Actrița Ileana Stana Ionescu, Premiul Gopo pentru Întreaga Carieră
https://www.ziarulmetropolis.ro/actrita-ileana-stana-ionescu-premiul-gopo-pentru-intreaga-cariera/

Actriţa Ileana Stana Ionescu va fi omagiată cu Premiul pentru Întreaga Carieră în cadrul celei de-a  13-a ediţii a Galei Premiilor Gopo. Evenimentul va avea loc marţi, 19 martie, de la ora 20.00, la Teatrul Naţional din Bucureşti şi va fi transmis în direct pe Film Now, online pe premiilegopo.ro şi înregistrat pe Digi 24.

Un articol de Petre Ivan|28 februarie 2019

Cu o carieră ce se întinde pe parcursul a peste 60 de ani, actrița Ileana Stana Ionescu a încântat spectatorii români interpretând sute de personaje de film și teatru. Născută pe 14 septembrie 1936, la Brad, Hunedoara, Ileana Stana Ionescu a debutat ca actriţă la vârsta de 19 ani, la Teatrul de Stat din Reşiţa, cu rolul Agnes în „Şcoala femeilor”, de Molière.

În anul 1959 s-a transferat la Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ, unde câțiva ani mai târziu a fost remarcată de Radu Beligan și invitată să concureze pentru un post la Teatrul Național din București.

Debutul pe scena Teatrului Național s-a întâmplat în 1965, avându-l ca partener pe Florin Piersic în „Idiotul”. De-a lungul anilor, Ileana Stana Ionescu s-a remarcat prin roluri ca Ana Petrovna în „Maşinăria Cehov”, Chiriachiţa în „Titanic Vals”, Chiralina în „Coana Chirița”, Fraulein în „Gaiţele” sau Constance în „Nebuna din Chaillot”.

În 2002 a devenit societar de onoare al Teatrului Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti.

Ileana Stana Ionescu

De-a lungul carierei artistice a primit numeroase premii şi distincţii: Premiul Teatrului Naţional pentru activitatea artistică (1976), Premiul special al juriului pentru întreaga activitate artistică (1985), Premiul de excelenţă al Galei UNITER, Trofeul „Dionysos” pentru rolul din „O batistă în Dunăre”, regia Ion Cojar (1998), Placheta de aur UARF pentru merite deosebite în dezvoltarea artei şi culturii cinematografice (2001).

Ileana Stana Ionescu, in cinema

În cinema și film de televiziune, printre cele mai importante apariţii ale sale sunt: „Un film cu o fată fermecătoare” (r. Lucian Bratu, 1966), „Păcală” (r. Geo Saizescu, 1974), „Eu, tu și Ovidiu” (r. Geo Saizescu, 1977), „Dumbrava minunată” (r. Gheorghe Naghi,1980), „Alo, aterizează străbunica!” (r. Nicolae Corjos, 1981), „Secretul lui Bachus” (r. Geo Saizescu, 1984), „Secretul lui Nemesis” (r. Geo Saizescu, 1985), „Cuibul de viespi” (r. Horea Popescu, 1987), „Cucoana Chiriţa” (r. Horea Popescu, 1986), „Aici nu mai locuieşte nimeni” (r. Malvina Urșianu, 1995), „Milionari de week-end” (r. Cătălin Saizescu, 2004), „Păcală se întoarce” (r. Geo Saizescu, 2006), „Lombarzilor 8” (2006) și „Las Fierbinţi” (2012).

Galeria Gopo – Premiul Pentru Întreaga Carieră

Unul dintre cele mai importante trofee Gopo, Premiul Pentru Întreaga Carieră, a fost acordat la edițiile precedente unor actori emblematici ai filmului românesc: Marin Moraru, Draga Olteanu-Matei, Ion Besoiu, Iurie Darie, Mitică Popescu, Radu Beligan, Coca Bloos, Constantin Drăgănescu, George Mihăiță și Vladimir Găitan.

Gala Premiilor Gopo 2019 – ediția a 13-a este organizată de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc împreună cu Asociația Film și Cultură Urbană, cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei, Teatrului National Bucuresti, Babel Communications și Ministerului Culturii și Identității Naționale.

Foto: Ileana Stana Ionescu – premiilegopo.ro

18
/02
/20

CRONICĂ DE FILM Chiar dacă titlul său trimite, în primul rând, la teribilul incendiu din 2015, documentarul „colectiv” (2019), regizat de Alexander Nanau, urmărește mai degrabă efectele tragediei asupra societății. Este o alegere ambițioasă, dar nu lipsită nici de riscuri.

17
/02
/20

„Călătoria fantastică a Maronei” (r. Anca Damian), „La Gomera” (r. Corneliu Porumboiu), „Monștri.” (r. Marius Olteanu), „Parking” (r. Tudor Giurgiu) și „Touch Me Not” (r. Adina Pintilie) intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo la categoria Cel mai bun film de lungmetraj. Câștigătorii vor fi anunțați în cadrul Galei Premiilor Gopo, care va avea loc marți, 24 martie, la Teatrul Național I.L. Caragiale din București.

17
/02
/20

Timp de două săptămâni, realizatorii și protagoniștii filmului ”colectiv” se vor întâlni cu publicul din Cluj, Sibiu, Timișoara, Craiova, Sfântu Gheorghe, Brașov, București, Iași, Galați, Constanța, Piatra Neamț și Bacău

13
/02
/20

CRONICĂ DE FILM La aproape 90 de ani, Clint Eastwood nu se lasă: propune un nou film ca regizor, „Richard Jewell” (2019), ajuns acum şi în cinematografele din România. O altă poveste inspirată din realitate despre un erou apărător al Americii, regizată cu aparentă simplitate, dar şi cu obişnuitul patos.

13
/02
/20

Cea de-a 5-a ediție Alpin Film Festival este un tribut adus alpinistului Zsolt Török, pornit în 2019 într-o ultimă expediție, în munții Făgăraș. Sâmbătă, pe 28 februarie, un eveniment special în memoria celui care a dus numele României pe cele mai înalte culmi va avea loc la Castelul Cantacuzino din Bușteni.

12
/02
/20

Asociația Cinemascop cu sprijinul HBO Europe lansează cea de-a 2-a ediție a concursului de scenarii: WRITE A SCREENPLAY FOR…/ SCRIE UN SCENARIU PENTRU…, organizat cu ocazia ediției a patra a American Independent Film Festival, care va avea loc în București, în perioada 24-30 aprilie 2020.

11
/02
/20

CRONICĂ DE FILM În „Tipografic Majuscul”, unul din cele două filme cu care participă la Berlinale, în secţiunea Forum, Radu Jude îşi continuă interesul pentru trecutul României. Acum o face sub forma unui film-eseu greu de încadrat, prin care duce căutările sale stilistice recente într-o zonă radicală şi extrem de ofertantă.

10
/02
/20

În această noapte, la Los Angeles, s-a desfășurat cea de-a 92-a gală a premiilor Oscar. Marea surpriză a fost că filmul sud-coreean „Parasite” a câștigat atât la categoria cel mai bun film, cât și la categoria cel mai bun film într-o limbă străină.

07
/02
/20

Victor Morozov studiază în prezent teoria de cinema în Franţa şi Irlanda. Recent, alături de colegi din SUA, Franţa, Chile, Nigeria şi Madagascar, a participat la programul dedicat tinerilor critici al Festivalului de Film de la Rotterdam, de unde ne-a trimis o primă relatare, despre trei lungmetraje asiatice.

06
/02
/20

Dacă credeai că mai știi câte ceva despre cinematografia mondială a momentului, o participare la Festivalul de la Rotterdam îți dă peste cap cam toate cunoștințele – un program cu sute de filme neconvenționale, majoritatea realizate de regizori la început de drum, iar o bună parte dintre ele, forme hibrid de limbaj cinematografic.