Attila Vizauer: „Reacția oamenilor care află de Festivalul Grand Prix Nova este extraordinară“
https://www.ziarulmetropolis.ro/attila-vizauer-reactia-oamenilor-care-afla-de-festivalul-grand-prix-nova-este-extraordinara/

În perioada 16-22 iunie are loc a doua ediţie a Festivalului de Teatru Radiofonic Grand Prix Nova, eveniment cultural ce reuneşte 44 de producţii teatrale radiofonice din 21 de ţări participante. Audiţiile spectacolelor au accesul gratuit şi se desfăşoară la Grand Hotel Continental, Calea Victoriei nr 56. Despre conceptul festivalului ne vorbeşte Attila Vizauer (regizor), directorul Departamentului de teatru şi divertisment al Societăţii Române de Radiodifuziune.

Un articol de Judy Florescu|17 iunie 2014

Judy Florescu: Câte țări sunt în competiția festivalului internațional de teatru radiofonic, Grand Prix Nova?

Attila Vizauer: Sunt 21 de țări participante și 44 de producții, care vin din toată lumea. Anul acesta am avut surpriza foarte plăcută de a primi și producții din Statele Unite. Ei în general sunt cunoscuți ca fiind foarte buni în producțiile de teatru radiofonic.

Care este tematica festivalului?

Inovația. Preselecța a fost făcută în funcție de această tematică. Au fost selecționate acele producții care sunt într-adevăr inovatoare, fie la nivel de concept, de scenariu, fie la nivel de viziune regizorală sau la nivel de sound-design.

Care este procedura de premiere?

Sunt două secțiuni: radio-drama, adică piese de teatru radiofonic de până în 60 de minute, și short-forms, această secțiune este dedicată pieselor foarte scurte, mai mici de 10 minute.

Este o formulă foarte interesantă, în care cei care realizează spectacole radiofonice de acest gen găsesc ori povestiri foarte scurte ori trec înspre a concepe eseuri radiofonice. Unele dintre ele sunt eseuri radiofonice fără nici o replică sau cuvânt, este o poveste întreagă construită numai și numai din sunet și muzică.

Cine formează juriul festivalului Grand Prix Nova?

Anul acesta, juriul este format din: Idalberto Fei (dramaturg și regizor italian), Marina Bagdasaryan (producătoare, scenaristă, dramaturg și critic de teatru de la Radio Cultural din Moscova), Alison Hindell (șefa departamentului radio-drama de la BBC).

Avem și doi membri din România: Cristina Modreanu, critic de teatru, membru UNITER și reprezentantă a comunității teatrale românești, și Domnica Țundrea, cunoscut redactor și producător de spectacole radiofonice al Radio România.

În ce constă mai exact festivalul de teatru radiofonic?

În 5 zile de jurizare, 16, 17, 18, 19, 20 iunie, a spectacolelor de teatru radiofonic. Vineri se va încheia sesiunea de audiții, iar sâmbătă la Palatul Elisabeta va avea loc festivitatea de decernare a premiilor. Festivalul este organizat de Radio România sub înaltul patronaj al Principesei Margareta.

Audițiile sunt deschise și publicului?

Da, absolut. Este intrare liberă. Audiția este un lucru foarte interesant și provocator, un eveniment unic în România. La Hotel Grand Continental există o sală de audiții unde se ascultă piesele de teatru, iar textele sunt scrise pe partea stângă pe numărul par al paginii în limba originală, iar pe partea dreaptă pe numărul impar al paginilor în limba engleză.

Așadar, se poate urmări desfășurarea fiecărui spectacol pe textul în limba engleză. Repere sunt nu numai replicile, ci și efectele, sunetele importante din spectacol, astfel încât atunci când auzi decolarea unui avion acolo pe text este trecut în italice.

Cum pot asculta spectacolele cei care nu sunt în București?

Cei care nu sunt în București sau cei care nu au timp să ajungă în Sala de conferințe Nicolae Grigorescu de la Grand Hotel Continental pot asculta pe site-ul radiofonic eteatru.ro toate spectacolele. Vor fi postate fișierele audio și fișierele în format pdf cu scenariul în limba engleză.

Care este importanța Festivalului Grand Prix Nova?

Cred că este benefic pentru tot ce reprezintă fenomen de teatru radiofonic în România, și nu numai în România. Reacția oamenilor care află de acest festival este extraordinară.

În mod surprinzător pentru noi sunt foarte multe înscrieri, ceea ce pe noi ne onorează. Suntem deja la a doua ediție ca număr de participanți, ca număr de selecție, la nivelul marilor festivaluri care au deja zeci de ani vechime, cum e Prix Europa sau Prix Italia. Interesul față de un festival de teatru radiofonic este foarte important.

Teatrul radiofonic este adresat și tinerei generații?

Da. În afară de faptul că suntem în căutare de inovație, în căutare de noi formule de expresie, ceea ce evident toate aceste lucruri sunt cu scopul de a găsi formule atractive pentru generația tânără. Noi ținem foarte mult la producția de calitate a teatrului radiofonic, iar calitatea este asigurată de regizor, sound-designer, regizor muzical, în primul rând de actori. Actorii sunt cei care dau marca unei mari realizări în teatru, în general, și în teatrul radiofonic, în special.

Foto cu Attila Vizauer – Maria Ştefănescu



08
/05
/24

Echipa Asociației „Albert și zâmbete” este încântată să anunțe „Galeria terapiilor, ediția a treia”, un eveniment unic și inovator dedicat conectării, cunoașterii și inspirației, din credința în șansa copiilor cu nevoi speciale.

30
/04
/24

Violoncelistul de talie internațională Andrei Ioniță va cânta la Iași în cadrul seriei concertelor organizate de Fundația Culturală Gaudium Animae. Recitalul va avea loc joi, 9 mai 2024, ora 19.00, în sala Henri Coandă de la Palatul Culturii Iași.

30
/04
/24

Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” București, prin Departamentul de Cercetare, Dezvoltare, Inovare, și Centrul de Teatru Educațional Replika desfășoarpă, în perioada 27 mai-1 iunie 2024, evenimentul care încheie proiectul european TabThePAST. Taboo History. Fill the Past to Sense the Present (Istoria Tabu. Umple golurile din trecut pentru a percepe prezentul).

30
/04
/24

Luni, pe 29 aprilie, la Teatrului Național ,,I. L. Caragiale’’ din București, a avut loc cea de-a 18-a ediție a Galei Premiilor Gopo, în cadrul căreia au fost celebrate performanțele înregistrate de cinematografia română în ultimii ani.

30
/04
/24

În pofida starturilor false, primăvara pare a se fi împământenit. Asta mai ales dacă te iei după lumina care se filtrează printre copaci. Pare greu de crezut, iar oamenii de la meteo sunt fiecare un soi de Cassandra care a tot strigat „lup” până a rămas fără voce. Dar e suficient să tragem adânc aer în plămâni și, printre moleculele de îndoială își va face loc și aerul proaspăt. În întâmpinarea căldurii, acum că am trecut de cea mai crudă dintre luni, Vanner Collective invită publicul la trei spectacole dezghețate.

30
/04
/24

Galeria Jecza din Timișoara alături de Fundația Interart Triade magnetizează publicul din Veneția cu o expoziție în premieră în orașul celebrei Bienale de Artă, redeschizând vizitatorilor, după un deceniu un spațiu vechi de peste 900 de ani, cu o expoziție intens apreciată de critici, colecționari și iubitori de artă.

29
/04
/24

După „MANual”, spectacolul care a umplut sala la fiecare reprezentație de la Centrul Național al Dansului București (CNDB), Sergiu Diță, un coregraf în plină ascensiune, revine cu o nouă premieră. Publicul este invitat la „Memetics”, un spectacol de dans contemporan inspirat din cultura digitală, în 11 și 12 mai. Un spectacol care va ajunge viral, însă nu pe Internet, ci pe scenă.

29
/04
/24

Tuturor ne place să călătorim. În locuri exotice, în orașe aglomerate, la capătul lumii sau la doi pași de casă. Dar există și locuri unde poți călători în timp. Iar Râșnov este locul ideal pentru o astfel de experiență.

29
/04
/24

Romanul „Părinți” al Dianei Bădica este romanul unei generații. Este acel moment din proza noastră contemporană în care simți respirația unei scriitoare cu totul speciale, care reușește să surprindă suflul și sufletul unei generații în care s-au întâlnit și s-au ciocnit toate tranzițiile ultimelor decenii.