Anim’est 2018. Austria, țara invitată la a treisprezecea ediție a festivalului
https://www.ziarulmetropolis.ro/animest-2018-austria-tara-invitata-la-a-treisprezecea-editie-a-festivalului/

A treisprezecea ediţie a Festivalului Internaţional de Film de Animaţie Anim’est, al cărei start se dă vineri, 28 septembrie, este dedicată animaţiei experimentale şi de avangardă.

Un articol de Petre Ivan|24 septembrie 2018

Abordarea neconvențională a narațiunii și a aspectelor vizuale s-a potrivit dintotdeauna animației, un tip de cinema prietenos cu explorarea ideilor și a posibilităților. De-a lungul anilor, noi medii şi tehnologii au ajutat cineaştii să creeze fără să respecte un regim strict sau o structură, producând artă ce ridică întrebări.

60 de filme gata să exploreze aceste posibilități noi, grupate cronologic astfel încât să evidențieze evoluția creativității – de la pionieri ai genului la producții contemporane — sunt incluse într-o retrospectivă a filmului de animație de avangardă și experimental care va putea fi văzută la Anim’est, anul acesta.

”Printre numele pe care o să le (re)descoperiţi se află Viking Eggeling, Hans Richter şi Marcel Duchamp, de la producţii create în vremuri când conceptul de film de animaţie era încă în faşă, până la cele mai noi filme non-narative. Unele aparţin unor curente, iar altele sunt imposibil de integrat într-o categorie. Muzica joacă un rol important în cele mai multe, iar lumina este esenţială, indiferent de anul producţiei. Gradul lor de accesibilitate variază foarte tare: unele par profund inaccesibile, iar altele par făcute pentru publicul foarte tânăr. Dar fiecare film este unic şi arată că imaginaţia nu are limite. Exact ca animaţia!” spune Mihai Mitrică, directorul Anim’est.

GUEStT COUNTRY AUSTRIA – See the world

Retrospectiva include și lungmetrajul de animație abstract North of Blue, regizat de Joanna Priestley, un omagiu adus misterioaselor peisaje înghețate ale nordului extrem. Filmul de animație nominalizat la Premiul Cristal la Annecy vara acesta se inspiră din peisajul natural și oferă un multivers dens de imagini şi puncte focale ce explorează tensiunea dintre două modele dimensionale care sunt simultan familiare şi necunoscute. Convenţiile sunt deconstruite, ceea ce duce la crearea de forme ce invită la o senzaţie de conexiune şi istorie comună, în timp ce scenele evoluează de la explozii ritmice la superbe structuri hipnotizante.

O nouă selecție de scurtmetraje relevante pentru tema ediției de anul acesta vine din Austria, țara invitată la Anim’est cu sprijinul Forumului Cultural Austriac din București. Publicul va avea ocazia să vadă câteva dintre cele mai bune filme de animație austriece realizate între 2011 – 2017, desprinse din programul popularului festival Două zile de animație, din Viena.

Thomas Renolder, selecționer al festivalului, regizor, producător și artist vizual, a pregătit pentru Anim’est două programe de scurtmetraje: De la abstract la lumea reală, o selecție care explorează istoria puternică și rolul filmului experimental din Austria, precum și diferențele majore dintre animaţia experimentală de astăzi și abordările clasice din trecut, și Naraţiune & Muzică, o selecție de filme de animație și videoclipuri muzicale care se adresează atât amatorilor de experimente vizual-narative, cât și iubitorilor de animație clasică.

Cu ajutorul Forumului Cultural Austriac din Bucureşti, Anim’est prezintă și o selecţie a celor mai bune scurtmetraje de la ediţia din 2017 a festivalului Ars Electronica, din Linz – cel mai important eveniment al lumii artei digitale, cu un bogat program de concerte, conferințe și expoziții, un spațiu de afirmare a creativităţii şi inovaţiei şi un teren de joacă pentru următoarea generaţie.

RETROSPECTIVA – science friction

În plus, pe toată durata festivalului, Point va fi gazda expoziției BD EXPERIMENTAL, care va include lucrările a doi artiști autohtoni care la un moment dat au experimentat dincolo de granițele benzii desenate. Marian Mirescu, un cunoscut autor BD și editor/promotor, a conceput și a reunit aceste planșe în albumul Aberration, la începutul anilor ’90, „sub impresia puternică lăsată de revoluție.

Fără pre-concepții, deodată! Fără scenariu, fără pre-meditări, din prima! Vis de schimbare, aberație de libertate!” – așa cum scria în prefața albumului. Alexandru Ciubotariu, cunoscut ca Pisica Pătrată, unul dintre cei mai activi artiști vizuali români și fondatorul proiectului Muzeul Benzii Desenate, a conceput aceste planșe în jurul anilor 2000, eliberat de preconcepția că banda desenată este doar pentru copii. Multe au fost realizate chiar în cadrul academic, unde se putea experimenta atât stilistic, cât și tehnic. O parte au fost reunite în albumul La solitude de la décomposition (editura Popa’S Art Timișoara 1998).

Cea de-a treisprezecea ediţie a Festivalului Internaţional de Film de Animaţie Anim’est va avea loc în perioada 28 septembrie – 7 octombrie 2018 la Cinemateca Eforie, Cinema Elvire Popesco, Centrul CINETic, Point și Expirat.

Biletele și Festival Pass-urile pot fi achiziționale online, pe Eventbook.ro, și vor fi disponibile și în cinema. Programul complet al ediției din acest an este disponibil pe site-ul Anim’est.

Foto: Anim’est 2018 – facebook

29
/05
/18

Miercuri, 30 mai, Serile Filmului Românesc își lansează cea de-a 9-a ediție la București, la Teatrul Național „I. L. Caragiale”. Ediția din acest an îi este dedicată actorului Victor Rebegiuc, invitatul special al conferinței. 

28
/05
/18

CRONICĂ DE FILM Prezentate în cadrul secțiunii 3X3 la TIFF, clasicele (și splendidele) filme maghiare „Adopțiune” (1975), de Márta Mészáros, și „Tatăl” (1966), de István Szabó, tratează, din perspective diferite, relația copii-părinți. Ambii cineaști sunt omagiați la Cluj cu câte un Premiu pentru întreaga carieră.

28
/05
/18

Câteva conversații despre o fată foarte înaltă este debutul în lungmetraj al regizorului Bogdan Theodor Olteanu și va avea premiera pe marile ecrane pe 22 iunie. Filmul are premiera mondială, zilele acestea, la Cluj, în cadrul celei de-a 17 ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, unde a fost selectat în competiția Zilelor Filmului Românesc.

27
/05
/18

CRONICĂ DE FILM Deși ușor de criticat pentru tratarea aparent părtinitoare, maniheistă (pro-Kiev și anti-rebeli), a conflictului din estul Ucrainei, „Donbass”, cel mai nou film de ficțiune regizat de Serghei Loznița, descrie naturalist un spațiu ca de sfârșit de lume, în care umanitatea e capabilă de cele mai mari grozăvii.

26
/05
/18

Actorul Morgan Freeman, premiat cu Oscar pentru rolul secundar din „Million Dollar Baby” (2004), a răspuns acuzaţiilor de hărţuire sexuală formulate de opt femei printr-o scrisoare în care afirmă că nu a creat niciodată un mediu de lucru nesigur şi că este „devastat” că viaţa lui riscă să fie distrusă într-o clipită.

26
/05
/18

Cea de-a 17-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania a început, vineri seara, cu proiecția sold outa controversatului film israelianFoxtrot. Ploaia puternică s-a oprit chiar înainte ca filmul multi-premiatului regizor Samuel Maozsă fie proiectat, în premieră națională, pe cel mai mare ecran din țară, în prezența a 3000 de spectatori, la Gala de deschidere TIFF 2018.

26
/05
/18

CRONICĂ DE FILM Câștigător al Marelui Premiu al Juriului la Veneția și prezentat în premieră în România în deschiderea TIFF, „Foxtrot”, al doilea film al regizorului israelian Samuel Maoz, satirizează armata și denunță, sub forma unei comedii negre, absurditatea războiului, spre nemulțumirea autorităților politice și militare.

25
/05
/18

În a treia și ultima relatare post-Cannes, tânărul critic de film Victor Morozov scrie despre alte două titluri din Asia, de această dată din China: „Ash Is Purest White”, de Jia Zhang-ke, prezentat în Competiție, și „Long Day’s Journey Into Night”, de Bi Gan, inclus în secțiunea Un Certain Regard.

25
/05
/18

Angela Gheorghiu, celebră cântăreață de operă a timpului nostru, vine la Festivalul Internațional de Film  Transilvania, ca invitată de onoare a celei de-a 17-a ediții. Vineri, pe 1 iunie, de la ora 19:00, Opera Națională Română Cluj-Napoca va fi gazda unui eveniment unic, în cadrul căruia Angela Gheorghiu va interpreta cîteva arii în fața publicului clujean, acompaniată de pianistul Alexandru Petrovici. Momentul va fi urmatde proiecția filmului Tosca (r. Benoît Jacquot) în care soprana joacă rolul titular.

24
/05
/18

”Dovlatov”, cel mai nou film al lui Alexey German Jr. , filmul premiat cu două trofee la Berlin anul acesta: Ursul de argint pentru contribuție artistică și Premiul Berliner Morgenpost Reader’s Jury se lansează în cinematografele din România pe 15 iunie. Filmul va avea parte de două proiecții în avanpremieră la TIFF 2018, luni, 28 mai și duminică, 3 iunie.

24
/05
/18

Western american făcut de un francez şi filmat în România. Acum şi trailerul la "The Sisters Brothers" (Jake Gyllenhaal, Joaquin Phoenix, Rutger Hauer, John C. Reilly)

24
/05
/18

Pe durata Festivalului Internaţional de Film Transilvania (25 mai - 3 iunie), Ziarul Metropolis vă va ține la curent cu cele mai importante evenimente de la Cluj.

23
/05
/18

Tânărul critic de film Victor Morozov continuă relatările post-Cannes 2018 şi scrie despre cele mai noi filme, ambele în competiţie, realizate de doi autori importanţi: „Three Faces”, al iranianului Jafar Panahi, şi „The Wild Pear Tree”, al turcului Nuri Bilge Ceylan.

23
/05
/18

Lucasfilm revine cu o nouă poveste plină de aventură, care îi urmăreşte traiectoria lui Han Solo, unul dintre personajele emblematice din Universul Star Wars. Descoperim astfel cum se împrieteneşte cu Chewie şi în ce împrejurări îl întâlneşte pe Lando Calrissian, un împătimit al jocurilor de noroc. „Solo: O Poveste Star Wars” va fi disponibil în avanpremieră la cinema din seara datei de 24 mai, în format 3D, IMAX 3D, 4DX 3D şi Dolby Atmos, în varianta subtitratăşi dublată.

23
/05
/18

Trofeul competiției Festivalului Ceau, Cinema! de la Timișoara va fi dedicat începând din acest an memoriei regretatului regizor Răzvan Georgescu. Odată cu ediția a cincea a festivalului, premiul pentru cel mai bun film va fi redenumit Trofeul Ceau, Cinema! „Răzvan Georgescu”, în amintirea cunoscutului regizor de filme documentare.

22
/05
/18

CRONICĂ DE FILM „Touch Me Not”, controversatul și ambițiosul film care i-a adus regizoarei Adina Pintilie Ursul de Aur la Berlin, poate marca un moment de cotitură în cinema-ul românesc, prin ineditul temei (explorarea intimității și sexualității) și prin radicalitatea sa formală (amestecul de experiment, ficțiune și realitate).

22
/05
/18

Nu mai e cu noi Lucian Pintilie! Mă feresc să folosesc alt cuvânt, altă formulă. Zic doar „nu mai e cu noi Lucian Pintilie!”, pentru că nimic din exprimările comune n-ar fi compatibil cu cel care a fost reperul esențial, sine qua non, de la primul la cel mai recent „val” al cinematografiei românești.