„3 mm”. Altfel despre Simona Halep
https://www.ziarulmetropolis.ro/3-mm-altfel-despre-simona-halep/

CRONICĂ DE FILM Difuzat în premieră de PRO TV de 1 Decembrie şi realizat la iniţiativa şi cu finanţarea unei bănci, documentarul „3 mm” (2020), despre Simona Halep, m-a interesat nu doar datorită numelui protagonistei, dar şi din curiozitatea de a vedea ce iese dintr-o astfel de „comandă” atunci când regia aparţine unui autor de cinema, în acest caz Radu Muntean.

Un articol de Ionuţ Mareş|1 decembrie 2020

Există două mari tipuri de imagini cu care ne-am obișnuit în privința Simonei Halep. În primul rând, cele din timpul meciurilor, care au propriile convenții. Apoi, cele din conferințe de presă și interviuri acordate în diverse contexte. Toate standardizează, inevitabil, modul în care o vedem pe sportivă, chiar dacă multitudinea lor adunată de-a lungul ultimilor ani a permis crearea unui portret. E adevărat, unul mai degrabă public.

Însă documentarul „3 mm” face ceva mai mult de atât și oferă ceea ce se presupune că ar trebui să propună un astfel de demers (deși este promovat cu un termen uzat, din limbajul publicitar, precum „inspirațional”): o altfel de perspectivă asupra unei personalități despre care se presupune că știm deja atât de multe lucruri.

Sigur, ambițiile nu sunt foarte mari, adică nu avem de-a face cu un documentar de cinema care să-și dorească să discute cât mai multe aspecte din viața și cariera Simonei Halep și temele obișnuite în cazul unui astfel de subiect. Probabil nici nu e încă momentul – va fi destul timp pentru asta.

Filmat în decembrie 2019, în timpul unor antrenamente și pregătiri ale Simonei Halep (conduse de antrenorul Darren Cahill), „3 mm” folosește un dispozitiv regizoral simplu, dar extrem de eficient pentru că o umanizează pe sportivă, ne-o arată mai în profunzime, într-un fundal diferit.

Vizual, filmul de circa 30 de minute e construit doar din imagini cu Simona Halep la antrenamente – de la cele din sala de forță, la cele de pe terenul de pregătire, unde repetă până la epuizare loviturile cu racheta.

Iar insistența aparatului de filmat asupra acestor eforturi, care sunt curățate de orice aură, sugerează ceea ce știm cu toții, dar nu avem șansa să și vedem – în spatele succesului din meciurile oficiale se ascunde acest sacrificiu uriaș, făcut zi de zi. Sunt ipostaze mai puțin cunoscute și tocmai de aceea scenele au prospețime – e ceva plăcut și în același timp ofertant cinematografic în posibilitatea de a observa bogăția de reacții de pe chipul sportivei (de la relaxare și râs, la concentrare și chin) și complexitatea exercițiilor la care își supune corpul.

Apoi e coloana sonoră, una din care lipsește, din fericire, muzica și care, cu excepția unei scurte intervenții a antrenorului Darren Cahill, e făcută doar dintr-un voice-over în care Simona Halep vorbește despre temperamentul său, despre antrenor, despre jocul său, despre celebrele sale reflexe și răbufniri de pe teren, despre durerile cu care se confruntă de când și-a început cariera, despre slăbiciuni și puncte tari.

Reiese o analiză extrem de lucidă a tenisului, dar și o introspecție psihologică, făcute de o campioană relaxată, ajunsă într-un moment în care e conștientă de statutul ei și în care poate spune că „nu e nimic magic în spate, trebuie să muncești, și atât”.

„3 mm” împrumută câte ceva din cele două laturi ale lui Radu Muntean, de realizator de reclame (cel puțin una e chiar cu Simona Halep) și de autor de filme de cinema (cunoscut pentru titluri de ficțiune ca „Hârtia va fi albastră”, „Marți, după Crăciun”, „Boogie”, „Un etaj mai jos” și „Alice T”, dar și pentru un documentar, „Vorbitor”, semnat împreună cu Alex Baciu).

Punctul de pornire este, în fond, o „comandă” (de altfel, filmul a fost ambalat ca o colaborare între Banca Trasilvania și Simona Halep). Însă execuția, deși mai mult pragmatică decât ingenioasă, are amprenta unui cineast care scoate tot ce e mai bun dintr-o situație care, evident, are limitări.

Mai mult, aș risca să identific în structura documentarului o preocupare constantă a regizorului Radu Muntean – contrastul și chiar tensiunea dintre imaginea de oameni de succes, siguri pe noi, pe care vrem sau suntem nevoiți să o proiectăm public și fragilitatea destabilizatoare, firescul profund uman, cu frici și nesiguranțe, care se ascunde în spate.

 

Filmul este disponibil mai jos:

 

16
/12
/13

O scrisoare deschisă a peste 75 de cineaști, adresată Ministrului Culturii şi Directorului Centrului Național al Cinematografiei, atrage atenţia că producătorii de film vor pierde finanţările forurilor europene dacă nu vor fi respectate termenele stabilite.

15
/12
/13

Actorul Peter O`Toole a murit la o clinică din Londra, la vârsta de 81 de ani. Vedeta din „Lawrence al Arabiei“ învinsese cancerul la stomac în anii `70. El a anunţat anul trecut că se retrage.

15
/12
/13

Marcel Iures a fost invitat în emisiunea „Nocturne“, care va fi difuzată luni, 16 decembrie, de la ora 24.00, la TVR 1, TVR HD şi TVR+. Actorul declară că „s-a născut la Teatrul Bulandra“ şi vorbeşte despre cum ne-a schimbat Revoluţia, despre exerciţiul înşelării maselor, despre cum am învăţat să spunem „nu“, despre libertate, dar şi despre ce înseamnă în România simplul gest de a îmbrăţişa un semen.

13
/12
/13

Lungmetrajele ,,12 Years a Slave", de Steve McQueen, şi ,,American Hustle", de David O. Russell, au primit cele mai multe nominalizări - şapte - la premiile Globul de Aur 2014.

13
/12
/13

CRONICĂ DE FILM Câştigător al Marelui Premiu al Juriului la Cannes, „Inside Llewyn Davis“, noul (mare) film al fraţilor Coen, este cronica asumat nespectaculară a tentativelor unui cântăreţ de folk din New York-ul anilor ’60 de a se face remarcat. O comedie tandră şi subtilă.

12
/12
/13

Portughezul Manoel de Oliveira, supranumit „decanul de vârstă al cineaştilor“, a împlinit miercuri vârsta de 105 ani. Regizorul spune că şi-a păstrat intactă pasiunea pentru cinematografie şi caută finanţare pentru următorul său proiect.

11
/12
/13

Actrița Cosmina Stratan a fost selecționată anul acesta în ,,Shooting Stars”, devenind astfel al șaselea actor român din prestigiosul program, după Ada Condeescu (2013), Ana Ularu (2012), Dragoș Bucur (2009), Anamaria Marinca (2008) și Maria Popistaşu (2007).