Aici se trăiește
https://www.ziarulmetropolis.ro/aici-se-traieste/

Dacă sunteţi în căutarea altfelului, vă propun spectacolul „Kremlinul de zahăr”, realizat de inimoasa trupă Rampa. Îi veţi putea vedea pe: Răzvan Răduţă, Armine Vosganian, Tudor Morgovan, Adela Bengescu, Gabriel Chirilă, Maria Teodora Filip, Florin Crăciun, Ana Maria Turcu şi Laur Drăgan. 

Un articol de Andrei Crăciun|23 octombrie 2019

Spectacolul este regizat de Mihai Alexandru Ion și se joacă la Plant Village (pe Șoseaua Nicolae Titulescu, la numărul 177, la piciorul Podului Basarab), într-un fost service RATB.

Începem de aici: spectacolul acesta este o punere în scenă a romanului omonim semnat de Vladimir Sorokin, unul dintre marii autori ruși cu care suntem contemporani. Rețineți aspectul, fiindcă este fundamental.

Continuăm așa: la noi, la români, precum știm, toate instituțiile capătă în timp chipul celui/ celei care le conduce. Avem instituții cătrănite sau care o fușăresc sau risipitoare sau implicate, în care are loc până și munca și, uneori, chiar talentul, fiindcă adevărații conducători știu să îi atragă pe cei valoroși. Nu altfel stau lucrurile și în teatru.

Așa se face că în București vedem prea des teatrul după chipul și asemănarea directorilor de teatre sau, în cazul teatrului independent (care e comercial, nu experimental), după chipul și asemănarea măriei sale, publicul plătitor.

Cu Rampa situația e altfel: e o trupă tânără, are o personalitate puternică, dar încă în formare. Ei nu au căzut nici în blazare, nici în trufia pe care adeseori o aduce gloria. La Rampa se joacă teatru cu inima.

Am uitat să precizez: spectacolul este gratis, iar la sfârșit veți întâlni o cutie pentru donații. Ar fi drăguț să nu o ocoliți ca și cum n-ar exista, fiindcă la mijlocul acestei povești se află, totuși, muncă de om.

La Rampa există curajul căutărilor și asta e tot mai rar (chiar și printre artiști), deci mai prețios. O căutare curajoasă este și această punere în scenă a lui Sorokin.

Sorokin nu e ușor, Sorokin e greu, e foarte greu, el nu e dintre aceia care vehiculează idei pe care le uiți până la colțul străzii. El scrie distopii în care viitorul repetă trecutul, iar Rusia redevine ce a fost: un Imperiu Țarist, obsedat de dușmanii din exterior și din interior, în care istoricii se ocupă de ceea ce se numește istoria corectă, represiunea e brutală, iar umorul nu e îngăduit decât în limitele impuse de poliția secretă.

Sorokin a scris destule piese de teatru, dar tinerii de la Rampa nu au luat o piesă de Sorokin, au luat un roman și încă unul dintre acele mari romane rusești care au greutatea vieții adevărate și a inevitabilei morți absurde. O carte în care pentru Patrie, așa cum o gândește Țarul, se poate comite orice crimă. Pe scurt: e extraordinar că se joacă Sorokin la București. Cum se joacă – asta trebuie să vedeți cu ochii dumneavoastră.

Apoi, spațiul acesta e potrivit pentru această poveste. Te uiți la spațiul concentraționar rus, la noul Gulag, și pe geam, în zare, ți se arată traficul infernal de pe Podul Basarab.

Nu e chiar ca la teatru, madam, în acest fost service RATB, acustica nu e perfectă, nu stai în fotolii moi, nu e cald ca în grădina raiului, dar asta face bine spectacolului – fiindcă acesta nu e un spectacol despre confortul mic-burghez. E despre suferință, durere, sânge, zahăr și zăpadă.

Aici teatrul nu doar se vede (pentru a se uita repede) – aici se trăiește (imperfect, dar adevărat).

Sorokin e greu, e foarte greu, el nu e dintre aceia care vehiculează idei pe care le uiți până la colțul străzii. El scrie distopii în care viitorul repetă trecutul, iar Rusia redevine ce a fost: un Imperiu Țarist, obsedat de dușmanii din exterior și din interior, în care istoricii se ocupă de ceea ce se numește istoria corectă, represiunea e brutală, iar umorul nu e îngăduit decât în limitele impuse de poliția secretă.



29
/01
/24

Duminică, 11 februarie 2024, de la ora 19:00, violoncelistul Marin Cazacu și Ansamblul Violoncellissimo vor susține un concert extraordinar pe scena Filarmonicii din Sofia, cu un program foarte divers: muzică de toate genurile, adaptată pentru violoncel, de la coloana sonorǎ a unor  filme celebre, la valsuri, marșuri și lucrări de Mozart în variantă... rock.

29
/01
/24

Primul concert al lunii februarie la Sala Radio vă invită la o frumoasă călătorie muzicală prin Viena imperială. Vineri, 2 februarie 2024 (19.00), veți asculta creații semnate de doi mari compozitori austrieci, care și-au desfășurat o mare parte din activitatea lor artistică în spațiul vienez – MOZART și BRUCKNER – lucrări interpretate de ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO, sub bagheta dirijorului vienez SASCHA GOETZEL.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

29
/01
/24

Pe 13 februarie, de la orele 18:30, SCENA  GÂNDIRII - Conferințele Operei Naționale București îl va avea ca invitat pe istoricul Adrian Cioroianu, care va susține prelegerea „MAREA TEMERE. Cât de probabil este un nou război global?”, prilej pentru o incursiune în miezul posibilităților și incertitudinilor actuale.

26
/01
/24

Stagiunea curentă a Teatrului Naţional de Operetă şi Musical Ion Dacian include o montare în premieră mondială a musicalului JACK, ÎNTRE DRAGOSTE ŞI NEBUNIE este inspirat de povestea întunecată şi fascinantă a celebrului criminal în serie şi expune o versiune multi-faţetată a acestei istorii ce a cutremurat Anglia victoriană  şi este încă înconjurată de aburii misterului.

26
/01
/24

Mădălina Pavăl vorbește despre „Gazda“, spectacolul ei sonor de la Teatrelli, care are premiera pe 31 ianuarie și 1 februarie, de la ora 19.00, dar nu ne lasă nelămuriți nici în ceea ce privește cele mai frumoase lucruri care îi traversează viața. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.