanismelor de sprijin destinate sectorului creativ din Bucureşti.

Un articol de Petre Ivan|28 octombrie 2021

Programul se desfășoară cu sprijinul Direcției Cultură, Învățământ, Turism din cadrul Primăriei Municipiului București.

Programul „București RE:imaginat” este un apel de idei de proiecte culturale adaptate nevoilor și contextului actual al Bucureștiului. Aflat la prima ediție, programul „București RE:imaginat” este unul dintre instrumentele de susținere și implicare a artiștilor și a altor persoane fizice din comunitatea creativă a Bucureștiului, active în dezvoltarea orașului.

Selecția ofertelor culturale se face de către o comisie de experți culturali cu o activitate de referință în diferite domenii culturale (politici publice, arhitectură, urbanism, design, arte plastice, patrimoniu, proiecte comunitare, marketing și comunicare), din care fac parte: Corina Șuteu (consultant cultural internațional, expert în politici publice culturale, fost ministru al culturii), Andrei Borțun (CEO The Institute), Teodor Frolu (arhitect, antreprenor în industrii creative, co-fondator DC Communication & The Ark), Ștefan Ghenciulescu (arhitect, critic şi cercetător în domeniul arhitecturii şi urbanismului, redactor-şef al revistei Zeppelin, conferenţiar universitar în cadrul Universității de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”), Dorothee Hasnaș (consilier pe patrimoniu şi curator Street Delivery din partea Filialei Teritoriale București a Ordinului Arhitecţilor din România), Attila Kim (arhitect și Comisarul României pentru Bienala de la Veneția), Tamina Lolev (arhitect și co-fondator Nod Makerspace).

 

Scop

Scopul programului este de a dezvolta un portofoliu de idei care oglindesc nevoile culturale majore ale orașului și de a contribui astfel la creșterea calității și atractivității spațiului public pentru cetățenii orașului, la descentralizarea ofertei culturale din oraș, consolidând și dezvoltând în același timp sectorului creativ din București.

În urma apelului, vor fi selectate 35 de idei de proiecte culturale care vor fi susținute ulterior în vederea dezvoltării și implementării atât de către ARCUB, cât și de către partenerii programului și alți parteneri și finanțatori publici sau privați, prioritizând implicarea câștigătorului bursei în acest proces.

 

Obiective

Principalele obiective ale programului „București RE:imaginat” sunt identificarea unor idei de proiecte transformatoare pentru București care pot genera o schimbare în ce privește calitatea vieții în oraș la nivel micro sau macro, dezvoltarea unui portofoliu de idei care răspund temelor și nevoilor culturale majore ale orașului, încurajarea ideilor de proiecte inter/transdisciplinare care propun noi perspective și moduri de acțiune, cu impact pe termen lung și, nu în ultimul rând, dezvoltarea unei rețele și a unui mecanism de implementare și susținere financiară a celor mai bune idei în colaborare cu alți operatori și finanțatori publici sau privați. Alături de aceste obiective prioritare, noul mecanism de sprijin încurajează adresarea în subsidiar și a altor obiective subordonate Strategiei Culturale a Municipiului București 2016-2026.

 

Teme

Ideile propuse vor răspunde, în mod specific, cel puțin uneia din următoarele teme ale programului „București RE:imaginat”:

  • REconectarea afectivă a locuitorilor Bucureștiului la orașul în care trăiesc prin proiecte participative, colaborative;
  • REcuperarea spațiului public de către locuitorii orașului prin proiecte care propun modalități noi de folosire a spațiului public;
  • REdescoperirea istoriei orașului prin proiecte care documentează și pun în valoare istoria orașului, a cartierelor sau a locuitorilor orașului;
  • REinventarea / REconectarea digitală prin proiecte care utilizează noile tehnologii digitale sau multimedia ca instrument de reconectare a locuitorilor cu orașul;
  • REciclarea, REfolosirea, REsponsabilitatea față de mediu prin proiecte care au în vedere aspectele legate de mediu și dezvoltare sustenabilă.

 

Domenii

Programul se adresează domeniilor culturale care includ, dar nu sunt limitate la: arte vizuale, arte performative, arhitectură, peisagistică, arte digitale, educație culturală, intervenție artistică.

 

Beneficiari

Apelul este deschis exclusiv persoanelor fizice sau grupurilor de persoane active în viața creativă din București, care pot face dovada activității culturale, artistice, educaționale prin prezentarea unui portofoliu din care să reiasă experiența sa în domeniile enumerate mai sus. În cazul solicitanților cu o experiență mai mică de un an, se va lua în considerare voluntariatul în cadrul unor programe și proiecte din domeniile enumerate, însoțit de o scrisoare de recomandare.

 

Buget

Inițiativa vizează oferirea unor burse de idei, în urma unui proces de selecție, persoanelor fizice active în comunitatea creativă din București. Valoarea totală a fondului se ridică la suma de 186.500 lei, care va putea fi alocată unui număr maxim de 35 idei de activare culturală. Fiecare idee de proiect selectată va primi o bursă în valoare de 5.000 lei (net).

 

Etape de desfășurare

Prezentul apel se va desfășura în trei etape: depunerea, selectarea ideilor și acordarea burselor (octombrie – decembrie 2021), Incubatorul de idei (ianuarie-februarie 2022) și Târgul de idei: prezentarea publică a ideilor selectate (martie 2022).

 

Modalitate de înscriere

Proiectele pot fi înscrise până la data de 27 noiembrie 2021, ora 15.00, prin e-mail, la adresa [email protected]. Lista documentelor necesare înscrierii este disponibilă pe arcub.ro în secțiunea Finanțare – Burse de idei. Selecția ideilor finaliste din cadrul programului va fi anunțată pe 7 decembrie 2021.

 

Lista documentelor necesare pentru înscriere, Regulamentul de finanțare, Calendarul programului, precum și lista membrilor comisiei de evaluare sunt disponibile pe site-ul ARCUB, secțiunea Finanțare – Burse de idei

ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti cultivă identitatea culturală a Capitalei din 1996. Proiectele inițiate și desfășurate de ARCUB în anii de activitate au contribuit la diversificarea vieții culturale a orașului, precum și la înscrierea acestuia în rândul marilor capitale ale lumii.

ARCUB este organizatorul Festivalului internațional al luminii – Spotlight, Festivalului Internaţional de Teatru de Stradă – B-FIT in the Street!, al singurului festival internaţional de jazz din Capitală, Bucharest Jazz Festival și al Zilelor Bucureștiului.

25
/04
/24

Asociația Culturală Control N dă startul înscrierilor la a treia ediție a New Draft. Rezidența de dezvoltare de scenarii dedicată proiectelor din România și Republica Moldova se adresează regizorilor și scenariștilor, proaspeților absolvenți de facultăți de profil și autorilor din medii conexe, cu proiecte în faza de început.

25
/04
/24

Cea de-a treia ediție din România a competiției de pictură live Art Battle va avea loc pe 27 aprilie, la Palatul Bragadiru din București (Calea Rahovei nr. 147-153) aducând în fața publicului atât concursul contra cronometru care aduce publicul în fața procesului de creație, alături de re-LEAF, o ediție de "interior" a târgului de artă contemporană LEAF (Limited Edition Art Fair) eveniment organizat de Galeria Celula de Artă în parteneriat cu Săfițicuminți. Biletele pentru public sunt disponibile pe LiveTickets.

24
/04
/24

O nouă traducere din opera lui Paul Auster, unul dintre cei mai spectaculoși și inventivi scriitori ai Americii, a cărui operă a fost publicată în mai mult de patruzeci de limbi, a ajuns de curând în librăriile fizice și online din întreaga țară.

22
/04
/24

6 manageri și 30 de ghizi și muzeografi din toată țara au participat la Râșnov la două sesiuni de training pentru dezvoltarea abilităților de gestionare și management strategic al obiectivelor de patrimoniu istoric, documentarea istorică, interpretarea informațiilor, comunicarea și interacțiunea directă cu publicul vizitator.

22
/04
/24

460 de ani se împlinesc pe 23 aprilie de la nașterea celui considerat cel mai mare dramaturg al tuturor timpurilor. Multe povești și multe legende au circulat despre el în tot acest timp.

18
/04
/24

Astăzi, la Sibiu, a avut loc conferința de presă care prezintă programul spectacolelor celei de-a 31-a ediții a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu. În cadrul conferinței, Constantin Chiriac, președintele FITS şi directorul TNRS, a anunțat publicarea programului spectacolelor ediției din acest an și punerea în vânzare a biletelor, începând de mâine, 19 aprilie.