American Hustle. Farsă în stil hollywoodian
https://www.ziarulmetropolis.ro/american-hustle-farsa-in-stil-hollywoodian/

CRONICĂ DE FILM Garnisit cu o mână de staruri şi cu nenumărate nominalizări şi premii, „American Hustle“ este o farsă cu trimiteri la un stil hollywoodian uşor kitsch, practicat în anii ’70. Aproape nimic memorabil în această comedie, totuşi, agreabilă a lui David O. Russell.

Un articol de Ionuţ Mareş|21 ianuarie 2014

CRONICA DE FILM Garnisit cu o mână de staruri şi cu nenumărate nominalizări şi premii, „American Hustle“ este o farsă cu trimiteri la un stil hollywoodian uşor kitsch, practicat în anii ’70. Aproape nimic memorabil în această comedie, totuşi, agreabilă a lui David O. Russell.

Nominalizat sau premiat la Globurile de Aur, BAFTA şi Oscaruri, printre altele, cu un cvartet de actori – Christian Bale şi Amy Adams, în rolurile principale, Bradley Cooper şi Jennifer Lawrence, în rolurile secundare -, „American Hustle” („Ţeapă în stil american”) confirmă că David O. Russell este unul din cei mai în vogă regizori de la Hollywood.

La fel ca în cazurile precedentelor două succese, „The Fighter” (2010) şi „Silver Linings Playbook” (2012), „American Hustle” are parte de o faimă care îi depăşeşte calităţile reale. Calităţi care presupun în primul rând o regie solidă, dar lipsită de strălucire (ancorată în clasicul câmp-contracâmp şi asezonată cu unele travellinguri scurte); dirijarea inspirată a unei distribuţii de vedete în roluri de compoziţie, atât de dragi actorilor şi Academiei; capacitatea de a recupera ficţional, fără preţiozitate, dar cu ceva umor (în principal de situaţie), un subiect din istoria recentă a SUA.

Mai exact, o operaţiune a FBI din 1978, în care un agent ambiţios, însă nu foarte versat, Richie DiMaso (Bradley Cooper, tot mai dezinvolt), forţează doi escroci cu ştaif, Irving Rosenfeld (Christian Bale, aşa cum ne-a obişnuit – aproape de nerecunoscut) şi Sydney Prosser (Amy Adams, în rochiile sale cu tăieturi îndrăzneţe domină fiecare cadru în care apare), să pună la cale o capcană în care ar urma să cadă oficiali corupţi şi mafioţi.

Şi, ca în orice farsă de manual (de la ale cărei reguli „American Hustle” nu se abate prea departe), lucrurile se complică şi iau diverse întorsături (mai mult sau mai puţin aşteptate), cu „ajutorul” soţiei isterice şi cam prostuţe a lui Irving Rosenfeld, interpretată de cea mai promovată tânără actriţă de la Hollywood, megastarul Jennifer Lawrence.

Spre deosebire de „Argo” (2012), unde regizorul Ben Affleck şi echipa sa au încercat (şi au reuşit) să reconstituie cât mai fidel şi realist o epocă similară, David O. Russell pare interesat, la fel ca Steven Soderbergh în „Behind the Candelabra” (2013), doar de câteva mărci (stridente) ale perioadei, pe care le scoate în evidenţă, ridiculizându-le uşor – cele mai vizibile fiind coafurile, hainele şi accesoriile, dar şi un anume tip de comportament.

Însă Russell nu se mulţumeşte cu atât. Deşi nu este propriu-zis un omagiu, „American Hustle” conţine câteva trimiteri la o anumită lejeritate, la tuşele kitsch care fac deliciul unor comedii din anii ’70 (o referinţă la îndemână este un film celebru ca „Shamboo”, de Hal Ashby).

„American Hustle”, inspirat tradus „Ţeapă în stil american”, este un fals thriller politic, o comedie în care acţiunile şi identităţile personajelor par de asemenea contrafăcute, o butaforie a sentimentelor.

„American Hustle” („Ţeapă în stil american”) a intrat la 17 ianuarie în cinematografele din România, fiind distribuit de InterComFilm Distribution.

Dacă v-a plăcut articolul, urmăriţi-ne și pe Facebook!

INFO

American Hustle (Ţeapă în stil american, SUA, 2013)

Regia: David O. Russell

Cu: Christian Bale, Amy Adams, Bradley Cooper, Jennifer Lawrence

Rating: ●●●○○

Ionuţ Mareş, autorul cronicii,
este şi colaborator al blogului
de film şi cultură cinematografică

Marele Ecran

Foto din American Hustle – capturi film

13
/09
/13

Love Building are astăzi o seară cu totul specială. Aceasta reprezintă mult așteptatul moment al premierei de gală a filmului, care va avea loc de la ora 19.30, la CinemaPRO.

12
/09
/13

CRONICĂ DE FILM. „Love Building”, debutul în lungmetraj al Iuliei Rugină, este o comedie de public despre ipostazele relaţiei de cuplu. Un film lipsit de profunzime, care păstrează însă distanţa regulamentară faţă de prostul-gust.

06
/09
/13

CRONICĂ DE FILM Revenit la regie după o pauză de 10 ani, Bernardo Bertolucci propune prin noul său film, „Eu şi tu”/”Io e te”, o incursiune intimistă şi cu rol cathartic într-un moment decisiv din vieţile a doi tineri.