Arlechino moare, dar cum trăieşte un spectacol?
https://www.ziarulmetropolis.ro/arlechino-moare-dar-cum-traieste-un-spectacol/

ANTICRONICI Ziarul Metropolis vă propune un format de text jurnalistic care se detaşează de rigorile unei cronici de teatru convenţionale: anticronica. Reţeta este următoarea: un spectacol, doi jurnalişti şi un text spontan, scris la patru mâini.

Un articol de Adina Scorţescu / Dan Boicea|21 ianuarie 2014

ANTICRONICI (la patru mâini) * Dacă urci scările înguste de la Bulandra (sala Liviu Ciulei) – asta după ce ai străbătut holurile flancate de cabinele actorilor -, dai peste spaţiul Laborator (un fel de Teatrul Act strămutat de la subsol şi crescut în înălţime), locul în care tinerii actori joacă și, în plus, se joacă.

Aici se pune o singură întrebare: „Arlechino moare?“. Răspunsul nu încape într-o singură viaţă, e nevoie de mai multe. Şi de viaţa lui Arlechino însuşi, şi de viaţa lui Pierrot, prietenul lui, şi de viaţa Colombinei, femeia pe care o iubesc amândoi. Iar toate aceste vieţi trăite în acelaşi timp spun, la final, ceva despre moartea lui Arlechino.

Dar să nu uităm de viețile noastre, ale spectatorilor, care asistăm – în întunericul sălii – la bucuriile, anxietățile și îngrijorările care ni se par atât de familiare, chiar dacă nu le-am putut exprima niciodată cu atâta candoare ca Antoaneta Cojocaru (Pierrot) sau cu atât entuziasm atletic ca Adrian Ciobanu (Arlechino). Micile întâmplări ale vieții, cu iz de commedia dell’arte, merg mână în mână cu problemele „mari”, care devin palpabile, ba chiar capătă o față: Moartea are figura sopranei Raluca Oprea, care „produce” live una dintre cele mai emoționante coloane sonore pe care le-am auzit într-un spectacol de teatru.

„Arlechino moare?“ trăieşte ca spectacol din întrebările pe care şi le-au pus câţiva actori care caută altceva în arta lor, şi nu un cuvânt mare, precum „adevăr“, ci un cuvânt chiar şi mai mare: „simplitate“. O simplitate penetrantă a mijloacelor estetice, care să ducă mai departe tot felul de sentimente.

Tocmai emoția este atuul spectacolului – o emoție transmisă de jocul actorilor, de spațul scenic (la același nivel și doar la doi-trei metri depărtare de spectator), de recuzita aparent banală și foarte versatilă (o cadă/pat, câteva scaune și teancuri de cărți, un lighean, o umbrelă).

O emoţie amplificată de inteligenţa prin care actorii înţeleg să ambaleze sentimente comune, în gesturi care spun totul despre tristeţea lui Arlechino, despre nevoia de afecţiune a lui Pierrot şi despre pasiunea Colombinei. Gesturile mici, împletite firesc, şi apropierile înduioşătoare se transformă în rupturi brutale, pentru că Arlechino, antieroul altruist, decide să ia nefericirea pe cont propriu. Şi ce e cel mai interesant, în cadrul acestui minunat atelier de mişcare devenit spectacol, e modul în care actorii au ştiut cum să folosească un ingredient cu o mare putere de acoperire: speranţa.

Speranța care nu-ți dă aripi, ci doar o amărâtă de umbrelă, și care se transferă de la Arlechino, pacientul aflat pe patul de moarte, către doctorul său, care își dă seama că viața trebuie trăită, aici și acum. Dar ce înseamnă „acum”, când timpul poate fi dat înainte sau înapoi, printr-o simplă rotire a patului, în sensul acelor de ceasornic? Și unde este „aici” – acest spațiu ciudat în care Pierrot coboară pe o scară îngustă și bate la o ușă pe care doar el o vede?

„Arlechino moare?“ este un spectacol-bijuterie care nu ţipă să fie descoperit, ci se lasă căutat în cel mai elegant mod cu putinţă. E un spectacol care reconfirmă statutul Teatrului Bulandra – un spaţiu al experimentelor libere, în care creativitatea nu ţine cont de planuri de încasări. Un spectacol al unor actori care scormonesc cu adevărat în viaţa incredibilă a unor personaje.

* Ziarul Metropolis vă propune un format de text jurnalistic care se detaşează de rigorile unei cronici de teatru convenţionale: anticronica. Reţeta este următoarea: un spectacol, doi jurnalişti şi un text spontan, scris la patru mâini. Niciunul dintre ei nu ştie încotro o ia povestea; fiecare aşteaptă un paragraf de la celălalt, pentru a merge mai departe. Vocea întâi: Adina Scorţescu (text simplu). Vocea a doua: Dan Boicea (text italic).

Teatrul Bulandra (Sala Liviu Ciulei Laborator)

Arlechino moare?

de Nikolai Evreinov

Atelier condus de Antoaneta Cojocaru

Cu: Adrian Ciobanu, Antoaneta Cojocaru, Ela Ionescu/Raluca Botez, Raluca Oprea, Vlad Oancea/Marius Chivu

Scenografia: Mihai Păcurar

Foto: Mihaela Petre

28
/11
/12

Spectacole la Sala Teatrului EXCELSIOR, str. Academiei nr. 28 Duminică 2 decembrie  ora 11.00                       INIMĂ DE PIATRĂ Luni 3 decembrie  ora 19.30         JT / BD / LL / RN / PS / ETC. la TEX     Recital folk ALEXANDRU ANDRIEŞ Marţi 4 decembrie   ora 10.00           COCOŞELUL NEASCULTĂTOR ora 19.00                         CONTRABASUL   Miercuri 5 […]

28
/11
/12

 Actorul John Malkovich va fi prezent la Festivalul Enescu, cu proiectul “The Infernal Comedy. Confessions of a Serial Killer”, pe care îl va prezenta la Bucureşti.   Spectacolul va fi prezentat pe 9 septembrie, de la ora 17.00, la Ateneul Român din Bucureşti.  Atunci când un ucigaş în serie se întoarce pe scenă pentru a-şi prezenta autobiografia […]

27
/11
/12

În noiembrie, lună aniversară, spectatorii Teatrului Metropolis urcă pe scenă! Teatrul Metropolis vă invită joi, 29 noiembrie, de la orele 18.30 la “Gala Metropolis 5 ani!”, dedicată exclusiv spectatorilor fondatori! Nu e puţin lucru să fii contemporan cu naşterea unui teatru. Sunt oameni care au înţeles importanţa de a participa prin prezenţa lor la construirea […]

27
/11
/12

Zilele Filmului Rus au debutat marţi seara la cinema Studio din Capitală, în cadrul celei de-a doua ediţii a “Zilelor culturii ruse” – “Din Rusia, cu sufletul deschis”, cu cel mai nou film al regizorului Karen Şahnazarov, “Tigrul alb”, în prezenţa ambasadorului Federaţiei Ruse la Bucureşti, a criticului de film din Rusia Serghei Lavrentiev, a […]

27
/11
/12

Soprana Ana-Camelia Ştefănescu şi pianista Mariana Izman vor fi protagonistele unui concert de gală, pe 6 decembrie, la Bruxelles, prin care va fi celebrat spaţiul cultural comun România – Republica Moldova, informează Institutul Cultural Român (ICR) de la Bruxelles. Concertul se va desfăşura pe 6 decembrie, de la ora 19.30, în sala Centrului cultural din […]

27
/11
/12

Volumul “Toate bufniţele”, de Filip Florian, şi cartea “De ce este România altfel?”, de Lucian Boia, se numără printre bestsellerurile Târgului Gaudeamus 2012, care s-a încheiat duminică, în Capitală.   Astfel, grupul Humanitas a avut la Gaudeamus încasări de 550.000 de lei, cu 20% mai mult decât anul trecut. Peste 20.000 de cărţi marca Humanitas […]

27
/11
/12

Volumul “Istoria jurnalismului din România în date”, o carte de 1.414 pagini, format mare, la care au lucrat 120 de specialişti sub coordonarea conf. dr. Marian Petcu, a fost lansat luni la Palatul Şuţu – Muzeul Municipiului Bucureşti.  Ioan Matei, din partea Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional (MCPN), a caracterizat noua enciclopedie ca fiind “o […]

27
/11
/12

 Cu ocazia  Zilei Nationale a  României –                              Opera Brasov prezinta     Sâmbătă, 1 decembrie 2012, ora 18.30 in, Sala Operei   Concert extraordinar –   Programul a fost gandit tinand seama de cele doua mari evenimente –         100 de ani de la naşterea compozitorului Norbert Petri – –         130 de ani de […]

27
/11
/12

Lucrările de reabilitare şi restaurare a Teatrului Naţional Bucureşti (TNB) vor fi încheiate la sfârşitul lui 2014, cu aproximativ un an întârziere faţă de termenul programat iniţial, costurile totale ridicându-se la 65 de milioane de euro, acoperite printr-un credit contractat de la BDCE.   Şantierul de construcţii a fost inspectat, luni, de premierul Victor Ponta, care […]

26
/11
/12

PROGRAM 27 noiembrie – 09 decembrie Marti 27 noiembrie, ora 19.00  GAITELE de Alexandru Kiritescu  Regia:  Dan TUDOR Cu: Florina CERCEL, Rodica POPESCU BITANESCU, Ileana Stana IONESCU, Olga Delia MATEESCU, Marius BODOCHI / Tomi CRISTIN, Pavel BARSAN / Razvan OPREA, Orodel OLARU / Dragos IONESCU, Ilinca GOIA / Mihaela TELEOACA, Monica DAVIDESCU / Ana Ioana MACARIA, Carmen IONESCU […]

26
/11
/12

Programul principalelor instituţii de teatru din Bucureşti în perioada 26 noiembrie – 1 decembrie: Teatrul Naţional Bucureşti Sala Mică: marţi, 27 noiembrie, ora 20:00 – “Două loturi” de IL Caragiale, regia Alexandru Dabija; miercuri, 28 noiembrie, ora 19:30 – “Două loturi” de IL Caragiale, regia Alexandru Dabija; joi, 29 noiembrie, ora 19:30 – “Un duel” după […]

26
/11
/12

Duminicã, 2 decembrie, dragostea va purta pâslari la teatrul Masca. Michele  Mdesto Casarin aseamãnã construcṭia spectacolului cu practicile din 1600 folosite pentru Commedia dell’Arte. Spectacolul este un adevãrat conglomerat cultural care promite sã punã pe gânduri spectatorii. Folosind cuvinte şi fraze memorabile precum cele din scrierile lui Shakespeare şi Goldoni, piesa surprinde constant. In plus, miturile […]

26
/11
/12

Turneul european al spectacolului Ta Ra Ta Tam – D’ale noastre semnat de reputatul coregraf Gigi Căciuleanu – producţie a Teatrului Naţional „I.L.Caragiale” (sub auspiciile Centrului de Creaţie şi Cercetare Teatrală „Ion Sava”) în cooperare cu Fundaţia Art Production – s-a încheiat cu mult succes la public! Paris  Spectacolul Ta Ra Ta Tam – D’ ale noastre s-a bucurat de […]

26
/11
/12

Comunicat de presa: ŞARPELE ÎN IARBĂ de Alan Ayckbourn Cu: Ioana Abur, Anca Androne, Iulia Lumânare  Regia: Emil Hoştină Scenografia: Letiţia Bărbuică Costumele: Anca Androne premieră: Miercuri 28 noiembrie la Sala Liviu Ciulei (Laborator), ora 20.00       Totul se petrece în grădina din spatele casei, o casă pe care o putem presupune încărcată […]

26
/11
/12

Trofeele Gaudeamus pentru edituri au fost câştigate de editura Humanitas (locul I), editura RAO (locul al II-lea) şi de editura Nemira (locul al III-lea) , iar cea mai râvnită carte a târgului, decisă prin votul publicului, a fost volumul “Parabolele lui Iisus.Adevărul ca poveste”, de Andrei Pleşu. În cadrul unei ceremonii care a avut loc […]

26
/11
/12

Tudor Chirilă a declarat, într-un interviu acordat Mediafax, că speră ca publicul cărţii sale, “Exerciţii de echilibru”, care prezintă o serie de texte de pe blogul personal, să nu fie format neapărat din cititorii săi online, mărturisind, totodată, că s-a gândit să intituleze volumul “Aproape sincer”.   Tudor Chirilă a povestit cum a decis titlul cărţii […]

26
/11
/12

Informatii privind spectacolele programate de Opera Nationala Romana Timisoara in luna decembrie 2012, dupa cum urmeaza:   Miercuri, 28 noiembrie 2012, ORA 18.00 ADRIANA LECOUVREUR de F. Cilea Spectacol de opera.       Duminica, 02 decembrie 2012, ora 19.00 VADUVA VESELA de Fr. Lehar Spectacol de opereta.   VINERI, 07 DECEMBRIE 2012, ORA: 18.00 […]