STOP CADRU la filmări. O expoziție de Silviu Gheție
https://www.ziarulmetropolis.ro/stop-cadru-la-filmari-o-expozitie-de-silviu-ghetie/

Privirea lui Silviu Gheţie este o altfel de privire asupra Noului Cinema Românesc. Una din culisele sale. Prin picturalitatea lor şi prin expresivitatea personajelor din faţa obiectivului, fotografiile sale concurează cu imaginile din filmele a căror realizare artistul a fost chemat să o înregistreze pentru totdeauna.

Un articol de Ionuţ Mareş|31 mai 2015

Ce este fotografia din timpul turnării unui film? Este o imagine artistică ce surprinde două realități. Oferă un joc dublu, pentru ca în final să-și câștige propria voce, distinctă.

Pe de o parte, astfel de fotografii de pe platourile de filmare înregistrează frânturi din realitatea ficțională (!) livrată de filmul aflat, la acel moment, încă în faza de construcție. Unele personaje sunt cele regăsibile ulterior în film, fotografiate în ipostaze asemănătoare, dar totuși diferite, de cele din viitoarea peliculă.

Apoi, sunt numeroasele și nevăzutele personaje din spatele camerei de filmat și din echipa tehnică, în frunte cu regizorul. Fotografiile de la filmări surprind astfel, pe de altă parte, realitatea unui proces artistic. Un making-of din instantanee.

expo silviu ghetie (6)

Acestea sunt câteva din mizele propuse de excelenta expoziție inspirat intitulată „Stop Cadru”, a fotografului Silviu Gheție, organizată, la Muzeul de Artă din Cluj-Napoca, în cadrul celei de-a 14-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF).

„Stop Cadru” adună zeci de fotografii de pe platourile câtorva filme românești celebre ale ultimilor ani (2004-2014), pornind de la „Aferim”, al lui Radu Jude, căruia îi este dedicată una din sălile expoziției, și continuând cu „Legături bolnăvicioase”, de Tudor Giurgiu, „Boogie”, de Radu Muntean, „Eu când vreau să fluier, fluier”, de Florin Șerban, „Loverboy”, de Cătălin Mitulescu, „Toată lumea din familia noastră”, de Radu Jude, și „Box”, de Florin Șerban, încă nelansat în cinematografe.

Privirea lui Silviu Gheție este o altfel de privire asupra Noului Cinema Românesc. Una din culisele sale. Prin picturalitatea lor și prin expresivitatea personajelor din fața obiectivului (figuranți, actori, regizor, director de imagine), fotografiile concurează cu imaginile din filmele a căror realizare artistul a fost chemat să o înregistreze pentru totdeauna.

expo silviu ghetie (3)

Pentru cinefili și pentru iubitorii Noului Cinema Românesc, fotografiile lui Silviu Gheție sunt delicii care îmbogățesc tabloul general asupra filmelor ultimilor ani. Dă la o parte cortina de deasupra unui proces, altfel, inaccesibil.

Dar aceste instantanee nu sunt doar fragmente de informație și pete de culoare. Sunt opere de artă create pe seama realizării unor opere cinematografice. Vedem figuranți și actori în momente de respiro, în cadrul pregătirilor sau chiar în timpul filmării propriu-zise.

expo silviu ghetie (2)

Și, mai semificativ, regizorii sunt surprinși în plin proces pentru ceea ce va fi viitorul film: Radu Muntean discutând cu un copil din distribuție, Radu Jude și Tudor Giurgiu mergând îngândurați printre decoruri și sub privirile figuranților, Florin Șerban oferindu-le indicații actorilor sau Cătălin Mitulescu luându-și un moment de repaus lângă o cameră de filmat.

Vernisajul expoziției „Stop Cadru” va avea loc joi, 4 iunie, la ora 17.30, în prezența fotografului Silviu Gheție.

 



08
/10
/18

„Monumente în mișcare – patrimoniu dispărut” 2018, proiect produs de Nasui collection & Gallery și Muzeul Județean de Istorie Brașov, își propune promovarea patrimoniului istoric al Brașovului dispărut, prin producția și plasarea în spațiul public a două sculpturi de mari dimensiuni, contemporane, temporare și neintruzive, prin organizarea de module educaționale pentru tineri și printr-o expoziție documentară outdoor dedicată publicului larg.

06
/10
/18

Au mai rămas două săptămâni până la începutul Festivalului Național de Teatru, ediția a 28-a, care se va desfăşura la Bucureşti, în perioada 19 – 29 octombrie. În an centenar, peste 100 de evenimente sunt propuse publicului în cele 11 zile de Festival.

02
/10
/18

Agenţia de publicitate Papaya Advertising a lansat, ieri, un clip numit “Copiii referendumului”, prin care îndeamnă la boicotarea referendumului pentru redefinirea familiei în Constituţie. Spotul, inspirat din serialul “The Handmaid’s Tale” (“Povestea slujitoarei”), în care este descrisă viaţa din Gilead, un stat condus de un regim totalitar ultra-religios, unde femeile sunt folosite pentru a procrea, s-a viralizat în scurt timp pe rețelele de socializare.

01
/10
/18

A apărut o necesară carte-album, „CineBucurești. 100 de ani de modernitate - Sala de cinema”, coordonată de arhitectul Mihaela Pelteacu și cineastul Laurențiu Damian. Un volum despre istoria glorioasă a sălilor de cinema din București, care trezește nostalgii dar induce și tristețe din cauza stării actuale de degradare a cinematografelor.

27
/08
/18

Făget a devenit în această vară o destinație culturală găzduind prima manifestare artistică din cadrul proiectului Cămine în Mișcare / Moving Fireplaces, eveniment ce face parte dintr-o suită de astfel de activități pregătite de Asociația Timișoara Capitală Culturală Europeană și Asociația Prin Banat.

16
/08
/18

În luna august, Asociația Montage dă startul celui mai nou proiect cultural „FUChS(ilis)-ISMUL, EXPERIMENT SOCIO-CROMATIC DE MUZICĂ ȘI MIȘCARE desenat cum se cuvine de Pâlnie și Stamate pe uvertura șalvarilor lui Ismail si Turnavitu de pe lângă Cârligații lui Gayk” sau, mai pe scurt, FUChSIADA, un spectacol „work in progress” conceput de Anca Maria COLȚEANU după scrierile lui URMUZ și produs de artistul Anca Maria Ciofîrlă.