Minuscule. Limbajul universal al animației / Anim’est Chişinău
https://www.ziarulmetropolis.ro/minuscule-limbajul-universal-al-animatiei-animest-chisinau/

Puţine filme ar fi fost mai potrivite pentru a deschide noua ediţie Anim’est Chişinău decât simpaticul „Minuscule – La Vallée des fourmis perdues” („Minuscule: Valea furnicilor pierdute”), o producţie franceză din 2013 realizată de Thomas Szabo şi Hélène Giraud.

Un articol de Ionuţ Mareş|31 octombrie 2014

Anim’est Chişinău / „Minuscule – La Vallée des fourmis perdues” este o un lungmetraj de animație în care dialogurile vorbite obișnuite între „personaje”, în acest caz între insecte (mai exact, între furnici și o buburuză), sunt înlocuite cu onomatopee. Și tocmai în această provocare stă întreaga reușită a filmului – în a produce umor apelând doar la imagine și sunete și renunțându-se la instrumentul mai facil care este cuvântul.

Un astfel de limbaj, atunci când este realizat cu meșteșug, are avantajul universalității – barierele limbii sunt neimportante și rămâne doar plăcerea de a urmări cum se manifestă creativitatea unor oameni talentați (dovada – râsetele deopotrivă ale publicului matur și ale copiilor de la proiecția de joi seară din sala plină a Cinematografului Odeon din centrul Chișinăului).

Cei doi realizatori, care sunt și autorii scenariului, urmează, narativ, pașii consacrați, cei care nu dau greș dacă sunt bine stăpâniți – miezul poveștii este eterna dispută între două tabere, furnicile negre (inofensive și reprezentând binele) și furnicile roșii (periculoase și simbolizând răul), între care își face loc o buburuză (eroul salvator).

De aici se ramifică și sensurile poveștii – prietenie, solidaritate, toleranță față de cei diferiți, eroism, descoperirea sinelui și toate acele trimiteri care nu chestionează convingeri, dar au capacitatea de a binedispune.

„Minuscule” se evidențiază însă prin modul în care Thomas Szabo și Hélène Giraud reușesc să producă umor – de la felul în care au fost concepute insectele (furnicile roșii au ceva din Alien) și până la descrierea detaliată a lumii în care trăiesc (zumzetul deplasării lor imită zgomotul din trafic – unul din trucurile de efect).

„Minuscule” arată încă o dată că animația este cea mai liberă formă de expresie cinematografică, în care autorii nu au nicio limită, cu excepția celei a propriei lor creativități.

Foto: Minuscule, Anim’est Chişinău – animest.md

25
/04
/24

Asociația Culturală Control N dă startul înscrierilor la a treia ediție a New Draft. Rezidența de dezvoltare de scenarii dedicată proiectelor din România și Republica Moldova se adresează regizorilor și scenariștilor, proaspeților absolvenți de facultăți de profil și autorilor din medii conexe, cu proiecte în faza de început.

12
/04
/24

„Guvernul Copiilor 2”, filmul vizionar regizat de Ioana Mischie, vine în cinematografe din 26 aprilie și prezintă publicului o lume imaginată de copiii români, cu vârste cuprinse între 7 și 12 ani, din diverse categorii sociale, care au fost intervievați cu privire la societatea ideală pe care ar clădi-o dacă ar deveni lideri.

05
/04
/24

Festivalul Filmului Palestinian, organizat de Centrul Cultural Mahmoud Darwish sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, va avea loc între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie în Cluj-Napoca iar programul detaliat și biletele sunt acum disponibile.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

12
/03
/24

Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) anunță prelungirea perioadei de desfășurare a ediției din 2024 cu o zi față de datele comunicate inițial.

01
/03
/24

Happy Cinema redifuzează filmul Oppenheimer, favorit la Oscar, în perioada 7-10 martie, în toate cinematografele din țară. Oppenheimer este un thriller epic filmat în IMAX® care aruncă publicul în paradoxul palpitant al omului enigmatic care trebuie să riște să distrugă lumea pentru a o salva. Pelicula spune povestea fizicianului J. Robert Oppenheimer și a rolului pe care l-a avut în dezvoltarea bombei atomice.