Hamlet, între avânt contemporan și stridență
https://www.ziarulmetropolis.ro/hamlet-intre-avant-contemporan-si-stridenta/

CRONICĂ DE TEATRU Marcel Țop pune în scenă o adaptare modernă a celebrei opere „Hamlet”, la Teatrul Nottara din Bucureşti.

Un articol de Teodora Gheorghe|6 februarie 2014

CRONICĂ DE TEATRU Marcel Țop pune ȋn scenă o adaptare modernă a celebrei opere „Hamlet”, la Teatrul Nottara din București.

Deși, ȋn aparență, conține toate ingredientele necesare unui spectacol desăvȃrșit, experimentul teatral cunoaște mai multe lacune artistice, nereușind să ȋmbrățișeze esența tragediei shakespeariene.

Scene și dialoguri cruciale sunt abordate superficial sau rescrise ȋntr-o manieră burlescă ce sfidează solemnitatea unor momente-cheie. Ȋntȃlnirea lui Hamlet cu năluca tatălui ucis cochetează cu ridicolul, vrȃnd să livreze, probabil, ideea unei moralități decăzute. Cert e că pe scenă ȋși face apariția un bărbat zdrențăros care tulbură tăcerea așteptării prin hohote dezlănțuite de rȃs. Pare mai degrabă un nebun privind cu batjocură lumea de la marginea umanității, și nu un mesager al dreptății de dincolo de moarte. Taina crimei odioase se evaporă, astfel, ȋn abisul unei bizare depersonalizări ȋn care nu mai ȋncap cuvintele și sensurile. Dorința de răzbunare a lui Hamlet rămȃne orfană – ȋi moare motivația reală.

Ofelia ȋși găsește „sfȃrșitul” ȋnainte de vreme ȋn jocul Cristinei Mihăilescu. Aerul de adolescentă rebelă contrastează cu naivitatea ingenuă a Ofeliei lui Shakespeare. Cristina Mihăilescu nu este consecventă ȋn păstrarea acestei atitudini – dacă ar fi să-i acord circumstanțele atenuante ale interpretării unei Ofelii moderne – oscilȃnd stȃngaci ȋntre efuziuni temperamentale și fragilitate neconvingătoare. Relația ei cu Hamlet cade sub incidența unei interacțiuni slab conturate, ȋn care se ghicesc cu greu fiorii iubirii sau complexitatea dramatică a personajului.

Rosencrantz și Guildenstern sunt ȋnlocuiți cu ispitele roz Rose (Laura Cosoi) și Guill (Alexandra Murăruș), cele două femmes fatales pe care Claudius (Marius Bodochi) le roagă să smulgă secretul melancoliei lui Hamlet. Acest artificiu regizoral se dovedește neinspirat, bagatelizȃnd tragedia. Pare izvorȃt dintr-o rațiune pur comercială. Scena dezvăluirii asasinatului pus la cale de rege și mediat de cele două prietene vechi ale prințului sucombează și ea ȋn favoarea momentelor de seducție.

Din fericire, Tudor Aaron Istodor depășește neajunsurile unei povești șchiopătate, izbutind să pătrundă fără să se rătăcească ȋn labirintul psihologic al unuia dintre cele mai controversate personaje din istoria literaturii engleze. Tenul palid și tristețea filozofică definesc portretul unui Hamlet obosit de timpul care și-a ieșit din matcă. Tudor Aaron Istodor știe ce clape să ȋntrebuințeze, pe măsură ce cȃntă cu eleganță la pianul nebuniei. El se prăbușește, ȋnvins de propriii demoni, ca mai apoi să arunce cu săgeți de sarcasm și fină ironie. Alături de Maia Morgenstern ȋn rolul lui Gertrude, zugrăvește un impresionant conflict spiritual. Deși știrbit oarecum de calitățile oedipiene, el reflectă frămȃntări profunde ale fiului obsedat de trădarea mamei.

Marius Bodochi ȋntruchipează excelent un Claudius lipsit de coloană vertebrală și dedat frivolității. Pe un ecran imens, tronează chipul său, simbolizȃnd dorința exacerbată de putere. Seamănă cu un Big Brother megaloman.

Viorel Păunescu este foarte simpatic ȋn rolul lui Polonius, tată grijuliu și spion viclean. „Groparul” Dorin Andone asigură umorul inteligent al piesei, ecou al destrămării unei epoci cȃndva glorioase. Amețit de băutură, el se adresează morților (o ceată veselă de „cranii”) exprimȃndu-și dezgustul vizavi de nedreptățile sociale.

M-aș fi așteptat ca scena dezgolită de elemente de decor să se umple ȋn schimb cu farmecul unei povești bine structurate. Din păcate, ȋn ciuda faptului că reunește nume de seamă ale teatrului și filmului, ,,Hamlet”-ul lui Marcel Țop sȃngerează, rănit de neputința de a-și duce mesajul pȃnă la capăt – el se oprește undeva la granița dintre avȃnt contemporan și stridență. Poate dacă și-ar fi propus să ȋmbrace veșmintele strălucitoare ale unei parodii, rezultatul ar fi fost altul. Spectacolul are, totuși, clipele sale de glorie, cȃnd jocul actorilor amintește de genialitatea Marelui Bard.

Foto Hamlet: Cristina Tinta

23
/04
/17

„Arta sub 18 ani ” este un eveniment parte a proiectului „Troc - rețea de teatru educativ”, organizat de Asociația Reciproca în parteriat cu duo-ul artistic Monotremu și finanțat de Administrația Fondului Național Cultural. Sub umbrela „Arta sub 18 ani” Asociația Minitremu, parte a duo-ului Monotremu, ajunge la Cluj, între 28 și 30 aprilie, cu două evenimente.

23
/04
/17

Memorie și uitare. Povești comune, istorii personale și utopii. Nouă zile de sărbătoare teatrală, la TESZT 2017. Festivalul Euroregional de Teatru Timișoara, organizat de Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely”, își aniversează cea de-a zecea ediție între 20 și 28 mai.

23
/04
/17

Biletele pentru continuarea mult aşteptată a poveştii din Universul Marvel se pot achiziţiona începând cu data de 21 aprilie. Filmul „Gardienii Galaxiei Vol. 2” va ajunge în cinematografele din România începând din seara datei de 4 mai. Cumpărarea biletelor în avans îţi oferă posibilitatea de a fi printre primii care se reîntâlnesc cu gaşca de eroi improbabili.

21
/04
/17

Sub sloganul „Nottara 70 – mai tânăr ca niciodată”, Teatrul Nottara sărbătorește, în perioada 14 – 21 mai, 70 de ani de existență printr-un mini-festival. Sărbătoarea Teatrului Nottara va fi deschisă, pe 14 mai, la Sala George Constantin, cu spectacolul „Vestul singuratic” de Martin McDonagh, în regia lui Cristi Juncu, cu Florin Piersic jr., Vlad Zamfirescu, Andi Vasluianu, Ioana Calotă/ Corina Dragomir.

21
/04
/17

Povestea iubirii/ The History of Love, primul lungmetraj în limba engleză al lui Radu Mihăileanu, va avea premiera oficială în România la cea de-a 16-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (2-11 iunie). Filmul se va bucura de o serie de proiecții speciale în Cluj, în prezența regizorului și a renumitului actor britanic Derek Jacobi.

21
/04
/17

Începe ediția a 2-a a Audience Award Film Festival: filmele premiate de public la marile festivaluri ale lumii, „Café Society” de Woody Allen, „Insyriated” și „Complet străini” în premieră în România, trei proiecții inedite sing-along și concerte de neratat, la Cinema Muzeul Țăranului și la Clubul Țăranului.

21
/04
/17

Momentul de grație / Their Finest (r. Lone Scherfig), un film de epocă plin de detalii sublim recreate, încărcat de emoție, dramatism dar și de umor britanic autentic, va fi proiectat în închiderea celei de-a șasea ediții a Festivalului Internațional de Film Cinepolitica, duminică, 23 aprilie, la Cinema Elvire Popesco. Cinepolitica are loc în perioada 20 – 23 aprilie la Cinema Elvire Popescu și Institutul Balassi din București.

20
/04
/17

ROMÂNI CELEBRI ÎN STRĂINĂTATE „Nu poţi fi profet în ţara ta”, aceste înţelepte vorbe poplare se potrivesc celui care, plecat la 10 ani din Iaşi, şi-a făcut o carieră remarcabilă mai ales în străinătate. Educat la Paris, modelat de iezuiţi (care l-au învăţat matematică), urmează Şcoala navală din Brest. Îşi adaugă un doctorat în Drept la Bruxelles, intră în serviciul diplomatic român şi... călătoreşte.

20
/04
/17

„4 Blocks”, cea mai titrată miniserie europeană a momentului, va fi lansată în România, luna viitoare, de canalul de televiziune TNT. Producția a avut premiera mondială în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Berlin 2017, primele două episoade fiind proiectate în cadrul secțiunii „Berlinale Special Series”.

20
/04
/17

Ultima zi, cel mai recent lungmetraj al regizorului Gabriel Achim, va fi lansat în cinematografele românești în 12 mai, distribuit de Independența Film. După ce a fost prezentat în avanpremieră internațională la TIFF 2016, unde a primit Premiul pentru Cel mai bun lungmetraj românesc, Ultima zi va închide anul acesta Festivalul Filmului European, în 11 mai.

20
/04
/17

După marele succes de anul trecut al „Oedip-ului” enescian, sprijinit de către Institutul Cultural Român din Londra, parteneriatul nostru cu Opera Regală Covent Garden continuă cu un eveniment avându-l în centru pe tenorul Teodor Ilincăi, care revine pe prestigioasa scenă de operă londoneză în rolul Pinkerton din „Madama Butterfly”.