Conferințele FITS 2019: Teatrul de stradă e viu, democratic, incluziv (Jordi L. Vidal)
https://www.ziarulmetropolis.ro/conferintele-fits-2019-teatrul-de-strada-e-viu-democratic-incluziv-jordi-l-vidal/

Conferinţa FITS de astăzi, 19 iunie, l-a adus la discuţia cu Octavian Saiu pe Jordi L. Vidal, fondatorul unei companii de dans care împleteşte mai multe arte performative în spectacole extrem de vizuale, cu o conexiune specială cu publicul stradal.

Un articol de Cristina Enescu Aky|19 iunie 2019

Așa cum se auto-descrie, compania de dans Cia Jordi L. Vidal propune spectacole care combină „teatrul și călătoria sa prin timp, circul și călătoria sa prin momentul prezent, dansul și călătoria sa prin vis.” Aceste spectacole îmbină o mulțime de arte performative, de la dans la marionete, acrobații, teatru fizic, circ și altele. La Festivalul de la Sibiu, compania a adus „An Encounter” („O întâlnire”), care îmbină performanțele fizice dinamice cu o poveste deopotrivă pasională și emoțională, muzică și creații video speciale și s-a jucat în spațiul deschis al Pieței Habermann.

Jordi L. Vidal a vorbit despre provocările spectacolelor în aer liber, în fața unui public inevitabil imprevizibil în acest context și care e substanțial altfel decât în sălile de spectacole. „E important de înțeles la aceste spectacole proximitatea, și faptul că publicul e la același nivel cu tine, performerul. Iubesc spectacolele în aer liber pentru că îi pot primi pe toți, e democratic. Nu tot teatru e așa incluziv. Teatrul în aer liber ne permite să ne adresăm cam tuturor, celor care nu sunt obișnuiți cu disciplina si contextul teatrului claasic. În plus sunt spectacole gratuite, nu trebuie doar decât ca publicul să vină și să se bucure de ce se întâmplă. Și poate așa, mulți vor fi mai deschiși pe viitor să experimenteze teatrul, în diferite forme”.

„De fiecare dată când faci un spectacol nou pot apărea surprize, dar e important să îți asumi faptul că poate vei face greșeli și din cauza asta poate lumea pleacă, sau pleacă pur și simplu pentru că îi pierd interesul față de ceea ce faci, iar asta e normal și trebuie să observi asta. Publicul îți oferă astfel o oglindă foarte clară că ceea ce faci acolo nu prea funcționează, sau că modul în care comunici ce vrei nu e chiar ok. Teatrul de stradă e ceva extrem de viu, în fiecare zi vei juca și va fi altfel.”

Cum interacționează performerii de teatru stradal cu mediul în continuă mișcare și schimbare din jur? „Performerii trebuie să fie foarte atenți la conexiunea cu publicul, la reacțiile sale. Un element, totuși, e important pentru noi: să avem în spatele spațiului de joc un perete sau ceva similar, ca să putem sta față în față cu publicul. E ceva practic aici, dar și romantic, acest contact vizual direct.”

http://www.sibfest.ro/events-2019/an-encounter

http://www.jordilvidal.net/

 



29
/04
/24

După „MANual”, spectacolul care a umplut sala la fiecare reprezentație de la Centrul Național al Dansului București (CNDB), Sergiu Diță, un coregraf în plină ascensiune, revine cu o nouă premieră. Publicul este invitat la „Memetics”, un spectacol de dans contemporan inspirat din cultura digitală, în 11 și 12 mai. Un spectacol care va ajunge viral, însă nu pe Internet, ci pe scenă.

29
/04
/24

Tuturor ne place să călătorim. În locuri exotice, în orașe aglomerate, la capătul lumii sau la doi pași de casă. Dar există și locuri unde poți călători în timp. Iar Râșnov este locul ideal pentru o astfel de experiență.

29
/04
/24

Romanul „Părinți” al Dianei Bădica este romanul unei generații. Este acel moment din proza noastră contemporană în care simți respirația unei scriitoare cu totul speciale, care reușește să surprindă suflul și sufletul unei generații în care s-au întâlnit și s-au ciocnit toate tranzițiile ultimelor decenii.

29
/04
/24

Timp de 12 zile, în perioada 17 mai – 9 iunie, copiii sunt așteptați, alături de părinții lor, la cea de-a opta ediție a Festivalului Opera Copiilor, unde vor fi întâmpinați cu surprize și activități distractive, desfășurate în locurile binecunoscute, dar și în spații recente deschise publicului.

26
/04
/24

Centrul Național al Dansului București (CNDB) anunță programul de spectacole pentru luna mai. Unul dintre evenimentele importante ale lunii este premiera spectacolului de dans contemporan Memetics, în coregrafia lui Sergiu Diță, urmată de trei producții CNDB – BLOT, Bodies on The Line, Patosfera și de Miercurea Lejeră, un proiect care prezintă pe scenă idei unice și irepetabile într-o formă performativă.

25
/04
/24

Asociația Culturală Control N dă startul înscrierilor la a treia ediție a New Draft. Rezidența de dezvoltare de scenarii dedicată proiectelor din România și Republica Moldova se adresează regizorilor și scenariștilor, proaspeților absolvenți de facultăți de profil și autorilor din medii conexe, cu proiecte în faza de început.

25
/04
/24

Cea de-a treia ediție din România a competiției de pictură live Art Battle va avea loc pe 27 aprilie, la Palatul Bragadiru din București (Calea Rahovei nr. 147-153) aducând în fața publicului atât concursul contra cronometru care aduce publicul în fața procesului de creație, alături de re-LEAF, o ediție de "interior" a târgului de artă contemporană LEAF (Limited Edition Art Fair) eveniment organizat de Galeria Celula de Artă în parteneriat cu Săfițicuminți. Biletele pentru public sunt disponibile pe LiveTickets.

24
/04
/24

O nouă traducere din opera lui Paul Auster, unul dintre cei mai spectaculoși și inventivi scriitori ai Americii, a cărui operă a fost publicată în mai mult de patruzeci de limbi, a ajuns de curând în librăriile fizice și online din întreaga țară.

22
/04
/24

6 manageri și 30 de ghizi și muzeografi din toată țara au participat la Râșnov la două sesiuni de training pentru dezvoltarea abilităților de gestionare și management strategic al obiectivelor de patrimoniu istoric, documentarea istorică, interpretarea informațiilor, comunicarea și interacțiunea directă cu publicul vizitator.