Conferințele FITS 2019: Teatrul de stradă e viu, democratic, incluziv (Jordi L. Vidal)
https://www.ziarulmetropolis.ro/conferintele-fits-2019-teatrul-de-strada-e-viu-democratic-incluziv-jordi-l-vidal/

Conferinţa FITS de astăzi, 19 iunie, l-a adus la discuţia cu Octavian Saiu pe Jordi L. Vidal, fondatorul unei companii de dans care împleteşte mai multe arte performative în spectacole extrem de vizuale, cu o conexiune specială cu publicul stradal.

Un articol de Cristina Enescu Aky|19 iunie 2019

Așa cum se auto-descrie, compania de dans Cia Jordi L. Vidal propune spectacole care combină „teatrul și călătoria sa prin timp, circul și călătoria sa prin momentul prezent, dansul și călătoria sa prin vis.” Aceste spectacole îmbină o mulțime de arte performative, de la dans la marionete, acrobații, teatru fizic, circ și altele. La Festivalul de la Sibiu, compania a adus „An Encounter” („O întâlnire”), care îmbină performanțele fizice dinamice cu o poveste deopotrivă pasională și emoțională, muzică și creații video speciale și s-a jucat în spațiul deschis al Pieței Habermann.

Jordi L. Vidal a vorbit despre provocările spectacolelor în aer liber, în fața unui public inevitabil imprevizibil în acest context și care e substanțial altfel decât în sălile de spectacole. „E important de înțeles la aceste spectacole proximitatea, și faptul că publicul e la același nivel cu tine, performerul. Iubesc spectacolele în aer liber pentru că îi pot primi pe toți, e democratic. Nu tot teatru e așa incluziv. Teatrul în aer liber ne permite să ne adresăm cam tuturor, celor care nu sunt obișnuiți cu disciplina si contextul teatrului claasic. În plus sunt spectacole gratuite, nu trebuie doar decât ca publicul să vină și să se bucure de ce se întâmplă. Și poate așa, mulți vor fi mai deschiși pe viitor să experimenteze teatrul, în diferite forme”.

„De fiecare dată când faci un spectacol nou pot apărea surprize, dar e important să îți asumi faptul că poate vei face greșeli și din cauza asta poate lumea pleacă, sau pleacă pur și simplu pentru că îi pierd interesul față de ceea ce faci, iar asta e normal și trebuie să observi asta. Publicul îți oferă astfel o oglindă foarte clară că ceea ce faci acolo nu prea funcționează, sau că modul în care comunici ce vrei nu e chiar ok. Teatrul de stradă e ceva extrem de viu, în fiecare zi vei juca și va fi altfel.”

Cum interacționează performerii de teatru stradal cu mediul în continuă mișcare și schimbare din jur? „Performerii trebuie să fie foarte atenți la conexiunea cu publicul, la reacțiile sale. Un element, totuși, e important pentru noi: să avem în spatele spațiului de joc un perete sau ceva similar, ca să putem sta față în față cu publicul. E ceva practic aici, dar și romantic, acest contact vizual direct.”

http://www.sibfest.ro/events-2019/an-encounter

http://www.jordilvidal.net/

 



29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Pe 23 martie 2021, la 93 de ani, după aproape un secol petrecut printre lumini, umbre și culori, a părăsit această lume, lăsând în urmă o istorie a costumului, zeci de volume, nenumărate expoziții, o mulțime de obiecte adunate într-o colecție de o valoare greu de estimat, care, poate, își va găsi în timp un spațiu pentru ca muzeul visat de ea să existe.

22
/03
/24

Cum poate râsul să fie terapeutic? Cum poate cufundarea în natură să ne aline? Cum ne poate ajuta arta mișcării să avem o relație mai bună, mai creativă cu procesul de înaintare în vârstă? În căutarea răspunsurilor la aceste întrebări, Asociația Developing Art lansează proiectul de cercetare artistică All Sorts of Care: o serie de rezidențe artistice dedicate explorării legăturilor complexe dintre corp și minte, în contextul râsului, al îmbătrânirii și al prezenței umane, ca un martor tăcut ce face parte din natură, toate privite prin filtrul ideii de grijă.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

21
/03
/24

Joi, 28 martie, de la ora 19.00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a șasea întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este „Ăștia o să ne plătească nouă pensia?!”