Ultimul Zburator, o alternativă la filmele despre Dracula
http://www.ziarulmetropolis.ro/ultimul-zburator-o-alternativa-la-filmele-despre-dracula/

“Ultimul Zburator” intră în cinematografele din Bucureşti şi din ţară pe 7 februarie, când are loc şi premiera filmului, iar povestea are la bază un mit românesc.

Un articol de Monica Andrei|26 Ianuarie 2014

Ultimul Zburator” intră în cinematografele din Bucureşti şi din ţară pe 7 februarie, când are loc şi premiera filmului, iar povestea are la bază un mit românesc.

Zburătorul este personaj din mitologia populară românească ce reprezintă un demon erotic. Relatările diverşilor folclorişti arată caracterul oniric al mitului şi susţin, că este o nălucă ce tulbură mintea fetelor de măritat a nevestelor părăsite şi a văduvelor pătimaşe. Intră în casă pe horn, în timpul nopţii şi ia chipul fiinţei dorite de către victimă.

Astfel, se înfiripă o “dragoste” cu deznodământul unui orgasm iluzoriu. Fantoma pleacă înainte de răsăritul soarelui când se transformă în şarpe.

Din însoţirea cu Zburătorul nu se naşte nici dragoste nici viaţă. Dezlănţuirea erotică e plină de patimă: sărută, strânge în braţe, muşcă, frige, uneori chiar omoară.

Nu este un vampir, însă fiinţa vizitată de acest demon îşi pierde cunoştinţa, uneori, sau a doua zi este palidă şi cu vânătăi. Fixaţia erotică e considerată o boală grea denumită boala Zburătorului.

Înţelepciunea populară conţine prin forţa miraculoasă a rostirii magice a descântecelor soluţia pentru însănătoşirea persoanei atinsă de Zburător.

Dacă psihoerotogenia lua proporţii îngrijorătoare, părinţii fetei recurgeau la descântece cu nouă buruiene magice (leurdă, avrămeasă, leuştean, odolean, singer, mătrăgună, iarba ciută, mama pădurii şi iarba zburătorului) se făcea o fiertură unde se spăla fata “bolnavă de dragoste” trei zile succesiv rostindu-se un descântec.

După părerea unor etnologi, Zburătorul simbolizează toate formele de sexualitate, de la aceea puberală până la cea isterică a femeilor care trăiesc numai pentru plăcerile trupeşti. (Romulus Vulcănescu, Mitol. Rom.)

Importanţa acestui mit a fost subliniată de către G. Călinescu în „Istoria Literaturii Române”, unde figurează printre cele patru mituri fundamentale  ale românilor, alături de „Mioriţa”, „Meşterul Manole”, „Traian şi Dochia”, reflecând problema sexualităţii la români. (Dicţionar de magie, demonologie şi mitologie românească)

 Ultimul Zburator

Constantin Cojocaru invită toţi fanii la “Ultimul Zburator”

Într-o zi m-a sunat Theo Herghelegiu şi mi-a propus să joc în „Ultimul Zburător” un film făcut din pasiune şi drag. Am acceptat pe loc. Nu era prima dată când jucam într-un film unde nu se punea problema să ridic pretenţii privind onorariul. Jucasem la studenţi, în filme pentru examene de licenţă şi am avut parte de o atmosferă minunată.

Am acceptat rolul din filmul „Ultimul Zburător” pentru că  eram dezamăgit de multă vreme şi nu mi se pare normal că Dracula a ajuns brand de ţară. Avem un folclor bogat în mituri, poveşti, basme, e o sursă inepuizabilă de subiecte pentru scenarii de film de ficţiune, şi nu ştiu de ce, dar simt că este evitată cu premeditare.

Pot să spun acum, că a urmat ceva magic: 10 nopţi de filmare în condiţii teribile, într-un noiembrie friguros ce anunţa că se apropie iarna.  Multe dintre secvenţe se desfăşoară într-un conac părăginit şi părăsit, fără uşi, ferestre, o ruină bună pentru un film fantastic cum e al nostru.

Locul era special prin faptul că avea o luminozitate aparte asfinţitul, dar şi când se iveau zorile. Avem la dispoziţie o rulotă unde ne machiam şi ne încălzeam.

A fost o bucurie în timpul lucrului la film. Oamenii din echipa de filmare erau minunaţi, mă refer la echipa tehnică, dar şi la cea artistică: regizorul, scenaristul, actorii.

Dialogul cu regizorul Ovidiu Georgescu a fost important pentru mine. Modul cum am comunicat pentru a-mi construi personajul, care era lovit fizic şi îmbătrânit, cu un suflet tânăr, o minte briliant şi o inimă largă. Regizorul mi-a oferit confortul şi bucuria înălţării spirituale pe tot parcursul perioadei de filmare.

Aveam de-l interpretat pe Manolică, un fel de şef al Zburătorilor. Acesta avea menirea să menţină şi să ducă mai departe tradiţia şi cuibul lor. Povestea spune că Zburătorul se îndrăgosteşte o dată în viaţă, iar Manolică fusese zburător în tinereţe. În film, personajul meu nu mai are nemurirea, ţine un fel de bar în acel conac, unde fabrică tot felul de lichioruri, e un fel de alchimist.

Pe altă parte, el întreţine lumea zburătorilor şi doreşte ca aceasta să nu dispară. Caută, răscoleşte, cercetează şi găseşte alt zburător care să aibă menirea de a duce mai departe lumea, povestea…. Există o replică spusă des în film despre  “cine duce mai departe povestea?”

Filmul n-a fost făcut din bani publici, ci dintr-un efort colectiv de oameni generoşi care au depus energie şi au avut un crez.

Dacă filmul ar fi avut o sursă de finanţare de la stat sau de la CNC, sigur  nu ne-am fi înţeles atât de bine, nu am fi colaborat, am fi făcut fiţe din cauza vremii, sau am fi inventat motive de boală din cauza condiţiilor vitrege de la filmare. Ne-a unit frumoasa poveste din film şi pentru că am îndrăznit să credem că putem face ceva împreună.

Pe 1 februarie am premiera la Teatrul “Maria Filotti”, unde joc în spectacolul cu piesa “Leonce si Lena” de Georg Buchner, în regia lui Vlad Cristache, după care, plec la Luxemburg unde voi sta două luni, pentru că în teatrul de acolo, voi începe repetiţiile pentru  “L’heure grise” – Agota Kristof.

Nu este prima experienţă în acel teatru, iar Luxemburgul îmi place foarte mult. Aşa că, eu nu voi fi pe 7 februarie la premiera filmului care se va rula în toate cinematografele din Bucureşti şi din ţară.

Prin intermediul Ziarului Metropolis invit toţi fanii mei să vadă o premieră absolută în România pentru că este un film care are la bază un mit şi o tulburătoare  poveste de dragoste: “Ultimul Zburător.”  Veniţi să vedeţi ce n-aţi mai văzut şi o să vă bucuraţi!

Foto cu Ultimul Zburator si Constantin Cojocaru – Cinemagia

27
/02
/17

Într-o zi de 27 februarie se năștea Elizabeth Taylor, ”actriţa cu ochi violet”, considerată cea mai frumoasă femeie din lume în anii ’50. Elizabeth Taylor, „ultimul star al Hollywoodului de altădată”, a fost distinsă cu Premiul Oscar de două ori, una dintre cele mai răsfăţate actriţe din toate timpurile, dar şi, cea mai “scumpă”, pentru rolul din “Cleopatra” primind în anul 1962, peste un milion de dolari...

27
/02
/17

CORESPONDENȚĂ DE LA BERLIN Despre cât de greu se obţin biletele la proiecţiile din cadrul Festivalului de Film de la Berlin. Despre filmul care a deschis ediţia din acest an - "Django", povestea celebrului chitarist de jazz Django Reihardt. Şi despre o dramă japoneză plină de sensibilitate şi candoare.

26
/02
/17

Filmul „Lion/Saroo: Drumul spre acasă” care se bucură de un succes răsunător în toate colţurile lumii, se bazează pe o poveste reală, emoţionantă şi plină de candoarea şi speranţa regăsirii familiei.

25
/02
/17

În perioada 14-17 septembrie 2017, va avea loc a doua ediție a DokStation Music Documentary Film Festival, singurul festival de documentare muzicale din București. Proiecțiile, concertele, evenimentele și atelierele pentru copii și tineri se vor desfășura în mai multe cartiere ale capitalei.

24
/02
/17

CRONICĂ DE FILM Danny Boyle ţinteşte resursele de nostalgie după tinereţe ale spectatorilor, cu „T2 Trainspotting”, reîntâlnirea a patru personaje celebre după 20 de ani. În schimb, „Copacul cu poveşti”, de spaniolul J.A. Bayona, este o melodramă care evadează din când în când în fantastic, însă fără o mare îndrăzneală.

23
/02
/17

„Bacalaureat” (regia Cristian Mungiu)”, „Câini” (regia Bogdan Mirică), „Două lozuri” (regia Paul Negoescu), „Inimi cicatrizate” (regia Radu Jude) și „Sieranevada” (regia Cristi Puiu) intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo 2017 la categoria „Cel mai bun film”.

22
/02
/17

Cele mai bune filme de peste an vin în 2017 la Festivalul Internațional de Film Transilvania, a cărui ediție cu numărul 16 va avea loc între 2 și 11 iunie. Premiate în marile festivaluri sau incluse în topurile de sfârșit de an ale criticilor, primele titluri anunțate din programul festivalului prefigurează o selecție eclectică, din care nu vor lipsi filme ce abordează teme fierbinți ale momentului - politică, religie, societate - , dar și filme de gen cu cârlig la marele public.

20
/02
/17

Asociația pentru film documentar românesc Docuart organizează în perioada martie - iunie 2017 cea de-a 4-a ediție a Caravanei Docuart, în cadrul căreia sunt anunțate proiecții la Brașov, Cluj-Napoca, Timișoara, Satu Mare, Gherla, Târgu Jiu, Arad și Vălenii de Munte.

20
/02
/17

Ca o invitație la reflecție și empatie, BIEFF supune dezbaterii ideile preconcepute legate de corpul uman – de prezentarea, reprezentarea și auto-reprezentarea lui – atrăgând atenția asupra complexelor implicații socio-politice ale identității. Popularele programe tematice dedicate corpului și performance-ului revin și anul acesta la BIEFF între 28 martie și 2 aprilie.

20
/02
/17

„Întotdeauna mi-am dorit să fiu o persoană mai bună ziua următoare decât am fost cu o zi în urmă.” – Sidney Poitier . Actorul din „Guess Who's Coming to Dinner” / Ghici cine vine la cină (1967) este primul artist de culoare distins cu un premiu Oscar. S-a născut la 20 februarie 1927, în timpul unei călătorii pe mare, pe care o făceau părinții săi dinspre insula natală, Cat Island, Bahamas către Miami, Florida, unde mergeau să vândă produsele de la fermă.

19
/02
/17

Singurul film românesc aflat anul acesta în competiţia oficială a celei de-a 67-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin, lungmetrajul ,,Ana, mon amour”, regizat de Călin Peter Netzer, a primit sâmbătă seara premiul ,,Ursul de Argint” pentru ,,Contribuţie Artistică Deosebită în Cinematografie”, distincţie acordată Danei Bunescu pentru montajul filmului.

17
/02
/17

CRONICĂ DE FILM Inspirat dintr-un roman de autoficţiune al lui Cezar Paul-Bădescu, „Ana, mon amour”, noul film al lui Călin Peter Netzer, prezentat în Competiţia Festivalului de la Berlin, încearcă să reia reţeta stilistică de mare succes din „Poziţia copilului”, însă rezultatul este modest.

17
/02
/17

În această seară, echipa filmului ,,Ana, mon amour”, în frunte cu regizorul Călin Peter Netzer, actorii Diana Cavallioti şi Mircea Postelnicu, producătoarea Oana Iancu şi directorul de imagine Andrei Butică, a păşit pe covorul roşu al Festivalului Internaţional de Film de la Berlin. Filmul, care a rulat în premieră mondială la Berlinale Palast, de la ora 19.00, va putea fi vizionat pe marile ecrane din România cu începere din 3 martie.

17
/02
/17

DaKINO 26 demarează miercuri, 1 martie 2017, la Cinema PRO, cu proiecția în premieră în România a filmului Manchester by The Sea (6 nominalizări la Premiile Oscar 2017), cu Casey Affleck și Michelle Williams în rolurile principale. Festivalul Internațional de Film DaKINO, ediția a 26-a, va avea loc în perioada 1-5 martie 2017 la Cinema Pro, Studioul Horia Bernea — Cinema Muzeul Țăranului și ARCUB.

17
/02
/17

Regizorul finlandez Aki Kaurismaki a anunțat joi, în cadrul Festivalului de Film de la Berlin, că a decis să renunțe la activitatea cinematografică. Apreciatul cineast are șanse mari să obțină Ursul de Aur cu pelicula sa din competiție, pelicula ''The Other Side of Hope''. ''Sunt obosit. Vreau să încep să îmi trăiesc viața mea, în sfârșit'', a explicat regizorul de 59 de ani.

Page 1 of 16512345...102030...Last »