Studii despre inutilitate și nesiguranță, în iunie la Celula de Artă și la Galeria Verticală
https://www.ziarulmetropolis.ro/studii-despre-inutilitate-si-nesiguranta-in-iunie-la-celula-de-arta-si-la-galeria-verticala/

În luna iunie, galeria neconvenţională Celula de Artă propune două exerciţii de explorare prin artă a unor stări şi sentimente asupra cărora privitorul se apleacă rar de bună-voie.

Un articol de Petre Ivan|14 iunie 2022

În spațiul-acvariu din B-dul Carol nr. 53 poate fi văzut până pe 20 iunie ETC., proiectul video ce prezintă o coregrafie a inutilității mecanice realizat de artista letonă Lidija Zaneripa iar la Galeria Verticală de la Random Space (str. Popa Petre nr. 21), grupul Vertebra expune până pe 2 iulie instalația “sightless target”, un studiu al stării de nesiguranță în care trăim.

Expresie artistică în urma îndepărtării scopului

Proiectul video al artistei letone Lidija Zaneripa constă în realizarea unei coregrafii pentru execuția solo a unui excavator și aduce la un loc acțiuni inutile realizate de excavatoare, combinate în compoziții video obligatorii.

Sarcina unui excavator este de a efectua o etapă astfel încât să fie inclusă secvenţial într-o anumită compoziție și de a efectua o acțiune, cum ar fi săparea unei gropi. Și cu această groapă, ea poate evoca o emoție în privitor, chiar și o experiență fizică.

Sarcina dansatorului este de a executa pași ca parte a unei anumite compoziții și de a exprima o emoție prin mișcarea corpului.

Dacă o mașină ar îndeplini o sarcină zadarnică, aceasta ar putea fi echivalată cu o formă de expresie artistică?

Prin studierea excavatoarelor și a dinamicii mișcărilor lor, coregrafia a fost creată și este executată de excavatoare, care execută mișcări necorespunzătoare — fără a termina treaba. Invitând excavatorul să efectueze operațiuni nepotrivite cu scopul său, mașina este lipsit de funcționalitatea definită pentru acesta, permițându-i să observe ce se întâmplă cu corp mecanic când nu mai are un punct de oprire raţional. Cum se aliniază mișcări izolate și dezvoltă practica mecanică?

Lidija Zaneripa este o artistă multimedia din Letonia, care lucrează cu videoclipuri, imagini, sunet experimental și instalație.

Nesiguranța rupe monotonia cotidiană

Grupul Vertebra este la a doua apariție în cadrul galeriei Celula de Artă, de această dată în noul spațiu Galeria Verticală, unde aduc lucrarea “sightless target”.

“Sentimentul de incertitudine este emoția pe care încercăm să o profilăm în această lucrare, nesiguranța inevitabilă ce se răspândește și ne influențează stilul monoton de viață.

Starea de nesiguranță și de pericol iminent este conferită de cele trei elemente atârnate și suprapuse, ce au forma unor arme de tip sniper, direcționată amenințător către publicul privitor. O a doua parte a instalației – laserele al căror punct de origine este luneta armelor, interacționează direct cu publicul ce trece prin fața acestora, selectându-i pe aceștia ca pe ținte / potențiale victime aleatorii.”

Vertebra este un grup format din 3 sculptori absolvenți ai UNARTE – 3 identități artistice diferite unite într-o singură entitate comună datorită nemulțumirilor sau problemelor cu care societatea actuală se confruntă, și implicit și ei.

Celula de Artă este reprezentată de un spațiu cu deschidere stradală, ce își propune să permită lucrărilor să evadeze din spațiul clasic al galeriei pentru a interacționa cu un public nou, care nu obișnuiește să participe la vernisaje și astfel, pentru ca nu mai există o barieră fizică și temporală între obiectul de artă și privitor, se crează un dialog liber, direct și nonconformist.

Galeria vine în sprijinul creaţiei contemporane în ariile tematice ale artelor vizuale și încurajează dezvoltarea de noi forme de expresie artistică accesibilă la orice oră pentru publicul stradal. Cu o prezență de ~ 5 ani (2017 – 2022) pe scena artei din București, Celula de artă a susținut peste 100 evenimente (expoziții, performance-uri, live-uri) și a influențat modul de percepție în ceea ce privește expunerea obiectelor sau actelor artistice în fața publicului.

Noutățile din Celula de artă se pot vedea pe Facebook și pe Instagram.

19
/08
/22

Ai Weiwei, unul dintre cei mai mari artiști ai secolului XXI, rememorează istoria vieții sale și a tatălui său în volumul autobiografic „1000 de ani de bucurii și dureri” (Editura Trei, 2022), oferind în același timp o captivantă incursiune în istoria recentă a Chinei.

09
/08
/22

La împlinirea a 150 de ani de la nașterea primului academician provenit din rândul artiștilor plastici, Muzeul de Istorie „Teodor Cincu” din Tecuci și Asociatia Pro Valores, organizează prima ediție a Concursului Internațional de arte plastice „Gheorghe Petrașcu”.

21
/07
/22

Deși am trecut prin doi ani de pandemie, iar anul 2022 a început cu un război, oamenii de bine continuă să se mobilizeze pentru a-i susține pe cei în nevoie. În primele șase luni ale acestui an, pe platforma Galantom s-au făcut 10.707 donații, în valoare totală de 1.620.231 lei. Donațiile au fost strânse în cadrul a 1.241 de campanii individuale inițiate de oameni de bine, galantomi, care și-au mobilizat apropiații pentru cauzele în care cred cu tărie.

18
/07
/22

Ziarul Metropolis vă oferă o selecție de 22 de imagini de la Art Safari 2022, eveniment care aduce la București expozițiile străine „Picasso, Dalí & Falla. Le tricorne” și „Barbara Klemm. Light and Dark. Photographs from Germany” și ne invită în universul unor artiști români precum Marcel Iancu, Theodor Aman și Irina Dragomir. Până pe 7 august, la Palatul Dacia-România din Strada Lipscani nr. 18-20!