VIDEO „The Gatekeepers“. Moralitatea are nuanţe
http://www.ziarulmetropolis.ro/the-gatekeepers-moralitatea-are-nuante/

CRONICĂ DE FILM În „The Gatekeepers“, şase foşti şefi ai agenţiei de securitate israeliene Shin Bet fac confesiuni brutal şi oarecum inexplicabil de sincere cu privire la acţiunile organizaţiei pe care au condus-o. Filmul va fi proiectat astăzi, de la ora 16.00, la Cinema Studio

Un articol de Eliza Zdru|4 Aprilie 2013

CRONICĂ DE FILM În „The Gatekeepers“, şase foşti şefi ai agenţiei de securitate israeliene Shin Bet fac confesiuni brutal şi oarecum inexplicabil de sincere, deşi nu lipsite de un simţ înnăscut al autodefensivei, cu privire la acţiunile organizaţiei pe care au condus-o într-unul sau altul din momentele istorice ale Israelului.

Ei aruncă în joc diferite perspective asupra urmărilor extrem de complicate ale Războiului de şase zile din 1967.

„Apariţia terorismului a fost un noroc pentru noi“

Interviurile sunt întrerupte de imagini de arhivă care ne întorc în primele zile ce au urmat Războiului de şase zile, când armata israeliană a pus sub ocupaţie un milion de palestinieni din Fâșia Gaza, Peninsula Sinai, Platoul Golan și Cisiordania. Ocupaţia a fost problematică de la început, povestesc Avraham Shalom, Avi Dichter, Carmi Gillon, Yuval Diskin, Ami Ayalon şi Yaacov Peri, cei şase foşti şefi Shin Bet, într-o înşiruire de confesiuni care se completează una pe alta ca într-o conversaţie oarecare.

„Apariţia terorismului a fost un noroc pentru noi, pentru că lucrul acesta ne-a dat de lucru“, spune Avraham Shalom (liderul Shin Bet între 1980-1986), invocând bucuria pe care a adus-o noua „problemă“ de a-i forţa pe membrii Shin Bet să înveţe să folosească arme mai subtile.

Şi, dincolo de informaţiile mai mult sau mai puţin exhaustive pe care discursul filmului le aduce în încercarea de a elucida conflictul israeliano-palestinian, de departe cel mai interesant aspect al documentarului este sinceritatea şi aparent uşurinţa cu care cei şase agenţi mărturisesc gânduri atât de fruste despre viziunea lor cu privire la rolul pe care l-au jucat în istoria Israelului.

Mai ales atunci când ştii că organizaţia Shin Bet este caracterizată de un secretism atât de ermetic, şefii acesteia fiind singurii membrii a căror identitate este cunoscută pentru publicul larg, o întrebare persistă tot timpul în spatele minţii. Cum a reuşit regizorul Dror Moreh să îi facă pe foştii şefi Shin Bet să uite de perdele şi să i se confeseze atât de direct?

„Uită de moralitate“

Filmul urmăreşte câteva dintre evenimentele cheie care au dus apoi la escaladarea terorismului în Israel. Printre acestea, şi controversatul incident numit „KAV 300“ în care doi terorişti palestinieni care au deturnat un autobuz şi i-au luat ostateci pe pasageri au fost ucişi ulterior în bătaie fără a li acorda şansa vreunui proces. Sau uciderea lui Yahya Ayyash – un palestinian periculos, expert în fabricarea de explozive şi în recrutarea teroriştilor sinucigaşi – cu ajutorul unei bombe plasate în telefonul său mobil, o operaţiune „curată şi elegantă“, cum o numeşte Carmi Gillon, liderul Shin Bet între anii 1994-1996.

Dror Moreh, regizorul filmului

Sau bombardarea unui bloc în care se desfăşura o întâlnire a celor mai importanţi 12 terorişti palestinieni, operaţiune ce a provocat moartea a peste 10 nevinovaţi şi a eşuat lamentabil în capturarea vreunui terorist. Concluzia brutală o aduce tot Avraham Shalom. Moralitate? Uită de moralitate în discuţiile despre terorism.

Un terorist e şi un luptător pentru libertate

Şi ce e mai ciudat e că privindu-i pe cei şase argumentând acţiunile lor, te surprinzi începând să le cauţi justificări. Într-adevăr, cum spune şi criticul de film Justin Chang de la Variety, „în timp ce niciun film ce oferă perspectiva îngustă a serviciilor de informaţii israeliene nu ar fi putut să ofere o viziune completă asupra conflictului, ceea ce face ca «The Gatekeepers» să fie atât de captivant este sentimentul general de ambiguitate morală pe care îl aduce“.

Dar nu numai acest lucru. Ca şi cum dintr-o dată ar fi simţit nevoia explozivă de a-şi goli conştiinţa („când ieşi la pensie, devii puţin de stânga“, mai mărturiseşte unul dintre intervievaţi), cei şase foşti şefi Shin Bet glisează încet în mărturisirile lor spre sensurile filosofice ale evenimentelor la care au luat parte. Ceea ce unii numesc lupta împotriva terorismului e, pentru cealaltă tabără, pur terorism aşa cum un terorist e de fapt un luptător pentru libertate printre ai lui.

La finele unei treceri în revistă a celor mai mari eşecuri şi victorii ale organizaţiei Shin Bet, concluzia generală rămâne necesitatea dialogului palestiniano-israelian. Şi e cumva incitant să vezi cum foştii agenţi, odată lipsiţi de orice scrupul, ajung la sfârşitul carierei să predice despre pace.

„Searching for Sugar Man“

După ce a câştigat, printre altele, premiul pentru cel mai bun film de non-ficţiune al anului 2012 oferit de către Los Angeles Film Critics Association, “The Gatekeepers” a fost nominalizat la Oscarul pentru documentar. În competiţie se mai afla un film ce tratează acelaşi subiect al conflictului israeliano-palestinian, privit însă dintr-o altă perspectivă – „5 Broken Cameras“, un film despre hărţuirea sexuală în armata americană – „The Invisible War“, unul despre istoria timpurie a bolii SIDA – „How to Survive a Plague“ şi deja celebrul „Searching for Sugar Man“, povestea emoţionantă şi aproape incredibilă a lui Rodriguez, un muzician american care a devenit faimos în Africa de Sud fără a şti, după ce fusese complet ignorat în Statele Unite.

Cumva perfect motivat, juriul de anul acesta a hotărât să premieze singurul film din competiţie care nu are nicio nuanţă politică, o poveste universală despre forţa invizibilă a muzicii. Oricum ar fi, „The Gatekeepers“ e un must-see.

Îl mai puteţi vedea astăzi la festivalul Cinepolitica, unde va fi proiectat la Cinema Studio de la ora 16.00.
The Gatekeepers (96’)
Regia: Dror Moreh
Produs de: Dror Moreh Prods., Les Films du Poisson, Cinephil, Wild Heart Prods.

27
/04
/17

Ce ştim, de fapt, despre cinema-ul american de autor al momentului? Ce se află dincolo de Hollywood? Filmul american independent pare să o ducă bine. Şi propune, prin câţiva regizori, o estetică aparte: un cinema al discreţiei, al emoţiilor sugerate, al anti-spectacularului fără teribilism.

24
/04
/17

Un serial despre Albert Einstein, realizat de cineaştii Brian Grazer şi Ron Howard, premiaţi cu Oscar, va avea premiera la National Geographic, pe 30 aprilie, de la ora 21.00. Cu această ocazie, National Geographic a lansat o pagină web dedicată producţiei, prin care utilizatorul poate vizita virtual casa lui Einstein.

24
/04
/17

Ciocnirea/ Clash, filmul despre Primăvara Arabă, regizat de Mohamed Diab, a fost desemnat marele câştigător al Festivalului Internaţional de Film Cinepolitica. Cinepolitica, unicul festival de film politic din România, a adunat în programul de anul acesta 14 filme, aproximativ 2.500 de spectatori.

23
/04
/17

Biletele pentru continuarea mult aşteptată a poveştii din Universul Marvel se pot achiziţiona începând cu data de 21 aprilie. Filmul „Gardienii Galaxiei Vol. 2” va ajunge în cinematografele din România începând din seara datei de 4 mai. Cumpărarea biletelor în avans îţi oferă posibilitatea de a fi printre primii care se reîntâlnesc cu gaşca de eroi improbabili.

21
/04
/17

Povestea iubirii/ The History of Love, primul lungmetraj în limba engleză al lui Radu Mihăileanu, va avea premiera oficială în România la cea de-a 16-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (2-11 iunie). Filmul se va bucura de o serie de proiecții speciale în Cluj, în prezența regizorului și a renumitului actor britanic Derek Jacobi.

21
/04
/17

Începe ediția a 2-a a Audience Award Film Festival: filmele premiate de public la marile festivaluri ale lumii, „Café Society” de Woody Allen, „Insyriated” și „Complet străini” în premieră în România, trei proiecții inedite sing-along și concerte de neratat, la Cinema Muzeul Țăranului și la Clubul Țăranului.

21
/04
/17

Momentul de grație / Their Finest (r. Lone Scherfig), un film de epocă plin de detalii sublim recreate, încărcat de emoție, dramatism dar și de umor britanic autentic, va fi proiectat în închiderea celei de-a șasea ediții a Festivalului Internațional de Film Cinepolitica, duminică, 23 aprilie, la Cinema Elvire Popesco. Cinepolitica are loc în perioada 20 – 23 aprilie la Cinema Elvire Popescu și Institutul Balassi din București.

20
/04
/17

„4 Blocks”, cea mai titrată miniserie europeană a momentului, va fi lansată în România, luna viitoare, de canalul de televiziune TNT. Producția a avut premiera mondială în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Berlin 2017, primele două episoade fiind proiectate în cadrul secțiunii „Berlinale Special Series”.

20
/04
/17

Ultima zi, cel mai recent lungmetraj al regizorului Gabriel Achim, va fi lansat în cinematografele românești în 12 mai, distribuit de Independența Film. După ce a fost prezentat în avanpremieră internațională la TIFF 2016, unde a primit Premiul pentru Cel mai bun lungmetraj românesc, Ultima zi va închide anul acesta Festivalul Filmului European, în 11 mai.

18
/04
/17

INTERVIU Am stat de vorbă cu cineastul și profesorul universitar Copel Moscu, inițiatorul și directorul Cinepolitica, despre ce înseamnă un film politic, despre rolul unui astfel de festival și despre atracțiile noii ediții, care începe joi, la București, cu ultimul film al lui Andrzej Wajda, „Imaginea de apoi”.

18
/04
/17

Filmele premiate de public la Berlin, Sundance, Toronto, Vilnius sau Veneția vin la Audience Award Film Festival, unde „Insyriated” și „Perfetti Sconosciuti” vor avea proiecții în premieră.

17
/04
/17

Un interviu cu tânărul regizor Tudor Cristian Jurgiu despre debutul său, „Câinele japonez” (2013), disponibil acum pe platforma gratuită Cinepub. Povestea unui bătrân singur, Costache (Victor Rebengiuc), şi a reîntâlnirii cu fiul său, Ticu (Şerban Pavlu).

Page 1 of 17012345...102030...Last »