Album de familie, cel mai românesc film turcesc, în cinematografe!
https://www.ziarulmetropolis.ro/album-de-familie-cel-mai-romanesc-film-turcesc-in-cinematografe/

Debutul în lung-metraj al regizorului turc Mehmet Can Mertoglu rulează de vineri în Bucureşti (Cinemateca Union, Cinemateca Eforie şi Cinema Elvira Popescu), Cluj (Cinema Victoria), Constanţa (Cityplex) şi Târgu Mureş (Cinema Arta). Album de familie este o co-producţie Turcia – Franţa – România căreia i-au trebuit trei ani să devină realitate.

Un articol de Petre Ivan|25 noiembrie 2016

La baza acestei colaborări stă faptul că Mehmet Can Mertoglu are o mare admirație pentru filmele Noului Val românesc și își dorea să lucreze cu directorul de imagine Marius Panduru: “a fost unul dintre primii oameni implicaţi în proiect, în 2012.

I-am trimis scenariul şi a acceptat imediat. Am început să căutăm un coproducător român, pentru că se întâmplă rar să existe coproducţii Turcia-România. (…) Mulţi ne-au spus că va fi imposibil, pentru că nu există precedent.

Coproducător trebuia să fie Anca Puiu, prin compania Mandragora, dar avea deja cinci proiecte, cred, în desfăşurare, şi ne-a sugerat să ne întâlnim cu Călin Peter Netzer şi Oana Iancu. Restul se vede la cinematograf.”, povestește regizorul într-un interviu pentru News.ro

Album de familieprezintă povestea unui cuplu aflat în jurul vârstei de 40 de ani, care se pregătește să falsifice un album de familie al unei așa zise perioade de sarcină, pentru a demonstra legătura biologică dintre ei și bebelușul pe care plănuiesc să-l adopte.Album de familie

Album de familie se înscrie în sfera satirelor sociale și, în afară de prejudecățile din jurul adopției, mai vorbește și despre birocrația dezastruoasă din Turcia, conflictele de clasă, o abordare cel puțin problematică a parentingului, plus bolile secolului 21: egocentrismul și obsesia pentru cosmetizarea propriei imagini, totul pe ritm de Nou Val.

“Influența riguroasă a lăudatului Nou Val românesc, adesea caracterizat prin umorul său caustic în fața corupției instituționale, este evidentă în film, Mertoglu se plasează pe o muchie extrem de fină între realism amar și absurd sec”, spune Variety.

Pe Euronews, Album de familieapare ca o poveste despre “o clasă de mijloc limitată și materialistă, și o birocrație absurdă”, într-un film care “portretizează Turcia”.

Aflăm că regizorul nu îi contrazice “Este viața noastră de zi cu zi. Nu m-am forțat să adaug detalii în plus momentelor absurde. Dar există anumite scene în care am dorit să fac asta în mod intenționat, precum scena în care lumea din birou doarme cu capul pe masă. A fost ceva auto-reflexiv.

Mereu când trebuie să stau la o coadă la ghișeu pentru o semnătură (și uneori poate dura și câte opt ore) îmi las capul pe masă, mă plictisesc de moarte.”, aflăm dintr-un interviu pentru Acoperișul de sticlă, din care reiese și că a fost mai complicat de rezolvat birocrațiapentru co-productieîn Turcia decât în România, ceea ce nu poate să însemne decât că există și mai rău ca la noi. Cât de mai rău, se va vedea în film.

Album de familie este proaspătul câștigător al premiului New Waves Special Award, la Festivalul Filmului European de la Sevilia. Filmul a mai câștigat France 4 Visionary Award în secţiunea Semaine de la Critique a Festivalului Internațional de Film de la Cannes, și Heart of Sarajevo,trofeul suprem al Festivalului Internațional de Film de la Sarajevo, 2016.

Mehmet Can Mertoğlu a studiat literatura turcă în Istanbul, a publicat articole despre cinema în reviste şi a atras atenția criticilor de film cu scurtmetrajul proiectat în zeci de festivaluriYokus / The Slope (2008), o viziune asupra vieții din perspectiva unui portar de spital.

Pe viitor, tânărul regizor spune că și-ar dori să lucreze un film cu ansamblu de actori, în stilul lui Robert Altman. Până atunci, Album de familiese poate vedea pe marile ecrane din România.

O producție Kamara (Turcia), ASAP Films (Franța) și Parada Film (România), co-produs de ARTE France Cinema.

Foto: Album de familie – facebook

16
/05
/23

Sunt ultimele zile în care te mai poți înscrie la rezidența online New Draft, deschisă tuturor absolvenților facultăților de profil, scenariștilor sau autorilor cu un scenariu de film în faza incipientă. Nu rata șansa de a face parte dintr-un program 100% online, gratuit, și de a avea întâlniri de lucru cu producătorii Ada Solomon, Tudor Giurgiu și Bianca Oana. Termenul limită de înscriere este 20 mai 2023.

15
/05
/23

F-SIDES Cineclub, sezonul 4, ajunge în luna mai la Timișoara! Alături de alte trei programe pregătite pentru 2023 de organizatoarele proiectului F-SIDES în această ediție, lansată în aprilie la București, cineclubul și-a propus să-i ofere publicului proiecții de film axate pe creațiile a opt regizoare, în tandem cu materiale literare produse de opt scriitoare contemporane din România.

12
/05
/23

”Jeanne du Barry”, filmul regizat de Maïwenn, care joacă alături de Johnny Depp, deschide cea de-a 76-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes (16-27 mai) și ajunge în această toamnă în cinematografele din România, distribuit de Independența Film.

11
/05
/23

9 lungmetraje și 16 scurtmetraje intră în competiția Zilelor Filmului Românesc la TIFF.22. Selecția include câteva dintre cele mai bune filme românești ale anului trecut, dar și producții care vor avea premiera mondială în iunie, la Cluj-Napoca. În cadrul Zilelor Filmului Românesc sunt acordate trei premii: pentru cel mai bun lungmetraj, pentru cel mai bun debut, dar și pentru cel mai bun scurtmetraj.

08
/05
/23

ICR dă startul celei de-a 27-a ediții FFE chiar de Ziua Europei, 9 mai, la Timișoara, Capitala europeană a culturii în 2023. Festivalul va continua în țară la Oravița (Casa de Cultură "George Motoia Craiu"), între 12-14 mai, la Curtea de Argeș (Centrul de Cultură și Arte "George Topîrceanu"), între 18-20 mai, la Botoșani (Cinema Unirea), între 18-21 mai și la Gura Humorului (Casa de Cultură), între 19-21 mai.

28
/04
/23

La invitaţia Cinematecii din Oslo, care va găzdui în perioada 5-14 mai un festival al filmului românesc, ce include şi o retrospectivă dedicată regizorului Cristian Mungiu, am scris un scurt text despre cum arată cinematografia română în prezent.