Zilele filmului românesc la Madrid se încheie cu „Secvenţe”, de Alexandru Tatos
https://www.ziarulmetropolis.ro/zilele-filmului-romanesc-la-madrid-se-incheie-cu-secvente-de-alexandru-tatos/

Zilele filmului românesc la Madrid, eveniment realizat de ICR Madrid în colaborare cu Cinemateca spaniolă şi aflat la a treia ediţie, se încheie joi cu proiecţia peliculei „Secvenţe”, de Alexandru Tatos, după cum informează instituţia de cultură. Pentru prima dată, în afară de filmele româneşti recent prezentate la Cinemateca spaniolă, anul acesta proiectul s-a prelungit […]

Un articol de Andrada Văsii|31 ianuarie 2013

Zilele filmului românesc la Madrid, eveniment realizat de ICR Madrid în colaborare cu Cinemateca spaniolă şi aflat la a treia ediţie, se încheie joi cu proiecţia peliculei „Secvenţe”, de Alexandru Tatos, după cum informează instituţia de cultură.

Pentru prima dată, în afară de filmele româneşti recent prezentate la Cinemateca spaniolă, anul acesta proiectul s-a prelungit la sediul ICR Madrid, unde, începând cu luna ianuarie au fost prezentate cinci filme româneşti clasice. Proiecţiile au fost precedate de prezentări ale filmelor şi ale contextelor istorice şi culturale în care au fost realizate acestea, iar publicul spaniol, obişnuit cu succesele recente ale cinematografiei româneşti, a fost deosebit de interesat de tradiţia acesteia în România ultimelor decenii.

ICR Madrid prezintă joi seară filmul Secvenţe (1982) de Alexandru Tatos, prin amabilitatea Lianei Tatos, a CNC şi a DACIN SARA, într-un moment în care se împlinesc 23 de ani de la moartea prematură a regizorului. Filmul este unic în istoria cinematografiei româneşti, specialiştii îl consideră o capodoperă, iar mulţi dintre regizorii noului val privesc cu admiraţie curajul, nu doar tematic, dar şi de compoziţie, de care dădea dovadă Alexandru Tatos la începutul anilor 80, prin acest film compus din trei poveşti, în care chiar echipa de filmare este un personaj. Scena în care apare regizorul însuşi, vorbind la telefon cu cineva care îi cere un rol, este o scenă-cult printre iubitorii filmului românesc.

În jurnalul său, Alexandru Tatos povesteşte despre greutăţile întâmpinate în acea vreme pentru a obţine finanţare şi aprobare pentru realizarea acestui film, dar şi despre creaţia în sine: „Sarcina esenţială pe care o am ca să ridic ‘ştacheta’ tripticului, este în primul rând de ordin ideatic. Filmul să spună prin întregul său ceva, iar fiecare povestire în parte să conveargă spre aceeaşi ţintă. Consolidat pe două raporturi esenţiale – a) artă- realitate; b) esenţă – aparenţă – filmul poate ajunge să ne spună că surprinderea vieţii de către o operă sau un creator nu este ceva mecanic. Pentru că viaţa ‘vine peste tine’ încărcată de sensuri şi semnificaţii, pe care nu reuşeşti totdeauna să le cuprinzi. În prima schiţă, echipa încearcă un experiment, adică să filmeze pe viu singurătatea unui tânăr. Adevărata singurătate se află, însă, foarte aproape, chiar regizorul este cel care o trăieşte. În ‘Prospecţia’, deci în plină prospectare a vieţii, adevărata dramă sare dintr-o glumă. Pentru ca în ‘ Patru palme’, adevăratul film să se petreacă în spatele aparatului”, scria Alexandru Tatos în 18 octombrie 1981, în Pagini de Jurnal, volum publicat de Editura Nemira în 2010, după cum consemnează ICR Madrid.

Sursa: Agerpres

03
/12
/14

Joi, 4 decembrie, de la ora 19.00, librăria Humanitas de la Cişmigiu (bld. Regina Elisabeta nr.38) va fi gazda unei întâlniri cu Excelenţa Sa, Domnul Keiji Yamamoto, ambasadorul al Japoniei în România, Angela Hondru cunoscut traducător şi niponolog, Elisabeta Lăsconi, critic literar şi Şerban Georgescu, coordonatorul Centrului de Studii Japoneze "Angela Hondru" din cadrul Universităţii Româno-Americane prilejuită de recenta apariţie a volumului de povestiri Fiica negustorului de sake în colecţia "Raftul Denisei" la Editura Humanitas Fiction.

03
/12
/14

Teatrul pentru Copii și Tineret „Gong” Sibiu și Editura Nemira prezintă joi, 4 decembrie, de la ora 11:00, lansarea cărții „Basmania” prin intermediul autorului cărţii, Valentin Nicolau şi a actorilor invitaţi Leo – Nora Băcanu și Mircea Corcoveanu, ce vor citi această minunată poveste.

03
/12
/14

Actorul austriac Christoph Waltz, recompensat cu două premii Oscar, a primit o stea pe Walk of Fame din Hollywood, Los Angeles, în cadrul unei ceremonii la care a participat şi Quentin Tarantino, regizorul datorită căruia artistul a devenit faimos la nivel mondial.

03
/12
/14

Luni, 8 decembrie (ora 18.30), la Ateneul Român, are loc A Doua Conferință de Crăciun, ,,From Here to Eternity” (De aici spre eternitate), prezentată de Profesorul Joseph Silk, Membru al Royal Society.

03
/12
/14

Continuăm seria dedicată tinerilor artiști cu o extraordinară actriță de teatru și de film, scurt (ați văzut „Vaca finlandeză” a maestrului Gheorghe Preda?) și lungmetraj, voce de desene animate (mama lui Zumzărel de pe Disney Channel, cine credeați că e?), zână ursitoare la petreceri pentru copii, cu o bogată carieră în orașul București.

03
/12
/14

Târgul cadourilor de Crăciun de la Sala Dalles şi-a deschis porţile pentru cea de-a 20-a ediţie, cu brăduţi, globuri de sticlă pictate manual, ornamente din lemn cu modele de peste o sută de ani, ciocolată belgiană, delicatese siciliene, dar şi produse vestimentare şi cosmetice.

02
/12
/14

Pe 3 decembrie 2014 se împlinesc 23 de ani de la moartea lui Petre Ţuţea. Ziarul Metropolis vă prezintă 23 de citate ale filosofului şi eseistului, publicate în cartea „322 de vorbe memorabile ale lui Petre Ţuţea“, apărută la Editura Humanitas.

02
/12
/14

Unul dintre cei mai iubiţi actori români împlineşte astăzi 78 de ani. A jucat în zeci de filme şi în numeroase spectacole de teatru, a fost căsătorit cu marea actriţă Leopoldina Bălănuţă, a primit, în 2009, premiul pentru întreaga activitate la Gala Premiilor UNITER şi, în 2013, Ordinul naţional Serviciul Credincios în grad de Cavaler „pentru devotamentul şi harul artistic puse în slujba teatrului românesc.

02
/12
/14

Da, există o sectă naumiană, al cărei nume ar putea fi scris fie NAUM, fie N(AUM).

02
/12
/14

"De ce alegerea lemnului ars ? Am fost atrasă de textura acestuia, iar folosirea lemnului și reducția la alb și negru au contribuit la esențializarea imaginilor, m-au ajutat să ies dintr-un soi de timiditate plastică, păguboasă pentru orice artist. Povestea poate fi una de mărturisire a sentimentului de alienare și de fragilitate, a omului care se simte în viață ca un jupuit printre mărăcini, fără pielea ca minim scut între sine și lume." - Milena Grigore