VIDEO „The Gatekeepers“. Moralitatea are nuanţe
http://www.ziarulmetropolis.ro/the-gatekeepers-moralitatea-are-nuante/

CRONICĂ DE FILM În „The Gatekeepers“, şase foşti şefi ai agenţiei de securitate israeliene Shin Bet fac confesiuni brutal şi oarecum inexplicabil de sincere cu privire la acţiunile organizaţiei pe care au condus-o. Filmul va fi proiectat astăzi, de la ora 16.00, la Cinema Studio

Un articol de Eliza Zdru|4 Aprilie 2013

CRONICĂ DE FILM În „The Gatekeepers“, şase foşti şefi ai agenţiei de securitate israeliene Shin Bet fac confesiuni brutal şi oarecum inexplicabil de sincere, deşi nu lipsite de un simţ înnăscut al autodefensivei, cu privire la acţiunile organizaţiei pe care au condus-o într-unul sau altul din momentele istorice ale Israelului.

Ei aruncă în joc diferite perspective asupra urmărilor extrem de complicate ale Războiului de şase zile din 1967.

„Apariţia terorismului a fost un noroc pentru noi“

Interviurile sunt întrerupte de imagini de arhivă care ne întorc în primele zile ce au urmat Războiului de şase zile, când armata israeliană a pus sub ocupaţie un milion de palestinieni din Fâșia Gaza, Peninsula Sinai, Platoul Golan și Cisiordania. Ocupaţia a fost problematică de la început, povestesc Avraham Shalom, Avi Dichter, Carmi Gillon, Yuval Diskin, Ami Ayalon şi Yaacov Peri, cei şase foşti şefi Shin Bet, într-o înşiruire de confesiuni care se completează una pe alta ca într-o conversaţie oarecare.

„Apariţia terorismului a fost un noroc pentru noi, pentru că lucrul acesta ne-a dat de lucru“, spune Avraham Shalom (liderul Shin Bet între 1980-1986), invocând bucuria pe care a adus-o noua „problemă“ de a-i forţa pe membrii Shin Bet să înveţe să folosească arme mai subtile.

Şi, dincolo de informaţiile mai mult sau mai puţin exhaustive pe care discursul filmului le aduce în încercarea de a elucida conflictul israeliano-palestinian, de departe cel mai interesant aspect al documentarului este sinceritatea şi aparent uşurinţa cu care cei şase agenţi mărturisesc gânduri atât de fruste despre viziunea lor cu privire la rolul pe care l-au jucat în istoria Israelului.

Mai ales atunci când ştii că organizaţia Shin Bet este caracterizată de un secretism atât de ermetic, şefii acesteia fiind singurii membrii a căror identitate este cunoscută pentru publicul larg, o întrebare persistă tot timpul în spatele minţii. Cum a reuşit regizorul Dror Moreh să îi facă pe foştii şefi Shin Bet să uite de perdele şi să i se confeseze atât de direct?

„Uită de moralitate“

Filmul urmăreşte câteva dintre evenimentele cheie care au dus apoi la escaladarea terorismului în Israel. Printre acestea, şi controversatul incident numit „KAV 300“ în care doi terorişti palestinieni care au deturnat un autobuz şi i-au luat ostateci pe pasageri au fost ucişi ulterior în bătaie fără a li acorda şansa vreunui proces. Sau uciderea lui Yahya Ayyash – un palestinian periculos, expert în fabricarea de explozive şi în recrutarea teroriştilor sinucigaşi – cu ajutorul unei bombe plasate în telefonul său mobil, o operaţiune „curată şi elegantă“, cum o numeşte Carmi Gillon, liderul Shin Bet între anii 1994-1996.

Dror Moreh, regizorul filmului

Sau bombardarea unui bloc în care se desfăşura o întâlnire a celor mai importanţi 12 terorişti palestinieni, operaţiune ce a provocat moartea a peste 10 nevinovaţi şi a eşuat lamentabil în capturarea vreunui terorist. Concluzia brutală o aduce tot Avraham Shalom. Moralitate? Uită de moralitate în discuţiile despre terorism.

Un terorist e şi un luptător pentru libertate

Şi ce e mai ciudat e că privindu-i pe cei şase argumentând acţiunile lor, te surprinzi începând să le cauţi justificări. Într-adevăr, cum spune şi criticul de film Justin Chang de la Variety, „în timp ce niciun film ce oferă perspectiva îngustă a serviciilor de informaţii israeliene nu ar fi putut să ofere o viziune completă asupra conflictului, ceea ce face ca «The Gatekeepers» să fie atât de captivant este sentimentul general de ambiguitate morală pe care îl aduce“.

Dar nu numai acest lucru. Ca şi cum dintr-o dată ar fi simţit nevoia explozivă de a-şi goli conştiinţa („când ieşi la pensie, devii puţin de stânga“, mai mărturiseşte unul dintre intervievaţi), cei şase foşti şefi Shin Bet glisează încet în mărturisirile lor spre sensurile filosofice ale evenimentelor la care au luat parte. Ceea ce unii numesc lupta împotriva terorismului e, pentru cealaltă tabără, pur terorism aşa cum un terorist e de fapt un luptător pentru libertate printre ai lui.

La finele unei treceri în revistă a celor mai mari eşecuri şi victorii ale organizaţiei Shin Bet, concluzia generală rămâne necesitatea dialogului palestiniano-israelian. Şi e cumva incitant să vezi cum foştii agenţi, odată lipsiţi de orice scrupul, ajung la sfârşitul carierei să predice despre pace.

„Searching for Sugar Man“

După ce a câştigat, printre altele, premiul pentru cel mai bun film de non-ficţiune al anului 2012 oferit de către Los Angeles Film Critics Association, “The Gatekeepers” a fost nominalizat la Oscarul pentru documentar. În competiţie se mai afla un film ce tratează acelaşi subiect al conflictului israeliano-palestinian, privit însă dintr-o altă perspectivă – „5 Broken Cameras“, un film despre hărţuirea sexuală în armata americană – „The Invisible War“, unul despre istoria timpurie a bolii SIDA – „How to Survive a Plague“ şi deja celebrul „Searching for Sugar Man“, povestea emoţionantă şi aproape incredibilă a lui Rodriguez, un muzician american care a devenit faimos în Africa de Sud fără a şti, după ce fusese complet ignorat în Statele Unite.

Cumva perfect motivat, juriul de anul acesta a hotărât să premieze singurul film din competiţie care nu are nicio nuanţă politică, o poveste universală despre forţa invizibilă a muzicii. Oricum ar fi, „The Gatekeepers“ e un must-see.

Îl mai puteţi vedea astăzi la festivalul Cinepolitica, unde va fi proiectat la Cinema Studio de la ora 16.00.
The Gatekeepers (96’)
Regia: Dror Moreh
Produs de: Dror Moreh Prods., Les Films du Poisson, Cinephil, Wild Heart Prods.

22
/03
/17

Despre cum „Sieranevada”, „Câini” și „Inimi cicatrizate” și-au împărțit cele mai multe trofee Gopo. Despre cele mai inspirate și mai puțin inspirate momente ale galei. Și despre refuzul unor regizori precum Cristian Mungiu de a fi asociați cu Premiile Gopo.

22
/03
/17

“Noi toţi vrem ca oamenii să nu ne mintă şi totuşi ne doare cumplit adevărul.” – Tora Vasilescu. Actrița care a debutat pe vremea studenției în “Cursa” lui Daneliuc (1975) împlineşte, astăzi, 66 de ani.

22
/03
/17

Cel mai râvnit trofeu la Gala Premiilor Gopo, “Cel mai bun film de lungmetraj al anului”, a fost câștigat de pelicula "Sierranevada", în regia lui Cristi Puiu. Filmul lui Puiu a primit șase premii, la fel ca și pelicula "Câini", în regia lui Bogdan Mirică.

21
/03
/17

Gala Premiilor Gopo, cel mai important eveniment dedicat industriei cinematografice din România, va avea loc în această seară. Evenimentul va fi transmis în direct de la ora 20.00 pe TVR 2, TVR 3 și TVR HD, dar și online pe www.premiilegopo.ro și www.cinepub.ro.

19
/03
/17

Scurt interviu cu Paul Negoescu, regizorul comediei „Două lozuri”, nominalizat în acest an la Premiile Gopo, la categoriile „Cel mai bun film” și „Cel mai bun scenariu”.

16
/03
/17

Scris şi regizat de Paul Negoescu şi disponibil acum şi pe platforma gratuită Cinepub, „Două lozuri” a arătat că o comedie de mic buget poate avea succes la public (şi în bună parte şi la critică) fără a face apel la cele mai facile instrumente (şi cu o inspirată campanie de promovare).

16
/03
/17

Cea de-a opta ediție a Festivalului Serile Filmului Românesc (10 – 14 mai 2017) îi este dedicată regizorului Cristian Mungiu. Cinefilii și îndrăgostiții de film românesc vor avea ocazia să se întâlnească cu regizorul în prima zi de festival. Noutatea din acest an este că selecția filmelor din festival este realizată chiar de invitatul special – Cristian Mungiu, în colaborare cu Ambasadorul cultural, Irina – Margareta Nistor.

16
/03
/17

CRONICĂ DE FILM „Silence”, cel mai nou film al legendarului regizor american Martin Scorsese, realizat după un roman japonez, aspiră la clasicism.

15
/03
/17

Judith State este Sandra din filmul „Sieranevada”, în regia lui Cristi Puiu, fapt care îi aduce o nominalizare la Premiile Gopo pentru „Cea mai bună actriță într-un rol secundar”. Însă Judith State nu este actriță, ea vine din zona dansului. Cum se împacă, așadar, filmul și dansul contemporan?

15
/03
/17

Cea de-a XI-a ediție a Premiilor Gopo, eveniment care răsplătește anual performanța în cinematografia românească, va avea loc marți, 21 martie 2017, în Sala Mare a Teatrului Național „Ion Luca Caragiale” din București.

15
/03
/17

În colaborare cu partenerul său pe termen lung, celebra secțiune a Festivalului de Film de la Cannes, Quinzaine des Réalisateurs, BIEFF 2017 aduce în România cel mai recent lungmetraj al legendarului Alejandro Jodorowsky, una din figurile emblematice ale cinema-ului de avangardă, renumit pentru provocatoarele sale capodopere suprarealiste din anii ‘70 („Santa Sangre”, „El Topo”, „The Holy Mountain”).

14
/03
/17

O știm și o îndrăgim din “Saltimbancii (1981) – adaptarea nuvelei lui Cezar Petrescu "Fram, ursul polar" -, din „Iarna Bobocilor” (1977), din „Pruncul, Petrolul şi Ardelenii” (1981), din „Faleze de nisip” (1983) și din multe alte filme. Anul trecut, la două decenii de la retragerea din viața publică, actrița a primit premiul de excelenţă la cea de-a 15-a ediţie a TIFF. Carmen Galin împlinește, astăzi, 71 de ani!

13
/03
/17

Nominalizat la Premiile Gopo din acest an, la categoria „Cel mai bun actor într-un rol principal”, pentru rolul Hogaș din „Câini”, actorul Gheorghe Visu spune că cel mai mult în filmul lui Bogdan Mirică i-a plăcut să tragă cu pistolul, la final.

Page 1 of 16712345...102030...Last »