Un actor de neuitat – Florian Pittiș în „Mincinosul”, de Carlo Goldoni, regia Sanda Manu
https://www.ziarulmetropolis.ro/un-actor-de-neuitat-florian-pittis-in-mincinosul-de-carlo-goldoni-regia-sanda-manu/

Luni, 3 august, 20:05, la TVR 2: Cu ocazia aniversării zilei de naştere a regizoarei Sanda Manu, Casa de producţie TVR propune spre difuzare o spumoasă şi încântătoare comedie – „Mincinosul”, de Carlo Goldoni, spectacol preluat de la Teatrul Bulandra în 1972, cu Ion Caramitru, Mariana Mihuţ, Petre Gheorghiu, Mircea Diaconu şi un etern fermecător Florian Pittiş în Arlechino.

Un articol de Liliana Matei|2 august 2015

Veneţianul Lelio (Ion Caramitru), revine în oraşul natal după o lungă absenţă şi îşi propune să cucerească două surori foarte frumoase, Rosaura(Mariana Mihuț) şi Beatrice, fiicele doctorului Balanzoni(Dumitru Onofrei). În ciuda semnalelor de alarmă trase de credinciosul Arlechino (Florian Pittiș), miniciunile acumulate explodează odată cu venirea tatălui lui Lelio, Pantalone (Petre Cheorghiu.

„Minicinosul” este unul dintre cele peste 120 de spectacole din cariera de regizor a Sandei Manu, cea pe care foarte mulți dintre actorii mari ai țării și-o amintesc, mai ales, în rolul de dascăl. Serii după serii de studenți au trecut prin mâinile ei, s-au format sub îndrumarea sa sa plină de suflet și de necruțare profesională. „E un bici cu vârful muiat în iubire. A învăţat generaţii la rând rigoare şi emoţie, inteligenţa actului scenic, bunul-simţ pe scenă şi bunul-simţ în viaţă, eleganţa, clasa, rasa pe care trebuie să le aibă un actor (…) Ne-a fost patru ani mamă, tată, profesoară, mentor, duşman, cel mai bun prieten – deci profesor ideal”, spunea Oana Pellea în laudatio făcut profesoarei sale cu ocazia primirii titlului de doctor Honoris Causa la UNATC în 2009..

Sanda Manu explică : „ Eu stăteam cu un student patru ani de zile, 16 ore pe zi, de patru ori pe săptămână. E o răspundere şi o influenţare foarte mare şi reciprocă, de la mine la ei şi de la ei la mine, pentru că fiecare student este un unicat şi trebuie tratat, din punct de vedere artistic şi uman, separat… cu dreptate, cu severitate, cu indulgenţă. Nu poate exista aceeaşi măsură artistică, dar poate exista aceeaşi măsură umană. Noi, cei care facem teatru, stăm perioade mari de timp împreună, suntem ca o mare familie, şi modalitatea de comunicare artistică este esenţială, dar mai există o comunicare umană care are la bază respectul. Severitatea mea cred că venea şi din respectul pentru răspunderea pe care o aveam. A rata în această meserie este mortal.” (Revista „Be Where”, nr. 12, noiembrie 2012 – „Despre școală ca privilegiu”, interviu de Cristiana Gavrilă)

Mincinosul FLORIAN PITTIS 3Florian Pittiș a fost un actor polivalent, a fost și regizor, și traducător, și interpret de muzică rock, și realizator de emisiuni radio și TV. Timbrul și sonoritatea vocii sale au devenit emblematice pentru zeci de emisiuni precum „Pittiș Show” sau „Telenciclopedia”. Cel care a fost Laertes în „Hamlet”-ul lui Alexandru Tocilescu, Ariel, în „Furtuna” lui Ciulei sau El însuși în „Cântec despre mine însumi”, de Whalt Whitman, pus în scenă chiar de el, avea un cult special al meseriei de actor.

Într-un interviu din 1984, luat de Magdalena Boiangiu pentru revista „Teatrul”, spunea că : „Eu sînt acela care mă confrunt cu toate aceste ipostaze ale vieţii pe pămînt. Eu personal, eu, Florian Pittiş. Eu am şansa dementă, care mă deosebeşte de mulţi contemporani ai mei de pe planetă, de a duce în fiecare seară o altă existenţă. Sînt rege şi portărel, sînt tînărul care nu a făcut nimic, sînt proaspătul absolvent de liceu, iar alteori sînt numai spirit: Ariel. N-aveţi decît să mă invidiaţi, dar eu pot să fac în fiecare seară această minune: să iau viaţa de la capăt. Şi în permanenţă sînt eu; ceea ce vedeţi pe scenă sînt gîndurile mele care îmbracă forma unui rege sau a unui portărel, sau a unui tînăr care n-a făcut nimic, sau a unui absolvent de liceu – etern candidat la bacalaureatul vieţii.”

În seara de luni vă prezentăm „Minicnosul” lui Carlo Goldoni, un spectacol în care Sanda Manu duce joaca commediei de ll arte înspre perfecțiune, împreună cu trupa Teatrului Bulandra, iar un fragment din arta actorului Florian Pittiș a rămas întipărită pe peliculă.

Piesa este propusă spre difuzare mentru a marca un omagiu adus regizoarei Sanda Manu, născută pe 5 august 1933, și o reverență către Florian Pittiș (Arlechino), dispărut dintre noi în 6 august 2007.

Teatru TV „Mincinosul” la TVR2 – luni, 3 august, ora 20 :05, și în reluare vineri, 7 august, ora 00 :50.

Mincinosul de Carlo Goldoni

Traducerea George Ivașcu și Polixenia Carambi

In distribuție: Mariana Mihuț, Ion Caramitru, Florian Pittiș, Petre Gheorghiu, Mircea Diaconu, Dumitru Onofrei, Mihai Mereușă, Vali Voiculescu – Pepino, Cătălina Pintilie, Ștefan Velniciuc, Beatrice Biega, Rean Reder.

Scenografia – Sanda Mușatescu
Redactor – Ioana Prodan
Regia artistică – Sanda Manu

18
/03
/24

Proiectul „Întâlnirile Teatrul azi la Masca” iniţiat de revista Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, continuă seria de discuții profesionale cu a doua masă rotundă dedicată, de această dată, dramaturgiei românești.

18
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie.

15
/03
/24

Cea de-a cincea ediție a Festivalului Filmului Palestinian, organizată de Centrul Cultural Mahmoud Darwish, sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, se va desfășura între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie la Cluj-Napoca, cu o nouă direcție artistică și o prezentare a cinematografiei palestiniene ca un Cinema of Existence.

14
/03
/24

Unul dintre cei mai importanți regizori europeni, cunoscut pentru abordarea sa contemporană a pieselor clasice și montările provocatoare din punct de vedere politic și social, Thomas Ostermeier montează pentru prima dată un spectacol în România.

14
/03
/24

Astăzi, pe 14 martie, se împlinesc trei ani de la moartea ei, la Paris, în 2021, atunci când Covidul făcea ravagii și oprise lumea în loc. Avea aproape 90 de ani.

13
/03
/24

În perioada 12-15 martie 2024, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale” din București organizează cea de-a XXV-a ediție a Ușilor Deschise, în cele două sedii ale sale, din Str. Matei Voievod nr. 75-77 și Str. Tudor Arghezi nr. 3b.

13
/03
/24

Gabriel Bebeșelea, unul dintre cei mai bine cotați dirijori români peste hotare, aplaudat în prestigioase săli de concerte ale lumii, ca Auditorium-ul din Barcelona, Musikverein – Viena sau Sala Ceaikovski – Moscova, apreciatul violonist Alexandru Tomescu și vioara Stradivarius Elder-Voicu pe care are privilegiul de a interpreta, și un program dedicat integral lui Mozart definesc un eveniment de neratat la Sala Radio.

12
/03
/24

O nouă traducere din opera Elenei Ferrante a fost publicată de curând în colecția „Anansi. World Fiction” de la Editura Trei. Elena Ferrante e o scriitoare îndrăgită de cititorii din lumea întreagă începând de la publicarea bestsellerurilor internaționale ce alcătuiesc Tetralogia Napolitană.

12
/03
/24

Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) anunță prelungirea perioadei de desfășurare a ediției din 2024 cu o zi față de datele comunicate inițial.

11
/03
/24

Grupul de Facebook „Mergem la teatru” numără 35.4K de membri la început de martie 2024 și adună, într-o comunitate surprinzător de activă și de entuziastă, paragrafe de opinii pe spectrul larg dintre gust conservator și deschidere față de experiment, underground și fețe noi.

11
/03
/24

Artiștii selectați vor lucra timp de două luni la proiectelor lor, fiind găzduiți în Casa Albastră din satul Șona (jud. Brașov), casă restaurată în 2011 de către Fundația Ștefan Câlția. Proiect co-finanțat de AFCN, Șona AIR abordează modelul rezidențelor individuale, se adresează artiștilor din domenii culturale diverse, atât din România cât și internaționali, și susține […]