Aici se trăiește
https://www.ziarulmetropolis.ro/aici-se-traieste/

Dacă sunteţi în căutarea altfelului, vă propun spectacolul „Kremlinul de zahăr”, realizat de inimoasa trupă Rampa. Îi veţi putea vedea pe: Răzvan Răduţă, Armine Vosganian, Tudor Morgovan, Adela Bengescu, Gabriel Chirilă, Maria Teodora Filip, Florin Crăciun, Ana Maria Turcu şi Laur Drăgan. 

Un articol de Andrei Crăciun|23 octombrie 2019

Spectacolul este regizat de Mihai Alexandru Ion și se joacă la Plant Village (pe Șoseaua Nicolae Titulescu, la numărul 177, la piciorul Podului Basarab), într-un fost service RATB.

Începem de aici: spectacolul acesta este o punere în scenă a romanului omonim semnat de Vladimir Sorokin, unul dintre marii autori ruși cu care suntem contemporani. Rețineți aspectul, fiindcă este fundamental.

Continuăm așa: la noi, la români, precum știm, toate instituțiile capătă în timp chipul celui/ celei care le conduce. Avem instituții cătrănite sau care o fușăresc sau risipitoare sau implicate, în care are loc până și munca și, uneori, chiar talentul, fiindcă adevărații conducători știu să îi atragă pe cei valoroși. Nu altfel stau lucrurile și în teatru.

Așa se face că în București vedem prea des teatrul după chipul și asemănarea directorilor de teatre sau, în cazul teatrului independent (care e comercial, nu experimental), după chipul și asemănarea măriei sale, publicul plătitor.

Cu Rampa situația e altfel: e o trupă tânără, are o personalitate puternică, dar încă în formare. Ei nu au căzut nici în blazare, nici în trufia pe care adeseori o aduce gloria. La Rampa se joacă teatru cu inima.

Am uitat să precizez: spectacolul este gratis, iar la sfârșit veți întâlni o cutie pentru donații. Ar fi drăguț să nu o ocoliți ca și cum n-ar exista, fiindcă la mijlocul acestei povești se află, totuși, muncă de om.

La Rampa există curajul căutărilor și asta e tot mai rar (chiar și printre artiști), deci mai prețios. O căutare curajoasă este și această punere în scenă a lui Sorokin.

Sorokin nu e ușor, Sorokin e greu, e foarte greu, el nu e dintre aceia care vehiculează idei pe care le uiți până la colțul străzii. El scrie distopii în care viitorul repetă trecutul, iar Rusia redevine ce a fost: un Imperiu Țarist, obsedat de dușmanii din exterior și din interior, în care istoricii se ocupă de ceea ce se numește istoria corectă, represiunea e brutală, iar umorul nu e îngăduit decât în limitele impuse de poliția secretă.

Sorokin a scris destule piese de teatru, dar tinerii de la Rampa nu au luat o piesă de Sorokin, au luat un roman și încă unul dintre acele mari romane rusești care au greutatea vieții adevărate și a inevitabilei morți absurde. O carte în care pentru Patrie, așa cum o gândește Țarul, se poate comite orice crimă. Pe scurt: e extraordinar că se joacă Sorokin la București. Cum se joacă – asta trebuie să vedeți cu ochii dumneavoastră.

Apoi, spațiul acesta e potrivit pentru această poveste. Te uiți la spațiul concentraționar rus, la noul Gulag, și pe geam, în zare, ți se arată traficul infernal de pe Podul Basarab.

Nu e chiar ca la teatru, madam, în acest fost service RATB, acustica nu e perfectă, nu stai în fotolii moi, nu e cald ca în grădina raiului, dar asta face bine spectacolului – fiindcă acesta nu e un spectacol despre confortul mic-burghez. E despre suferință, durere, sânge, zahăr și zăpadă.

Aici teatrul nu doar se vede (pentru a se uita repede) – aici se trăiește (imperfect, dar adevărat).

Sorokin e greu, e foarte greu, el nu e dintre aceia care vehiculează idei pe care le uiți până la colțul străzii. El scrie distopii în care viitorul repetă trecutul, iar Rusia redevine ce a fost: un Imperiu Țarist, obsedat de dușmanii din exterior și din interior, în care istoricii se ocupă de ceea ce se numește istoria corectă, represiunea e brutală, iar umorul nu e îngăduit decât în limitele impuse de poliția secretă.



30
/11
/21

Ce cadou de Crăciun poate fi mai potrivit decât o carte bine aleasă? Nu trebuie să mai cauți cartea posibilă pentru persoana probabilă! De Sărbători, Curtea Veche Publishing face cumpărăturile pentru cei dragi cât se poate de simple: între 29 noiembrie și 15 decembrie 2021, pe curteaveche.ro sunt cărți cu până la la 50% reducere pentru mame, bunici, tătici, pitici, jumătatea mai bună, prieteni sau colegi.

30
/11
/21

Asociația Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru în parteneriat cu Primăria Capitalei, prin ARCUB, Universtitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică "I.L. Caragiale" (UNATC), și Teatrul Metropolis organizează, în perioada 2-4 decembrie 2021, cea de-a VII-a ediție a Festivalului Internaţional al Școlilor de Teatru (FIST).

30
/11
/21

Opera Națională București prezintă pe 1 decembrie, ora 18:30, în Foaierul Galben spectacolul dedicat Zilei Naționale a României. În programul serii se vor regăsi un recital de piese românești în interpretarea soliștilor acompaniați de pian și „Dixtuorul pentru suflători în re major op. 14” de George Enescu în interpretarea ansamblului de suflători al Operei Naționale București, sub bagheta dirijorului Tiberiu Soare. Conceptul regizoral poartă semnătura Claudiei Machedon.

29
/11
/21

În prima jumătate a lunii decembrie, Teatrul Metropolis v-a pregătit 8 spectacole (în 12 reprezentații) ca tot atâtea cadouri pentru toate gusturile: comedii legendare și autohtone, spectacole neașteptate, tinere talente sub bagheta lui George Ivașcu, dramolete care stârnesc zâmbete și multe momente de descrețire a frunților și sufletelor.

29
/11
/21

„Muzică clasică așa cum nu ați mai ascultat până acum, dedicată sută la sută regelui instrumentelor: pianul, în toate ipostazele sale, de la clasic, la modern și jazz” – este invitația pe care Festivalul Hoinar 2021 o lansează publicului între 2 și 14 decembrie, la Brașov și la București.

29
/11
/21

Teatrul de Comedie în parteneriat cu Fundația Culturală artEST anunță premiera națională a spectacolului VISUL AMERICAN (Drinking in America) de Eric Bogosian, un spectacol de Iarina Demian, cu Tudor Chirilă, o echipă de mult consacrată. Primele spectacole vor avea loc în datele de 2, 3, 4, 5, 9, 14, 15 și 18 decembrie, la Sala Radu Beligan.