Alcool, de Măniuţiu, ca un pahar de roze bine răcit
https://www.ziarulmetropolis.ro/alcool-de-maniutiu-ca-un-pahar-de-roze-bine-racit/

După ce a dat jos bulina roşie de pe clădire, transformându-se în „Teatrul Nottara, excelenţă fără risc” teatrul de pe bulevardul Magheru vine în această toamnă cu haine noi, cu spectacole noi… Luna trecută, aici a avut loc premiera piesei „Alcool“. Un spectacol amuzant, viu, cu multă muzică, poezie şi dans. Mihai Măniuţiu, Ada Milea, Vava Ştefănescu, Adrian Damian, Ion Mureşan.

Un articol de Corina Dima|21 noiembrie 2016

Plecând de la poeziile clujeanului Ion Mureşan din „Cartea Alcool (premiat ca cel mai bun volum de poezie în anul 2010), sub condeiul reputatului regizor Mihai Măniuţiu, cu vocea şi chitara inconfundabilei Ada Milea, cu paşii inspiraţi ai dansatoarei şi coregrafei Vava Ştefănescu, spectacolul „Alcool surprinde prin prospeţime, dinamism, ton zburdalnic şi umor, este o piesă „altfel.

În aburii Alcoolului nu se desluşesc personaje principale sau secundare, există un singur personaj, cel colectiv, reprezentativ pentru şleahta  alcoolicilor anonimi. Gaşca, formată din tineri, bătrâni, femei şi bărbaţi deopotrivă, este adunată la sfat într-un soi de birt (atemporal, aspațial, poate fi oriunde în lumea largă) – un spaţiu cu 8 uşi laterale, cu mese şi scaune de restaurant de grădină, lustre cu ventilator, 8 telefoane publice şi un vitraliu pe fundal. Şi multe sticle. Pline, goale, mici, mari, ascunse prin unghere, îngropate în pământ sau aruncate de-a valma peste tot.

Spectacolul are un fel de laitmotiv care deschide şi se perindă prin toată piesa, versuri ce se repetă obsesiv şi îţi rămân înfipte în auz; parcă auzi un beţiv împleticindu-se şi repetând, cântând ca o flaşnetă: „A fost seară. A fost dimineaţă. Dar asta a fost demult. Asta a fost demult”. Muzica live însoţeşte de altfel tot parcursul alcoolicilor fără frontieră (baterie, chitări, percuţie/trianglu şi vocal).

Timpul, cu ale sale alternări – anotimpuri, zile şi nopţi, minute sau secunde nu mai are nicio relevanţă, totul arată la fel, se scurge aidoma pentru persoanele turmentate… cu licăriri de speranţe alcoolizate şi în somn:­  „Patru-cinci mii de chelneriţe coboară cu cincizeci de vodcă în mâna dreaptă, e ca o bandă rulantă.

Beţivii sunt empatici şi se compătimesc: „Vai săracii, săracii alcoolici, nimeni nu le spune-o vorbă bună! Mai ales dimineaţa, cînd merg clătinîndu-se și cad pe lîngă ziduri, ca nişte litere. Dar Dumnezeu e bun, e plin de iubire și apropie de ei câte-o cîrciumă […] Şi pân’ la amiază… de trei ori se face toamnă, de trei ori pleacă şi vin păsări din ţările calde. Iar ei vorbesc… vorbesc despre viaţă.’’ Sau descriu imagini amuzante: ’’Când îşi smulge faţa de pe faţa mesei, Ce-arată el omenirii? Gulerul de spumă din jurul gurii.’’

Un element aparte este reprezentat de scenografie (Adrian Damian) şi lumini (Cristian Şimon), extrem de dinamice, iau parte activ la discursul artistic: telefoane publice care sună pe rând sau împreună (dar nu răspunde nimeni niciodată!), uşi multiplicate care se deschid şi dezvăluie ziduri, lustre cu ventilator care pornesc când şi când, jocuri candide de păpuşi care se mişcă pe perete, pământul care susţine toate dezechilibrele protagoniştilor şi ascunde sticlele, radiouri care cântă neîncetat (repetă refrenul succesiv, similar tehnicii imitaţiei polifonice).

Vava Ştefănescu descrie extrem de plastic unduirile, contorsionările şi toate dezechilibrele posturii omului cherchelit. Iar Ada Milea dă tonul întregii partituri în stilul ei inconfundabil, amuzant şi ludic, cu accente, repetiţii şi inflexiuni pe cuvinte cheie. Jocul actorilor formează un tot, schimbă replici, continuă gesturi, înţeleg cuvinte nespuse, într-o armonie eternă a căutătorilor de adevăr, în fundul paharului.

Piesa nu aşază pe tapet poveşti cu substrat educativ or replici moralizatoare. Nu, nicidecum. Măniuţiu ne arată de departe o panoramă  a adoratorilor lui Bachus… zărim aburii doldora de alcool şi auzim strunele muzicii ce răzbate de acolo – cu veselie şi amăreală, cu tânguieli şi lamentări dar şi bucurii trecătoare (stârnite de apariţia unei noi sticle pline) sau cu luat la mişto (’’Totul a fost băut… cărţile s-au băut. S-au băut geografia şi pictura şi sculptura şi poezia, s-au dizolvat şi s-au băut. Dumnezeule, totul a fost băut! …Şi tot mai trece noaptea pe drum un om cu o distilerie mică pe umăr.’’).

Spectacolul îţi lasă întipărit gustul, senzaţia unei petreceri. O petrecere ușoară de scurtă durată unde toată lumea e abţiguită bine, se spun glume cu tâlc dar şi poveşti amare, se râde degajat, toată lumea de toată lumea şi se bea un vin roze răcit bine, de vară…

Alcool – INFO

pe versurile lui Ion Mureșan

Regia: Mihai Măniuțiu

Distribuția:

Ada Milea / Vava Ștefănescu / Ada Navrot / Crenguţa Hariton / Ioana Calotă / Gabriel Răuţă / Alexandru Jitea / Bobo Burlăcianu / Alexandru Neagu / Vladimir Ivanov

Muzica: Ada Milea

Scenografia: Adrian Damian

Coregrafia: Vava Ștefănescu

Light-design: Cristi Șimon

Durată: 1h 10min

Foto: Alcool – Ciprian Duică.

30
/01
/14

Tinereţile lui Daniel Abagiu, de Cezar Paul-Badescu, un roman al formării cu un personaj unic în literatura română – un fel de Holden Caulfield al lui Salinger, va apărea în cursul lunii februarie în Italia, în traducerea Irinei Turcanu, la Ciesse Edizioni, cu titlul Le giovinezze di Daniel Abagiu.

30
/01
/14

Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică “I.L. Caragiale” (U.N.A.T.C.) îşi sărbătoreşte astăzi, 30 ianuarie, ziua maestrului spiritual I.L. Caragiale (30 ianuarie 1852). Şi tot acum aniversează 60 de ani de la reunirea din 1954 a celor 2 școli, de teatru și de film, sub titulatura Institutului de Artă Teatrală şi Cinematografică “I.L. Caragiale”.

30
/01
/14

Sâmbătă și duminică, ShortsUP propune terapia prin umor de calitate, care promite să descrețească frunțile celor mai îngândurați spectatori.

30
/01
/14

Parlamentarii din Comisiile pentru cultură au păreri împărţite în privinţa interzicerii în cinematografe a filmului "Nymphomaniac. Vol. II", unii demnitari afirmând fie că prima parte a peliculei are "o abordare îndrăzneaţă", fie că sunt "prea sensibili" pentru "astfel de hidoşenii".

29
/01
/14

CRONICĂ DE FILM Problema volumului doi din „Nymphomaniac“ nu o reprezintă scenele explicite de (falsă) pornografie şi sado-masochism ce au determinat CNC-ul să-l interzică, ci aparenta uzură a lui Lars von Trier, care oferă un film puţin stimulativ cinematografic pentru un autor de calibrul său.

29
/01
/14

Pentru cea de-a treia lui colaborare cu Teatrul Naţional din Bucureşti, regizorul Radu Afrim a ales piesa Hoţi, aparţinând scriitoarei Dea Loher, unul dintre cele mai în vogă nume din dramaturgia europeană actuală. Este cea de-a treia întâlnire a incitantului regizor cu dramaturgia lui Dea Loher, după „Adam Geist” și „Piaţa Roosevelt”.

29
/01
/14

Teatrul Evreiesc de Stat din Capitală a fost afectat de viscolul care s-a abătut în ultimele zile peste Bucureşti, o bucată de 80 de metri pătraţi din acoperiş desprinzându-se de la locul ei. Maia Morgenstern, directorul instituţiei, numeşte incidentul de sâmbătă "Cronica unei prăbuşiri anunţate".

29
/01
/14

„Filarmonica de comedie” reunește - și nu exagerez - mici bijuterii de umor, de pe vremea, din epoca, dinainte de vulgarizarea irecuperabilă a divertismentului televizat. E un umor cerebral, rezistent. Radu Gabriel pune oglinda în fața realităților noastre cele de toate zilele, și o face cu un talent de „Momente și schițe”.

29
/01
/14

CRONICĂ DE TEATRU Unul dintre cei mai prolifici dramaturgi contemporani, recompensat cu multe Premii Tony şi Emmy, Writers Guild şi Golden Globe, Neil Simon scrie piese de teatru, în special comedii, şi scenarii de film de ficţiune, inspirându-se din viaţa sa.

29
/01
/14

Actriţa britanică Helen Mirren va fi recompensată cu cea mai înaltă distincţie - Fellowship - ce va fi acordată la gala de decernare a premiilor oferite de British Academy of Film and Television Arts (BAFTA), pe 16 februarie, la Londra.

29
/01
/14

Nymphomaniac Vol. II, care trebuia să intre în cinematografele din România în 7 februarie, a primit la vizionarea comisiei de rating a Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC) clasificarea I.M.-18-XXX. Astfel, Nymphomaniac Vol. II, încadrat ca film “Interzis minorilor sub 18 ani şi interzis proiecţiei cu public”, va fi interzis tuturor spectatorilor din România.

29
/01
/14

Romanul Ordinea, de Alexandru Ecovoiu, apărut în colecţia „Fiction LTD” a Editurii Polirom, va fi publicat în acest an la Editiones del Subsuelo din Spania, în traducerea lui Joaquín Garrigós.

29
/01
/14

Animation Worksheep, atelierul de film de animaţie prezentat de Festivalul Internaţional de Film de Animaţie Anim'est, ajuns la a patra ediţie, va produce anul acesta un program de scurtmetraje de animaţie pentru marele ecran.

29
/01
/14

ŞTIAŢI CĂ într-o zi de 29 ianuarie (1926) s-a născut Tudor Vornicu, jurnalist de televiziune, celebru realizator de emisiuni și director de emisiuni de televiziune? Multe dintre neuitatele programe de Revelion marca TVR i se datorează lui Tudor Vornicu, cel care a gândit şi creat emisiuni ca "Album duminical", "Post Meridian", "Punct". "Contrapunct", "Gala Desenului Animat", "Metamorfoze", "Cum vă place?", "Parada duetelor" şi multe altele.

29
/01
/14

Miercuri, 29 ianuarie, ora 20.00, Teatrelli – theatre, music & more prezintă "Sounds of Brazil", concert de samba și bossa-nova, susținut de: Sorin Zlat jr. – pian, Sorin Zlat sr. – saxofon, Mihaela Alexa – voce, Răzvan Cojanu – chitară bas, Adi Tetrade – baterie, Ortega Gilberto Torres – percuție.

28
/01
/14

Sâmbăta și duminică, pe 1 și 2 februarie, ShortsUP propune scurtmetraje internaționale premiate dar și producții autohtone ce traversează treisprezece ani de umor autentic românesc în patru scurtmetraje memorabile. Weekendul Comediei Scurte, ediția a II-a, va avea loc la Cinema Patria începând cu ora 20:00.