20 de ani de la moartea lui Marcello Mastroianni
https://www.ziarulmetropolis.ro/20-de-ani-de-la-moartea-lui-marcello-mastroianni/

“Când eram tânăr, viaţa mi se părea fără sfârşit…” – Marcello Mastroianni. Astăzi se împlinesc 20 de ani de la moartea celui considerat latin loverul şi figura simbol a cinemaului italian.

Un articol de Petre Ivan|19 decembrie 2016

În timpul războiului, a fost trimis de germani într-un lagăr de muncă, dar a reușit să evadeze și a trăit la Veneția, până în 1945. A ajuns apoi la Roma, unde i s-a oferit un loc de muncă în biroul unei societăți britanice de cinema.

Este descoperit de regizorul Luchino Visconti, care îl face să urce pe scenă în ”Un tramvai numit dorință” și ”Moartea unui comis voiajor”. Debutează în cinematografie în 1948 în ”Mizerabilii”, în regia lui Riccardo Freda.

Momentul hotărâtor în cariera sa a fost întâlnirea cu Federico Fellini și ”La dolce vita”, filmul care i-a adus premiul Palme d’Or la Festivalul de la Cannes, în 1960.

După acest film, cuplul Fellini-Mastroianni a devenit celebru și a rămas inseparabil. În cursul carierei sale, va juca în peste 150 de filme; va interpreta cu un talent rar întâlnit, mai întâi personaje pitorești din Italia postbelică, perioadă așa-zisă a ”neorealismului roz”, în care figura centrală este cea a seducătorului.

Spre sfârșitul vieții, va deveni un anti-erou, filmul lui Robert Altman ”Pret-a-porter” fiind un exemplu în acest sens.

Abstinenţii sunt cei care nu află niciodată ce-au pierdut. – Marcello Mastroianni

A turnat cu regizori italieni celebri ca Visconti (”Străinul”), Mario Bolognini (”Frumosul Antonio”), Michelangelo Antonioni (”Noaptea”), Vittorio de Sica (”Căsătorie în stil italian”), Dino Risi (”Soția preotului”), Carlo Lizzani (”Cronica unor bieți îndrăgostiți”).

A jucat alături de actori la fel de celebri — Brigitte Bardot, Sophia Loren, Jack Lemmon, Yves Montand, Shirley MacLaine. ”Divorț în stil italian”, ”Casanova”, ”La dolce vita” sunt numai câteva din filmele sale rămase în istoria cinematografiei.

La Festivalul de film de la Cannes a primit de două ori Premiul de interpretare masculină (1970, pentru ”Drama geloziei” și 1984, pentru ”Ochi negri”).

După succesul său cu ”Divorț în stil italian”, Mastroianni a efectuat un turneu în SUA. Pe ecran, a format un cuplu de neuitat cu Sophia Loren, partenera sa în zece filme.

Primul lor succes a fost ”Căsătorie în stil italian” (1964), urmat de ”Floarea soarelui” (1969), ”Soția preotului” (1970) și ”O zi specială” (1977). Ultimul film în care s-au întâlnit a fost ”Pret-a-porter” (1994), în regia lui Robert Altman.

Mastroianni a fost nominalizat pentru Oscar pentru rolul său din ”O zi specială”, în care a interpretat un homosexual ce încerca să supraviețuiască în Italia fascistă, răsturnând imaginea sa de ”amant latin”.

S-a stins din viață la 19 decembrie 1996, la vârsta de 72 de ani, în urma unui cancer pancreatic.

Foto: Marcello Mastroianni – facebook

31
/10
/14

Puține filme ar fi fost mai potrivite pentru a deschide noua ediție Anim’est Chișinău decât simpaticul „Minuscule - La Vallée des fourmis perdues” („Minuscule: Valea furnicilor pierdute”), o producție franceză din 2013 realizată de Thomas Szabo și Hélène Giraud.

30
/10
/14

Invitatul emisiunii Nocturne de vineri, 31 octombrie, este regizorul de film şi scenaristul Radu Mihăileanu. Discuţia dintre Marina Constantinescu şi Radu Mihăileanu este un regal de spiritualitate, filosofie şi umanitate, chiar la ore târzii, emisiunea fiind programată la TVR 1, TVR HD şi TVR+, de la ora 24.00.

30
/10
/14

Câteva din cele mai apreciate lungmetraje de animație recente, o retrospectivă a unui animator celebru, scurtmetraje și o conferință despre animație și propagandă sunt câteva din atracțiile celei de-a patra ediții a Festivalului Anim’est Chișinău, care are loc de joi până duminică la Cinema Odeon și Re:Animation Hub – Tipografia 5.

29
/10
/14

După ce a debutat ca lider în box office-ul american, Furia: Eroi anonimi conduce detaşat şi clasamentul încasărilor din România, unde a generat venituri de 557.000 RON, fiind vizionat în weekendul de lansare de aproximativ 30.000 de spectatori.

29
/10
/14

CRONICĂ DE FILM. „Maidan”, cel mai nou film de non-ficțiune al regizorului ucrainean Serghei Loznița, despre recentele revolte istorice de la Kiev, este o operă puternică, solicitantă, extrem de fin lucrată la nivelul imaginii și, mai ales, al sunetului.

27
/10
/14

Săli arhipline, întâlniri cu nume mari din lumea filmului și peste 8000 de bilete vândute deja la proiecțiile din festival – acesta este bilanțul primelor zile la Les Films de Cannes à Bucarest. Datorită cererii mari de bilete, au fost programate două proiecții suplimentare pentru filmele Leviathan și The Tribe

27
/10
/14

Câștigătorul Ursului de Argint pentru cel mai bun scenariu și al Premiului Juriului Ecumenic din cadrul Festivalului Internațional de la Berlin 2014, “Patimile Mariei / Stations of the Cross / Kreuzweg” în regia lui Dietrich Brüggemann are avanpremiera în cadrul Zilelor Filmului German, organizate de Goethe-Institut la București.

27
/10
/14

CRONICĂ DE FILM Inspirat de povestiri ale lui Cehov, „Winter Sleep” (Palme d`Or la Cannes) este, probabil, filmul lui Nuri Bilge Ceylan în care se vorbeşte cel mai mult. Este o uşoară schimbare de accent, pentru că precedentele sale şase opere privilegiau tăcerile, cadrele lungi şi contemplative, imaginile poetice, natura.

27
/10
/14

"Kowalski", de Andrei Creţulescu, a primit premiul pentru cel mai bun scurtmetraj la ediţia de anul acesta a Festivalului de Film de la Zagreb, care a avut loc în perioada 19 - 26 octombrie. Potrivit juriului regizorul român a câştigat premiul Căruciorul de Aur pentru "15 minute de plăcere pură a unui superb dialog, a unei interpretări şi regii mari. Şi pentru demonstrarea faptului că cinema-ul românesc este încă viu şi la înălţime".

24
/10
/14

CRONICĂ DE FILM Pentru un film care se vrea o comedie de succes, „Cuscrii”, de Radu Potcoavă, mizează prea puţin pe regie şi prea mult pe reflexele actorilor. Însă nici potenţialul comic al interpreţilor nu este fructificat la un nivel satisfăcător, din cauza scenariului rudimentar și a execuției lipsite de creativitate.

24
/10
/14

Actrița Jacqueline Bisset, care joacă rolul soției fostului șef al FMI Dominique Strauss-Kahn, în controversatul Welcome to New York, al lui Abel Ferrara, se va întâlni cu spectatorii din București după proiecția specială a filmului din această seară, de la ora 22.00, la Cinema Elvira Popescu.