7 dintr-o lovitură. La o nouă privire
https://www.ziarulmetropolis.ro/7-dintr-o-lovitura-la-o-noua-privire/

Cunoaşteţi clişeul: fiecare om e alt om. Cu atât mai mult, vă spun, cu atât mai mult fiecare spectacol de teatru e un alt spectacol de teatru, chiar dacă pe afiş e acelaşi titlu. Minunea teatrului, pe scurt: mereu e altfel.

Un articol de Andrei Crăciun|16 Noiembrie 2015

Am văzut “7 dintr-o  lovitură” în sala cea nouă și cochetă de la Teatrul Metropolis, duminica trecută (salut, salut cu simpatie apariția unui nou spațiu teatral în București!).

Cu o altă  distribuție – Ilinca Manolache, Marius Manole, Lia Bugnar, Alex Bogdan, Alex Nedelcu, Cătălin Babliuc, Letiția Vlădescu și Maria Obretin. Totul a fost diferit. Fiecare actor este, de asemenea, alt actor.

Văzusem spectacolul la Godot, în urmă cu un an, pe scenă nu erau atunci Alex Bogdan, Alex Nedelcu și Letiția Vlădescu. Godot nu e Metropolis. Acolo – în Centrul Vechi –  toate se întâmplă mai relaxat, ceea ce e – în mod egal – și bine și rău.

Frumusețea revederii unui spectacol de teatru, deci. Povestea piesei rămâne: șapte personaje claustrate într-un fals casting pentru o telenovelă. Caracterele se dezvăluie brutal, deci onest: ies la suprafață grotescul, disperarea și viețile dereglate ale tuturor.

Dramaturgul Lia Bugnar știe – iată – acest amănunt intim, cumplit, din existențele noastre: avem niște vieți care disecate pe îndelete ne arată fragili, insuportabili, inadecvați. Viața este, în definitiv, o ecuație fără ieșire – asta spun toate spectacolele Liei Bugnar. Asta spune, deci, și „7 dintr-o lovitură”. Totuși, oamenii continuă să încerce, să se zbată, continuă să spere. Există un singur antidot la nefericirea pe care ne-o aduce existența. Recursul la iubire. Restul este deșertăciune. Și asta arată „7 dintr-o lovitură”.

Actorii s-au jucat. Există spectacole pe care actorii înșiși abia le îndură. Aici, ei doar se joacă. Din această teribilă sinceritate se naște magia liabugnarismului. Alex Nedelcu și Alex Bogdan, fiecare cu talentul său, au fost, pentru mine, spectator totuși recent, revelații. Letiția Vlădescu a etalat o pleiadă de magnifice argumente. A prins-o bine acest rol de femeie tânără care e în stare de orice – de absolut orice – pentru împlinirea unui vis, absolvită fiind de lipsa conștiinței că visul este, totuși, unul greșit.

Adevărul e și mai nuanțat: acest spectacol pivotează tot în jurul lui Marius Manole. Omul acesta a ajuns la limita de sus a excepționalelor sale calități. Are o eleganță a lejerității, este sigur pe tot ceea ce face pe scenă, joacă simplu. Este un Peter Pan care a crescut, fără să facă din asta o tragedie. Marius Manole este un actor deja matur. Niciodată înainte n-am văzut-o mai limpede (și l-am văzut de zeci de ori!) decât în această seară de duminică, în toamna în care peste București trecuse unul dintre cavalerii Apocalipsului.

„7 dintr-o lovitură” nu-și propune să schimbe lumea. E mai modest: caută să ne-o arate fără frondă, fără fard, fără ură, cu o resemnare tandră, mai degrabă. Lia Bugnar (dramaturgul îi este superior actriței!) a știut să ia de la oamenii pe care i-a întâlnit prin timp ceea ce este esențial în înțelegerea vulnerabilității noastre, a tuturor.

Există oameni care vor să rezolve totul dintr-o singură mare lovitură. Unii – puțini – aparent reușesc. Groaznică iluzie! Discret, dramaturgul Lia Bugnar avertizează: nici aceasta nu e calea.

Foto: Simion Buia

16
/01
/19

Romanul autobiografic „Promisiunea zorilor” de Romain Gary (traducere din franceză și note de Daniel Nicolescu) a fost publicat la editura Humanitas Fiction, în anul 2018.

16
/01
/19

Editura Litera anunță peste 700 lansări editoriale noi în 2019 și vă propune să notați în agendă cărțile-eveniment peste care nu trebuie să treceți fără a le fi citit anul acesta.

16
/01
/19

Seară specială la Teatrelli, cu intrare liberă: Constantin Bălăceanu-Stolnici și Adrian Majuru invită publicul la o dezbatere care marchează împlinirea a 160 de ani de la Unirea Principatelor Române.

15
/01
/19

Incluse în proiectul Viitorului Memoriei, o platformă dedicată memoriei Holocaustului în România, filmele documentare realizate, fără patos, de Olga Ștefan înregistrează mărturiile prețioase ale mai multor supraviețuitori ai persecuțiilor împotriva evreilor. O formă de amintire necesară și inevitabil fragmentată.

15
/01
/19

După cum veți afla de pe această pagină, sunt un băiețel de doi ani, diagnosticat după Crăciun cu neuroblastom* (cancer – cu metastaze multiple). Știu că asta sună un pic înfricoșător, dar câtă vreme există speranțe, rămân încrezător. Iată, am reușit și o rimă, mi se mai întâmplă...

15
/01
/19

Opera Națională București prezintă joi, 17 ianuarie, începând cu ora 18:30 spectacolul „Faust” de Charles Gounod. Regia poartă semnătura lui Alexandru Tocilescu, scenografia a fost creată de Cătălin Ionescu Arbore, coregrafia de către Alexa Mezincescu, iar mișcarea scenic de către Roxana Colceag. Maestru de cor Daniel Jinga. La pupitrul dirijoral se va afla Tiberiu Soare.

14
/01
/19

Spectacolul „Ultima bandă a lui Krapp”, în regia lui Toma Dănilă, după un text de Samuel Beckett, se joacă la Unteatru. În spectacol apare un singur actor: Constantin Cojocaru.

14
/01
/19

„Anul Cărții” se deschide cu o conferință națională dedicată profesioniștilor în comunicare din editurile românești. Programată pe data de joi, 17 ianuarie 2019, începând cu ora 10.00, la Salonul de Carte „Luceafărul” (Bulevardul Unirii nr. 10), conferința își propune să îi reunească pe specialiștii în comunicare din editurile autohtone.

14
/01
/19

Aflat la cea de-a 5-a ediție, Oscar Weekend aduce la Cinema Elvire Popesco cele mai titrate filme ale anului 2018, propuse sau aflate în cursa pentru Oscarul la categoria „Cel mai bun film într-o limbă străină”.

13
/01
/19

Cum alegi un spectacol, într-un peisaj teatral în care se produc sute, şi nu toate sunt capodopere? Ziarul Metropolis îţi oferă cinci motive pentru care să alegi un spectacol – o hartă şi o busolă, ca să nu te rătăceşti în pădurea deasă a teatrului românesc…

10
/01
/19

„Pădurea spânzuraţilor”, premiera spectacolului inspirat de romanul lui Liviu Rebreanu, în regia lui Radu Afrim la Teatrul Naţional din Bucureşti, a făcut din Teatru o voce autentică şi originală în ansamblul celor care au interpretat în anul care tocmai s-a încheiat o partitură complicată, a Centenarului Marii Uniri.

Page 1 of 76912345...102030...Last »