Un spectacol de care chiar avem nevoie: „Schneider & Schuster”
https://www.ziarulmetropolis.ro/un-spectacol-de-care-chiar-avem-nevoie-schneider-schuster/

Mihai Călin şi Richard Bovnoczki (ţineţi minte acest nume!) sunt Schneider şi Schuster, în spectacolul regizat de Lucian Pavel, după piesa lui Joshua Sobol, un mare dramaturg evreu care ne este contemporan (piesa a fost scrisă în 1993).

Un articol de Andrei Crăciun|21 aprilie 2017

Sunt multe feluri de spectacole de teatru pe lume. Cele mai multe sunt simple întâmplări amuzante, pe care le uiți a doua zi. Au rostul lor: petreci timpul liber într-un mod plăcut, ele te distrag, dacă nu te distrează. Uneori decad în șușă, dar chiar și șușele cunosc un sens.

Mai este apoi și teatrul foarte grav, dacă nu solemn sau chiar sacru. Acesta se închină clasicilor și nu poți să fluieri în acest templu – vai ție, muritorule! Aceste spectacole sunt înfășate de criticii de specialitate în cuvinte grele, în cuvinte cândva onorabile, astăzi banale clișee fără de care respectivii cred că nu se mai poate trăi. De obicei, spectacolele acestea sunt mult mai bune decât salba de fraze prefabricate și pline de mofturi din trena lor.

Sunt spectacole care sunt menite doar să consume buget și, tot mai rare, sunt spectacole care au chiar vechea forță a unui catharsis.

Dar cea mai importantă distincție pe care am învățat să o fac în acești ani de când merg (aproape) zilnic la teatru este aceasta: sunt spectacole de care chiar e nevoie, care se cuvine să existe și spectacole fără de care n-am pierde, în definitiv, nimic. „Schneider & Schuster” este, pentru mine dincolo de dubiu, din prima categorie.

Supraviețuirile, cu Schneider și Schuster

Schneider și Schuster sunt doi actori evrei care traversează complicatul secol XX, cu nebunia și cu lagărele lui, cu marile sale speranțe și cu prăbușirile sale.

Mihai Călin și Richard Bovnoczki nu au roluri ușoare, și de aceea realizările lor sunt și mai prețioase. Spun foarte bine povestea, cu o reconfortantă grijă atât pentru ansamblu, cât și pentru detalii. Vreți să vă spun ceva inedit despre fiecare? Ce să vă spun? Că unul a avut o bunică din Azerbaidjan și că altul a făcut schi de performanță? Vă spun, dar nu vreau să ne abatem atenția de la esențial.

Și de ce îl consider tocmai pe acesta un spectacol esențial, mai ales acum, când Europa își pierde din nou mințile și tot mai mulți se predau unor tirani?

Fiindcă Schneider și Schuster, când Al Doilea Război Mondial bătea la ușă, ce făceau? Mergeau să dea probe prin teatre. Căutau și ei să își facă meseria, acolo – să joace. Și toți din jurul lor se prefăceau că nu e nimic în neregulă, că viața curge ca și până atunci, toți se prefăceau că nu știu de Apocalipsa care va urma, toți trăiau ca și cum n-ar fi fost în preajma unei catastrofe.

Schneider & Schuster” are, de aceea, forța unei palme care te trezește. Spune ceva mai important și mai durabil decât atâtea alte spectacole de teatru.

Nu mergeți să îl vedeți, dacă nu vreți să înțelegeți, cu adevărat, lumea în care am trăit, trăim și vom mai trăi, cei care vom supraviețui.

Schneider și Schuster sunt doi actori evrei care traversează complicatul secol XX, cu nebunia și cu lagărele lui, cu marile sale speranțe și cu prăbușirile sale.



29
/04
/24

După „MANual”, spectacolul care a umplut sala la fiecare reprezentație de la Centrul Național al Dansului București (CNDB), Sergiu Diță, un coregraf în plină ascensiune, revine cu o nouă premieră. Publicul este invitat la „Memetics”, un spectacol de dans contemporan inspirat din cultura digitală, în 11 și 12 mai. Un spectacol care va ajunge viral, însă nu pe Internet, ci pe scenă.

29
/04
/24

Tuturor ne place să călătorim. În locuri exotice, în orașe aglomerate, la capătul lumii sau la doi pași de casă. Dar există și locuri unde poți călători în timp. Iar Râșnov este locul ideal pentru o astfel de experiență.

29
/04
/24

Romanul „Părinți” al Dianei Bădica este romanul unei generații. Este acel moment din proza noastră contemporană în care simți respirația unei scriitoare cu totul speciale, care reușește să surprindă suflul și sufletul unei generații în care s-au întâlnit și s-au ciocnit toate tranzițiile ultimelor decenii.

29
/04
/24

Timp de 12 zile, în perioada 17 mai – 9 iunie, copiii sunt așteptați, alături de părinții lor, la cea de-a opta ediție a Festivalului Opera Copiilor, unde vor fi întâmpinați cu surprize și activități distractive, desfășurate în locurile binecunoscute, dar și în spații recente deschise publicului.

26
/04
/24

Centrul Național al Dansului București (CNDB) anunță programul de spectacole pentru luna mai. Unul dintre evenimentele importante ale lunii este premiera spectacolului de dans contemporan Memetics, în coregrafia lui Sergiu Diță, urmată de trei producții CNDB – BLOT, Bodies on The Line, Patosfera și de Miercurea Lejeră, un proiect care prezintă pe scenă idei unice și irepetabile într-o formă performativă.

25
/04
/24

Asociația Culturală Control N dă startul înscrierilor la a treia ediție a New Draft. Rezidența de dezvoltare de scenarii dedicată proiectelor din România și Republica Moldova se adresează regizorilor și scenariștilor, proaspeților absolvenți de facultăți de profil și autorilor din medii conexe, cu proiecte în faza de început.

25
/04
/24

Cea de-a treia ediție din România a competiției de pictură live Art Battle va avea loc pe 27 aprilie, la Palatul Bragadiru din București (Calea Rahovei nr. 147-153) aducând în fața publicului atât concursul contra cronometru care aduce publicul în fața procesului de creație, alături de re-LEAF, o ediție de "interior" a târgului de artă contemporană LEAF (Limited Edition Art Fair) eveniment organizat de Galeria Celula de Artă în parteneriat cu Săfițicuminți. Biletele pentru public sunt disponibile pe LiveTickets.

24
/04
/24

O nouă traducere din opera lui Paul Auster, unul dintre cei mai spectaculoși și inventivi scriitori ai Americii, a cărui operă a fost publicată în mai mult de patruzeci de limbi, a ajuns de curând în librăriile fizice și online din întreaga țară.

22
/04
/24

6 manageri și 30 de ghizi și muzeografi din toată țara au participat la Râșnov la două sesiuni de training pentru dezvoltarea abilităților de gestionare și management strategic al obiectivelor de patrimoniu istoric, documentarea istorică, interpretarea informațiilor, comunicarea și interacțiunea directă cu publicul vizitator.