„Povestea soldatului“ – când muzica bate teatrul
https://www.ziarulmetropolis.ro/povestea-soldatului-cand-muzica-bate-teatrul/

CRONICĂ DE TEATRU Săptămâna trecută, stagiunea Teatrului Odeon s-a încheiat cu „Povestea soldatului”, un spectacol care a avut în prim plan muzica lui Igor Stravinski. Pe scenă au fost actriţa Dorina Lazăr, dirijorul Tiberiu Soare şi orchestra de cameră Silvestri Ensemble.

Un articol de Adina Scorţescu|21 iulie 2013

CRONICĂ DE TEATRU Săptămâna trecută, stagiunea Teatrului Odeon s-a încheiat cu „Povestea soldatului”, un spectacol care a avut în prim plan muzica lui Igor Stravinski. Pe scenă au fost actrița Dorina Lazăr, dirijorul Tiberiu Soare și orchestra de cameră Silvestri Ensemble.

La origine, „Povestea soldatului” a fost un spectacol citit (de câțiva actori), dansat (de cel puțin un dansator) și cântat (de un septet), interpretat pentru prima oară în Elveția, la Lausanne, în 1918. Compozitorul Igor Stravinski și libretistul C. F. Ramuz s-au inspirat dintr-un basm rusesc despre un soldat care se întâlnește cu diavolul: în schimbul viorii sale, diavolul îi oferă o carte care îi poate aduce bogății nemărginite. Trocul se realizează și încep peripețiile bărbatului, care – la final – își pierde și averea, și femeia iubită.

În versiunea de la Teatrul Odeon, povestea care este preluată de obicei de trei actori (în rolurile soldatului, diavolului și naratorului) a fost citită doar de Dorina Lazăr. Să captezi publicul stând pe scaun, cu textul în față, e probabil cel mai dificil lucru pe care poți să i-l ceri unui actor. În ciuda textului pe alocuri savuros (în traducerea lui Șerban Foarță), a ritmului verbal (susținut de orchestră), a emisiei vocale (fără cusur), lectura Dorinei Lazăr n-a stârnit interesul decât în măsura în care a ilustrat muzica lui Stravinski.

Ce-i drept, poate tocmai asta a fost ideea compozitorului – de a da textului viață numai prin intermediul muzicii.

Însă muzica intepretată de Silvestri Ensemble, sub bagheta lui Tiberiu Soare, a fost atât de expresivă, încât părea să sugereze uimirea soldatului și râsul zeflemitor al diavolului, fără să aibă nevoie de ajutorul textului.

Cu alte cuvinte: orchestra putea să țină spectacolul și singură, pe când actrița nu. Ceea ce n-ar fi fost o problemă, dacă așteptarea creată spectatorilor nu s-ar fi învârtit în primul rând în jurul noțiunii de teatru vorbit, de cuvânt.

În concluzie, finalul de stagiune de la Odeon a fost un spectacol muzical, mai degrabă decât unul teatral.  Ceea ce nu-l face mai puțin „eveniment”, căci – prin comparație – celelalte teatre și-au încheiat stagiunea destul de silențios.

INFO

Povestea soldatului

Narator: Dorina Lazăr

Dirijor: Tiberiu Soare

Silvestri Ensemble:
Monica Bălășoiu – vioară
Daniel Dumitrana – contrabas
Andrei Theodoru – clarinet
Ionuț Mardare – fagot
Dumitru Cernei – trompetă
Alexandru Moraru – trombon
Sorin Rotaru – percuție

Rating: ●●○○○

 

Foto: Mihaela Lungu

29
/01
/24

Primul concert al lunii februarie la Sala Radio vă invită la o frumoasă călătorie muzicală prin Viena imperială. Vineri, 2 februarie 2024 (19.00), veți asculta creații semnate de doi mari compozitori austrieci, care și-au desfășurat o mare parte din activitatea lor artistică în spațiul vienez – MOZART și BRUCKNER – lucrări interpretate de ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO, sub bagheta dirijorului vienez SASCHA GOETZEL.

26
/01
/24

Mădălina Pavăl vorbește despre „Gazda“, spectacolul ei sonor de la Teatrelli, care are premiera pe 31 ianuarie și 1 februarie, de la ora 19.00, dar nu ne lasă nelămuriți nici în ceea ce privește cele mai frumoase lucruri care îi traversează viața. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.