Triplă lansare la Teatrul Odeon
https://www.ziarulmetropolis.ro/tripla-lansare-la-teatrul-odeon/

Luni, 29 noiembrie, ora 18:00, în Sala Majestic, Teatrul Odeon vă invită la o triplă aniversare.

Un articol de Petre Ivan|29 noiembrie 2021

Teatrul Odeon sărbătorește în acest an 75 de ani de existență și 110 ani de la inaugurarea clădirii din Calea Victoriei, iar cu prilejul împlinirii a 30 de ani de la premiera spectacolului „… au pus cătușe florilor …” de Fernando Arrabal, regia Alexander Hausvater (29 noiembrie 1991) vom lansa un volum dedicat spectacolului, scris de actorul Mugur Arvunescu.

În completarea acestei lansări, am reeditat volumul scris de Maria-Magdalena Ioniță, „Teatrul Comoedia – Odeon. Un secol de istorie”, adăugându-i activitatea artistică a ultimului deceniu, astfel că un nou exemplar, „Teatrul Comoedia – Odeon. La peste un secol de istorie” va fi disponibil alături de cartea semnată de Mugur Arvunescu, „… au pus cătușe florilor … spectacol revoluție”.

Ne vor împărtăși impresii din culisele acestui spectacol legendar actorii din distribuție, regizorul Alexander Hausvater, alături de alți realizatori și critici care au consemnat valoarea acestei producții.

…au pus cătușe florilor…

de Fernando Arabal
traducerea: Cristian Popescu și Irina Călin

Distribuția: Dan Bădărău, Ionel Mihăilescu, Dragoș Pâslaru, Marius Stănescu, Florin Zamfirescu, Oana Ștefănescu, Simona Gălbenușă, Adriana Trandafir, Carmen Tănase, Camelia Maxim, Mirela Dumitru, Angela Ioan, Constantin Cojocaru, Mugur Arvunescu, Mircea Constantinescu, Laurențiu Lazăr

Regia: Alexander Hausvater

Muzica: Mircea Octavian Kiraly

Costumele: Viorica Petrovici

Scenografia: Constantin Ciubotaru

Asistent regie: Iuliana Ciugulea

Asistent scenografie: Cristian Radi

Consultant artistic: Petre Pădureț

Director Teatrul Odeon: Alexandru Dabija

INTRAREA ESTE LIBERĂ, în limita locurilor disponibile, respectând normele în vigoare.

„Încerc să transmit celor care ne vor urma o imagine cât mai apropiată de ceea ce s-a petrecut cu noi, cu cei din jur prin crearea acestui moment de excelență artistică, numit «… au pus cătușe florilor …», dar și în ce condiții s-a produs el. Veneam după o revoluție sângeroasă, urmată de perioada neagră a mineriadelor, când toată lumea era pe stradă și orice gen de spectacol, orice creație artistică nu rezista în fața tumultului străzii. Teatrul Odeon, botezat de curând de domnul Vlad Mugur, își constituise o trupă nouă. În acest context un regizor străin, Alexander Hausvater – cu cetățenie canadiană -, plecat din țară când avea nouă ani, un individ pe care nu îl mai interesa acest tărâm, care adusese suferință familiei sale, se întoarce rapid, aflând de schimbarea de regim, nu știe cu ce să înceapă și totuși intuiește revolta încă neconsumată a românilor. Găsește un text apropiat de istoria lor recentă și realizează un spectacol puternic și curajos, nemaiîntâlnit ca modalitate de expresie în peisajul creației românești. Nu cunoștea pe nimeni, nu avea legături cu nimeni și totuși, după venirea sa în țară și o lună de repetiții intense, devine una din figurile centrale în lumea regiei de teatru. Momentul revoluției politice a cerut o revoluție în creație: un alt stil, un alt limbaj, mai frust, mai direct, mai sincer! Un curaj pe care și l-au asumat Alexander Hausvater și actorii Teatrului Odeon.” (Mugur Arvunescu, în volumul „… au pus cătușe florilor … spectacol revoluție”)

 

„… au pus cătușe florilor …” a fost primul spectacol onorat de UNITER cu Premiul de excelență acordat întregii trupe de actori. În același an, 1992, a primit și Premiul I la Festivalul Național de Teatru. În Evenimentul Zilei, Florina Tecuceanu consemna:

„Deoarece s-au vândut prea multe bilete, luni seara a avut loc Bătălia pentru Majestic

Juriul era să rămână afară

Programată luni seara la Sala Majestic a Odeonului, reprezentația piesei «… au pus cătușe florilor …» de Fernando Arrabal, în regia lui Alexander Hausvater, a generat o serie de reacții de protest din partea publicului. Reacțiile au fost cauzate de numărul insuficient de locuri ale sălii față de numărul de spectatori dornici să vadă piesa. La orele 19.45 în fața Teatrului Odeon o mulțime de 500 – 600 de persoane se îmbulzeau să intre în incinta teatrului. Oamenii de ordine, plasați la intrare, cu greu au putut face față presiunii exercitate de mulțime.

Într-o situație mai mult decât delicată au fost puși membrii juriului care abia au reușit să se strecoare în sală prin breșa cu greu creată în mulțime special pentru ei. Din protestele celor care își căutau drum spre sală am reținut pe acelea ale unor persoane care cumpăraseră bilete pentru acest spectacol, și ale celor care, cu invitațiile în mână, nu reușeau să intre. Printre personalitățile care au rămas afară amintim o delegație din partea Ambasadei Albaniei din care făcea parte rectorul Academiei de Artă din Tirana, doi regizori francezi invitați la acest festival, însăși directoarea Festivalului, doamna Cristina Dumitrescu, a rămas afară. Fără șansa de a pătrunde în sală a fost și domnul Cristian Hadji-Culea, director la Direcția Teatrelor din Ministerul Culturii.”


 

Volumul „… au pus cătușe florilor … spectacol revoluție” de Mugur Arvunescu va putea fi achiziționat la evenimentul de lansare alături de „La Țigănci… cu Popescu” (ediție reeditată), de același autor și de „Teatrul Comoedia – Odeon. La peste un secol de istorie” de Maria-Magdalena Ioniță. Toate cele trei cărți sunt apărute la edituria și tipografia Oscar Print.

Capacitatea sălii va fi redusă la 30%, iar accesul publicului în sala de spectacol va fi permis, cu purtarea măștii de protecție, doar pentru persoanele care: sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV2 și pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare sau se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi și a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2, pe baza documentului doveditor.

30
/04
/24

Violoncelistul de talie internațională Andrei Ioniță va cânta la Iași în cadrul seriei concertelor organizate de Fundația Culturală Gaudium Animae. Recitalul va avea loc joi, 9 mai 2024, ora 19.00, în sala Henri Coandă de la Palatul Culturii Iași.

30
/04
/24

Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” București, prin Departamentul de Cercetare, Dezvoltare, Inovare, și Centrul de Teatru Educațional Replika desfășoarpă, în perioada 27 mai-1 iunie 2024, evenimentul care încheie proiectul european TabThePAST. Taboo History. Fill the Past to Sense the Present (Istoria Tabu. Umple golurile din trecut pentru a percepe prezentul).

30
/04
/24

Luni, pe 29 aprilie, la Teatrului Național ,,I. L. Caragiale’’ din București, a avut loc cea de-a 18-a ediție a Galei Premiilor Gopo, în cadrul căreia au fost celebrate performanțele înregistrate de cinematografia română în ultimii ani.

30
/04
/24

În pofida starturilor false, primăvara pare a se fi împământenit. Asta mai ales dacă te iei după lumina care se filtrează printre copaci. Pare greu de crezut, iar oamenii de la meteo sunt fiecare un soi de Cassandra care a tot strigat „lup” până a rămas fără voce. Dar e suficient să tragem adânc aer în plămâni și, printre moleculele de îndoială își va face loc și aerul proaspăt. În întâmpinarea căldurii, acum că am trecut de cea mai crudă dintre luni, Vanner Collective invită publicul la trei spectacole dezghețate.

30
/04
/24

Galeria Jecza din Timișoara alături de Fundația Interart Triade magnetizează publicul din Veneția cu o expoziție în premieră în orașul celebrei Bienale de Artă, redeschizând vizitatorilor, după un deceniu un spațiu vechi de peste 900 de ani, cu o expoziție intens apreciată de critici, colecționari și iubitori de artă.

29
/04
/24

După „MANual”, spectacolul care a umplut sala la fiecare reprezentație de la Centrul Național al Dansului București (CNDB), Sergiu Diță, un coregraf în plină ascensiune, revine cu o nouă premieră. Publicul este invitat la „Memetics”, un spectacol de dans contemporan inspirat din cultura digitală, în 11 și 12 mai. Un spectacol care va ajunge viral, însă nu pe Internet, ci pe scenă.

29
/04
/24

Tuturor ne place să călătorim. În locuri exotice, în orașe aglomerate, la capătul lumii sau la doi pași de casă. Dar există și locuri unde poți călători în timp. Iar Râșnov este locul ideal pentru o astfel de experiență.

29
/04
/24

Romanul „Părinți” al Dianei Bădica este romanul unei generații. Este acel moment din proza noastră contemporană în care simți respirația unei scriitoare cu totul speciale, care reușește să surprindă suflul și sufletul unei generații în care s-au întâlnit și s-au ciocnit toate tranzițiile ultimelor decenii.

29
/04
/24

Timp de 12 zile, în perioada 17 mai – 9 iunie, copiii sunt așteptați, alături de părinții lor, la cea de-a opta ediție a Festivalului Opera Copiilor, unde vor fi întâmpinați cu surprize și activități distractive, desfășurate în locurile binecunoscute, dar și în spații recente deschise publicului.

26
/04
/24

Centrul Național al Dansului București (CNDB) anunță programul de spectacole pentru luna mai. Unul dintre evenimentele importante ale lunii este premiera spectacolului de dans contemporan Memetics, în coregrafia lui Sergiu Diță, urmată de trei producții CNDB – BLOT, Bodies on The Line, Patosfera și de Miercurea Lejeră, un proiect care prezintă pe scenă idei unice și irepetabile într-o formă performativă.

25
/04
/24

Asociația Culturală Control N dă startul înscrierilor la a treia ediție a New Draft. Rezidența de dezvoltare de scenarii dedicată proiectelor din România și Republica Moldova se adresează regizorilor și scenariștilor, proaspeților absolvenți de facultăți de profil și autorilor din medii conexe, cu proiecte în faza de început.